Moduler som filter!

#1 - 30 juli 2008 20:15
Tjena!

Tänkte starta upp ett 540 L sydamerika. Funderar å om man kan ha Två moduler som filter. Alltså fylla dem med filtermatta och ha en pump i toppen på dem.

Tänkte då modul A och H, vad tror ni om det, räcker det med filterutrymme?
#2 - 30 juli 2008 20:28
Du behöver nog 100liter om du inte har möjlighet att göra ren och byta filtermassan...
Kjell Fohrman
Administrator
#3 - 30 juli 2008 21:04
Det är fullt tillräckligt med att köra med modul A och H som filter.
#4 - 30 juli 2008 21:19
Det är fullt tillräckligt med att köra med modul A och H som filter.

Och detta ska gå att köra i oändlighet? Hur mycket volym rymmer dessa? Har hört minst 1/10 beroende på akvariumets blastning men säger du annat så kanske jag ska testa också.. Ska nämligen byta till ett 1100-liters med massa moduler och jag kan inte sova gott om natten med en utombordare.
#5 - 30 juli 2008 21:50
Ja jag vill ha det som när man kör med en hel bakgrund, dvs slippa rengöra :). Men jag litar på Kjell :)
#6 - 30 juli 2008 22:14
om du skippar mekaniskt filter, dvs lägger in typ biobollar istället för matta så ska du ju inte behöva rengöra dem nån gång..
#7 - 31 juli 2008 05:33
Nja även om jag skulle köra med bara biobollar så är det ju fortfarande ett mekaniskt filter, som jag fattat det iaf. Jag tänkte köra med grovfiltermatta med fin matta precis innan pumpen, detta hade jag tänkt rengöra ibland, men inte den grova.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 31 juli 2008 06:59
sme_h skrev:
Och detta ska gå att köra i oändlighet? Hur mycket volym rymmer dessa? Har hört minst 1/10 beroende på akvariumets blastning men säger du annat så kanske jag ska testa också.. Ska nämligen byta till ett 1100-liters med massa moduler och jag kan inte sova gott om natten med en utombordare.

Även genom att enbart ha en golvpump med rätt sorts filtermaterial så skall man inte behöva rengöra filtret.
I detta fall motsvarar filterutrymmet säkert 5 ggr mer än vad en stor golvpump gör så det skall definitivt räcka.
Kjell Fohrman
Administrator
#9 - 31 juli 2008 07:01
om du skippar mekaniskt filter, dvs lägger in typ biobollar istället för matta så ska du ju inte behöva rengöra dem nån gång..

Varför skulle filtermatta inte vara ett biologiskt filter - visst de små biobollarna är effektivare, men jag hade i detta fall kört med grov filtermatta det blir ett bra biologiskt filter.
#10 - 31 juli 2008 07:04
Men det är väl bara att ta upp och göra rent filtermattan om det skulle behövas? Modulerna måste ju fästas så att de är öppna i ovankant (ovanför vattenytan), det går ju inte att innesluta pump och filtermatta helt och hållet i en modul.
Kjell Fohrman
Administrator
#11 - 31 juli 2008 07:20
Matnil skrev:
Men det är väl bara att ta upp och göra rent filtermattan om det skulle behövas? Modulerna måste ju fästas så att de är öppna i ovankant (ovanför vattenytan), det går ju inte att innesluta pump och filtermatta helt och hållet i en modul.

Är man lat så[:o]
Nej men självklart är det som du skriver att OM det skulle behövas så kan man alltid göra rent filtermattan.
Annars brukar det väl egentligen vara insuget som strular och täpps igen och filtersvampen där kan behöva göras ren.
#12 - 31 juli 2008 18:30
Gott gott. Hur djupa är modulerna ? Står inte på hemsidan, lite störigt faktiskt.

Annons