Modulbygge i frigolit

#1 - 29 december 2008 23:04
Egentligen borde jag posta i min projekttråd "Rock me, baby!" men jag tyckte mina moduler förtjänade en egen post. [:o]

Frigolit och husfix är inköpt, det som saknas nu är lack. Akrylfärg har jag sedan tidigare. Karvandet är påbörjat! :D

Tanken är att detta ska till mitt rockakar jag köper i vår. Så det är en del trixande med bottenyta för att dels rockorna ska ha mycket att simma på och dels att det ska vara vackert att se på. Känslan jag vill ha är liknande bläckfiskkaret på Universeum i Göteborg. Dvs inga växter(kanske någon liten jäkel någonstans), bara stenar. Vill nästan ge känslan av saltvatten, fast det inte är det. ;)

Den sista bilden är en snabb övermålning i photoshop för att visualisera hur det kan se ut sen. Och jag har en heeel stor, tjock frigolitskiva kvar så jag kan mycket väl byta ut och göra nya moduler här och där. ;)
#2 - 29 december 2008 23:12
Blir nog bra detta, coolt det där sista mecket!
#3 - 29 december 2008 23:52
Hoppas du får till färgerna bara, för det fick inte jag..hehe..
lycka till å uppdatera så mycket det går;)

mvh krille
#4 - 30 december 2008 00:48
Coolt snyggt ! !
#5 - 30 december 2008 08:29
Tjusigt.
Har aldrig vågat mig på att göra invändiga prydnader, utan kör med lådor bakom istället [:o]...

Vad säger Ögonstenarna om ditt karvande? Mina katter tyckte det var jättekul när jag höll på med frigoliten :D...
#6 - 30 december 2008 13:54
Vet inte om du har koll på detta, men ett gammalt trick för att få fram klyftor och förhöjningar i "stenen" är att ha minst tre nyanser av de färger du tänker måla med. Den mörkaste nyansen fyller du sprickorna med, och den ljusaste de delar av "stenen" som är längst ut. Det ser då ut som att stenen är mera kuperad än vad den egentligen är. Är man riktigt på hugget förändrar man nyanserna gradvis från "topparna" till "bottnarna". ;)
#7 - 31 december 2008 19:18
går det inte att göra med en enda nyans, skuggorna skapar väll sig själva?
#8 - 1 januari 2009 13:27
Använd absolut inte bara en nyans. Det kommer se väldigt konstgjort och platt ut.
När jag har byggt bakgrunder har jag använt många olika nyanser och olika färger. Mörkt i sprickor, ljusare på höga partier. På vissa ställen har jag svampat på helt vit färg, på vissa helt svart osv.
Kolla in en sten på nära håll så ser man att den är allt annat än enfärgad.

Kolla bakgrunden jag byggde till min förra 375:a. Där tyckte jag att jag hade nyanserat den ganska mycket, men jag ångrade att jag inte använde mer färg på den http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56926
Finns lite mer bilder på http://picasaweb.google.se/Mattias.Canberger/Akvarie375Liter#
#9 - 12 januari 2009 06:50
Här kommer en uppdatering! :) Jag blev inte alls nöjd med att bara kleta på färg lite random, så nu sitter jag och handmålar(!) jäklarna med en pensel. Jag ger INTE upp förrän de ser ut som stenar och inte som frigolit, damnit! ;)

Här kommer en av modulerna. Den är inte klar än, men oljefärgen måste torka innan jag pillar på mer färg.
#10 - 12 januari 2009 06:51
MattiasC skrev:
Använd absolut inte bara en nyans. Det kommer se väldigt konstgjort och platt ut.

När jag har byggt bakgrunder har jag använt många olika nyanser och olika färger. Mörkt i sprickor, ljusare på höga partier. På vissa ställen har jag svampat på helt vit färg, på vissa helt svart osv.

Kolla in en sten på nära håll så ser man att den är allt annat än enfärgad.

Kolla bakgrunden jag byggde till min förra 375:a. Där tyckte jag att jag hade nyanserat den ganska mycket, men jag ångrade att jag inte använde mer färg på den http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56926

Finns lite mer bilder på http://picasaweb.google.se/Mattias.Canberger/Akvarie375Liter#

SJUKT snyggt! :) Riktigt bra inspiration!
#11 - 12 januari 2009 07:34
Det kommer att bli skitnajs om du bara fortsätter att måla och karva på samma vis som du redan gör Tessi.
Ser helt kanon ut.
#12 - 12 januari 2009 09:06
Grattis! Du har gjort det snyggaste i frigolit jag någonsin sett. Och jag har kollat på mycket. Mycket verklighetstrogen form på modulen. Färgsättningen är också mycket bra
#13 - 12 januari 2009 09:39
drd skrev:
Det kommer att bli skitnajs om du bara fortsätter att måla och karva på samma vis som du redan gör Tessi.

Ser helt kanon ut.

Tack! :) Räknar med att det kommer ta ett bra tag dock... Men det är det värt. Rätt roligt tidsfördriv.
#14 - 12 januari 2009 09:39
MattiasC skrev:
Grattis! Du har gjort det snyggaste i frigolit jag någonsin sett. Och jag har kollat på mycket. Mycket verklighetstrogen form på modulen. Färgsättningen är också mycket bra

OJ, det var inte illa... Tack så mycket! [:o]
#15 - 12 januari 2009 10:24
Ser riktigt bra ut!
#16 - 12 januari 2009 10:40
Helt otroligt!
Du behöver ingen BTN i det karet;)
#17 - 12 januari 2009 10:46
Tack så mycket! :)
#18 - 12 januari 2009 14:34
Sjukt snyggt. Skulle önska man hade tid, ork, talang samt ekonomi för att utföra något liknande. Vad gick frigoliten på?
#19 - 12 januari 2009 15:59
woodo skrev:
Vad gick frigoliten på?

Ser ut som hon använder vanlig frigolit som smular så kanske kostar runt 50 lappen för en 1200x600x100mm bit vill man ha styrolit som är jämn och inte smular på samma sätt blir det nog det dubbla priset.
#20 - 18 januari 2009 18:22
Hej !
Mitt första inlägg på zoopet :), jag ska snart starta upp ett 160-200l sydamerika kar och går och funderar på att göra en egen bakgrund och har nu fått lite inspiration från din hemmagjorda BTN, som förövrigt ser otroligt snygg och realistisk ut, nu till frågan, måste man ha husfix på frigoliten ? funkar det inte att bara måla direkt på frigoliten ?
Tacksam för svar !

Mvh
Nordstedt
#21 - 18 januari 2009 23:13
Fan tjejen du verkar riktigt duktig på din sak med modul-bygget. Du får gärna bygga lite åt mig med om du vill;):d
#22 - 19 januari 2009 09:53
Nordstedt skrev:
Måste man ha husfix på frigoliten ? funkar det inte att bara måla direkt på frigoliten ?

Jo, om du hittar en bra färg som fäster ordentligt.

Jag tror dock att det blir svårt att få en snygg yta. Att lägga på husfix är både enkelt och billigt.
Det finns flera andra fördelar med det också, tex så kan du göra fina sprickor enbart i husfixet, du kan "svampa" på det så att du får en struktur som liknar sten väldigt bra osv. Mycket mer lättarbetat än frigolit när det kommer till smådetaljer

De små "kulorna" i frigoliten blir svåra att få osynliga, om du enbart målaröver dom. Kort sagt, jag ser ingen anledning till att hoppa över husfixet.
#23 - 19 januari 2009 09:54
ljung skrev:
Ser ut som hon använder vanlig frigolit som smular så kanske kostar runt 50 lappen för en 1200x600x100mm bit vill man ha styrolit som är jämn och inte smular på samma sätt blir det nog det dubbla priset.

Japp, kostade 60:- också. :)
#24 - 19 januari 2009 09:55
MattiasC skrev:
Jo, om du hittar en bra färg som fäster ordentligt.

Jag tror dock att det blir svårt att få en snygg yta. Att lägga på husfix är både enkelt och billigt.

Det finns flera andra fördelar med det också, tex så kan du göra fina sprickor enbart i husfixet, du kan "svampa" på det så att du får en struktur som liknar sten väldigt bra osv. Mycket mer lättarbetat än frigolit när det kommer till smådetaljer

De små "kulorna" i frigoliten blir svåra att få osynliga, om du enbart målaröver dom. Kort sagt, jag ser ingen anledning till att hoppa över husfixet.

Oh ja, använd husfix, det blir mycket snyggare av det och lättare att arbeta på. Annars ser man lätt att det är frigolit också.
#25 - 19 januari 2009 17:38
Ni har övertygat mig, husfix får det bli, tessilago vad har du använt för färg ? samt var köper man den ?
#26 - 20 januari 2009 20:47
MattiasC skrev:
Använd absolut inte bara en nyans.Kolla bakgrunden jag byggde till min förra 375:a. Där tyckte jag att jag hade nyanserat den ganska mycket, men jag ångrade att jag inte använde mer färg på den http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56926

Sorry skar lite i ditt inlägg men den bakgrunden är riktigt proffsig.
:d
#27 - 20 januari 2009 20:49
tessilago skrev:
Här kommer en uppdatering! :) Jag blev inte alls nöjd med att bara kleta på färg lite random, så nu sitter jag och handmålar(!) jäklarna med en pensel. Jag ger INTE upp förrän de ser ut som stenar och inte som frigolit, damnit! ;)

Här kommer en av modulerna. Den är inte klar än, men oljefärgen måste torka innan jag pillar på mer färg.

Riktigt snyggt tålamod lönar sig !!!
Du har inte tid och lust och karva en bakgrund till mig med :confused: :)
#28 - 20 januari 2009 21:24
Mick13 skrev:
Sorry skar lite i ditt inlägg men den bakgrunden är riktigt proffsig.

:d

Tack. Den ligger på soptippen nu :d
#29 - 21 januari 2009 12:33
Måste man inte limma riktigt ordentligt då frigolit flyter otroligt bra? Eller tynger fixet och färgen mycket?
#30 - 21 januari 2009 12:37
Mick13 skrev:
Riktigt snyggt tålamod lönar sig !!!

Du har inte tid och lust och karva en bakgrund till mig med :confused: :)

Om det inte blev så infernaliskt grisigt med all frigolit och byggfix hade jag säkert gjort fler och slumpat bort för materialkostnaden. :) De är superroliga att göra! Inne på målandet av min tredje modul nu, ska ta kort så fort jag hittat laddaren till kameran.
#31 - 21 januari 2009 12:39
Måste man inte limma riktigt ordentligt då frigolit flyter otroligt bra? Eller tynger fixet och färgen mycket?

Tycker inte att byggfixen eller färgen tar bort speciellt mycket av flytkraften. Är fortfarande orolig över hur det ska hållas under ytan sen. :( Blir väl tokmycket silikonande eller så.
#32 - 21 januari 2009 12:42
Nordstedt skrev:
Ni har övertygat mig, husfix får det bli, tessilago vad har du använt för färg ? samt var köper man den ?

Använt vattenlöslig oljefärg av märket Artisan, finns på de flesta konstbutiker skulle jag tro. Kostar runt 50:- tuben. Men först grundade jag med svart akryl för att få en bra och stadig bas. Allt detta måste dock lackas väldigt noga sen.
#33 - 21 januari 2009 12:44
Kör på ordentligt med silikon och se till att ha lite press medan silikonet torkar så ska det inte vara några problem. De jag byggt har suttit fast som berget (dålig ordvits) ;)
#34 - 21 januari 2009 13:08
Kan du inte gröpa ur modulerna och silikona fast en tung sten eller liknande i hålrummet under då? Husfixen blir väl som en skorpa så du borde kunna gröpa ganska mycket...

Avsäger mig allt ansvar för ev förstörda moduler och/eller akvarier. ;)
#35 - 21 januari 2009 13:39
Räkna inte med att husfixen håller ihop nått. Den är ganska porös och spröd.
Jag tror faktiskt inte man behöver bry sig om det. Silikonet klarar att hålla ner det.
#36 - 21 januari 2009 13:48
Du har övertygat mig, jag måste ge det ett försök. Frigolit kan jag ta hur mycket som helst från jobbet så kostnaden behöver inte bli så stor...
Misslyckas jag så får man lära av misstagen och försöka igen.
Bra sätt att slå ihjäl tid på åxå;)
#37 - 21 januari 2009 14:29
Du har övertygat mig, jag måste ge det ett försök. Frigolit kan jag ta hur mycket som helst från jobbet så kostnaden behöver inte bli så stor...

Misslyckas jag så får man lära av misstagen och försöka igen.

Bra sätt att slå ihjäl tid på åxå;)

Varning för att det blir grisigt bara! ;)
#38 - 21 januari 2009 18:01
tessilago skrev:
Varning för att det blir grisigt bara! ;)

Just därför sa jag till farsan idag att jag lånar hans garage till lite gammalt hederligt hantverk;)
#39 - 21 januari 2009 18:02
Just därför sa jag till farsan idag att jag lånar hans garage till lite gammalt hederligt hantverk;)

Mycket bra! Min sambo höll på att bli tokig.

"Vad i h-vete gör du, älskling?!"
"Jag gör stenar av frigolit! :D "
#40 - 21 januari 2009 19:29
tessilago skrev:
Mycket bra! Min sambo höll på att bli tokig.

"Vad i h-vete gör du, älskling?!"

"Jag gör stenar av frigolit! :D "

Frågade inte ens min sambo om jag kunde vara i lägenheten och göra det, det bjuder jag inte henne på:)
#41 - 21 januari 2009 23:01
tessilago skrev:
Om det inte blev så infernaliskt grisigt med all frigolit och byggfix hade jag säkert gjort fler och slumpat bort för materialkostnaden. :) De är superroliga att göra! Inne på målandet av min tredje modul nu, ska ta kort så fort jag hittat laddaren till kameran.

Jo har oxå den erfarenheten sedan jag isolerade med frigolit hemma här attan vad de där små spånen fanns över allt och det gick inte ens att få väck dom med damsugaren. Ser fram emot bilder av din nästa modul. Skulle du vara missnöjd med resultat så är jag en potentiell köpare :d
#42 - 21 januari 2009 23:02
MattiasC skrev:
Tack. Den ligger på soptippen nu :d

Varför det ??
#43 - 21 januari 2009 23:32
hoppar in och lånar lite, hoppas det e ok, satt i helgen som va och hjälpte en kompis med frigokit, fick tag på 18x120x250cm mark iso :D:D:D:D hur som helst.
klurat på 2 saker egentligen, hur mkt man än karvar bakom så har ju frigolit en GRYM lyftkfrat, va ska man göra frö att på ngt sätt försäkra sig om att den verkligen sitter kvar på glaset?
ngn som kört med vanligt fix istället för hus fix?
jobbar själv som murare/plattsättare och om jag inte e ute helt så e den största skillnaden att själva husfixet ska vara mer motståndskraftigt mot vatten och inte släppa in lika mkt som vanligt fix gör. vet inte hur mkt det gör i vatten isoleringen ska ju vara mer elelr mindre giftfri iaf, och 25kg fix kostar 180 kr, 20 kg hus fix kostar 460...va mest det jag undra över.
grymt snyggt bygge du gjort kan jag tillägga:D:D:D
#44 - 22 januari 2009 13:16
Kan du skriva ner vad jag behöver så jag kan göra en inköpslista? Ska inte bygga en hel bakgrund utan det blir några större stenar till att börja med.
Sen är helgen räddad;)
Tack på förhand:)
#45 - 22 januari 2009 13:27
Jag köpte bara frigolit och byggfix, oljefärgerna hade jag innan. :) Men om du vill kan jag plita ner lite snabbt vilka färger man förslagsvis kan använda för att måla sten osv.

Jag fick en idé! Om det finns intresse kan jag skriva ner detaljerat hur man kan göra en stenmodul och ta massa kort samt beskriva tekniker och så? Om ni vill alltså?
#46 - 22 januari 2009 13:28
sebbe1983 skrev:
hoppar in och lånar lite, hoppas det e ok, satt i helgen som va och hjälpte en kompis med frigokit, fick tag på 18x120x250cm mark iso :D:D:D:D hur som helst.

klurat på 2 saker egentligen, hur mkt man än karvar bakom så har ju frigolit en GRYM lyftkfrat, va ska man göra frö att på ngt sätt försäkra sig om att den verkligen sitter kvar på glaset?

ngn som kört med vanligt fix istället för hus fix?

jobbar själv som murare/plattsättare och om jag inte e ute helt så e den största skillnaden att själva husfixet ska vara mer motståndskraftigt mot vatten och inte släppa in lika mkt som vanligt fix gör. vet inte hur mkt det gör i vatten isoleringen ska ju vara mer elelr mindre giftfri iaf, och 25kg fix kostar 180 kr, 20 kg hus fix kostar 460...va mest det jag undra över.

grymt snyggt bygge du gjort kan jag tillägga:D:D:D

Silikona som sjutton! ;)
#47 - 22 januari 2009 13:29
heh ejo vars det går nog åt men jag läste om en tråd ang just egna byggen, vi kan väl lugnt säga att killen blev lite ledsen nä rhan vakan mitt i natten och hans nya heltäckande ramp inte var så heltäckande längre och han själv va åtskilliga tusen fattigare.
hur var det med fixet då? vanligt fix eller hus fix? båda funkar lika bra eller?
#48 - 22 januari 2009 13:33
sebbe1983 skrev:
heh ejo vars det går nog åt men jag läste om en tråd ang just egna byggen, vi kan väl lugnt säga att killen blev lite ledsen nä rhan vakan mitt i natten och hans nya heltäckande ramp inte var så heltäckande längre och han själv va åtskilliga tusen fattigare.

hur var det med fixet då? vanligt fix eller hus fix? båda funkar lika bra eller?

Ingen aning tyvärr, det här är första gången jag gör något dylikt så någon annan som har koll på olika "fixer" får nog svara. ;)
#49 - 22 januari 2009 14:07
tessilago skrev:
Jag köpte bara frigolit och byggfix, oljefärgerna hade jag innan. :) Men om du vill kan jag plita ner lite snabbt vilka färger man förslagsvis kan använda för att måla sten osv.

Jag fick en idé! Om det finns intresse kan jag skriva ner detaljerat hur man kan göra en stenmodul och ta massa kort samt beskriva tekniker och så? Om ni vill alltså?

Det skulle vara kanon! Jag ska nog försöka få en ljusare färg, typ sand. Men man får nog prova sig fram och misslyckas några ggr..
#50 - 22 januari 2009 15:26
tessilago skrev:

Gör gärna det! Sen skicka in till Zoopets artiklar och bli hyllad som en gudinna! :D;)
#51 - 22 januari 2009 18:30
tessilago skrev:

Med tanke på vilken talang du har så hade det blivit en otroligt intressant läsning. Hoppas att grundkravet inte är att man ska ha en konstnärlig ådra:D
Vilket fall som helst, har man inte syslat så mycket med den typen av målning (jag kör alltid bara med en nyans när jag målar) så hade det verkligen varit lärorikt att förstå grunderna.
#52 - 22 januari 2009 18:39
sebbe1983 skrev:
25kg fix kostar 180 kr, 20 kg hus fix kostar 460...

Hur stor bakgrund hade du tänkt bygga? :d
Till min bakgrund som var 150x50 gick det åt lite drygt paket (750g)....
Jag har även använt lite "vanligt" fix för kakel och det har fungerat bra. Men för säkerhetsskull skulle jag köra med husfix. Om du köper en lite mer normal mängd än 20 kg så kostar det inte mycket ;)

För färgsättning har jag använt allmogefärg från Clas Ohlson. Har funkat bra.

Tips på färger och lite metoder finns i min tråd på ciklid. http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56926&page=3
#53 - 22 januari 2009 21:17
tessilago skrev:

Klart som korv spad. Om vi skulle få till ett akvariesällskap här i krokarna skulle jag vilja bjuda in dig för att föreläsa om modul tillverkning.:)
#54 - 23 januari 2009 08:48
MattiasC skrev:
Hur stor bakgrund

Jag har även använt lite "vanligt" fix för kakel och det har fungerat bra.

Tips på färger och lite metoder finns i min tråd på ciklid. http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56926&page=3

Jag läste om din tråkiga fiskdöd i din tråd, kan det ha ett samband med att det finns andra ämne i kakelfix. Tex krom
Jag har å andra sidan läst säkerhetsdatablad på kakelfix och där är inte upptaget någon okontrollerbar negativ ekotoxilogisk information.

Edit: såg att det skiljde på en punkt till, kakelfixen innehåller ofta aluminatcement som bryts ner i fuktiga miljöer.
#55 - 23 januari 2009 08:54
Hmm. Nu när du säger det... Har inte tänkt på att det kunde ha ett samband... [:o]
#56 - 23 januari 2009 09:00
tessilago skrev:

Vi vill gärna ha en artikel med bilder
#57 - 23 januari 2009 13:46
och jag bara bugar mig för stenmålar-gudinnan ;)
#58 - 24 januari 2009 23:48
ser riktigt grymt ut! längtar efter fler updates.

OT: Varför varför och varför ska man behöva bläddra igenom flera sidor på zoopet när man kollar i projekt trådar, på de flästa forum så redigerar man ju sitt första inlägg när man har en projekt tråd och gör alla sina updates i det inlägget...Det är mycket enklare :)
#59 - 28 januari 2009 12:26
Skall själv till att starta ett riktigt budget-projekt snart, med bästa möjliga resultat och har tänkt mig att lägga lite tid på en frigolitbakgrund, då jag har kvar en del material från husrenoveringen i fjol, samt har en del akryl och oljefärger liggande.

Jag är inne och kollar dagligen på den här tråden och hoppas verkligen att du kan ta dig lite tid och kraft att skriva lite om dina bakgrunder Tessilago. Vill inte pressa dig på något sätt men jag och många andra här är verkligen inspirerade av den bild du lagt ut.

Om inte annat kanske du kan ladda upp några fler bilder?
#60 - 28 januari 2009 22:02
Jop inspirerad till tusen men man skall ha tiden till att karva och måla men det skulle vara jätte kul med en bra artikel om hur man får till färger o djupet .
#61 - 1 februari 2009 10:33
Hej allihopa! Jag jobbar dygnet runt nu så det blir en liten paus i modulbygget. Jag går i skolan på dagarna och jobbar till kl 03:00 på nätterna nu så jag hinner inte skulptera i frigolit än på någon vecka. :(
#62 - 1 februari 2009 11:01
Snyggtt som f-n!!
#63 - 17 augusti 2009 21:19
Återuppväcker tråd! Har det blivit något av det här?! Var ju grymt intressant inledning får jag säga...
#64 - 19 augusti 2009 22:01
tessilago skrev:
Hej allihopa! Jag jobbar dygnet runt nu så det blir en liten paus i modulbygget. Jag går i skolan på dagarna och jobbar till kl 03:00 på nätterna nu så jag hinner inte skulptera i frigolit än på någon vecka. :(

Bli proffs byggare av moduler i stället :)
Jag skulle mycket väl kunna köpa en av dina alster .
#65 - 20 augusti 2009 07:49
Fantastiskt roligt att se en fortsättning vore det!

Annons