Modifikation av Fluval 4. Synpunkter?

#1 - 2 april 2008 19:01
Hej!

Jag gjorde nyligen om mina Fluval 4 innerfilter och jag tänkte bara fråga om lite synpunkter. Karet är på 222liter och i det går malawiciklider.

Det jag gjorde var att sätta i ca 1dm3 grovporig filtermatta längst ner i filterkammaren, och sen filtermakaroner ovanpå det och sist en tun bit filtermatta igen. Blir det tillräckligt stor filteryta? Hur blir genomströmnningen? Jag tycker själv det verkar vara rätt bra drag, men frågan är hur det är i själva filttret, fördelas vattnet jämt över filterytan? Någon annan som gjort på liknande sätt?
#2 - 3 april 2008 06:12
är långt ifrån proffs.men en åsikt har jag:)
har gjort lika dant själv,fast ett fluval 3 i hundra liter.
körde själv med enbart filtermattan.det funkar ok om jag inte matar så mycket med foder som slammar igen mattan snabbt,zuccini osv.
Om det inte är porösa makaroner,tex.siporax du snackar om,
hade jag skippat dem o bara använt filtermatta.
mvh Danne
#3 - 3 april 2008 16:17
jag matar nästan bara med torrfoder av olika sorter, så det är inget större problem. värre är det med växtdelar som fiskarna biter loss och sen låter flyta omkring.

makaronerna är lite "halvporösa" men inte som siporax. minns itne riktigt vad det är för märke. problemet nu var att det enda gammla filtermaterial jag hade var makaronerna, så jag vågade inte byta ut alltihop på en gång. men det tål att tänkas på...

Annons