modifiera metallhalogen

#1 - 21 september 2005 12:55
Jag har hittat mig en metallhalogen lampa som jag håller på och modifierar.

Det är någon Philips armatur, mer vet jag inte.

Saken är den att bredvid lampan satt det två stycken infraröda värmare, av någon anledning. Dessa måste givetvis bort. Så jag tog helt enkelt bort stavarna.

Men då ville inte lampan starta alls, ingen kontakt. Det visade sig att stavarna satt seriekopplat med lampan. Och tänkte jag att jag kopplar bara ihop dom utan stavarna emellan(sladdarna alltså). Då när jag slog på armaturen så PANG, en säkring gick. Stavarna fungerade alltså som någon form av motstånd för att ge lampan rätt mängd ström. Så jag satt och funderade ett tag.

Då kom jag på en sak. Jag tar en lampa på 7w och kopplar på istället för stavarna. Det motsvarade ungefär samma ohm tal. Så jag kopplade i den, och startade. Men då vägrar halogen lampan att lysa nå mer än 7w lampan. Då satte jag i en 25w lampa, och visst halogen lampan lyser starkare.

Min fråga är då, hur ska jag göra, för att slippa koppla på en 300w glödlampa på armaturen för att få rätt ström till halogen lampan? :P
#2 - 21 september 2005 14:00
Exakt vilken metallhalogen(ljuskälla samt sockel) är det ni försöker använda?

"Värmarna" är förmodligen kopplade innan donet? Efter donet bör väl bara själva ME/MT ljuskällan vara.
En lösning kan ju vara att slänga ut donet och skruva i ett annat som du kan driva direkt.
#3 - 21 september 2005 14:17
Nix, allt är dumt nog seriekopplat. Det är värmarna som styr watt talet till lampan. Dom värms upp och och effekten ökar således. Men dom blir inte mer än på 300w på 230v.

Vad kan man använda för komonent istället..?

y0da enklast är väl att slänga skiten och köpa en från en akvariebutik för ockerpris...men så kul ska dom inte få ha.
#4 - 21 september 2005 14:28
Tycker det är hutlösa priser för ljusramparna. Därför bygger jag mina ljusramper själv, av principskäl ;). Samt att det är mycket roligare så, och att man då kan göra en som passar perfekt till karet.
Låter väl lite konstigt att värmarna drivs med en drossel för metallhalogen, men vad vet jag... säger du det så stämmer det säkert ;).

Det jag tänkte var att riva ur värmarna och drosseln och montera in en annan drossel för just den ljuskällan du tänkt använda.
Vilken effekt är det på ljuskällan du ska använda?
Vad är det för sockel? (G12 ("Konstigt stiftsockel"), vanlig E27 (samma som vanlig glödlampa) eller E40 (samma som glödlampa med större sockel :P).
Även om du säkert kan få till det utan att byta drossel så kommer det ju suga en masa onödig kräm.. och elbolagen behöver väl knappast mer pengar än vad de redan "får".
#5 - 21 september 2005 14:31
[QUOTE=libbelibbe]
Då kom jag på en sak. Jag tar en lampa på 7w och kopplar på istället för stavarna. Det motsvarade ungefär samma ohm tal. Så jag kopplade i den, och startade. Men då vägrar halogen lampan att lysa nå mer än 7w lampan. Då satte jag i en 25w lampa, och visst halogen lampan lyser starkare.
[/QUOTE]

Kopplade du bara i/ur armaturen? Eller väntade du ett tag?
En metallhalogen tar nämligen ett par minuter på sig att komma upp i full effekt...
Om du bara sätter på en metallhalogen och tittar på den direkt så lyser den säkert inte mycket mer än 7W lampan, väntar du 5 min så har du nog betydligt mycket mer ljus.
#6 - 21 september 2005 15:10
jodå

Jo jag väntade, men fanskapet vägrar att släppa genom mer än 7w.

Vad exakt är en drossel? för jag undrar om inte det är dessa värmare som ska funka som en extremt billig drossel :P.

Det torde vara G12 sockel. Vart borde tändaren sitta, och hur ser den ut isf? och om jag köper en separat drossel. kopplar jag den rakt på sockeln/tändaren då? :P

Jag är inte helt hundra på att detta är någon vanlig metallhalogen armatur. men den lyser som en sådan, och tar en stund på sig att börja lysa(med värmarna i )

Det torde iaf vara double ended G12. hur i hela friden tar man ut lampan ur en sådan...?

tack för dina svar!
#7 - 21 september 2005 15:47
Jag behöver alltså:

En komponent som släpper igenom 230v upp till 300w! svårare än så är det inte! men vad ska jag använda? en ställbar dimmer? en kilometerlång sladd? ett motstånd stort som skövde?

Hjälp mig!
#8 - 21 september 2005 16:44
Det är med högsta sannolikhet inte en MH armatur eller lampa som du har eftersom de kräver en startspänning på över 5000V och inte fungerar utan balast och tändare.
#9 - 21 september 2005 17:35
Vad exakt har jag för armatur då...? det är liksom lite det som vore intressant!
#10 - 21 september 2005 17:54
bild och eventuella siffror är en bra början för hjälp...
#11 - 21 september 2005 18:50
Rx7v har jag för mig att de socklarna heter, om det är metallhalogen du har. Men det låter som sagt inte som en sådan riktigt. Du råkar inte veta vad ljuskällan du använder heter?
Plita ner all text å nuffror du hittar i armaturen så går det säkert att lista ut vad det är för något.
#12 - 21 september 2005 19:19
Det låter på beskrivningen som du har en "kvartslampa"/sollampa, annvändes för att bli brun före solariumens tid.
Lampan som sitter i dom brukar vara på 50-60W och är en urladdningslampa likt MH, men ger ifrån sig UV-ljus av det mer ohällsosamma sorten.
IR-elementen fungerar som strömbegränsare i stället för en drossel.

jag har en sådan lampa som jag exponerar fotoresist vid tillverkning av kretskort den är av farikat philips och är orange kanske en sådan du har.
jag vistas alldrig ens i samma rum när den är igång.
#13 - 21 september 2005 23:14
Tjenis

Att ir-elementen fungerar som strömbegränsare, så¨är det. Det är jag medveten om.

Men jag är ganska säker på att det inte är en kvartslampa. Denna är också en Philips, men det står knappt någonting på den. 300w står det dock på lampan, men inget mer.

På fronten står det "UV-A", och efter vad jag läst så är det tämligen harmlöst. Inte värre än att vara ute i solen.

innuti armaturen, bakom reflektorn är det enda synliga en kondensator från Philips, som heter MKT-P 560-7. Sedan är det bara några motstånd med vanliga hederliga färgkoder på.

Metex, vad heter din lampa? tänkte om den har något modellnummer...så får jag se så att det inte är den jag har...eller så kan jag ju alltid hoppas. så kan jag dra igång ett kärnkraftverk och sparka statens elare i röven.
#14 - 22 september 2005 08:33
nå? :)
#15 - 22 september 2005 11:16
Om det står UV-A på den så är det väl precis det det är eller? En UV-A lampa altså.
#16 - 22 september 2005 16:21
Heeke, no shit? =P.

Det är ju dock bara ljustypen från original lampan...Jag frågade efter metex modellnamn

Annons