Jag har själv modifierat min Fluval 4 (gamla modellen) på följande sätt: Har köpt en grov filtermatta med måtten 10x10x30 cm (30 cm=höjden). Gjorde ett hål mitt i filtermattan 25 cm nedåt. Använde de där plastfilterrören som följer med innerfiltret samt köpte 2 extra i min akvariebutik, tog saxen och klippte lite större hål för att öka "vattenpassagen", satte ihop de fyra plastfilterrören och körde ner dom i hålet i filtermattan. Köpte långa buntband av plast som jag trädde genom den översta glipan av plastfilterrören, tryckte ned själva pumphuvudet till mitt Fluval 4 med insugshålet ner i plastfilterröret (passar precis), spände fast buntbandet runt pumphuvudet och drog till hårt. Drog upp filtermattan något så den täcker runt kanterna så vattnet inte sugs in ofiltrerat. Vipps har man byggt ett mycket effektivt biologiskt och mekaniskt filter som bara är att stoppa ner i akvariet, behöver bara tas upp för rengöring ett par gånger om året. Jätteenkelt och billigt. Ju högre (höjden) filtermatta man använder desto mer filtermaterial får man med följden att man bara behöver rengöra det 1-2 gånger om året. Räkna ut den höjd filtermattan ska ha genom att mäta akvariets höjd minus gruslagrets höjd minus pumphuvudets höjd i cm, så får du en filtermatta som färdigmonterad med pumphuvud precis kommer att gå in i ditt akvarium. Råkar det bli lite för högt är det bara att skära av några cm i filtermattans botten, testa för säkerhets skull att hela pkaetet verkligen går i INNAN du börjar borra/skära upp centrumhålet. Hoppas detta går att göra med den nya modellen av 4:an!