Modifiera Fluval 4+?

#1 - 16 januari 2004 22:12
Om man skall modifiera sitt innerfilter (Fluval 4+),dvs byta ut original filterpatronerna mot filtermatta istället skall man då fylla ut hela filterbehållaren med filtermatta eller behöver man lämna lite mellanrum mellan filtermattan och filterbehållarensvägg??
Någon som har erfarenhet som kan svara?
#2 - 16 januari 2004 22:58
Ingen som vet eller kan komma med nåt tips!?
#3 - 16 januari 2004 23:01
tror att du bör ha "mellan väggen" kvar pga flödet i filtert.
#4 - 16 januari 2004 23:44
Man kan kompletera det där mellanrummet med aktivtkol eller finfilter från fluvals eget sortiment, så mellan rummet har ingen funktion som tomt.

Varför vill du byta orginal foamet mot filtermatta?
#5 - 16 januari 2004 23:54
Jag har själv modifierat min Fluval 4 (gamla modellen) på följande sätt: Har köpt en grov filtermatta med måtten 10x10x30 cm (30 cm=höjden). Gjorde ett hål mitt i filtermattan 25 cm nedåt. Använde de där plastfilterrören som följer med innerfiltret samt köpte 2 extra i min akvariebutik, tog saxen och klippte lite större hål för att öka "vattenpassagen", satte ihop de fyra plastfilterrören och körde ner dom i hålet i filtermattan. Köpte långa buntband av plast som jag trädde genom den översta glipan av plastfilterrören, tryckte ned själva pumphuvudet till mitt Fluval 4 med insugshålet ner i plastfilterröret (passar precis), spände fast buntbandet runt pumphuvudet och drog till hårt. Drog upp filtermattan något så den täcker runt kanterna så vattnet inte sugs in ofiltrerat. Vipps har man byggt ett mycket effektivt biologiskt och mekaniskt filter som bara är att stoppa ner i akvariet, behöver bara tas upp för rengöring ett par gånger om året. Jätteenkelt och billigt. Ju högre (höjden) filtermatta man använder desto mer filtermaterial får man med följden att man bara behöver rengöra det 1-2 gånger om året. Räkna ut den höjd filtermattan ska ha genom att mäta akvariets höjd minus gruslagrets höjd minus pumphuvudets höjd i cm, så får du en filtermatta som färdigmonterad med pumphuvud precis kommer att gå in i ditt akvarium. Råkar det bli lite för högt är det bara att skära av några cm i filtermattans botten, testa för säkerhets skull att hela pkaetet verkligen går i INNAN du börjar borra/skära upp centrumhålet. Hoppas detta går att göra med den nya modellen av 4:an!
#6 - 17 januari 2004 00:40
ok tack för tipsen kampfisken!
där är inga sådana rör som du pratar om på 4 plus..
Det var nån som frågade varför jag skulle byta ut original filterpatronerna,och svaret på det är föratt öka filtervolymen en aning!
#7 - 17 januari 2004 01:07
Jag har bytt orginalfiltren mot trasselbitar av grov filtermatta i de innerfilter jag använder orginalbehållaren till. Detta dels som technofish skriver för att öka filtervolymen, dels för att det faktiskt blir bättre genomströmning, dels för att filtermattor (och sönderskurna trasselbitar av dessa) har en mycket bättre förmåga att bygga upp ett biologiskt filter tack vare sin grovlek, dels slammar de inte igen lika fort som standardfilter.

Technofish: Jag har själv testat att fylla dels den yttre plastbehållaren, dels den runda inre (förmodar att 4+ är likadant uppbyggt) plastbehållaren med filtermatta. Resultatet blev att det blir mest fart på vattenomsättningen om man fyller den inre behållaren så att filtermattan tar upp ca. 3/4 av volymen, pressa dock inte ihop massan utan låt den fylla hela behållaren ända upp (gör gärna trasselbitar och stoppa i), på det viset får vattnet utrymme att pressas igen filtermassan utan att det uppstår någon "propp".
#8 - 17 januari 2004 01:22
Ok,skall testa som du beskriver kampfisken!
Tack för tipsen! =)
#9 - 18 januari 2004 20:25
Inga fler förslag eller erfarenheter?
#10 - 19 januari 2004 10:21
4+ är inte uppbyggt på samma sätt som 4.
#11 - 19 januari 2004 10:33
Jag har moddat mitt Fluval 4+ genom att ta bort "filterfacken" har sedan stoppat in orginal filtermattan på sidan om en bit blå filtermatta typ 5*5cm lika lång som "filterbehållaren".
Blev kanske lite rörigt...
Jag har dragit ut "orginalfilterfacken" och istället har jag bara filtermatta (orginal+blå) i "behållaren". Den är altså öppen under.

Kanske i och för sig minskar flödet lite (indikatorn visar OK så det är nog inte så mycket) men å andra sidan så sätter inte filtret igen lika fort eftersom det "får plats" fler nytto bakterier.

Innan jag moddade så satt filtrer igen på ca 2-3 veckor. Sedan jag ändrade filter volymen har jag aldrig rensat, och det är nog ca 8 veckor sedan.

/heeke

Annons