Modifiera brandsläckare?

#1 - 24 februari 2007 22:45
Hej,
Är det någon som kan beskriva hur man bygger om en kolsyre-släckare så att jag kan sätta på en regulator? Har äntligen kommit över en gammal kolsyre-släckare som nu är utformad för ursprungligt ändamål, dvs släcka bränder.
Planen är att handla regulator, magnetventil, reaktor och allt som behövs från Tyskland men hur bygger jag om tuben?
Tömma tuben först och skruva bort handtaget?
Var får jag tag på en kran till tuben som passar med en regulator?
Vänligen, anti
#2 - 24 februari 2007 23:49
Berätta gärna hur du löser det i framtiden. Jag letar släckare och när jag hittar behöver jag också veta hur jag bygger om.
#3 - 25 februari 2007 07:10
det fixar dom på en brand depå (påfyllingsställe).. är nog inget man ska göra själv.. den ska trycktestas efter moddingen ändå, annars finns det ingen som ställer upp på refillen..
#4 - 25 februari 2007 08:51
Du skruvar dit regulatorn där slangen sitter idag, så handtaget är kvar. Du behöver heller inte nödvändigtvis ta bort stigarröret då det är såpass litet flöde på gasen så det hinner inte frysa.
#5 - 25 februari 2007 10:52
Men om jag låter stigröret och handtaget sitta kvar, måste jag inte utlösa brandsläckaren på samma sätta som om jag skulle släcka en brasa?
Jag trodde att de här prylarna skulle bort så att det såg ut som på bilden i länken: http://www.pny.se/akvariedagbok/akvariedagbok04.html (en bit ner på sidan).
Är det någonslags standardgänga för slangen som passar med en regulator?
Vänligen, anti
#6 - 25 februari 2007 12:31
Den ska passa på, annars finns det en adapter. Som ansjo säger så behöver du inte modda den och sparar en tusing för provtryckning och moddning.
Släckaren måste som du säger vara utlöst hela tiden, spärra handtaget med ett buntband eller liknande..
#7 - 26 februari 2007 16:10
På den flaskan som jag provade med handtagsutlösning så läckte den som ett såll runt ventilskaftet, så jag funderar på om dom "tål" att få utblåset bromsat av en regulator? :confused:
#8 - 26 februari 2007 17:52
Då får man spänna hårdare och täta med teflontejp. De ska tåla det, hur skulle de annars hålla tätt när de bara står?
#9 - 26 februari 2007 18:04
Tänk på o provtrycka den innan du lägger massa pengar på den

Är den gammal fins det risk att den döms ut o du inte ens får fylla på den
#10 - 26 februari 2007 18:10
En provtryckning gäller i 10år, det ska stå datum på flaskan, köp inte en som inte är tryckt. Det är nog ingen större risk att den inte skulle klara en ny tryckning om den inte har synliga skador.
#11 - 26 februari 2007 23:35
ansjo skrev:
Du skruvar dit regulatorn där slangen sitter idag, så handtaget är kvar. Du behöver heller inte nödvändigtvis ta bort stigarröret då det är såpass litet flöde på gasen så det hinner inte frysa.

Har du själv provat detta?? funkar det? tar inte regulatorn stryk av det, har för mig att jag har läst det nån stans...
isåfall kan vi ju lägga ner allt snack om att bygga om tuberna...
#12 - 27 februari 2007 09:02
Stigarröret sitter kvar i min släckare, och med det flödet som jag har är det inga problem 3-4 bubblor/sek. Sedan om regulatorn tar stryk av det har jag inte en aning om, det får framtiden utvisa i så fall.
#13 - 27 februari 2007 15:58
Då får man spänna hårdare och täta med teflontejp. De ska tåla det, hur skulle de annars hålla tätt när de bara står?

Njaa, viss skillnad på om ventilen är i öppet eller stängt läge.. tror inte att den är konstruerad för att tåla fullt tryck i öppet läge och "stopp" i utblåset. Nu var iofs flaskan som jag provade gammal, så nyare flaskor kanske funkar bättre.

ivanelvis skrev:
Har du själv provat detta?? funkar det? tar inte regulatorn stryk av det, har för mig att jag har läst det nån stans...

isåfall kan vi ju lägga ner allt snack om att bygga om tuberna...

Min 10-kilos har stigröret kvar och jag plockar ut mer än 5 bubblor i sekunden. Magnetventilen värmer ju dessutom.
#14 - 27 februari 2007 16:45
Tror inte det är så lämpligt att inte ha rätt kran monterad, så att köra med något annat än just en KRAN (sitter på gamla släckare, men är oftast utbytta då dessa EJ är godkända på CO-släckare) och provtryckt tub skulle jag aldrig våga.

Stigarröret kan man ha monterat OM man har tuben upp och ner, annars kan det nog hända saker om man har otur.

//Calle
#15 - 27 februari 2007 17:34
Det ska enligt "expertis" inte vara någon skillnad på att köra med kran eller "öppet handtag". Dock så säger ju reglerna att det ska finnas kran på flaskan.

När vi tar ut så lite som vi gör är risken minimal att det skulle komma in flytande i regulatorn.

Jag köpte en ordentlig tub med kran, kostade en slant men jag tror inte jag behöver betala fullpris vid fyllningarna på det stället, väldigt trevliga killar.
#16 - 27 februari 2007 17:42
Någon som har erfarenhet av att fylla en svetstub (CO2 naturligtvis) hos en brandskyddsfirma?
När jag ringde och frågade verkade dom inte ha koll på vad som gäller (prov tryck osv) när det inte handlade om en släckare.
Desutom sa dom 5år mellan provtryck på en använd släckare och 10år för en oanvänd. Provtrycker ni så ofta som vart 5:e år?
#17 - 27 februari 2007 17:43
En släckare är samma som en svetstub, bara att den är rödmålad.
Det är 10år som gäller.

Annons