Möblera om

#1 - 22 mars 2004 12:57
Vet inte om det är rätt forum men jag testar. Det är så att jag tänkt möblera om mitt 222l malawiakvarium helt. Ny bakgrund, nytt grus etc för utseendets skull. Nu funderar jag hur jag ska göra. Jag har två små akvarier sedan tidigare som står tomma. Tyvärr ganska små det ena ca 70l det andra ca 50l. Går det att flytta över dem malawisarna tillfälligt till de akvarierna (ca 20 malawisar i skiftande storlekar)? jag håller på att bygga en bakgrund av frigolit husfix och epotex. hur lång tid måste jag vänta innan jag kan sätta ner den i akvariet med tanke på gifter? Hur ¨lång tid måste bakgrunden stå limmad med silicon i akvariet och hur många vattenbyten innan eventuella gifter sköljtsbort? Jag tänkte slutföra bakgrunden sedan flytta fiskarna, sätta i bakgrunden, fylla med vatten, byta vatten sedan sätta i fiskarna igen. Viktigaste frågan är alltså: hur länge måste jag låta bakgrunden vara i akvariet innan jag kan sätta tillbaka fiskarna utan risk för gifter etc?
#2 - 25 mars 2004 08:10
Det kan gå och flytta ihop dem men det beror på hur mycket det skiljer i storlek... Hörde förut att bakgrunden skall ligga i vatten ett tag innan man sätter den i akvariet, ca 1-2veckor och sedan byta vattnet i akvariet, där efter skall det inte vara några problem att ha fiskar i akvariet..
#3 - 25 mars 2004 09:46
ja det är sant, ha det i blöt så länge du kan innan du sätter det i akvariet, byt gärna någon gång vatten där du har bakgrunden innan akvariet. Men var riktigt nogrann med att få bort all "skit" och gift istället för att dina malawisar dör sedan.
Och det ska nog gå bra tt flytta firrarna tillfälligt men ta några åt gången så att det inte blir "gott om plats" till "supertrångt" utan istaället i etapper så märker dom inte så mycket av det. men håll uppsikt bara så att dom inte fightas..dela upp dom och kolla vilka som funkar bra ihop
#4 - 25 mars 2004 10:14
När jag silikonade fast min Juwelbakgrund hade jag lite tidsnöd och lät silikonet torka i ungefär en timme... Akvariesilikon avger ättikssyra vid torkning men det var inget som påverkade fiskarna.

Dock vet jag inget om lack för frigoliten, det är säkert annorlunda med den..

Annons