Möbler

#1 - 1 december 2005 16:27
Jag visste att det skulle bli kostsamt med akvarium. Mycket tillbehör och grejer och sånt. När jag fick höra handlarnas priser på akvariemöbler så visste jag, som den gamla möbelförsäljaren jag är, att jag blev skinnad. Spånskivor är inte så dyra.

Nåja. Jag tänker inte köpa någon akvariemöbel från en akvarieaffär. Jag undrar om det är någon som har något tips om andra varianter. Byråar, bord eller andra innovationer och lösningar.
#2 - 1 december 2005 16:32
Har du sökt lite forumet? Annars går det att bygga med reglar och olika skivor. Leccablock + skiva. går också att köra på. Många lösninagr finns. Alu-ram mm.
#3 - 2 december 2005 03:21
själv ska ja bygga en bänk av reglar.
slänga på lite gångjärn och dörrar för att få utrymme under till alla grejer.
sen kan man måla det.
om man väljer fina brädor så kan man olja eller lacka det bara.
eller limma på faner.
#4 - 2 december 2005 03:30
Blir ju sällan bra tycker jag... Men de beror ju på hur man för övrigt har det i hemmet å hur kräsen man är!!
#5 - 2 december 2005 03:48
har sett flertal bilder på hemmabyggda träbänkar/skåp som varit skitsnygga.

resultatet beror ju på den som gör det.
är man lat så kan man ju måla allt i svart typ så syns ju inte defekter särskilt mycke
#6 - 2 december 2005 05:26
Jag,

sitter just och ska till med samma sak, men en sak vet jag att faner blir det INTE!!!
det minsta vatten du spiller så bubblar den upp.(har erfarenhet från Akwalux)
#7 - 2 december 2005 06:34
går ju alltid lacka faner och då kommer man runt de problemet.
#8 - 2 december 2005 08:27
Du kan kolla på "Blocket" där folk vill sälja sina akvarier. Där kan man hitta en massa varianter på möbler. De allra flesta rätt fula och en del gräsligt fula. Jag älskar varianten med kjol runt om. Men det finns en del guldkorn också, så kanske kan du få lite uppslag ändå.

mvh,
S
#9 - 2 december 2005 10:06
Jag har ett av mina akvarier (drygt 100 liter) på köksskåp. Två smala (40 cm) överskåp direkt på golvet, ihopskruvade och med en mdf-skiva klädd med vaxduk fastskruvad ovanpå. Det håller bra. Man får bra utrymme och flera hyllplan under akvariet, och kan välja dörrar som passar. Det blir inte lika billigt som att bygga själv förstås, men priset blir rejält lägre än en akvariemöbel. I mina ögon är det snyggare också.
Lucas_no1
#10 - 2 december 2005 21:18
Tänkte just på köksinredning.
Det är ju dock rätt dyrt.
kollade upp vad en riktigt fin möbel från ikea i ek skulle kosta till mitt 720 liters och det landade på 7000kr!
Men det som var dyrt där var skivorna i ek 1800kr st och jag menar att man ska ha tv st.
Man får ner priset en del om man köper dessa på bahaus 600kr.
Sen kan man ju köpa begagnat men blir exakt som ett rena kar om man lägger ner lite jobb. :-)
#11 - 2 december 2005 21:49
[QUOTE=Lucas_no1]Tänkte just på köksinredning.
Det är ju dock rätt dyrt.
kollade upp vad en riktigt fin möbel från ikea i ek skulle kosta till mitt 720 liters och det landade på 7000kr!
Men det som var dyrt där var skivorna i ek 1800kr st och jag menar att man ska ha tv st.
Man får ner priset en del om man köper dessa på bahaus 600kr.
[/QUOTE]
Min skiva är bara ett par centimeter bredare än akvariet, så jag nöjde mig med mdf. Fast stavlimmad ek är ju så klart några strån vassare.
#12 - 3 december 2005 09:16
Det blev INGO sideboard från IKEA. Visserligen i obehandlad furu, men jag är så ivrig att få igång akvariet så jag är beredd att ta den smällen. Killen som skulle svetsa ihop ett aluställ var bortrest till Thailand och kommer inte hem förrän om ett par veckor.

Annons