Möbelakvarium i Ek!

#1 - 27 november 2007 19:40
Hej!

Nu när det är dags och köpa ett möbelakvarium i ek så hittar jag inga. Vet att MP hade förra året med teknikpaket och de fanns i 600l. Så jag undrar vet någon vart man kan hitta ett akvarium ca 600-720l 200cm långt med ekmöbel och vilka märken som finns? Rena ska tydligen med finnas men jag har kollat lite på nätet men hittar inte någon internetaffär med info......

Nån som sitter lite på infon om akvarie med ekmöbel?
#2 - 27 november 2007 19:55
Så hon har äntligen bestämt att du får skaffa ett större kar nu;)? Vad fick du ge i gengäld, en resa till värmen kanske?
#3 - 27 november 2007 20:03
starman_ skrev:
Hej!

Nu när det är dags och köpa ett möbelakvarium i ek så hittar jag inga. Vet att MP hade förra året med teknikpaket och de fanns i 600l. Så jag undrar vet någon vart man kan hitta ett akvarium ca 600-720l 200cm långt med ekmöbel och vilka märken som finns? Rena ska tydligen med finnas men jag har kollat lite på nätet men hittar inte någon internetaffär med info......

Nån som sitter lite på infon om akvarie med ekmöbel?

Bygg en rejäl stomme med 2"x2" virke, klä detta med ekfanerade skivor från ikea. Så skapade jag våran akvariemöbel av aluminiumställningen till vårt 310 liters kar, nu passar det med inredningen i vardagsrummet.

http://diamen.no-ip.org/www.aquatank.se/arkiv/akvariebank_1.htm
#4 - 27 november 2007 21:17
Tack för tipset men det är inte det jag söker. Då vi har köpt lägenhet så har jag fått en vägg i vardagsrummet till akvariumet. Jag har haft ett större kar på önskelistan ett tag nu.
#5 - 27 november 2007 21:19
Nä du ansjo ingen resa men hon fick välja en tapet till ett rum
#6 - 27 november 2007 22:02
Något så här kanske!

Inte riktigt klart, men har börjat:p.
#7 - 27 november 2007 22:09
Pannecke skrev:
Bygg en rejäl stomme med 2"x2" virke, klä detta med ekfanerade skivor från ikea. Så skapade jag våran akvariemöbel av aluminiumställningen till vårt 310 liters kar, nu passar det med inredningen i vardagsrummet.

http://diamen.no-ip.org/www.aquatank.se/arkiv/akvariebank_1.htm

Det där såg intressant ut, men jag hittar inte skivorna på IKEA's hemsida. Är det lösa gavlar av något slag du använt?

Annars tycker jag också det verkar hopplöst att hitta någon möbel som både är snygg och stadig för akvarier. Verkar som att bygga själv är det enda alternativet.
#8 - 27 november 2007 22:18
Ja man ska nog inte räkna med att var och varannan möbeltillverkare räknar med att man ska ställa ett akvarie på upp emot 1ton på nån gammal byrå.
#9 - 27 november 2007 22:36
Nja, det var de akvariemöbler som finns att få tag på jag menade. Alu-rör, svart fanér och bokfanér är det som finns att välja på i stort sett. Dessutom verkar de oftast underdimensionerade, tycker jag iaf.
#10 - 28 november 2007 11:40
Olivin skrev:
Det där såg intressant ut, men jag hittar inte skivorna på IKEA's hemsida. Är det lösa gavlar av något slag du använt?

Annars tycker jag också det verkar hopplöst att hitta någon möbel som både är snygg och stadig för akvarier. Verkar som att bygga själv är det enda alternativet.

Nej, gå till fyndhörnan och fynda spillbiter från möbler som gått sönder... Jag tror att jag lade ner 90kr på min akvariebänk.
#11 - 28 november 2007 19:28
hm verkar som ingen vet,,,så störigt jag som hade planerat in ett 600l MP akvarium i ek med teknikpaket men nu får jag kanske tänka om.
#12 - 28 november 2007 19:43
Detta kanske är värt att kolla, ett tips bara.
http://www.marinakvariet.com/index.php?Itemid=51&option=com_content

MVH Erika
#13 - 29 november 2007 07:55
starman_ skrev:
hm verkar som ingen vet,,,så störigt jag som hade planerat in ett 600l MP akvarium i ek med teknikpaket men nu får jag kanske tänka om.

Om du tar kontakt med närmsta större zooaffär, kan dem säkert beställa hem ett akvarium åt dig. Eller dem vet var dessa akvarier säljs :)
#14 - 2 december 2007 17:09
har varit i ett idag och de visste inga med ek.....:(
#15 - 2 december 2007 17:13
Jag ska kolla med en affär här i Varberg i morgon om de kan fixa fram något som kan vara intressant, de kan nog ordna det mesta och har bra kontakter med utlandet med. Jag såg en katalog för ett par månader sedan där det fanns mängder med olika möbelkar, men de är nog lite dyrare än tex Juwel.
#16 - 11 december 2007 15:32
Har kollat upp detta nu och det verkar mer eller mindre kört att få tag i ett möbelkar i ek. Kanske du får kolla på den tyska marknaden om de har akvarium som inte finns i Sverige eller så får du bygga ett själv;).
#17 - 11 december 2007 16:39
Snyggast och bäst blir det om man bygger själv... Jag byggde min tvåmeters akvariemöbel av IKEA's köksluckor i bok för några år sedan, du kan ju göra detsamma med dito i ek.
#18 - 11 december 2007 16:45
Reglade du upp skåpen på något vis då, eller funkar det att bara sätta ihop dom och lägga skiva på.

Hrmmm...
Såg nu att du hade byggt stommen med reglar.
Ibland så läser man men ändå inte. :)

Annons