Mobbning.

#1 - 6 maj 2006 13:01
Hej!
För ungefär 2 veckor sedan la jag i fiskar i mitt 150 liters akvarium. Fiskarna jag har där i är afra (jag vet inte vilken sort av afra det är). Jag har också prinsessan av burundi i mitt akvarium. Men jag har ett problem, mina prinsessor dom mobbar afra cikliderna alltså dom jagar upp dom i hörn och sånt. Jag upptäckte också för två dagar sedan att en av mina afra ciklider hade blivit av men en stor del av bakfenan och många sår hade den också och senare idag så avled den av sina skador. Jag är nästan säker på att det var mina prinsessor som har gjort det. Om afra cikliderna går utan för sitt hörn så får dom stryk. Det finns bara en afra ciklid som är lite tuff som rår för prinsessorna men dom andra är inte alls lika tuffa. Så finns det nåt sett att få prinsessorna att sluta att mobba mina afra ciklider för det känns lite onödigt att slösat bort 300kr på mina prinsessor och lika dyra var afra cikliderna. Så om det finns något annat sett än att lämna tillbax någon art så skriv gärna då till mig och sig det:D.

MVH Ebbe
#2 - 6 maj 2006 13:33
prinsessor är ju kolonibyggande cyklider så det är hel naturligt att dom jagar bort afrorna de som du kanske kan göra är väll att ändra på inredningen så att du kanske på något vis skärmar av och så massor med gömställen.. sen så funkar de säkert om du överbefolkar akvariet så att sessorna inte hinner jaga alla fiskar... men att överbefolka med för ju andra problem... tex måste du rengöra betyderligt oftare osv...
#3 - 6 maj 2006 13:38
[QUOTE=Danne_K]men att överbefolka med för ju andra problem... tex måste du rengöra betyderligt oftare osv...[/QUOTE]

Skapar inte det även ständig stress?
#4 - 7 maj 2006 10:35
nä de behöver de inte göra de är iregel ganska lätt för fiskarna att dra sig undan i någon grotta osv när fiskarna iregel är och jagar varandra i öppet vatten ofta ger dom helt upp att hålla reviren... men är lite osäker om sessorna kommer att ge upp men dom kommer i varje fall inte mobba någon enskild fisk...

Annons