Mobbad Paletthona?

#1 - 25 oktober 2003 21:26
Jag införskaffade ett par Kakaduciklider och 1 par palettciklider till mitt 110L för 5 dagar sedan. De hittade hyfsat snabbt sina revir i varsin ändå i akvariet. Paletthonan och paletthanen var ihop hela tiden i början och honans mage var riktigt stor o röd. Jag antar att de har lekt i krukan som jag ställde ner innan jag släpte i dem. För honans mage har minskar tydligt och är inte alls lika röd. Men nu så jagar hanen bort henna från krukan hela tiden, och då när hon kommer in på kakaduornas revir så jagar de bort henne.

Vad är det som har hänt? Varför jagar hanen bort honan?
#2 - 26 oktober 2003 09:21
Hejsan!
Jag kan bara berätta hur mina paletter gjorde en gång vid lek. De hade då lekt en gång tidigare med stor framgång. Andra gången så var honan som din var alldeles röd och de lekte igen men då av någon konstig anledning så åt honan rommen och förlorade då sina färger. Hanen började då att jaga honan och då tog jag bort henne och flyttade över henne till ett mindre kar. Det jag inte visste var att några yngel klarade sig som hanen sedan vallade runt i akvariet. (Så det kan ju vara så att det finns yngel/rom kvar i krukan som hanen vaktar själv ).
Sedan flyttade jag tillbaka henne efter någon vecka och då var det bättre och sedan lekte de igen efter ca 4 veckor.
Det betyder inte att jag har rätt i ditt fall men det är inte omöjligt. Hur länge sedan är det som du tror att de lade rommen?
Vaktar hanen fortfarande krukan intensivt?
Lycka till!
#3 - 26 oktober 2003 15:22
Okej :]

Men nu verkar det som de är sams igen och vaktar runt krukan hela tiden...ibland åker de in i den men är mestadels ute. Jag lyste in lite udner krukan med en stark lampa och det såg ut som SMå...skitsmå svarta larver där inne...jag tyckte att det rörde sig lite...men man kanske ser vad man vill se...men vi får hoppas!

Annons