Hej,
Jag har en av sex diskusar som inte ätit på 2 dagar.
Den är mindre och har växt sämre än de andra trots att den ätit(Jag bedömmer det som att den ligger kvar på 5 cm, medan de andra vuxit till ca 7-8 cm), den har normal andhämtning och är inte mörk till färgen. Den har dessutom färgat ut mer än de andra. Ingen av de andra visar några tecken på att må dåligt på något sätt, så jag kan inte se annat än att den helt enkelt mår dåligt för att den blir utmobbad/jagad. De senaste dagarna har den stått i skuggan under en anubias, eller gömt sig bakom en rot och bara kommit fram och vänt några få gånger.
Vattenvärdena är stabila och bra och har legat där sen en bra tid tillbaka.(10 ppm nitrat, ingen nitrit, total hårdhet under 6 grader och pH på 6,8)
Jag har tidigare matat med köpt discusmix 2-3 ggr per dag och röda mygg en ggr. Efter att gjort egen diskusmix(utan oxhjärta) som hela tiden varit populär, så sen för drygt en vecka sen matar jag numer ungefär enligt nedan.
1.Egen mix
2.Köpt mix med oxhjärta
3.Egen mix
Och ibland lite röda mygg.
Vattenbyte från botten med sughävert 2 ggr per vecka då jag byter en tredjedel av vattnet, och sätter i ny filtervadd.
Är det någon som vet om det är ett normalt beteende hos en mobbad individ? Och...Är det bara att acceptera fakta och helt enkelt ge upp och lyfta ur den om den fortfarande inte kommer fram och börjar äta på, säg 5-6 dagar?
/C