Mobbad, liten diskus som slutat äta.

#1 - 26 januari 2004 18:53
Hej,

Jag har en av sex diskusar som inte ätit på 2 dagar.
Den är mindre och har växt sämre än de andra trots att den ätit(Jag bedömmer det som att den ligger kvar på 5 cm, medan de andra vuxit till ca 7-8 cm), den har normal andhämtning och är inte mörk till färgen. Den har dessutom färgat ut mer än de andra. Ingen av de andra visar några tecken på att må dåligt på något sätt, så jag kan inte se annat än att den helt enkelt mår dåligt för att den blir utmobbad/jagad. De senaste dagarna har den stått i skuggan under en anubias, eller gömt sig bakom en rot och bara kommit fram och vänt några få gånger.

Vattenvärdena är stabila och bra och har legat där sen en bra tid tillbaka.(10 ppm nitrat, ingen nitrit, total hårdhet under 6 grader och pH på 6,8)
Jag har tidigare matat med köpt discusmix 2-3 ggr per dag och röda mygg en ggr. Efter att gjort egen diskusmix(utan oxhjärta) som hela tiden varit populär, så sen för drygt en vecka sen matar jag numer ungefär enligt nedan.
1.Egen mix
2.Köpt mix med oxhjärta
3.Egen mix
Och ibland lite röda mygg.

Vattenbyte från botten med sughävert 2 ggr per vecka då jag byter en tredjedel av vattnet, och sätter i ny filtervadd.

Är det någon som vet om det är ett normalt beteende hos en mobbad individ? Och...Är det bara att acceptera fakta och helt enkelt ge upp och lyfta ur den om den fortfarande inte kommer fram och börjar äta på, säg 5-6 dagar?

/C
#2 - 26 januari 2004 18:57
Jag har en av sex diskusar som inte ätit på 2 dagar.

Den är mindre och har växt sämre än de andra trots att den ätit(Jag bedömmer det som att den ligger kvar på 5 cm, medan de andra vuxit till ca 7-8 cm), den har normal andhämtning och är inte mörk till färgen. Den har dessutom färgat ut mer än de andra. Ingen av de andra visar några tecken på att må dåligt på något sätt, så jag kan inte se annat än att den helt enkelt mår dåligt för att den blir utmobbad/jagad. De senaste dagarna har den stått i skuggan under en anubias, eller gömt sig bakom en rot och bara kommit fram och vänt några få gånger.

Vattenvärdena är stabila och bra och har legat där sen en bra tid tillbaka.(10 ppm nitrat, ingen nitrit, total hårdhet under 6 grader och pH på 6,8)

Jag har tidigare matat med köpt discusmix 2-3 ggr per dag och röda mygg en ggr. Efter att gjort egen diskusmix(utan oxhjärta) som hela tiden varit populär, så sen för drygt en vecka sen matar jag numer ungefär enligt nedan.

1.Egen mix

2.Köpt mix med oxhjärta

3.Egen mix

Och ibland lite röda mygg.

Vattenbyte från botten med sughävert 2 ggr per vecka då jag byter en tredjedel av vattnet, och sätter i ny filtervadd.

Är det någon som vet om det är ett normalt beteende hos en mobbad individ? Och...Är det bara att acceptera fakta och helt enkelt ge upp och lyfta ur den om den fortfarande inte kommer fram och börjar äta på, säg 5-6 dagar?

Tyvärr kan jag inte svara på frågan, för jag har nämligen exakt samma problem!!
#3 - 26 januari 2004 20:27
OK,

Då är vi två i såna fall. Har du, eller någon annan, någon teori?

/C
#4 - 27 januari 2004 08:39
Jag har haft samma problem förut. Jag tog ut diskusen och placerade han (?) ensam i ett litet akvarium där han fick gå några veckor och äta upp sig. Detta var i sommras. Idag är han lika stor som sina syskon och trivs utmärkt i det ursprungliga akvariet.

/Nille
#5 - 27 januari 2004 08:43
onkyo: jag skulle inte mata med röda mygglarver alls! köp svarta eller vita istället [;)]
#6 - 27 januari 2004 08:56
Hej!
Jag har också samma problem, köpte för ett par veckor sen 5 st diskusar (ungdjur). De sista dagarna har den som är minst i gruppen blivit bortjagad så fort det är matdags och nu står han bara och gömmer sig hela dagarna.
Är det lämpligt att flytta över han till ett eget kar ett tag o försöka få han att äta upp sig?
berätta gärna hur det går för dig onkyo!
#7 - 27 januari 2004 11:05
Inte för att jag på långa vägar är bra på Diskus... men jag tänkte komma med en tanke...
För det första så låter det smart att låta den lilla äta upp sig någonstans, men...
När man introducerar en ny fisk (vilket det blir om den varit ur karet ett tag) så blir den ju ofta mobbad... Jag har nyss bökat med att introducera 3 veka Altumscalarer till två tuffa vanliga, och det var inte det lättaste...
Det slutade med att jag fick plocka ur de vanliga Scalarerna en par dagar... sedan släppte jag i den snällare av dem och efter några timmar även den ettrigaste. Då hade Altumen bildat egna revir och gjort upp inbördes... på så sätt fick jag dem att försvara sina revir när jag släppte i de gamla och nu har alla sina platser i karet...
Kontentan av detta är väl att om man matar upp en liten utmobbad diskus så måste man väl ur med de andra och släppa i den lilla först när den ska tillbaka... åtminstone behöver man väl ta ur den värsta mobben ur karet... eller???
#8 - 27 januari 2004 11:29
Hej.
När ni matar med oxhjärta måste temp. upp över 30gr. för att öka ämnesomsättning annars mår fisken dåligt.Sen blir det alltid en som man får bekymmer med.Därför har jag alltid ett tomt kar på 70l. som står redo hemma för använding.När en fisk beter som dom ni har ,plockar jag över den i det andra karet( som garna kan stå högt upp i rummet)samt höjer tempen till 35 samt har ett luftdrivet filter på.Där får den gå i ett par dagar , sedan när äter ordentilgt sänkes temp.Gör små vatten bytten dagligen.Efter ett par veckor är fisken åter på gott humör.
MVH Mats
#9 - 27 januari 2004 19:27
Hej,

mats m; efter hur lång tid av matvägran lyfter du över till ett separat kar?

/C
#10 - 27 januari 2004 19:48
min små äter bara på smulor som faller ner efter dom andra!!
#11 - 27 januari 2004 19:56

OK Hajen 89, men vad menar du? Att du inte har problem med matvägran längre?

/C
#12 - 27 januari 2004 20:24
Nä, men den äter dåligt, bara smulor som råkar komma framför munnen...
#13 - 27 januari 2004 20:48
Hej.
Hur fort som man tar dom till ett annat kar är svårt att säga så på rak arm.När dom bara går och småtuggar så är det dags att flytta på dom ,likaså när dom drar sig undan andra diskusar är det dax.
MVH Mats
#14 - 28 januari 2004 10:49
I en grupp av diskus är det nästan alltid en som blir mest mobbad, den svagaste. detta leder ofta till att den blir svagare och svagare. Det kan också bero på att den har problem med magen (vit avföring). Bästa sättet är som ovan dvs in med den i ett mindre kar och upp med temp. Bli inte förvånad om, efter att du flyttat fisken, det blir en annan som beter sig likadant. Detta gäller speciellt om du har ca 5-6 st, vid fler fiskar ör det inte lika vanligt att just en individ blir utmobbad, då har den troligen någon sjukdom.
#15 - 28 januari 2004 13:27
Men i mitt fall så är inte den minsta som är utstött! Det är typ en av dom största! Och när dem minsta (7cm) kommer nära den som inte äter (11cm), så jagar den iväg den stora!!! [:O]
#16 - 28 januari 2004 22:45
Då skall du nog ta den till ett mindre kar och köra värme och salt, det verkar vara så att den e svag pga förmodligen magsjuka. Även mindre kan mobba större fisk men det beror förmodligen då på att den e svag (sjuk).
Svårt att bedömma i just ditt fall. Ser den ut att ha insjunken mage? e den mörk? E den av samma sort som de andra? har du sett avföringen, dvs färg? E den skygg av sig dvs gömmer sig ofta? fäller den ihop fenorna? andas den normalt?
#17 - 29 januari 2004 20:34
Den är inte mager, är ljus i färgen, gömmer sig rätt så mycket, den andas väldig lungt, har utfällda fenor.
#18 - 29 januari 2004 20:56
Jag har en blue diamond som beter sig likadant, den ser helt bra ut men den ha börja magra.
Jag skall isolera den (för säkerhets skull) ifall att den är sjuk.
Har någon en ide om vad de kan handla om?
#19 - 30 januari 2004 20:46
Ja verkar som magsjuka för både Hajen 89 och NiXoN.
Höj temp 32-33 grader i ett separat kar. I med lite salt utan jod eller köp i zoobutiken. Om det ej blir bättre behandla med Flagyl. Om inte det hjälper så fråga i zoobutiken ni behöver starkare medicin än Flagyl. Låt det inte gå för länge för ju svagare den blir desto större risk att den dör. lycka till

Annons