Mobbad Fjärilshona

#1 - 17 juni 2004 12:16
Har två st fjärilar...en hane och en hona...
Hanen har börjat jaga hona väldigt mycket så honan har dragit sig undan och gömmer sig nu mest bland växterna eller i nån grotta...
Har detta nåt med lek att göra eller har det slagit fel i huvudet på hanen?

Jag är 99% säker på att det är en hona (röd buk, avsaknad av långa fenstrålar och lekröret som man skymtar är rätt brett...)

Tack på förhand
#2 - 19 juni 2004 13:08
Har nu upptäckt att honans ena öga står ut...
har läst lite och sett att detta kan vara en resultat av stress...
Men om det skulle vara så att hon hade det innan...kan det vara så att hanen jagar henne för att hon var sjuk?
har satt över honan i ett eget kar nu...
#3 - 19 juni 2004 13:45
Jag känner igen det från mina fjärilar. Jag provade att skaffa en hona till och då minskade pressen på den ensamma.
#4 - 19 juni 2004 13:46
oki...kanske skulle köra på det...
#5 - 22 juni 2004 11:50
Har skaffat 2 nya honor nu och den första honan börjar piggna till...dvs jag har nu en hane på tre honor...
hanen jagar honorna lite då och då när han får chansen och en hona (alfa-hona???) jagar ibland iväg dom andra honorna...
två av honorna börjar bli lite rundare och äggläggningsröret börjar synas rätt mycket...så man får väl hoppas på lek snart... =)

obs...detta är ingen fråga utan mer en uppföljning av händelserna i mitt akvarium... =)
#6 - 22 juni 2004 11:54
Ja den första honan var ej redo för lek och hanen ville inget annat,du kommer få lek straxt dess värre är dom svåra dåliga föräldrar.

Annons