Mobbad Blå Gurami

#1 - 27 mars 2004 21:47
Hej

Till min stora glädje har jag inte behövt skriva hit på ett tag för att få hjälp då det har gått bra med mitt akvarium den senaste 1 1/2 månaden...

Jag har ett 150 l akvarium med lite guppy, Svärdbärare, Ansistrus och 3 st Blå Gurami.

Sedan någon dag tillbaka har jag noterat att två av Guramisarna mobbar den tredje så att han (eller hon) tvingas söka skydd bakom pumpen. Är detta tecken på sjukdom? Känner firrarna av om någon är sjuk? Kan det finnas någon annan förklaring t e x revirhävdande eller liknande? Den mobbade firren verkar äta (vad jag kan se). Jag har inget "sjukhus akvarium" så jag har inte möjlighet att ta mobbingoffret i separat tank för observation. Är det någon där ute som kan ge mig råd??? Kan problemet lösa sig om jag skaffar fler Guramisar??

Lova
#2 - 27 mars 2004 21:55
Säkert en hona som blir jagad.Mina dvärgguramisar gör likadant.Dom lugnade sig när jag skaffade lite fler växter så att honorna kan gömma sig.Men hanen simmar mot dom i full fart så fort han får tillfälle
Fredrik
#3 - 27 mars 2004 22:08
Tack för snabbt svar... Jag har redan ganska mycket växter (mindre undervattens djungel), men kanske lugnar hanarna (om de nu är hanar)ner sig om jag köper fler honor ( och på så vis sprider ut jagandet på flera)... Vad tror du om det???

Lova

#4 - 27 mars 2004 22:12
låter som en bra ide. två hormonstinna hannar kan ju vara jobbigt för en guramifröken..=)
#5 - 28 mars 2004 07:07
I början hade jag bara en gurami hona men hon blev jagad så till den milda grad att hon la sig under min root och vägrade att komma fram där va hon i 1 vecka.Jag blev tvungen att fisk upp henne och flytta till guppy karet så att hon fick lite lugn och ro och vågade äta.Köpte en till hona och lite fler växter.Nu går det jätte bra.Visst blir hon jagad allt som oftast men nu har han två att trakasera.Mystiskt det där.Var jag än läser så står det gurami är parfiskar....Men det verkar inte stämma.Hanen jagar ju livet ur honan.Någon som har fått det att funka med bara ett par???
Fredrik
#6 - 28 mars 2004 07:57
det kan vara två hanar och en hona eller så är alla tre hanar ? då brukar dom bråka o gräla!

Annons