Nu har jag byggt en armatur till min mh på 250w (13 000k-skulle vara till saltvatten förut)- nu undrar jag vad som förväntas hända om jag inte tillför co2 eller annan gödning förutom flytande typ sera?
Just Seras gödning är fantastiskt dåligt skruvad med skyhöga halter av järn, och toklåga halter av allt annat.
Även om du inte vill lära dig någon kemi så är grundläggande näringslära ett måste om du ska köra motsvarande en formel1-bil i 280 knyck med betongväggar i kurvorna.
Näringsämnena har tyvärr bokstavsförkortningar, men eftersom du inte vill lära dig dom så skippar vi dom.
De ämnen som växter käkar absolut mest av är kol, kol, kol, kol och kol.
Sedan kommer kalium, magnesium, kväve och fosfor.
Sist kommer de som går åt i riktigt små mängder såsom järn, koppar, zink, molybden osv.
Kanske ska tillägga att jag "bara" har proppat karet fullt av javaormbunkar,svärdplator i olika former, anubias, vattenspikblad,skruvvallisneria, ludwiga, wistaria,Hygrophila corymbosa.
Som du nu vet är det kol som det alltid kommer vara mest brist på i ett akvarium. Kol tar växterna helst in från koldioxid som hoppar ner via vattenytan/cirkulationen (vilket är i princip ingenting), och vissa växter är bra på att ta upp det från bikarbonater. Du råkar ha några växter som är väldigt bra på det sista: Javaormbunke, Anubias, och Vallisnera.
Dessa tre växter kommer vara mindre begränsade än dina andra växter.
När en växt är begränsad av något näringsämne tar den inte upp några andra näringsämnen.
Karet har bara varit igång ca 6 veckor men jag har än så länge inte sett en tillstymelse av alger[:-34]
Kul! =) Innan du skaffade MH så var näringsupptaget ganska måttligt, så det du fick från Sera+Fiskskit räckte. Du körde en folka i 30 km/h på stor fin väg.
Med MH kör du numera en Formel1 utan bromsar.
Näringsupptaget kommer bli skyhögt, och det som kommer tryta först är kol. När det tryter slutar näringsupptaget och din Sera-gödning kommer gå rakt till algerna.
Trådalgsodling eller Cyanoodling gissar jag på.
Jag blir helt förvirrad av allt[:-27]som jag läser. Det ska vara co2, kno3 och allt möjligt tydligen för att det ska funka. Dessutom i rätt propotioner[:-118]Jag torkar mina tårar och bestämmer mig för att starta ett företag som blandar ihop alla ingredienser och säljer allt i ett för en hundring-måste vara en lönsam affär-för det kan ju inte bara vara jag som inte är kemist och tycker att allt låter dödskrångligt.
Att det låter dödskrångligt är något helt annat än om det verkligen är krångligt.
Jag skulle vilja påstå att det är väldigt enkelt: Det enda man behöver hålla koll på är växternas mat: koldioxid, tropica master grow, kaliumnitrat och kaliumfosfat.
Att dessa har fula förkortningar är synd, men absolut inte svårt att lära sig. Du lär dig tusentals glosor i skolan, så 4 förkortningar borde inte vara några problem. Du lär dig dina familjemedlemmars namn, damn t om en hund kan fler ord än 4.
Allt i livet behöver inte vara enkelt. Det skulle bli så trist då 8)
Meningen är att jag i framtiden när jag förstått lite bättre-lär nog ta ett taaaag-ska prova på lite roligare växter än dom jag har nu
Tycker absolut! Det är en rolig hobby =)
Karet är ett juwel rio på ca 400l och det bor redan [:-4] nästan 100 firrar där-mest små tetror typ neontetror
Låter som en bra fisklast, även om växterna kommer strippa de näringsämnen som kommer från fiskarna i ett naffs med 0.626 watt per liter.