Mkt alger i nystart!

#1 - 18 augusti 2008 05:08
Hjälp.... Vilken tur att det finns ett forum med kloka människor.

Startade mitt akvarium för tre veckor sedan. 230 l, (250 l ytterpump).
För två veckor sedan blev det befolkat att 9 små fiskar (3 silverhaj, 3 siam algätare, 3 botia). i med vattenberedningsmedel.
Efter ca en vecka blev det en hinna på ytan. denna belv sedan allt grönare. sen var där plötsligt en massa gröna alger överst på rötterna och överst på bladen.
gjorde första bytet i torsdags, 40 liter. tog bort allt grönt från ytan.
men nu är det likadant igen om inte värre!

det har aldrig varot grumligti vattnet så jag tror inte att de tär nitrit. jag har matat mkt sparsamt, rädd för att det var övergödning? fiskarna har mått bra, men idag är det de haj som är röd på ena bukfenan.

varför blir det så grönt så tidigt? det står inte i solljus. inte för många fiskar, inte matat för mkt, vattenberedningsmedel i när jag släppte i fiskarna.

ska jag har mer fart på inblåset så det kommer ner mer syre i vattnet? för nu är den ganska långt ner under ytan, så ytan rör sig knappt. den där gröna sörjan ligger bara där o guppar....

känns som om jag måste städa där idag med, så kan de ju inte ha det....
#2 - 18 augusti 2008 08:50
Om du får algblommning så är det mer näring i karet än vad växterna kan ta hand om, dina växter är alltså för få eller mest troligt är att de inte trivs, än iaf..
Hinnan beror på dålig vattenkvalité eller att man har haft hudkräm på händerna när man har pillat i karet.. :D Troligen det föregående då..

Byter du något vatten?
Har du haft i lite salt om dina fiskar tål salt?
Flytta upp pumpen och brassa på så att det blir ordentliga vågor.
Har du haft någon växtnäring?

Du måste byta vatten på en gång, iaf 30%. Hoppas något proffs hittar tråden och kan komma med mer tips.. Lycka till.. ;)
#3 - 18 augusti 2008 11:55
Ja, hoppas något proffs kan ge dej rejäla svar, men jag kan ju iallafall ge min erfarenhet. När jag startade mitt akvarium i maj så fick jag inom 2 veckor ENORMT mycket alger, gröna, bruna, you name it... Jag läste någonstans (troligtvis här på zoopet) att det är viktigt att hålla sej till en rutin ända från start, så jag försökte ignorera alla alger som täckte precis allt och bytte vatten regelbundet (i mitt fall varannan vecka) och hade i pmdd som vanligt. Efter ca 8 veckor vaknade jag en morgon och upptäckte att algsörjan bakom modulerna helt plötsligt var borta. 2 dagar senare märkte jag att jag inte längre behövde skrapa rutorna, och nu har jag inte den minsta alg i hela akvariet.
Lycka till, det löser sej nog!
/Erika
#4 - 18 augusti 2008 13:12
ok, jag kör på med vattenbyten då. är varannan vecka, 30 % lagom? insåg just att jag bytte för lite i veckan så jag får byta lite till nu då.

som sagt så gjorde jag ett byte i veckan.
nej jag har inte haft i salt, tål de det? varför ska det i?

ingen växtnäring heller. jag har två javaormbunkar, en stor grön med stora blad, en med mindre blad.

ska byta utblås då, så det blir svallvågor :-)
#5 - 18 augusti 2008 16:58
Siluett skrev:
ok, jag kör på med vattenbyten då. är varannan vecka, 30 % lagom? insåg just att jag bytte för lite i veckan så jag får byta lite till nu då.

som sagt så gjorde jag ett byte i veckan.

nej jag har inte haft i salt, tål de det? varför ska det i?

ingen växtnäring heller. jag har två javaormbunkar, en stor grön med stora blad, en med mindre blad.

ska byta utblås då, så det blir svallvågor :-)

Jag tycker att 20-30 % varje vecka är mer lagom. Hellre lite ofta en mycket sällan.. Ett vattenbyte orsakar alltid en svängning på vattenvärdena så det är bättre att försöka hålla så friskt vatten i karet hela tiden utan att ösa i så mycket på en gång.

Slå upp dina fiskar eller berätta vad du har för fiskar så kan vi hjälpa till och tala om ifall dina tål salt. En del gör inte det, som Corysar t ex. och räkor... Salt är till för att skydda fisken från påfrestningar, speciellt gälarna. Men salt är kvar i vattnet så man häller i lite i taget tills det är lagom och sedan fyller man bara på det man har tagit bort vid vattenbyten, salt dunstar ju inte. Jag har bara hällt i litegrann och delat upp det på 3 dagar, jag har inte öst i all salt på en gång. Jag tror att jag sammanlagt hällde i 1,5 dl i mitt 250 L när min balans var dålig vid omstart, det räckte för mig..

Jag skulle göra som Tamarind föreslår. Bara ta det lite lugn.. Byta vatten och ta bort det värsta algerna.. Ta bort döda växtdelar och sånt som skräpar.. Svallvågor på ytan och pytsa i lite salt... Jag har köpt saltet på zooaffär men annars kan man köpa grovsalt på ICA säger folk här på Zoopet..;)
#6 - 18 augusti 2008 19:26
jo, jag skrev ju i mitt inlägg att jag har silverhaj, botia (pakistan) och siam algätare.

men är inte 30 % (70 liter) i veckan mycket, så det blir för stor svängning? det är ju bara 230 liter.

nu har jag ändrat utblåset och bytt 40 liter igen. det blev dubbelt denna vekcan :-)
Bilagor:
#7 - 18 augusti 2008 20:33
Jag fick algexplosion för ett tag sen.. Dom va överallt, växter, botten och på glaset.. Jag blev tokig.. Karet är på 350 liter. jag byter 20-30% en gång i veckan och minskade belysningstiden ner till 8 timmar och jag har sett skillnad nu på 3-4 veckor. Algerna är på väg bort och alvariet börjar bli fint igen. Men de lär ju ta en tid innan de blir som de en gång varit haha :D
#8 - 18 augusti 2008 20:42
Siluett skrev:
jo, jag skrev ju i mitt inlägg att jag har silverhaj, botia (pakistan) och siam algätare.

men är inte 30 % (70 liter) i veckan mycket, så det blir för stor svängning? det är ju bara 230 liter.

nu har jag ändrat utblåset och bytt 40 liter igen. det blev dubbelt denna vekcan :-)

Många säger 30%. Jag brukar byta 20-25 % ungefär men om mina fiskar ser hängiga ut så byter jag en gång till.. inte dubbelt så mycket utan tätare byten...
Jag kan inte dina fiskar så bra.. Du kanske kan lägga upp en egen tråd och fråga om dina fiskar tål salt.. Jag har lite dåligt minne ser du.. :D

MeKaL skrev:
Jag fick algexplosion för ett tag sen.. Dom va överallt, växter, botten och på glaset.. Jag blev tokig.. Karet är på 350 liter. jag byter 20-30% en gång i veckan och minskade belysningstiden ner till 8 timmar och jag har sett skillnad nu på 3-4 veckor. Algerna är på väg bort och alvariet börjar bli fint igen. Men de lär ju ta en tid innan de blir som de en gång varit haha :D

Ja, belysningstiden är bra.. Den sänkte jag också när jag hade alger vid omstart.. ;)
#9 - 18 augusti 2008 21:07
Siluett skrev:

Hur ofta och hur stora vattenbyten som krävs beror på hur mycket och hur stora fiskar du har, i ditt fall så är det ganska få och än så länge små fiskar och då räcker det nog med ca 20% vattenbyte varannan vecka! Ditt problem som du har nu tror jag beror på alldeles för mycket mat så tänk på att inte övermata!;)
#10 - 18 augusti 2008 21:14
åheim skrev:
Hur ofta och hur stora vattenbyten som krävs beror på hur mycket och hur stora fiskar du har, i ditt fall så är det ganska få och än så länge små fiskar och då räcker det nog med ca 20% vattenbyte varannan vecka! Ditt problem som du har nu tror jag beror på alldeles för mycket mat så tänk på att inte övermata!;)

Firrarna verkar ta lite stryk av den dåliga balansen..
Vet du om alla de där fiskarna tål lite salt??? ;)
#11 - 18 augusti 2008 21:53
Är inte de flesta överens numera (efter diverse diskussioner på zoopet) att salt inte är skadligt för några fiskar? I måttliga mängder, givetvis... Jag har för mej att jag har fått det svaret vid några tillfällen förut då jag har frågat...?
/Erika

Annons