Mjuk och fin sand..

#1 - 21 april 2010 20:59
Undrar över sand nu, måste byta till sand till mina klogrodor..men när jag tittar på bilder på julas blästersand, så är ju det små små korn. Sand för mig, är typ "sand som i sandlådan.."

Har sett många bilder på zoopet här..och då ser jag en väldigt väldigt ljus sand..som verkar mjuk och len..haha, om ni förstår vad jag menar.

Vad är det för sand?? Eller ser jag fel..fin som attans är den iallafall och ljus.
#2 - 21 april 2010 21:07
jag kör julas o det är skitsnyggt i akvarium! ör typ som sandlådesand! billigt o kanonbra!
#3 - 21 april 2010 21:16
Det enda dåliga med julas sand är att bajset från fiskarna syns riktigt mycket !
#4 - 21 april 2010 21:39
fast jag har inte haft nåra problem tycker jag.lustigt nog.. aldrig slamsugit men ändå relativt rent på botten.
#5 - 22 april 2010 05:42
Annars kan du köra bauhaus sandlådesand. Den är som sand i sandlådan ;)
#6 - 22 april 2010 06:06
hannesc skrev:
fast jag har inte haft nåra problem tycker jag.lustigt nog.. aldrig slamsugit men ändå relativt rent på botten.

måste hålla med, hade bara problem med synligt bajs de första 2 veckorna men nu 2 månader senare har jag inte slamsugit en enda gång sen dess, så fort karet kommer igång så ska det inte vara några problem:)

sandlådesand finns även på biltema om jag inte har helt fel för mig.
#7 - 22 april 2010 06:32
Ja, det är olika bud, vad jag sett är det ingen som har visat nån bild på deras sand på alla dom inlägg jag sett...Har nån några bilder??..så kanske vi slipper så många trådar...och inlägg..för det är ju en del som undrar över sand och dess färg och hur den ser ut. Bara ett litet tips.. =) Vet att jag skulle vilja ha det. Bild och vilken sort och vart den är köpt. =)

Jag har dessvärre ingen bil, så jag kan inte åka och titta på alla olika sandsorter..
#8 - 22 april 2010 06:48
Jaha okej jag har haft min sand i 2 veckor så det är kanske därför de syns så mycket ! Eller så sktier mina fiskar myyycket ! :P
#9 - 22 april 2010 07:50
candra skrev:
Ja, det är olika bud, vad jag sett är det ingen som har visat nån bild på deras sand på alla dom inlägg jag sett...Har nån några bilder??..så kanske vi slipper så många trådar...och inlägg..för det är ju en del som undrar över sand och dess färg och hur den ser ut. Bara ett litet tips.. =) Vet att jag skulle vilja ha det. Bild och vilken sort och vart den är köpt. =)

Jag har dessvärre ingen bil, så jag kan inte åka och titta på alla olika sandsorter..

jag är ju på jobbet nu så jag kan inte lägga upp nåra bilder men om du kolla min kub-tråd sidan 7 o framåt så komemr du se sanden. finns videoklipp som visa sanden rätt bra faktiskt
#10 - 22 april 2010 08:11
All sand är väl små små korn? Antingen finare eller grövre. Sandlådesanden är ju grövre än Julas blästersand. Ännu finare är ju sättsand eller stenmjöl men då blir ju karet dimmigt. Jag tycker julas blästersand funkat bra. Det går inte att slamma botten men har ännu inte behövt. Här är nåra bilder på ett av mina kar med Jula blästersand. http://s805.photobucket.com/albums/yy336/andersfiskar/
#11 - 22 april 2010 19:29
hannesc skrev:
jag är ju på jobbet nu så jag kan inte lägga upp nåra bilder men om du kolla min kub-tråd sidan 7 o framåt så komemr du se sanden. finns videoklipp som visa sanden rätt bra faktiskt

Tack tack =) Det är den sanden jag vill ha...julas blästersand?? Är det den du har?
#12 - 22 april 2010 19:34
All sand är väl små små korn? Antingen finare eller grövre. Sandlådesanden är ju grövre än Julas blästersand. Ännu finare är ju sättsand eller stenmjöl men då blir ju karet dimmigt. Jag tycker julas blästersand funkat bra. Det går inte att slamma botten men har ännu inte behövt. Här är nåra bilder på ett av mina kar med Jula blästersand. http://s805.photobucket.com/albums/yy336/andersfiskar/

Japp, det är nog den jag menar...då får det bli julas blästersand...hoppas det fortfarande heter så =)
Bilagor:
#13 - 22 april 2010 20:12
ja det är julas sand. mycklet nöjd med den
#14 - 24 april 2010 06:51
hannesc skrev:
ja det är julas sand. mycklet nöjd med den

Jag måste få fråga hur mycket sand behöver man till ett 170L kar? Räcker 2st säckar?
#15 - 24 april 2010 11:10
kan nog räcka med en. men köpt två. är ju bara 100:- kan vara bra o ha om man startar ett litet yngelkar eller fyllar på nån gång eller så.
#16 - 24 april 2010 18:14
det bästa med julas sand är att bara häva i karet, behöver ej sköljas då den redan är tvättad, kanon att slippa det-jag har i mina kar å vattnet blev klart efter max 10 min:Drekomenderas varmt
#17 - 24 april 2010 18:49
doppingen skrev:
det bästa med julas sand är att bara häva i karet, behöver ej sköljas då den redan är tvättad, kanon att slippa det-jag har i mina kar å vattnet blev klart efter max 10 min:Drekomenderas varmt

Mmmm, märker det...köpte mitt 54 liter idag och köpte sanden ifrån zoo, sköljde den tyvärr inte...och detta lär ju dröja...

Men akvariumet är på plats och får stå över natten...så får vi sen se =)....Men men nånting lär man sig ju alltid..har aldrig haft sand förut, bara grus...
#18 - 24 april 2010 18:54
sanden från zoo är åxo mycket dyrare:)men som du skriver så lär man sig alltid nåt nytt å det är det som är så bra med zoopet-man läser vad alla andra tycker, tänker och vet å sållar därefter:d
#19 - 24 april 2010 19:16
doppingen skrev:
sanden från zoo är åxo mycket dyrare:)men som du skriver så lär man sig alltid nåt nytt å det är det som är så bra med zoopet-man läser vad alla andra tycker, tänker och vet å sållar därefter:d

Kan jag göra nåt för att det ska klarna fortare??? rengöra filtret?

Ja, men skulle ju helst ha velat haft julas sand, men kommer inte dit "på en kvart" har ju ingen bil..grrr..körkort utan bil...vad är det liksom..hahaha

Dyrt...Ja, men jag fick rabatt, då jag är stammis där sen 15 år tillbaka...och köper man ett akvarium till (köpte i aug 240 l där) som jag gjorde nu..så blir det super, får nästan alltid 10% rabatt...inte illa =)
#20 - 24 april 2010 20:02
Nja vet inte direkt, det lägger sig såsmåningom, det klarnar nog på nån/ett par dagar;)
#21 - 25 april 2010 05:45
Jaha, då var vi där igen, det där j---la tålamodet, hahaha.

Jag satte ju dit pumpen igår, och så skulle jag sätta på locket till akv senare..åhhh då satt ju luftgrejen för högt upp så locket gick inte igen..men det justerar man ju.

Och sen hade jag glömt att dra lyssladden bakom schenkench som akv står på ...kul att ha missa en sak...schenken väger ju bly..och så har jag ju fyllt akv....men är inte så van vid små akvarium, fan så mycket lättare med mitt 240 liters, det är så mycket dutt med dom mindre...men men får väl se till att lösa det på nåt vis, får väl ta ut vatten igen och dra ut schenken och sen fylla på igen. Tur att man har en hävert/slamsugare som går direkt till kran, kommer ihåg när man stod med hinkar förr i tiden. =)=)
#22 - 25 april 2010 06:30
jag står med hinkar nu...
#23 - 25 april 2010 09:38
doppingen skrev:

fast det håller jag inte med om. jag tvättar alltid min jula-sand. o det är redigt mycket damm i den som jag tvättar bort.
#24 - 25 april 2010 10:20
märkligt, jag har den sanden i 4 kar å alltid klarnat efter max 10 min otvättad men då har jag öst i det med en glassburk i redan vattenfyllda kar, sänkt burken ner till botten å vält ut det där, endast lite som virvlat men det lägger sig direkt, har alldrig haft något dammigt i mina säckar å som de sa i butiken är just blästersand tvättad då den ska användas till blästring, vet många som inte tvättar den innan:) men givetvis kan man ju göra det om man känner för det:)kanske finns det annan sand-jag har just Blästersanden
#25 - 25 april 2010 18:51
doppingen skrev:
Nja vet inte direkt, det lägger sig såsmåningom, det klarnar nog på nån/ett par dagar;)

Jag var ändå tvungen att ta bort vattnet,...hade glömt lyskabeln som skulle in bakom..mellan schenken och väggen, bara tömma och flytta schenken och fylla på igen...och tog det lugnare när jag öste i vattnet...problem löst! :):):)

Annons