"Mjölkmustasch" på vinkeltetra, men verkar må bra

#1 - 9 november 2006 08:25
För två veckor sedan märkte jag att en av mina vinkeltetror i det stora karet (400l) hade något som såg precis ut som en mjölkmustasch. Uteslöt svamp och liknande och det enda jag kunde komma fram till var att det var columnaris (en bakterieinfektion).

La den genast i karantänsakvariet, och nu har den gått där i två veckor och fått korrekt medicindos. Men, mjölkmustaschen finns kvar. I övrigt verkar han vara hur pigg som helst. Ivrig till att äta, är inte skygg (dock tror jag att han saknar sina 18 vinkelkompisar).

Vad kan det då vara? Kan det vara något som inte är en sjukdom?

I söndags (fyra dagar sen) köpte jag en dvärggurami hona som jag satte ner i karantänskaret. Den mår bra och inget har hänt med henne än så länge.

Vågar ändå inte lägga tillbaka vinkeltetran i stora karet eftersom jag är så otroligt rädd för ett sjukdomsutbrott i det karet.
#2 - 10 november 2006 13:05
Det låter ju som columnaris - onekligen...
Vad medicinerade du med?
Har du testat med salt?
#3 - 10 november 2006 13:19
minns ej vad medicinen heter, är på jobbet nu, men killen i affären (som jag litar på) sa att det var en mkt bra medicin mot columnaris och att han själv använde den i sitt privata kar.

Den funkade också direkt när jag använt det mindre sällskapskaret som hade ett svårt utbrott av columnaris.

Vinkeltetran mår alltså jättebra så jag försöker verkligen klura ut vad det kan vara. Dvärguramin som gått i samma kar i en vecka snart har inte visat några tecken alls på sjukdom. Tvärtom är hon redan oblyg och nyfiken.

Men mjölkmustaschen består. Skall kanske köra en till dos, men hatar att medicinera och stressa i onödan.
#4 - 10 november 2006 16:26
Testa salt innan du medicinerar.
Om firrarna tål det alltså..

Annons