Mjölkigt vatten och sjuk kampfisk

#1 - 13 april 2010 16:04
Hej!
Har en vän som skaffade en kampfisk och en bottenfisk igår kväll och satte ner i burken som fått stå ett dygn innan. Igår var allt fint, men i morse var vattnet mjölkigt och grumligt och kampfisken låg mest och flöt vid ytan.
De bytte en del vatten i morse och kampfisken piggade i lite.
Vattnet är dock fortfarande grumligt och fisken blev lika slö igen. Har nu bytt ut 1/3 av vattnet mot vatten från mitt eget kar och firrarna är piggare.
Under dagen har dock kampfisken fått svampliknande utslag som absolut inte fanns där igår kväll, så det har alltså skett på mindre än ett dygn.

Hur ska vi nu gå till väga? Vore ju synd om fiskarna dog...
#2 - 13 april 2010 16:41
salt!
hur många liter är karet på?

kolla värdena. salta mycket. motverkar svampangrepp.
#3 - 13 april 2010 17:17
ja a, bra fråga. En typ större guldfisk skål, en 10-15 liter kanske. Hur mycket salt kan man lägga i utan att de tar skada av det? Och vad kan det grumliga vattnet bero på?
#4 - 13 april 2010 18:21
oj. ni ska nog byta akvarium. skålar är mer eller mindre djurplågeri.
allt under 35L är typ för litet för fiskar. spelar ingen roll vad någon zooaffär har sagt. Skålar är för små.

det kan bero på massor av saker. vad har ni för filter?
#5 - 13 april 2010 18:45
Jag vet faktiskt inte, är som sagt inte mitt utan en väns. Själv har jag ett 100 l med kuhliålar, neontetror, tigerbarber och svärdfiskar som jag haft igång sedan hösten.
#6 - 13 april 2010 18:51
aha! aja be din vän köpa ett större ;)

jagh hoppas verkligen h*n har ett filter till "astronoauthjälmen" .

personligen tycker jag h*n ska lämna tillbaka fiskarna, alt. be affären ha fiskarna åt henne tills h*n fått igång ett ordentligat akvarium.

menmen. HAR h*n nu ett filter i så i med en halv matsked salt. se till att det är salt utan jod! typ havsalt är bra. annars kan man köpa särkillt akvariesalt i zooaffären. tex Ektozon-salt. liiite bättre mot angrepp osv.
#7 - 13 april 2010 19:06
Jepp, ska framföra! Hon borde ha ett 40 l på kommande så det är ju i alla fall större.
#8 - 13 april 2010 19:20
a hoppas hon sätter igång det ;)
#9 - 13 april 2010 20:28
Låter som om din vän varken har pump, filter eller någon värmare. 10-15 liter är för litet. Men ändå på gränsen till okej för en kampfisk. Men det behövs filter framförallt 40 litaren som hon ska skaffa är mycket bättre.
#10 - 13 april 2010 20:33
skulle vilja påstå att det är bra förbi gränsen för en kampfisk. räkor möjligen men inte fiskar alls!
#11 - 13 april 2010 20:35
Vad är det för en stackars "bottenfisk" som bor i skålen? Tvivlar på att den kommer klara sig.:(
#12 - 14 april 2010 11:18
En panda-pansarmal tror jag. Den däremot verkar helt okej så här långt. (Igår i alla fall) Men som sagt, 40 l på väg.
#13 - 14 april 2010 12:43
Miliimli skrev:
En panda-pansarmal tror jag. Den däremot verkar helt okej så här långt. (Igår i alla fall) Men som sagt, 40 l på väg.

Skönt att större är på väg. :) Pansarmalar är stimfiskar och vill ha ganska många kompisar för att trivas.
#14 - 14 april 2010 15:46
pansarmal minst 6st

Annons