Mjölkigt vatten!

#1 - 26 januari 2006 09:47
Har just startat mitt 240L akvarium med en betong bakgrund, efter 24h är det fortfarande mjölkigt vatten. Jag har ph 8,0. Kommer vattnet bli klarare? beror det på bakgrunden?
#2 - 26 januari 2006 10:21
Har vattnet varit mjölkigt från start? I så fall är det nog partiklar från gruset/sanden som inte har lagt sig än. Om mjölkigheten kommit efterhand kan det vara infusorier, vilket är vanligt i nystartade akvarier. I båda fallen är det bara att vänta några dagar så ger det sig. Om du är otålig och vill skynda på processen kan du stoppa lite hårt packad filtervadd i ditt filter (eller runt insuget). När vattnet är klart tar du bort den igen.
#3 - 26 januari 2006 10:27
ok! tack så mycket :)
#4 - 27 januari 2006 11:46
Det kan vara kalk från betongen. Det lägger sig efter en tid beroende på filtrering o delvattenbyten.

/Markus
#5 - 2 februari 2006 18:49
Vattnet är fortfarande mjölkigt, ph har ökat till 8,5. Har en fluval 4plus med standard filtermaterial. Jag har gjort 3-4 vattenbyten på en vecka.
#6 - 2 februari 2006 21:36
Då kan det kanske vara infusorier..då hjälper inte vattenbyte(inte för mig i alla fall, det blev mjölkigt ganska direkt) Mörklade akvariet i fyra dagar utan matning sedan var det helt klart...

Har hållit sig klart och fint bra länge..men tycker det börjar bli lite dis igen så blir nog en mörkläggning i ett par dagar igen i väntat på mitt quickfilter..
#7 - 2 februari 2006 22:08
lackade du bakgrunden
om inte samt om du inte har fisk i det så lacka det
#8 - 3 februari 2006 10:26
Jag har ph 7,5 från kran, i akvariet är det 8,5 alltså måste bakgrunden avge något för jag har bara rådasand i och den avger väl inget?

Bakgrunden får gjärna avge lite för jag hade tänkt ha Malawi i men mjölkigheten vill jag bli av med.

Är ph 8,5 lite för högt kankse? Tror ni fiskarna kan ta stryk av det som betongen avger?

Bergbakgrunden kommer från konstgjorda naturmiljöer AB och borde vara lackad.

Annons