Hej!!
Hittade en tråd tidigare om detta ämne, om glasmalar som blivit vita och krokiga. Rekommendationen där var att det rörde sig om svampangrepp och för att bota detta skulle man strö i en halv dl salt utan jod- vilket jag har gjort. Om det skulle hjälpa eller inte borde egentligen synas i morgon men jag är uppriktigt orolig för om de ska klara sig eller inte. Två av dem är mjölkvita och har tappat bitar av stjärtfenan, där en av dem är väldigt orolig, ser ut att "tugga vatten" och hade uppsvälld mage tidigare idag- något som gick bort av sig själv senare under dagen.
I akvariet har vi två torpedbarber som är ganska energiska, min tanke var om glasmalarna har blivit störda av dem och känner sig stressade. Allt har gått jättebra tills vi möblerade om i akvariet.
Så till sist en sista fråga, vi fick för inte länge sedan vita prick som vi botade med ett tyskt preparat vid namn Punktol 1000, har förstått att vissa fiskar kan vara känsliga mot vitaprickmedicin kan det vara något sådant mina glasmalar råkat ut för? Det fanns ingen notis om detta i de instruktioner som följde med preparatet. (Dock är endast två av fyra påverkade av detta)
Någon med något bra tips och råd??
vh Oktopuz