Mjölk vatten??

#1 - 4 januari 2007 19:26
Har startat upp ett 60 liters akvarium i tisdags (2/1-07) bara 2 dagar gammalt. Men imorse när vi kom ner och tittade in i det så är det typ mjölkvitt (spökmjölk om ett barn skulle säga det).

vi spolade all sand i kallt vatten, en "akvariegren" som oxå sköljdes ordentligt i kallt vatten. Planterade lite växter (köpte bara 3 så det är inga massor)och hällde sedan i AquaSafe från Tetra eftersom det stog det på lappen att man skulle göra så, enligt anvisningar(30ml till 60 liter vatten), sedan har det bara stått. Hade inte pumpen igån under 10 timmar igår då den strulade men annars har den varit i gång.

Vad skall jag göra??

:confused: :confused: :confused: :confused: :confused:
#2 - 4 januari 2007 19:28
Det är bara att vänta. Så lägger sig dimman i vattnet. :)
#3 - 4 januari 2007 20:40
skall lampan och pumpen vara igång?
#4 - 4 januari 2007 21:04
Ja, pumpen ska vara igång hela tiden och lampan den tiden som det brukar vara tänt för fiskar. :)
Det blir alltid dimmigt och mjölkigt när man precis satt igång ett kar, dels pga att det oftast är mycket syre i vattnet och dels för att det måste köras igång ordentligt. Senast om en månad ska det vara över.
#5 - 4 januari 2007 21:16
kan man köpa fiskar o ha i medans det e dimmigt eller skall jag vänta o i sådana fall hur länge?

/Biggan75
#6 - 4 januari 2007 22:07
Det brukar lägga sig rätt fort, så vänta nån dag till så ska du se att det är bra sen !
#7 - 4 januari 2007 22:21
Fast med tanke på att det är nystartat så är det bäst att vänta ett tag, läs gärna runt här på zoopet, finns massor av trådar och artiklar om nystartade akvarier. :)
#8 - 4 januari 2007 22:33
mjölkvitt vatten va...då har du självklart vita stenar...man måste tvätta de vita stenarna väldigt noggrant, tog mig ca 30-40 min att få dem helt rena men som fifi säger så bör det lägga sig. PS om det är så att du har vita stenar så ska du tänka på att fiskar blir stressade som fan om det är helt vitt på botten, själv så hade jag vissa ytor helt vitt, andra ytor helt svart =)
#9 - 4 januari 2007 23:34
Amaro skrev:
mjölkvitt vatten va...då har du självklart vita stenar...man måste tvätta de vita stenarna väldigt noggrant, tog mig ca 30-40 min att få dem helt rena men som fifi säger så bör det lägga sig. PS om det är så att du har vita stenar så ska du tänka på att fiskar blir stressade som fan om det är helt vitt på botten, själv så hade jag vissa ytor helt vitt, andra ytor helt svart =)

Vad i hela friden pratar du om? Jag har haft hur mycket vit sten som helst i akvarier, utan att märka att det skulle påverka färgen på vattnet. Grumlet i vattnet i början beror väl oftast på damm och småpartiklar från bottensubstratet och på mikroskopiska bubblor i vattnet. Båda försvinner efter ett tag.
#10 - 5 januari 2007 00:07
du kanske använt en annan typ av sten...den stenen jag använde var riktigt dammig (sten damm) detta ledde till att ja fick tvätta stenarna i ca 30-40 min,,, jag blev till och med varnad av försäljaren vid köpet att dessa stenar var besvärliga att rengöra...förstår inte vad det är du ifrågesätter ? lr finner märkligt?!?! ska jag sitta och skriva lögner här lr ?? det du hävdar är skälet kan lika så vara anledningen till missfärg, men i mitt fall var det stenen.
#11 - 5 januari 2007 00:55
varför tvättar ni i kallt vatten ? jag tvättar i varmt vatten tre gånger sen lägger jag sand/stenar i en hink med den värmen som akvariet ska ha i en timma sen häller jag det i akvariet blir inte mjölkit
#12 - 6 januari 2007 20:31
ville bara meddela att akvariet är klart o fint nu... det blir nog en tur till butiken på måndag och shoppa lite fiskar o kanske lite mer växter!

/Biggan75
#13 - 7 januari 2007 11:41
Jag hade nog väntat ett tag med fiskarna, alternativt skaffat typ en fisk. Eller så köper du skitmycket nitrivec och hoppas på det bästa.

Annons