Mixning

#1 - 20 juli 2008 10:27
Tjenare. Jag tänkte kolla med er kunniga vad ni tycker om denna blandningen i ett 300 liter.

Tanken är att ancistrus yngel ska vara säkra, vill inte att någon annan fisk ger sig på dem.

Ancistrus
Guppy hanar
Endlers guppy hanar
Otocinclus
Panda pansarmal

Tanken är väl att de ska gå att odla alla förutom guppy då, eftersom de inte får några honor, de blir för många yngel av dem. :) Men ancistrus ynglen ska iaf gå säkra, det är viktigast för mig. :)
#2 - 20 juli 2008 15:33
Själv har jag upplevt att min ancistrus-hane blev mycket aggressiv när det gällde maten som man matade med på botten (tabletter). Mina pansarmalar kunde inte få i sig något att äta då han alltid jagade bort dem. Till slut flyttade jag dem till ett annat akvarium. Så jag tycker att ancistrus räcker som bottenfisk.

Otocinclus har jag upplevt som mycket känsliga fiskar. De är jättebra på att äta alger, men det är väl inte så bra, när du har ancistrusyngel i framtiden. Dessa älskar ju att äta alger. Ska du odla ancistrus räcker den som enda algätande fisk, men det är bara min åsikt.

När jag hade otocinclus åt den mycket alger i en vecka, den åt äver på tabletter som jag lade ner. Men den försökte sätta sig fast på de andra fiskarna, vilket inte var så uppskattat... efter cirka en månad dog den, trots att den ätit bra.

Mitt förslag är: Ancistrus, guppy och någon annan fredlig fisk som inte lever i bottenskiktet. Kanske dvärggurami eller ett gäng platy (endast honor)?
#3 - 20 juli 2008 15:36
Hmm, jag får fundera lite på de här, jag har ett 60 liter som ska vara yngel kar för ancistrus och pansarmalarna. Men vi får se hur mycket gömställen de finns när jag är klar med inredningen, ska göra om den imon. Finns de gott om gömställen så ska de nog inte vara några problem, mina ancistrusar har slåts om maten nu i dagarna eftersom de inte fått nån mat på 5 dagar (nitrit), men annars så är de väl lugna.
#4 - 21 juli 2008 10:05
I ett så pass litet akvarium som ett 60-liters tycker jag det är onödigt att ha några andra fiskar förutom ancistrusarna. De får MÅNGA yngel. Min syrra har ett ancistruspar i ett 300-liters och det är yngel precis överallt. De behöver dessutom mycket mat för att må bra i början, därför är det onödigt att ha andra fiskar som snor maten. Plus att pansarmalarna blir stressade.

Lycka till hur du än gör.

Annons