mitträcket på ett alu-kar?

#1 - 25 juli 2011 18:41
Hej!Jag funderade lite lätt på om man är tvungen att behålla mitträcket som sitter i alu-karen, för glasbitarna sitter ju ändå ihop tack vare ramen eller tänker jag helt fel?Kan karets framruta brista om man plockar bort den?Tacksam för snabbt svar!//tordh
#2 - 25 juli 2011 18:49
Det är för att inte glaset ska bukta ut för mycket som dessa mittstag sitter där. Skulle du ta bort det, kan det bli spänningar i glaset som i sin tur kan orsaka...det vill du inte veta;).
#3 - 25 juli 2011 18:55
ansjo skrev:
Det är för att inte glaset ska bukta ut för mycket som dessa mittstag sitter där. Skulle du ta bort det, kan det bli spänningar i glaset som i sin tur kan orsaka...det vill du inte veta;).

Plask plask. :D
#4 - 25 juli 2011 19:16
tordh skrev:
Hej!Jag funderade lite lätt på om man är tvungen att behålla mitträcket som sitter i alu-karen, för glasbitarna sitter ju ändå ihop tack vare ramen eller tänker jag helt fel?Kan karets framruta brista om man plockar bort den?Tacksam för snabbt svar!//tordh

Nu har du ju redan fått ett bra svar.

Staget ska du har kvar sitter där av en enkel anledning nämligen att sidorna inte ska buckla ut som i sin tur kan leda till att glaset spricker.
#5 - 25 juli 2011 19:48
tack för alla svar då vet jag att den måste sitta kvar så då blir det att dela bakgrunden då ;P
#6 - 25 juli 2011 19:55
om du tömmer akvariet helt och popnitar tillbaka mittstaget så slipper du såga i bakgrunden ;)

Annons