Mittenstag nödvändigt vid stort akvariumbygge?

#1 - 30 september 2011 04:02
Hej!

Hade tänkt bygga ett akvarium för första gången som kommer bli vattendelen i ett regnskogsterrarium/paludarium.

Jag undrar därför lite nu vad man bör tänka på då man bygger ett ganska stort akvarium?
Jag har förstått så mycket som att man ska bruka silikonlim av hög kvalitet som är anpassat för akvariebyggen samt att köra på rätt glastjocklek.

Är det något mer man bör tänka på? Har hört lite om att man bör sätta stag vid akvariets mittenparti för bättre hållfasthet, men är det verkligen ett krav? Jag vill ju helst ha en öppen vattenyta och ett naturtroget utseende. Har sett en del växtakvarium utan stag som varit ganska stora och kvadratformade. Stag är kanske något som är mer nödvändigt på långa och höga akvarium?

Måtten på akvariet jag tänkt bygga är: Längd: 100-110 cm. Djup: 75 cm. Höjd: 40 cm.

Tackar på förhand.
#2 - 30 september 2011 06:37
Stagen i mitten gör väll så inte rutan ska buckta utåt?

På mitt 130L som är 80cm bucktar glaset utåt, blev så efter att jag tog bort staget...

Du borde ju kunna göra ett stag i glas/plexiglas som inte syns lika väl?
#3 - 30 september 2011 07:08
Att köra utan är bara idiotiskt. Men allt hänger på hur högt vattnet ska gå. Tex kanske man inte behöver det om man gör ett 150cm långt akvarium som bara är 30högt och man gör det i 10mm Medans man behöver 2st om man höjer det till 60cm. Du kan skippa staten med risk för att glasrutan exploderar och du har x antal liter och allt på golvet. Skulle sj bygga ett akvarium men bara glaset blev dyrare än vad ett nytt fabrik tillverkat med garanti kostade. Så i min mening ska man bara göra egna om man gärningen behöver just dom måtten för tex inbyggnad eller för att det ska passa in någonstanns.
#4 - 1 oktober 2011 10:50
Hade ett akvarium med liknande mått i 6mm glas. 108x75x40 och det var utan mittstag, bara längstgående stag på långsidorna. Det buktade inte.
#5 - 1 oktober 2011 16:35
det är ju höjden som bygger tryck.. längd och bredd gör ingenting för trycket.. alltså med 40 höjd och dessutom antar jag att du inte ska fylla hela vägen upp tror jag att du är tvärsafe om du bygger i 6-8mm..
#6 - 1 oktober 2011 22:27
Akvariet kommer att fyllas helt. Däremot så kommer det ju inredas rejält med moduler och massa rötter som kommer att skapa en ö i akvariet, på ön kommer jag sedan plantera landväxter. Dessa stora inredningsföremål tar ju bort en del vattenvolym, det borde väl ändå minska trycket lite?

Att akvariet kommer hysa en ö är ytterligare en anledning till att jag helst hade velat slippa ha mittenstag, men om det inte går utan så finns det ju inte mycket att välja på.
Men som sagt så är det ju höjden som skapar tryck och 40 cm är ju inte så värst högt. Jag borde väl vara safe om jag kör på 8 mm i glastjocklek? Det bör ju inte behövas några mittenstag om man kör på rejält tjocka glasskivor.

Akvariet kommer placeras i terrariets ena bottendel som består av massiv ek, bottendelen borde ju fungera lite som en skyddsbehållare som stöttar glasskivorna?
#7 - 2 oktober 2011 00:44
i den tjockleken och höjden behöver du inget mittenstag.. terrariets ena bottendel? luktar duktigt stort bygge?
#8 - 2 oktober 2011 08:43
Det som är intressant för mittstagsfrågan är vattenhöjden och längden på rutan. Högt vatten och lång ruta ger tråkiga belastningar på glaset som man kan ta upp med ett mittstag. Inte ens för extremt stora rutor är det dock nödvändigt, det går att kompensera med tjockare glas men det blir ju en kostnadsfråga, det är klart mycket billigare med ett stag än med att köpa tjockare glas.

En ruta på 100 x 40 är inga problem utan mittstag, det handlar bara om att lägga på lite på glastjockleken jämfört med vad som används i t ex ett ramakvarium så kommer det att fungera bra.
#9 - 2 oktober 2011 21:20
Gött! verkar som jag kan bygga mitt vattenhål som planerat då utan stag. Japp, bygget av terrariet/paludariumet är stort. Det kommer byggas i montering/demonteringsbart utförande på totalt 12 delar för att göra det förflyttningsbart vid behov. Varje bottendel är 120 cm långt(tillsammans 240cm) djupet är 80 cm och höjden är på 238 cm totalt med tillhörande bänk som jag just nu håller på att byggas.
#10 - 2 oktober 2011 21:26
Det blir ju såklart dyrare med tjockare glas med jag sätter kvalitet före kvantitet. Mitt projekt kommer kosta många tusenlappar men det får man räkna med om man vill ha det som man tänkt sig. Är mycke roligare att bygga något som man verkligen blir nöjd med även om det kostar en del och tar lite längre tid att genomföra än att snickra ihop något halvhjärtat för att komma billigt undan och för att nå ett färdigt resultat så snabbt så möjligt.
#11 - 2 oktober 2011 23:21
Om du kör med 10 mm så ska det inte vara några problem. Antagligen inte med 8 mm heller men bättre att ta i för mycket. Din ö påverkar inget eftersom det inte är vattenmängden utan höjden som avgör.
#12 - 3 oktober 2011 12:39
Om du kör med 10 mm så ska det inte vara några problem. Antagligen inte med 8 mm heller men bättre att ta i för mycket. Din ö påverkar inget eftersom det inte är vattenmängden utan höjden som avgör.

Jo, jag kommer att köra på 8 eller 10 mm i glastjocklek. Är ju bättre att bygga det stabilare än vad som krävs så att man kan känna sig tvärsäker. Det lär ju ändå bara svida i både hjärta och plånbok om man bygger för klent och bygget skulle falla ihop. Så ja, bättre att köra på ett stabilt och påkostat projekt från första start.
#13 - 3 oktober 2011 12:43

Jo, jag kommer att köra på 8 eller 10 mm i glastjocklek. Är ju bättre att bygga det stabilare än vad som krävs så att man kan känna sig tvärsäker. Det lär ju ändå bara svida i både hjärta och plånbok om man bygger för klent och bygget skulle falla ihop. Så ja, bättre att köra på ett stabilt och påkostat projekt från första början.

Annons