Mitt växt experiment.

#1 - 5 november 2008 10:37
Och så har då jag åxå trillat dit i växtfanatikernas värld. ;)

Varför jag startar denna tråd är för att följa mitt egna experiment med olika växter i olika akvarium och för att se hur olika preparat fungerar. Men även kanske få fler som inte är hemma på denna front att våga sig på detta med växter. Jag är ingen expert och jag tänker inte köpa mig en co2 anläggning, även om det kanske ger den mest ultimata växtexplosionen. Varför jag inte vill skaffa en co2 anläggning är för att jag inte direkt känner mig mogen för detta och dels för att jag har en klåfingrig unge som lyckats med det mesta vad det gäller mina akvariums pumpar, värmare och lysen. Jag vill alltså inte komma upp en morgon och se hur något akvarium står på max co2 dos!

Jag kommer experimentera med 3st akvarium. Akvarierna är på 20, 54 och 112l. Jag har innan testat olika preparat som tex. JBL´s punktgödning och näringsfattiga växter vart snart finare, men det är ju ett jävla kladd att böka i gruset med dessa tabletter. Även testat flytande gödning i form av Sera och PMDD, dock ej seriöst. Med de sistnämnda gödningarna tyckte jag att det inte hände så speciellt mycket. Jag kommer nu testa ett "nytt" märke. Easy-Life ProFito och Easy-Life Easycarbo.

Easy-Life ProFito är ett högkoncentrerat näringsämne som innehåller järn, kalium, mangan och många andra viktiga näringsämnen. Utan nitrat och fosfat.
10ml/100l per vecka.

Easy-Life Easycarbo är en mycket kraftig och effektiv kolkälla för dina akvarieväter. Kol är oerhört viktigt för växterna. 1ml per dag, upp till max 2ml per 50l per dag i akvarier med många växter.

Presentation av akvarium.

[COLOR="Blue"]20l Aquaatlantis
[/COLOR] med 10W halogenlampa. Ingen doppvärmare.
Grus: Råda 3-5mm Pump:Hydor Pico Temp:20-22 grader
Växter: Echinodorus sp. "Ozelot" (Ozelot-svärdplanta), Cryptocoryne moehlmannii och någon form av Vallisneria.
Invånare: Blå äppelsnäcka och 3 platy yngel.

[COLOR="Blue"]54l AquaEl[/COLOR] med ett 15W PowerGlo. Värmare.
Grus: Råda 3-5mm Pump: Eheim inner av något slag. Temp:23 grader.
Växter: Echinodorus sp. "Ozelot", Microsorum pteropus (javaormbunke), Vesicularia dubyana (javamossa) och Anubias afzelii.
Invånare: Slöjstjärt, Asiatisk filtreräka, Albinopansarmalar och Ancistrus sp.3.

[COLOR="Blue"]112l AquaEl[/COLOR] med 2st 18W Aquarelle Aquastar. Värmare.
Grus: Råda 3-5mm Pump: Fluval 4+ Temp: 25 grader
Växter: Echinodorus sp. "Ozelot", Microsorum pteropus (javaormbunke), Cryptocoryne moehlmannii, Echinodorus quadricostatus (Kubansk bredbladig svärdplanta), Echinodorus bleheri (Paniculatus-svärdplanta) och Taxiphyllum sp. Flame Moss.
Invånare: Minortetra, Platy, Blå Äppelsnäcka, Ancistrus sp.3, Seamesisk algätare, Prickig knorrmal och Chokladmal.

Notis!
Jag har läst att snäckor kan ta skada av stora doser av co2. Skalet krackelerar, bryts ner. Hur vida det är med räkor vet jag inte riktigt, men jag kommer forska mer i detta ämne.

Hur jag kommer dosera.
20l kommer få Profito enligt angiven dosering. Ingen Easycarbo.

54l kommer få Profito enligt angiven dosering och 1ml/50l Easycarbo.

112l kommer få Profito enligt angiven dosering och 2ml/50l Easycarbo.

Bilder kommer!
//Camilla
#2 - 5 november 2008 10:50
Välkommen! :D

Genom att göra ditt "expriment" istället för att lyssna blint på vad "alla" andra säger kommer att ge dig mycket kunskap tillbaka.
Sen att du kanske kommer fram till samma sak, lite beroende på vad du har för mål, är en annan sak.
Det är en sak att nå de mål man strävar efter och en helt annan att förstå varför man lyckas.

Lycka till!
#3 - 5 november 2008 11:04
Jag har ett mål. ;) Självklart vill jag ha finare och grönare växter, men även egen kunskap om detta. Jag är ingen kemist och kommer inte sitta och rabbla termer som ingen fattar. Jag kör den logiska biten. ;) Tanken är sedan att jag ev. kommer köra igång ett stort växtakvarium baserad på mina kunskaper jag kommer få med mina experiment. Vem har inte velat ha ett stort fint växtakvarium i sitt vardagsrum att se på. :D
//Camilla
#4 - 5 november 2008 11:15
Kul att du vill fördjupa dig inom växtakvaristiken och hitta fram till PMDD och CO2 på ditt eget sätt... :D
#5 - 5 november 2008 17:34
Lite taskigt att förkasta både Sera och PMDD när du inte körde någon kolkälla alls =)

Dom burkarna med EasyCarbo kommer det bli ett jäkla klös i jämfört den som inte kommer få någon koltillsättning alls.
#6 - 5 november 2008 18:18
defdac skrev:
Lite taskigt att förkasta både Sera och PMDD när du inte körde någon kolkälla alls =)

Dom burkarna med EasyCarbo kommer det bli ett jäkla klös i jämfört den som inte kommer få någon koltillsättning alls.

Nä, det är sant, men eftersom jag inte direkt har vart så fördjupad i växtarkivet så hade jag inte ens en tanke på eller "blivit tillsagd via butik" att tillsätta kol med gödningen. :) Jag har mestadels ögnat igenom växtdelen men känner nu att jag vill prova nytt och i och med att jag har en hel del växter nu i mindre burkar vill jag testa dess effektivitet med de olika alternativen jag gör. Självklart förstår ju jag att det kommer bli bäst resultat med extra co2, men jag vill även se hur det påverkar fiskar, snäckor och räkor. Mina växter jag har har svarat bra på punktgödningen som jag följt rätt så exakt. Men mina växter har fått gått en längre tid utan gödning alls. Hela sommaren och vis del av våren, så gissa om de inte är direkt gröna. ;) Jag skall fota så snart ungarna behaga somna. :)

Oh... glömde skriva med att jag har egen brunn med rätt kalkhaltigt vatten. Dessutom glömde jag en växt i 54l karet som jag faktiskt inte vet namnet på. Liknar grövre gräs och jag har hit in tills inte lyckats fått det och växa något vidare. Nogrant skall vara nogrant. ;)
//Camilla
#7 - 5 november 2008 20:12
Så här ser alltså akvarierna ut. Växterna är inget att hurra för direkt, men de lever. Den sista bilden visar hur växterna i 20l burken ser ut. I 112L akvariet har jag ett alg angrepp på framförallt rutorna och skiten sitter som berget. Skall försöka skrapa bort det inför nästa fotografering.
//Camilla
#8 - 6 november 2008 21:52
- Bra tråd du startat! Själv är jag av den uppfattningen att om man inte provar sina vingar kommer man aldrig kunna flyga. Självklart skall du testa dig fram som du gör och inhämta nya kunskaper som på sikt ger en dig utmärkt grund för ytterligare insikter.

Jag provar gärna lite egna vägar, trots att facit redan finns, av den enkla anledningen att jag med egna ögon vill se "om saker fungerar"! Den late väljer ofta att gå i andras fotspår och frånsäger sig därmed glädjen att upptäcka eller få saker bekräftade!

Som jag skrev i min blogg tidigare så testade jag att köra med vanlig blomstergödning i en liten burk med en växt samt några yngel. Efter en månad var resultatet entydigt! Växten trivdes och stod grön och grann medan ynglen dog. Vad dog då ynglen av? Det visade sig att PH hade sjunkit dramatisk och det var anledningen. Det hade kunnat förebyggas genom flitigare vattenbyten.

Jag(elak som man är) offrade några yngel på detta sätt men lärde mig något litet nytt.

..så med andra ord kommer jag följa denna tråd med vanligt nyfiket intresse :)
#9 - 6 november 2008 21:56

Vad dog då ynglen av? Det visade sig att PH hade sjunkit dramatisk och det var anledningen

Blomstergödning innehåller ammonium som ger nitritspikar...

pH:t i sig är helt ofarligt, även om extrema pH-värden kan tyda på att något farligt är i görningen.
#10 - 7 november 2008 07:43
defdac skrev:
Blomstergödning innehåller ammonium som ger nitritspikar...

pH:t i sig är helt ofarligt, även om extrema pH-värden kan tyda på att något farligt är i görningen.

:D Otroligt bra när man lär sig något på egen hand, men lite synd när man drar fel slutsats av sina experiment... :D
#11 - 7 november 2008 09:28
LoGeek skrev:
:D Otroligt bra när man lär sig något på egen hand, men lite synd när man drar fel slutsats av sina experiment... :D

Som sagt. Alla är inte växtfantaster från början. Att sitta och läsa en sida om olika ämnen, vad de gör, uträkningar på doseringar och andra värden är för mig ointressant. Vissa ämnen är skadliga andra inte. Vissa fungerar med fiskar, andra inte. Det enda jag vill göra med detta experiment är att göra något kul med det hela, relativt billigt och enkelt. Som andra vanliga akvarister kan ta del av, okunniga och kanske intressant för den person som redan ser sig som fullärd inom växtdelen.

Jag har en gång själv stirrat mig blind på hur alla kunniga gjort och för mig själv vart det utplåning. Så hellre testa sig fram till något som fungerar bra för mig än att lyssna fanatiskt på de "bästa".
//Camilla
#12 - 7 november 2008 09:40
C.Ciklid skrev:
Som sagt. Alla är inte växtfantaster från början. Att sitta och läsa en sida om olika ämnen, vad de gör, uträkningar på doseringar och andra värden är för mig ointressant. Vissa ämnen är skadliga andra inte. Vissa fungerar med fiskar, andra inte. Det enda jag vill göra med detta experiment är att göra något kul med det hela, relativt billigt och enkelt. Som andra vanliga akvarister kan ta del av, okunniga och kanske intressant för den person som redan ser sig som fullärd inom växtdelen.

Jag har en gång själv stirrat mig blind på hur alla kunniga gjort och för mig själv vart det utplåning. Så hellre testa sig fram till något som fungerar bra för mig än att lyssna fanatiskt på de "bästa".

//Camilla

Absolut! Kör hårt!
#13 - 7 november 2008 10:04

Så hellre testa sig fram till något som fungerar bra för mig än att lyssna fanatiskt på de "bästa".

Låter exakt som mig. BTDT. Det är lärorikt och roligt. Även för oss "experter" då vi får öva oss lite på att förutsäga resultat och kanske tom rota fram lite konkreta gamla dammiga kunskaper.
#14 - 7 november 2008 10:15
defdac skrev:
Låter exakt som mig. BTDT. Det är lärorikt och roligt. Även för oss "experter" då vi får öva oss lite på att förutsäga resultat och kanske tom rota fram lite konkreta gamla dammiga kunskaper.

Men sedan måste väl även du erkänna DefDac, att ju mer man lär sig desto mer inser man hur mycket mer det finna att lära sig och experimentera med... Det är ju lite det som är tjusningen med denna hobby. Att man aldrig blir fullärd, och att man kan ha otroligt roligt oavsett nivå.
#15 - 7 november 2008 11:08
Jo men det är ju så självklart att jag inte, tillskillnad från andra, måste påminna mig själv och andra om att det är så. En del behöver övertala sig själva om att dom inte är unga nog att veta allt osv =)

Jag tror det är sådana som mig och Camilla och t ex BluesBoy mfl - som gärna delar med sig av sina misstag som faktiskt tycker det är roligt att lära sig och experimentera. Ifrågasättandet och nyfikenheten är viktigt, liksom insikten att korvstoppning är någonting hemskt fel.

Jag ser allt det i den här tråden och jag myser naturligtvis. =)
Bilagor:
#16 - 7 november 2008 11:16
Tänk.. jag har redan ett till experiment jag skall försöka få igång snart. :D Man hittar mycket "lull lull" när man rotar i gamla bortglömda ting. :) I det här fallet hittade jag akvarieting och mitt nya projekt är växtrelaterat. ;) Skall bara skaffa de andra ting som behövs. :) Men tills dess... [:-103]

Kul att mitt experiment intresserar andra. :)
//Camilla
#17 - 7 november 2008 11:59
defdac skrev:
Ifrågasättandet och nyfikenheten är viktigt, liksom insikten att korvstoppning är någonting hemskt fel.

Så sant! Kan bara instämma i vad du skriver.
#18 - 7 november 2008 12:53
defdac skrev:
Jo men det är ju så självklart att jag inte, tillskillnad från andra, måste påminna mig själv och andra om att det är så. En del behöver övertala sig själva om att dom inte är unga nog att veta allt osv =)

Vet inte riktigt vad du avser...? Det var det du nämnde om BTDT, "expert" och "konkreta gamla dammiga kunskaper" som fick mig att vilja poängtera att man aldrig blir fullärd. Däremot är det härligt att ni "experter" finns så att man kan vända sig till er när ens experiment går snett! ;)
#19 - 7 november 2008 13:18
Håll gärna bra koll på javamossan och javaormbunken i de akvarier som får Easy Carbo. Det sägs att EC gör de växterna inte mår vidare bra.

Skall bli kul att följa experimentet. :)
Bilagor:
#20 - 7 november 2008 13:31
Jens A. skrev:
Håll gärna bra koll på javamossan och javaormbunken i de akvarier som får Easy Carbo. Det sägs att EC gör de växterna inte mår vidare bra.

Skall bli kul att följa experimentet. :)

Jag körde under en tid normal dos EC i ett akvarium med javamossa. Jag såg ingen vare sig positiv eller negativ effekt. Har de som fått problem kört högre än normal dos tro?
#21 - 7 november 2008 14:57
-Perfekt! Då fick jag mothugg direkt och en "rättelse"! Det är så det skall vara! Jag visste mycket väl att "Blomstergödning innehåller ammonium som ger nitritspikar..." men hade även blivit varnad för en "algexplosion" genom att använda denna gödning. Så blev inte fallet! Tvärtom så försvann det lilla bestånd av grönalger som fanns vi starten av gödningen!

Att ynglen dog kan säker tillskrivas flera orsaker men jag "tror" fortfarande att PH inverkade menligt!

Ser man till våra svenska insjöfiskar så kan de klara sig med försvånansvärt lågt Ph. Först upphör deras förmåga till reproduktion (rom samt yngel utvecklas ej) sedan dör arten ut vid för lågt Ph. Däremot är jag osäker var gränsen går innan vuxna friska fiskar dör pga lågt Ph!

Men det var ju växter vi pratade om:)
#22 - 7 november 2008 15:13
Skillnaden är att när fisken utsätts för effekten av en snabb förändring av pH värdet brukar allting gå fel.

I en svensk insjö brukar pH värdet normalt inte droppa inom loppet av några timmar varför en viss tillvänjning hinner ske.
#23 - 7 november 2008 15:19
Får man vara lite lite vetenskapsfilosofisk så här på fredagseftermiddagen? Ofta kan man dra slutsatser som stämmer från "experiment" med ett enda akvarium som man häller olika saker i, men egentligen har man ingen aning om vad som orsakat vad. Det finns för många faktorer. Därför är det inte alltid helt fel att läsa om vad den riktiga vetenskapen tror.

När det gäller pH säger den riktiga vetenskapen att fiskarnas gälar påverkas av att lösligheten hos olika metaller (t ex aluminium) sjunker vid lågt pH. Aluminium fälls ut på gälarna och det skadar/dödar fisken.
#24 - 7 november 2008 19:11

-Perfekt! Då fick jag mothugg direkt och en "rättelse"! Det är så det skall vara! Jag visste mycket väl att "Blomstergödning innehåller ammonium som ger nitritspikar..." men hade även blivit varnad för en "algexplosion" genom att använda denna gödning. Så blev inte fallet! Tvärtom så försvann det lilla bestånd av grönalger som fanns vi starten av gödningen!

Det är några få som lyckas med ammoniumbaserade gödningar, och du är alltså en av dom. Det är grymt svårt att få ett algfritt akvarium med ammoniumbaserade gödningar så du ska ha en rejäl fjäder i hatten om du lyckas få *mindre* alger med ammonium.

Sen om det är tur eller skicklighet blir svårt att avgöra tills du gjort så många försök att du får statistisk signifikans ;)
#25 - 11 november 2008 12:56
Jaha, då skall jag uppdatera tråden lite. :)

Idag så är det alltså en vecka efter att jag tillsatte första dosen Profito och har sedan tillsatt Easycarbo, båda av märket Easy-Life, varje dag. 112L akvariet har fått 4ml Easycarbo och 54L akvariet 1ml varje dag, medan 20l akvariet endast kommer gå på veckodosen av Profiton.

Inga invånare har än så länge inte dött och Äppelsnäckorna verkar inte direkt påtagna av den större mängd Easycarbon jag kör i 112L. Lika så mina Asiatiska filtrerarräkor verkar oberörda av den mindre mängd carbo som tillsätts i 54l akvariet.

Vad har jag gjort?

I 112L bytte jag idag 10L vatten och rengjorde även filtret i det vatten jag tömt ur akvariet. Filtret var väl igen satt. Tog bort några blad som var dåliga. Kontrollerade snäckornas skal. Tillsatte 10ml Profito och 4ml Easycarbo. Här har även 2st mindre skalarer fått flytta in. Växterna är märkbart grönare här. Den näst intill vita moehlmaniin har fått mer grönt i bladena.

I 54L bytte jag 8L vatten. Klippte ner "gräset". Tillsatte 5ml Profito och 1ml Easycarbo. Växterna är något grönare och framförallt javamossan som växer på roten har blivit grönare. En "tuss" växer strax vid ytan och där har det blivit tätare och tjockare. Jag tror att jag träffar nästan rätt på där när jag sprutar ner carbon. Kan vara så att mossan fått "för mycket" carbo på det sättet. Guldfiskarna har flyttat och nu går det några Colombia tetror här.

I 20L karet. Här händer inte mycket. Äppelsnäckor och yngel mår bra. Vist kan man ana en vis mörkare nyans på växterna men inte mycket. Byte av 1L vatten och tillsatt Profiton.

Batteriet tog ju så klart slut när jag höll på att fota 54L så viss del av det och 20L är tyvärr inte fångat på bild men kommer fota dem så snart jag kan. :) 54L akvariets bilder börjar vid javamossan på roten och neråt.
//Camilla
#26 - 20 november 2008 20:51
Det har nu gått 3 veckor sedan jag startade igång med Profiton och Easycarbon. Vist har det blivit lite grönare i akvarierna. Jag tittade på ett bild exempel i affären när jag köpte Easy-Life produkterna (Easy-Lifes egna test) och jag kan inte påstå att mitt test kan jämföras med deras.

Det visas 3st bilder i en 3 veckors period där det planterats små sticklingar i ett nystartat akvarium. Den 3:dje veckan skall akvariet, enligt deras bilder, stå i full grönska med full stora växter. Nej, jag trodde faktiskt inte att det skulle vara så heller. Men lite fundersam blir man ju.

I 112L där jag haft i 4ml carbo varje dag i jämförelse till 54L med 1ml/dag tycker jag mig inte direkt se någon större skillnad i grönskan. Tycker faktiskt att det ser rätt jämnt ut.

En växt som verkligen har tagit sig och trivs är den Kubanska bredbladiga svärdplantan i 112L och likaså Javaormbunken som har massor av skott på sig nu. Cryptocoryne moehlmanniin är seg att få grön, dock var den extremt näringsfattig vid start av gödningen. Något som inte verkar trivas så bra är Flamemossan. Den kommer jag att ta ur och ev. testa i 20L med endast Profiton. I övrigt så verkar fiskar inte direkt skadade av den större mängd Carbo i 112L. Jag har dock flyttat snäckorna till mitt yngelakvarium. Jag vet inte om det kan ha vart någon elak fisk som noppat på deras spröt för 2 av dem saknar en del av dem. Kanske kan det ha blivit så att carbon har frätt bort dem?? Detta kan jag inte svara exakt på och låter det ligga lågt.

54L akvariet verkar javamossan trivas väldigt bra. Här ges det alltså 1ml carbo/dag. Av att döma mellan Flamossan i 112L och Javan i 54L så ser Flamen "död" ut. För mycket carbo orsaken till Flamemossans vantrivsel?

I lilla 20L bunken lever fortfarande de platy yngel som finns. Tycker att det är ett rätt ok resultat med enbart Profiton här i. Men än så länga måste jag säga att punktgödningen gjorde sig bättre här i än enbart flytande näringen jag ger nu.

Skall försöka uppdatera med bilder åxå...
//Camilla
#27 - 21 november 2008 06:14
Hos mig frodas javamossan i EC, men taiwanmossan dog. Osäkert på om det var just EC eller om den inte gillade baljan, men man har ju sett varningar om EC och javamossa.
#28 - 21 november 2008 06:55
Det brukar ta runt 4-6 veckor innan man märker en förändring i gödningsregim. Dvs innan det börjar komma mer skott osv. Så det stämmer ju riktigt bra med det du ser. Att det precis börjat hända lite saker.

Ska bli intressant att se hur lång tid det tar innan du börjar märka makrobrister i karet med enbart Profito!
#29 - 21 november 2008 10:58
Jämför man moehlmanniin i 112L (maxdos av carbon) och 20L (enbart profito) så tycker jag att den ser finare ut i 20L burken faktiskt. Den är mer jämn grön och i 112L är "grenarna" i bladet knall gröna medan själva bladet fortfarande ser näringsfattigt ut.

Jag kan avslöja mitt ev. projekt som kommer. Jag har spånat på lite akvarium där man har bla. lekakulor som bottenmaterial. Jag skall koka ihop en liten burk med någon vanlig växt och experimentera lite med bottenmaterialet. :) Men det kanske blir efter jul eller så.
//Camilla
#30 - 21 november 2008 12:10
Coolt! Då kanske det är redan är makrobrister du ser i 112-litraren.

Lecakulor flyter så det funkar inte som substrat, ett liknande nästan lika poröst material är lavakross som brukar funka bra om man enbart ska förlita sig på mineralisering i bottnen.
#31 - 21 november 2008 15:27
Jag klippte av ett blad ur vardera akvarium (112 och 20L) för att jämföra. På bilden är den vänstra bladet ur 20L med enbart Profito en ggr veckan och det högra är ur 112L med Profito 1ggr/vecka och 4ml carbo/dag.
//Camilla
#32 - 21 november 2008 17:56
Mycket intressant tråd.
Hoppas du hinner med att lägga upp bilder på utvecklingen i karen med.
Den hamnar självklart på bevakning.
#33 - 21 november 2008 18:01
defdac skrev:
Det är några få som lyckas med ammoniumbaserade gödningar, och du är alltså en av dom. Det är grymt svårt att få ett algfritt akvarium med ammoniumbaserade gödningar så du ska ha en rejäl fjäder i hatten om du lyckas få *mindre* alger med ammonium.

Sen om det är tur eller skicklighet blir svårt att avgöra tills du gjort så många försök att du får statistisk signifikans ;)

Kan det vara så att det finns fler parametrar när man jämför olika resultat.
Tex hur vattnet är på sin ort?
Eller inredningen, tex kalk i grus?
Kanske har man helt olika filtrering?
Det är inte ofta man ser att det tas upp när det diskuteras olika framgångar.
#34 - 21 november 2008 19:26
Det högra bladet ser nästan ut som kalciumbrist, men då ska man ha ruggigt lågt GH och det är få som har. Lite mystiskt tycker jag nog. Kanske reaktion på EC:n, den är ju rätt aggressiv mot vissa arter.

Kan det vara så att det finns fler parametrar när man jämför olika resultat.

Tex hur vattnet är på sin ort?

Eller inredningen, tex kalk i grus?

Kanske har man helt olika filtrering?

Det är inte ofta man ser att det tas upp när det diskuteras olika framgångar.

Jo vattnet kan spela stor roll, speciellt hur effektivt mikrogödningen fungerar. Väldigt hårt vatten (högt KH) ställer stora krav på att mikrogödningen funkar vid högre pH.

Kalk i gruset kommer öka KH:t så det påverkar mycket också och generellt verkar det mycket negativt att hela tiden ställa om KH:t eller om KH:t varierar. Som tur är är det ovanligt om man inte har något i akvariet som påverkar det.

Filtrering påverkar inte så mycket men viss inverkan har det. Har man bra biologisk filtrering så har man mindre problem med ammoniumsvängningar och har man bra cirkulation nere i akvariet så kommer näringen åt bättre. Rent tekniskt påverkar det prandtl-lagret runt bladen. Ett stillastående lager med vatten runt bladen som näringen måste tränga igenom med hjälp av diffusion och diffusion går lite trögt.

På det stora hela är det dock ganska små spelare om det är så att en fullvärdig näring och bra ljus finns på plats. Har man bra ljus och CO2 samt kör PMDD så kommer allt annat spela väldigt liten roll. Men helt oviktigt är det inte, speciellt inte om man ska superoptimera allt. Det är dock inte för alla. För de flesta räcker det att växer bra.
#35 - 8 december 2008 17:40
Usch vad jag är dålig på att uppdatera!! Haft lite för mycket att göra de sista veckorna och hoppas ni är barmhärtiga mot mig. ;)

Vattentester nu då:
[COLOR="Blue"]Kranvattnet[/COLOR]
NO3 0
NO2 0
GH >7*d
KH 3*d
pH 7

[COLOR="Blue"]20L[/COLOR]
NO3 5 mg/l nitrat
NO2 0 mg/l nitrit
GH >9*d
KH 5*d
pH 7,2

[COLOR="Blue"]54L och 112L har samma värden.[/COLOR]
NO3 15mg/l nitrat
NO2 0mg/l nitrit
GH >7*d
KH 3*d
pH 6,8

Testerna är tagna med provstickor, vilket inte ger 100% svar. Men någonstans på skalan skall det väll stämma. ;)

Tänkte berätta lite om växterna i samtliga akvarium.
[COLOR="Sienna"]Cryptocoryne moehlmanniin[/COLOR] är en jävligt knepig planta (ursäkta ordspråket). Den verkar trivas bäst med endast Profiton. I 112L med maxdos av carbon trodde jag faktiskt att den skulle växa och bli grön och fin. Men där i är den inte direkt i fint skick. Även om nu denna växt var värst medtagen efter vår/sommarens näringsfattiga dagar hade jag förhoppningar att den skulle ta sig ordentligt med carbon. Detta är en besvikelse.
[COLOR="Sienna"]
Echinodorus sp. "Ozelot"[/COLOR] verkar trivas fint med maxdosen av carbon i 112L. Massor av nya små blad har kommit upp. I 54L verkar den dock lite tunn trotts normaldos av carbon. Inga direkta nya blad har kommit heller. Kanske är det lite dåligt ljusflöde här i med med endast ett ljusrör? I 20L växer den lilla sticklingen av denna planta sakta. Den håller sig grön och fin här i.

[COLOR="Sienna"]Echinodorus bleheri[/COLOR] i 112L trodde jag skulle ta en väldans fart, men den har endast blivit grönare. Även denna var väldigt dåligt skick efter sommaren. Inga höga blad här inte. Ser mest ut som en dvärg planta.

[COLOR="Sienna"]Echinodorus quadricostatus[/COLOR]. Här snackar vi skitsnygg planta!! Från att ha vart typ 4 blad så är den tjock och frodig nu i 112L akvariet. Denna trivs med mycket carbo! Supernöjd med denna planta!

[COLOR="Sienna"]Microsorum pteropus[/COLOR] är numer mörkgrön. Skjutit massor av skott som jag plockat bort så den verkar trivas fint i 112L. I 54L har det inte blivit så många skott, men den är snyggt mörkgrön i alla fall.

[COLOR="Sienna"]Vesicularia dubyana[/COLOR] är frodigt grön och grenar sig fint på redmoore roten. Mossan är tjock och verkar trivas fint med den normala mängden av carbon.

[COLOR="Sienna"]Flamemossan[/COLOR] trodde jag hade gjort sitt i 112l med max dosen av carbon, men när jag tänkte ta bort den såg jag att den fått massor av nya gröna skott!! Den tål alltså större mängd av carbon och kanske blir den "död" färgad när den skall till och skjuta nya skott? Skottena är nu hela 5mm långa "flames". Har hört att denna mossa är rätt seg att få större mängder av men med denna fart som den tagit nu borde jag ha en skaplig mängd mossa om ett ½år.

[COLOR="Sienna"]Anubias afzeliin[/COLOR] har i 54L skjutit skott!! Denna planta har jag haft i ett par år utan att det hänt speciellt mycket med den. Att det kommit ett skott på en av mina favvoplantor gör mig överlycklig!! Det här verkar vara en rätt seg planta, men otroligt tålig!
[COLOR="Sienna"]
"Gräset"
[/COLOR] har jag plockat bort. Det dog. Jag kan inte hålla dessa gräsliknande växter vid liv oavsett vad jag än gör!! Inget mer "gräs" för min del.

[COLOR="Sienna"]Mossboll[/COLOR] har jag nu placerat i 112L för att se hur den fungerar där i med maxdosen av carbon. Denna boll har jag åxå haft i något år utan att ha växt något speciellt.

Jag tror jag fick med alla växterna. Jag brukar göra ett vattenbyte i dessa akvarium var annan vecka. 10L i 112L akvariet, 7L i 54L och 2-3L i 20L akvariet.

Fiskarna mår bra som simmar i samtliga akvarium. Inga dödsfall. Snäckorna som gick i 112L som miste sina tentakler är nu återställda. Om det var carbon som orsakade att tentaklerna frättes bort eller om det var någon elak fisk vet jag tyvärr inte. Men snäckorna i 54L akvariet med normala mängden verkar inte vara medtagna av carbon i alla fall.

Jag måste även säga att produkterna räcker ett bra tag om man nu har mindre akvarium som skall doseras. Easy-Life Profito kostade 90:- för 250ml och Easy-Life Easycarbo kostade 99:-, 250ml. Helt klart prisvärt för en som bara vill göra det enkelt för sig. ;)
//Camilla
#36 - 9 december 2008 07:40
Ett alternativ till gräs kan vara sagittaria subulata. Växer på bra hos mig med EC och blir en grövre lite högre gräsmatta (med mycket vacker färg tycker jag). I skuggiga partier står den nästan stilla, men där den står rakt under rören går det undan och ger gott om skott att placera om för att täta upp skuggigare områden.
#37 - 9 december 2008 10:07
Jag tror att det kan ha vart just sagittaria subulata jag hade. Men är inte direkt 100% säker. Dock var den längre, ca 20-25cm långt när jag köpte den plantan. Bladen kändes inte som valisnerians utan mer kraftigt och lite strävt som ett högt gräs strå. Jag har lite valisneria med, men det är endast 5cm högt och växer inte nämnvärt mycket. Just dessa "gräs" växter får jag inte att fungera hemma av någon anledning. Har försökt i många år men utan någon framgång. :(
//Camilla
#38 - 9 december 2008 13:11
20-25 cm är för långt, majoriteten av mina är 5-10 cm, de längsta kanske lite längre , men ingen över 15 cm. De förökar sig genom att trådar går ut en bit från plantan och sätter nya skott. Om man lyfter i en planta så drar den med sig ett antal grannar också.

Bladen är ganska styva och lite sköra.

Edit:Bilden här på Zoopet ser man inte riktigt hur den ser ut, Tropicas är bättre

http://www.tropica.com/productcard_1_popup.asp?id=079&mode=close

Edit 2: Ser att det står att den kan bli -30 cm men mina är långt ifrån, men jag har bara haft dem i 1,5 månad.
#39 - 9 december 2008 17:52
Den är fortfarande snarlik den plantan jag hade och det står ju att den kan bli längre än 10cm. Aja... Finns ju en massa olika växter som är snarlika, men fortfarande, de lättaste växterna verkar inte trivas hos mig. Inte ens vanlig svärdplanta!! Det här har vart en stor förbryllning för mig måste jag erkänna. Undra om man skall testa stoppa ner en järnspik i karet som på gamla goa tiden...
//Camilla
#40 - 9 december 2008 18:12

de lättaste växterna verkar inte trivas hos mig. Inte ens vanlig svärdplanta!! Det här har vart en stor förbryllning för mig måste jag erkänna.

Med en heltäckande helhetgödning som även innehåller kväve/fosfor och kanske tom en GH-boost med kalcium och magnesium kommer det säkert börja hända saker.

Undra om man skall testa stoppa ner en järnspik i karet som på gamla goa tiden...

Det är ungefär vad du får med Profiton. Du behöver även makroämnen, främst kalium kväve och fosfor.
#41 - 10 december 2008 09:19
defdac skrev:
Med en heltäckande helhetgödning som även innehåller kväve/fosfor och kanske tom en GH-boost med kalcium och magnesium kommer det säkert börja hända saker.

Det är ungefär vad du får med Profiton. Du behöver även makroämnen, främst kalium kväve och fosfor.

Kalium/kalcium... hmmm... skulle det fungera med att slänga ner bitar från kalcium tabletter (till sköldpaddor/reptil) eller äggskal? Å så var det det där med fosfor... var det så lämpligt kombinerat med fisk?

Jag måste tillägga en sak. Förr hade jag ett 250L sällskapsakvarium med en hel del växter. De växte som satan utan en enda tillsats. Dock var det stats vatten och ingen egen brunn som nu. Det är det som är så komiskt; Inga tillsatser = växer massor. Tillsatser = skumma resultat. :confused:
//Camilla
#42 - 10 december 2008 09:48

Kalium/kalcium... hmmm... skulle det fungera med att slänga ner bitar från kalcium tabletter (till sköldpaddor/reptil) eller äggskal?

Nej, du vill ha ett kontinuerligt stabilt värde på kalciummängden och du vill att kalciummängden ska vara ca 4 ggr högre än magnesiummängden. Det är därför man gör en sk GH-boost efter vattenbytet om man har lågt GH (med andra ord - om man har lågt kalciumhalt och låg magnesiumhalt).

En hela tiden ökande kalcium och karbonatnivå är inte bra.

Å så var det det där med fosfor... var det så lämpligt kombinerat med fisk?

Japp. Mycket lämpligt. Eller rättare sagt nödvändigt för att växterna ska kunna växa överhuvudtaget.

Göder du bara med järn så kommer du snabbt springa rakt in i fosforbegränsning vilket gör att storätare som svärdsplantor tvärnitar...

Förr hade jag ett 250L sällskapsakvarium med en hel del växter. De växte som satan utan en enda tillsats. Dock var det stats vatten och ingen egen brunn som nu. Det är det som är så komiskt; Inga tillsatser = växer massor. Tillsatser = skumma resultat

Förr var det mer godis i kranvattnet och man skötte inte akvarierna lika nitiskt - dvs man hade högre nitrat och fosfatnivåer generellt = gladare växter.
#43 - 10 december 2008 10:00
Men visst är det så att man generellt ska manipulera hårdhet/vattenparametrar så lite som möjligt. Såfort man påverkar hårdhet så brukar växterna behöva återacklimatisera sig, dvs dom tvärnitar och det kan ta månader innan dom tar fart igen. Varpå avkaristen återigen förändrar hårdheten och dom tvärnitar igen.

Att sträva efter stabilitet är a och o i växtakvarier, dvs så lite manipulation som möjligt.

Detta uppnår man enklast två radikalt olika sätt:

1) Man slutar gör vattenbyten eller åtminstone väldigt sällan. Någon gång i månaden/per kvartal kanske. Fiskmaten och fiskarna kommer öka näringsnivåer och låter man bottnen vara kommer mineraliseringen av organisk skit bli bättre och den producerar ren "PMDD" som växterna kan ta upp.

2) Man gör ett 50% vattenbyte en gång i veckan som "nollställer" alla näringsnivåer och därefter göder man upp alla nödvändiga näringsnivåer till perfekta nivåer som växtakvarister runt om i världen sett funkar bra. Men då behövs det en helhetsgödning som innehåller kväve och fosfor, och i dagsläget är det främst egentillverkad gödning som gäller då - dvs PMDD.

Hade hobbyister runt om i världen börjat experimentera tidigare med att tillsätta fosfat hade dom insett att det inte är fosfat som triggar alger. Myten om att fosfat ger alger har etstat sig fast så hårt i akvaristers medvetande att dom tvingat akvariegödningstillverkare ta bort det från sina gödningar - och detta har lett till att växtakvarister fått ett stort problem som dom löst genom ett eget recept. PMDD.
#44 - 10 december 2008 10:21
Ok. :) Jag har inte rört bottnen på evigheter nu. Förr gjorde jag vattenbyten 1ggr/veckan 50% i alla mina akvarium men nu får små akvarierna "bara gå". Filtrena får jag rengöra lite då och då eftersom de sätts igen rätt snart å så byts det en mindre mängd vatten varannan vecka, ibland 3veckors mellanrum. Och vist märker man skillnad! Akvarierna är mer stabila i vattenvärdena och växterna börjar ta fart. Efter att dessa produkter tagit slut kanske man skall testa PMDD då?
//Camilla
#45 - 16 december 2008 13:39
Fotade lite i 112l och 54l idag när jag fyllde på det avdunstade vattnet och rengjorde filtret i 54l. Javamossan i 54L är så otroligt fin nu. Den växer upp över ytan på redmoore roten. Flamemossan i 112l har massor av skott och är grön och fin igen. Tyvärr lossnade den lite här om dagen så den fick knytas fast lite bättre så det ser väll inte så snyggt ut just för tillfället. Bilderna tagna med min Nokia N82.
//Camilla
#46 - 16 december 2008 14:07
Ser ju kalas ut. Bara lite prickalger på echinodorusen som även ser lite kvävebristaktig ut, men det grejjas säkert när du börjar med PMDD.
#47 - 16 december 2008 14:40
defdac skrev:
Ser ju kalas ut. Bara lite prickalger på echinodorusen som även ser lite kvävebristaktig ut, men det grejjas säkert när du börjar med PMDD.

Ja, de där j****la algerna sitter som berget på rutorna med! :mad: Inte så de liksom tar över hela akvariet, men de sitter där. Carbon är snart på väg att ta slut då jag även tillsätter lite i ett annat kar med. Jag har kollat lite på pmdd men nu börjar kladdet... [:o] Ok.. jag kanske är bekväm av mig och vist, det skall blandas med vatten osv... Men om jag nu skall inhandla pmdd, skall jag inhandla hela kittet med Bulk, NutriSi och Micro+???

//Camilla
#48 - 16 december 2008 15:02
Enklast för dig blir om du köper portionsförpackningar. Då har du att välja på 2 varianter. Antingen med NutriSI eller Micro+, Micro+ skulle jag välja i ditt läge.

Fördelen med portionspaketen är att du bara behöver hälla innehållet i 3st 500ml flaskor och fylla på med vatten. Sen är det lika enkelt som vilken gödning som helst.
#49 - 16 december 2008 17:42
Micro+ ProFe med extra järn, är det något kanske?? Eller kanske jag bara skall testa Micro+ till att börja med...?
//Camilla
#50 - 16 december 2008 17:45
Prickalger är förresten tecken på fosfatbrist som du också roder bot på med PMDD.
Testa Mikco+ att börja med.
#51 - 16 december 2008 18:04
Nu blev jag nyfiken, varför Mikco+
Hennes KH är under 7
Det står ju på Haacks PMDD sida att man ska använda NutriSI vid KH under 7
Eller är det något jag har missat:confused:
#52 - 16 december 2008 18:48
Mikael64 skrev:
Nu blev jag nyfiken, varför Mikco+

Hennes KH är under 7

Det står ju på Haacks PMDD sida att man ska använda NutriSI vid KH under 7

Eller är det något jag har missat:confused:

Det var det jag åxå var lite fundersam på (läste på samma sida). Kanske köra Micro+ tillsammans med NutriSi?
//Camilla
#53 - 16 december 2008 19:00
Jag har KH runt 2,5 och tycker inte NutriSi funkar något vidare. Jag har 5 kg över om någon vill ha..
#54 - 16 december 2008 19:05
Varför jag undrar är att jag nästan samma värde som Camilla.
Tycker du att jag borde byta ut NutriSI mot Micro+ istället.
GH 6
KH 3
pH 7.5
#55 - 16 december 2008 19:22
Om du inte ser några mikrobrister behöver du absolut inte byta. Jag hade svårt att få fram röda färger. Snabbväxare fick ofta bleka toppar. Järnätare som P. helferi och HC har fått en helt annan vigör sedan jag började använda alternativt järn.

Jag har fortfarande NutriSi i min torrmix som jag ger en gång i veckan efter vattenbytet men sedan jag börjat antingen droppa ner 3 droppar Ferrogan var och varannan dag eller som numera 8 droppar Mikro+ så ser det helt annorlunda ut vad gäller färger. P. helferi är speciellt bra att se mikrobrister på. Den får ny blek tillväxt direkt om inte mikronivåerna är bra.

Men som sagt, ser man inga mikrobrister behöver man inte byta.
#56 - 17 december 2008 07:26
Hmmm.... Tror det snart ligger en beställning på pmdd.

Nu när man har testat Easy-Life produkterna som enligt säljaren skulle räcka med de två produkter jag köpte, Profito och EasyCarbo, är man kanske lite smått besviken. Med tanke på Easy-Life´s "bildbevis" på ett 3-veckors användande av dessa produkter, så tycker jag det var missvisande jämfört med det jag lyckades åstadkomma.

Visserligen finns det även fler produkter inom växt delen från deras sortiment. Easy-Life Ferro, Easy-Life Nitro och Easy-Life Fosfo. Ferron är alltså järntillskott och Nitro (nitrat) skall kombineras med Carbon=kol, Fosfo=fosfat och Ferro=järn.
[COLOR="Red"]Dessa har ett snittpris på:[/COLOR]
Easy-Life Ferro 90:-
Easy-Life Fosfo 90:-
Easy-Life Nitro 90:-
Samtliga på 250ml.

Jag tycker nu att det drar iväg prismässigt sätt för mig som amatör om jag även skall tillsätta dessa andra produkter för att få det där super resultatet.
//Camilla
#57 - 17 december 2008 10:38
Som sagt, köper du PMDD (för en bråkdel av kostnaden) så är det enda merjobbet att hälla ner de olika ingredienserna i flaskor och fylla på med vatten.
Sen är det ju en färdig näring som bara ska doseras som vilken näring som helst.

Men nu ska jag suta med propagandan så jag inte förstör ditt expriment ;)
#58 - 17 december 2008 11:10
Jag kommer inte köpa de andra "ingredienserna" från Easy-Life. Både Carbo och Profito låg prismässigt runt 100:-/st (250ml flaskor), vilket jag kunnat ta om det verkligen gett det resultat som det visades på bilden. Kommer köpa PMDD Micro+ enkelpack för 60:- (hade för mig att det var mycket dyrare då jag testade det.... men men). Skall inhandla det i dagarna nu.

[COLOR="Red"]Mitt experiment med Easy-Life känns härmed avklarat.[/COLOR]
Den 5/11 satte jag alltså igång med att tillsätta Profito och Carbo i 3 akvarium. I 20l burken med enbart profito har växterna blivit lite grönare. Men inget man direkt hurrar över. I 54l med normaldosering av profito och carbo har det inte heller direkt hänt mycket. Afzeliin har visserligen skjutit skott vilket inte hänt så länge jag haft växten. Men det saknas vissa ämnen, väldigt märkbart på ozeloten, som gör bladen något tunna och fransiga längst ut på toppen. Javamossan stortrivs här i. 112L har växterna blivit grönare, det har skjutits skott men det saknas alltså ämnen här i med.
Jag kommer alltså testa pmdd nu.

Fiskar verkar inte ha tagit skada på den högre dosering i 112L. Frågan är fortfarande om snäckorna som förlorade sina tentakler här i blev påverkade av den större mängd carbo? Skalet verkar ha klarat sig. De har dock inte vistats här i mer än några veckor innan de flyttades pga att deras tentakler "försvann". I 54l går asiatiska filtreräkor och inte de heller verkar ha blivit dåliga av normal dos av carbo.
//Camilla
#59 - 17 december 2008 12:28
Nej PMDD är billigt som f-n, för att använda ett kraftuttryck.

Det du får för 60kr motsvarar (förutsatt att det doseras lika och ger samma näringsnivåer):
2x250ml Easy-Life Profito
2x250ml Easy-Life Fosfo
2x250ml Easy-Life Nitro

Svårt att argumentera för att INTE använda något som är ca 10ggr billigare.

Easy-carbon får du dock fortsätta köra, alt börja med mäsk eller trycksat CO2.
#60 - 17 december 2008 12:43
heeke skrev:
Nej PMDD är billigt som f-n, för att använda ett kraftuttryck.

Det du får för 60kr motsvarar (förutsatt att det doseras lika och ger samma näringsnivåer):

2x250ml Easy-Life Profito

2x250ml Easy-Life Fosfo

2x250ml Easy-Life Nitro

Svårt att argumentera för att INTE använda något som är ca 10ggr billigare.

Easy-carbon får du dock fortsätta köra, alt börja med mäsk eller trycksat CO2.

Jag kan stå ut med att köpa carbo. ;)
#61 - 25 december 2008 22:15
Jag har haft mitt akvarium igång i två veckor. En del växter är typ dubbelt så stora som innan och andra är fulla med sidoskott. Använder easy-life easycarbo varje dag och profito 1gång per vecka. Det växer så det knakar. Mycket ljus, gödning och bra växter. Vilket kan ha haft störst effekt? Fick av erfaren akvarist toppskott och sticklingar. Placerade ut dem med gott om utrymme. Trodde det skulle ta lång tid men oj vad de växer...

blir nyfiken på PMDD - var får man tag i?

undrar nybliven akvarist
#62 - 25 december 2008 22:22
Uli skrev:
blir nyfiken på PMDD - var får man tag i?

Här tex: http://www.haack.se/pmdd/
Bilagor:
#63 - 26 december 2008 18:20
Lecakulor flyter upp. Jag har något liknande fast special för akvarium. Det ser ut som små lecakulor och är brända. Rödbruna till färgen. Flöt rätt länge innan de sjönk. Växterna trivs verkligen bra i dem. Rötterna flätar in sig i kulorna. Importerat från tyskland fast jag har köpt i butik i stockholm. Lite svåra att plantera i eftersom de är lättare än sand grus (det har hänt att planterad växt flytit upp efter en stund).
#64 - 26 december 2008 23:14
Aquaclay heter det du har, och Södermalms akvarieaffär är än så länge de enda somsaluför det i Sverige.
http://www.aquaclay.de/engl/index.htm
Bilagor:
#65 - 27 december 2008 10:55

Mycket ljus, gödning och bra växter. Vilket kan ha haft störst effekt?

Koltillsättning brukar ge mest effekt, i ditt fall EasyCarbon.
#66 - 27 december 2008 22:44
ja. det var där jag köpte! visste inte att det hette aquaclay. tack för infon
#67 - 4 januari 2009 20:20
Har tagit lite bilder idag efter att jag fixat lite i akvarierna. Före-efter bilder. Har inte hunnit beställa PMDD än, men troligen denna vecka som kommer eller veckan där på. Först ut 112L.
//Camilla
#68 - 4 januari 2009 20:45
54L sällskap. 20l är ingen idé att ens fota. Har inte hänt något alls knappt.
//Camilla
#69 - 5 januari 2009 23:25
Kul med lite egen forskning. Ser nu framemot ditt försök med PMDD. Så kan s jag oxå slår till på och löper PMDD. Jag hade planer på ett försök med vanlig Blå korn i en 3l burk med växter och snäckor men jag lcykades inte med att lägga vantarna på den tilltänkta burken. Sedan tapapde jag lite intresset för teste för det var flera som gjort den redan här på forumet ....
Fast jag startade upp min räk/växt burk med Blåkorn (före räkorna kom dit men snäckorna kolada inte i vart fall).

Annons