Mitt vatten klarnar inte - vad ska jag göra?

#1 - 25 september 2009 06:24
Har läst runt lite här på forumet om vad jag kan göra när vattnet är grumligt men blir inte direkt klokare. Jag vill ha så där kristallklart vatten om jag ser på många ställen.

Ser bara ut som det flyter omkring massa partiklar i mitt vatten:(

Hjälper verkligen dem där klarningsmedlen som finns i handeln? I så fall, är det något speciellt märke som ni kan tipsa om som ni vet fungerar?
#2 - 25 september 2009 06:30
Köp större filter med mer fart och volym.
Har du fortfarande kvar gludfiskarna med zebrapleckona ?
#3 - 26 september 2009 12:29
drd skrev:
Köp större filter med mer fart och volym.

Har du fortfarande kvar gludfiskarna med zebrapleckona ?

Ja, men jag var på Akvarietjänst idag och köpte ett litet beg kar med luftpump så planen är att lyfta över dem där och ställa i förrådet.

Tror du att det är ders bökande som river upp så pass? Större filter säger du. Har förstått att det är Eheim som gäller ifall man ska satsa på ytterfilter. Eller vad rekommenderar du?

Zebrorna är ursöta! Mindre till storleken än jag hade trott, men, men. Dem växer ju. Dem är lite skygga men dem har hittat ett favoritställe där jag ändå kan ha koll på dem.

Såg att du har diskus. Är dem väldigt svåra? Eller är det något du kan rekommendera? Har funderingar på vad jag ska ersätta guldfiskarna med. Har även hittat en fredlig lite mindre ciklid "Inkas stenciklid" här i artregistret som jag fastnat för. Var man nu får tag på en sådan:confused:
#4 - 27 september 2009 03:47
kraftigare pump drar upp skiten så den fastnar i filtret men är inte filtermassan så stor blir det att rengöra ofta, så med fiskar som skitar ner mycket är nog ytterfilter att föredra.
Klarningsmedlen som finns på marknaden funkar väl men saken är ju att dom inte löser problemet för det blir klart vatten och skiten lägger sig på botten eller fastnar i filtret men snart så är det lika skitigt igen om filtret inte orkar med och då får du pytsa i mer klarningsmedel gång på gång.
#5 - 27 september 2009 09:41
Om du har en pump så kan du med hjälp av filtervadd i en liten avklippt petflaska snabbt få vattnet klart igen. Detta kan vara trevligt som extra åtgärd och komplement till det nya större filtret som du köper.
#6 - 27 september 2009 14:08
hmm, kan du förkara mera Mattias? Hur ska jag göra med petflaskan? Kan du ge en liten förklaring så hade det varit underbart
#7 - 27 september 2009 14:12
ta det lugnt med att lägga i för mycket fisk i ett nystartat akvarium,,,och du har zebror så hade jag passat mig ännu mera,,nitrat mm kan komma,jag har zebror i ett 54l kar med ett ytterfilter eheim 2224 och 2st fluval 2 med fluvals3 propellrar o där rör sig vattnet hehe
#8 - 27 september 2009 14:41
starman_ skrev:
ta det lugnt med att lägga i för mycket fisk i ett nystartat akvarium,,,och du har zebror så hade jag passat mig ännu mera,,nitrat mm kan komma,jag har zebror i ett 54l kar med ett ytterfilter eheim 2224 och 2st fluval 2 med fluvals3 propellrar o där rör sig vattnet hehe

Tjoflöjt! Sitter dem klistrade i bakrutan:d
#9 - 27 september 2009 17:37
I mitt zebrapleco 125 liters kar har jag ett fluval 2+, ett pumphuvud bakom bakgrunden i karet på 600 l/tim, ett skuminnerfilter drivet av 200 liter luft /timme och ett eheim 2015 ytterfilter på 6-700 l/tim och det är bra drag i vattnet men mer väsentliget är stora massan filtermaterial i karet.
Har en inmonterad bakgrund i akvariet som stjäl lite plats dock men där bakom har jag utsug till ytterfilter och även filtret som är kopplat på pumphuvet.
Go biologisk rening.
#10 - 27 september 2009 19:35
Hmmmm... ursäkta mig, men nu blir jag lite störd...

Du köper hem två exemplar av den dyraste och mest exklusiva L-mal man köpa för pengar, men du har inte läst på och tänkt igenom hur du ska hålla dem vid liv.. väldigt korkat!

Säg till när du tröttnar på dina zebror...
#11 - 28 september 2009 10:12
köp något som heter EASY-LIFE

se mer på www.easylife.nl

Fungerar mycket fint, har kristallklart vatten efter det.
#12 - 28 september 2009 10:21
köp något som heter EASY-LIFE

se mer på www.easylife.nl

Fungerar mycket fint, har kristallklart vatten efter det.

Easy-Life FFM är bra, om man vill göra redan klart vatten kristallklart.

Men, om vattnet är oklart (dimmigt) hjälper inte E-L. Något är troligtvis fel med ditt vatten och måste åtgärdas. Jag fick dimmigt vatten i tre av mina 100L malkar när jag bytte från luftdrivna svampfilter till Aquaball innerfilter. Jag tror att det var en plötslig obalans i bakteriefloran som gjorde vattnet svagt grumligt, E-L hjälpte inte ett dugg. Sparsam matning och lite tätare vattenbyten klarade biffen på ett par-tre veckor.
#13 - 29 september 2009 21:07
Ouscazz skrev:
Hmmmm... ursäkta mig, men nu blir jag lite störd...

Du köper hem två exemplar av den dyraste och mest exklusiva L-mal man köpa för pengar, men du har inte läst på och tänkt igenom hur du ska hålla dem vid liv.. väldigt korkat!

Säg till när du tröttnar på dina zebror...

Ursäkta men nu är det jag som blir störd. Var inte så snabb med att göra antaganden och komma med påhopp!

Jag antar att du hade en dålig dag för ditt inlägg senare hade en annan ton.

Jag kan säga att alla mina fiskar mår alldeles utmärkt.
#14 - 8 oktober 2009 09:14
Hur har det gått med vattnet ullis ? Fortfarande grumligt ?
Och dom små zebrorna är kvar i livet :) ?
#15 - 8 oktober 2009 20:55
drd skrev:
Hur har det gått med vattnet ullis ? Fortfarande grumligt ?

Och dom små zebrorna är kvar i livet :) ?

Halloj där:)

Zebrorna mår prima och växer på fint. Framförallt den ena har nu börjat utforska karet lite och hittat sitt eget favoritställe.

Vattnet ja, Kan inte säga att det blivit mycket bättre. Jag har nu köpt ett ytterfilter dels för att få extra fart på vattnet och förhoppningsvis klarnar då vattnet också som ni tipsat om. Men nu har jag problem med att få ner rören i karet på ett snyggt sätt så att inte locket behöver stå halvöppet:mad: och så att vattenflöden blir rätt och inte "krockar" med inner filtret.
#16 - 8 oktober 2009 21:32
Vad har du för lock på karet ? Bild ?
#17 - 8 oktober 2009 21:44
Det är ett Juwel Vision. Vet inte om du känner till hur dem ser ut. Har ingen bra bild på det.

Men om jag ska försöka beskriva det så är det en svart ram upptill på karet. I mitten går en ramp med lysrören och sedan är det två "flärpar":D - en mot bakkanten och en mot framkanten. Den där ramen har två urtag mot baksidan för sladdar till pump, värmare och ljus.

Min tanke var att jag kanske kunde gå in via dem. Men innerfiltret är som sagt i vägen ifall jag ska ha det i samma ände som innerfiltret och det är väl att rekommendera för vattencirkulationen?

Annons