Mitt vatten blir gult!

#1 - 12 januari 2006 22:10
Hej!

Mitt vatten blir gult, varför och hur förhindrar jag det?

Var i en fiskaffär och frågade och de sa att det var roten som
jag har i akvariet som förmodligen gjorde det.. Så fick köpte
aktivt-kol-filter och sätta in i pumpen men det hjälpte inte ett
dugg! Några förslag?

Det blir gult mer och mer och ca en halv vecka efter vattenbyte
så syns det att vattnet gulnat.

I 50-litersakvariet har jag några guppies och b.molly, en rot och två växter..

Väldigt tacksam för en lösning för det verkar inte som om någon kan hjälpa mig..!
#2 - 12 januari 2006 22:13
Är roten till salu ???

Skämt åsidå så gillar mycket den gula färgen men tyvärr så brukar den avta efter ett tag. Så stå ut så slutar det säkertr efter några vattenbyten.

Annars har du som sagt en spekulant :)
#3 - 12 januari 2006 22:16
vissa rötter med dålig kvalite´ kan färga av sig hur länge som helst( inte bokstavligt talat) men i flera månader minst i alla fall. sen beror de på oxå va de e för rot du har
#4 - 13 januari 2006 02:17
kan prova att ta ur roten och lägga den i badkaret och byta vatten 2-3ggr per dag för att laka ur den.
#5 - 13 januari 2006 06:42
...ja, som alla redan säger, roten färgar lite och det är bara att vänta ut den eller byta den =)

oveb. varför sa du inte till tidigare...jag har haft en rot som färgar ett tag, dock vet jag itne om vi kastade den eller inte. blev ruggigt trött på den iaf, efter ett par månader färgade den inte så mycket men ändå så att man såg stor skillnad =)

om du är intresserad kan jag se om vi inte har den liggandes någonstans och kolla om den fortfarande färgar.

// SeanChai
#6 - 13 januari 2006 09:44
Stjäl tråden lite...

Mitt vatten är också gult men det syns bara i hinken när jag gör vattenbyten. Tycker det är fint med en mjukare färg i akvariet.

Ett av mina akvarium har lysrörsramp och det ljuset är VÄLDIGT vitt och tråkigt, trots att vattnet är gult när jag ser det i en hink...

Finns det något lysrör som man kan byta till så det blir en mjukare färg också i det akvariet?

Akvariet heter "Wromak" och är på 64 liter. Vet inte vad det är för sorts lysrör i det...
#7 - 13 januari 2006 17:52
jadå du kan ha gult, grönt, rosa, blått rådfråga i fiskaffären!
#8 - 13 januari 2006 17:56
[quote=sunkan aspidoras]jadå du kan ha gult, grönt, rosa, blått rådfråga i fiskaffären![/quote]

Tack för svaret! Det ska jag göra. :)
#9 - 13 januari 2006 21:27
Torv är bra då man ska ha surt och svartvatten. Neontetror blir jättefina i svartvatten så roten behöver inte vara dålig.
#10 - 14 januari 2006 00:15
Skaffa en stor kastrull o koka roten

min färga inte det minsta men när ja koka den så blev vattnet bra brunt

Bytte även kokvatten
#11 - 14 januari 2006 19:23
Hej Mingon,

Köpte själv en rot (mopani) till mitt nystartade akvarium. Lät ligga i vatten, kokade (x flera) bytte vatten, kokade (x flera) osv... Det blev gult efter en timme ändå. Rådfrågade en i affär o de sa att en rot i deras akvarium fortfarande gjorde vattnet gult efter 5 år (!), men dock efter en vecka.
Jag köpte konstgjorda rötter istället o det blev också fint!

Lycka till!
#12 - 16 januari 2006 19:20
Ta bort roten!!! och byt vatten... Mvh Elis
#13 - 27 januari 2006 12:07
Min lilla rot i 17 liters färgade jättemycket... Hade den i en rengjord skurhink med hett vatten över natten. Sen var det borta:D !
#14 - 27 januari 2006 13:03
vet inte varför ni inte tycker om lite gulfärgat vatten?? Det är ju hur fint som helst. Och framför allt väldigt naturligt. Dessutom så är det bra med rötter, för de gör vattnet mjukare!
#15 - 28 januari 2006 10:37
[QUOTE=fredcoca]vet inte varför ni inte tycker om lite gulfärgat vatten?? Det är ju hur fint som helst. Och framför allt väldigt naturligt. Dessutom så är det bra med rötter, för de gör vattnet mjukare![/QUOTE]

Jag tycker själv att det är fint med te-färgat vatten och vill ha det så i mitt akvarium.

Fast det beror ju på vad det är får fiskar man har. I Mignons fall som har guppies och black molly är varken te-färgat eller mjukt vatten något att eftersträva. Vad jag vet så trivs ungfödare bäst i klart och neutralt till något basiskt vatten.

Annons