Mitt vatten är grumligt(mjölkaktigt)

#1 - 7 april 2010 11:21
Hej!!
mitt vatten blir mjölkaktigt på 3 dar fast jag städat hela burken kokat alla saker filter ALLT!!men det blir ändå vitt....[:(!]

burken är 340l
resun 806 ytterfilter + 2xeheim aquaball innerfilter

kan det beropå att massan (makaroner) i ytterfiltret är gammalt
jag har bytt sanden kokat sanden ordentligt å såvidare.....

håller på att bli galen problemet börjar bli ett 3dje världskrig snart!![:o]

Hjälp!!
#2 - 7 april 2010 11:35
Infusorier kanske? Definitivt behöver akvariet tid att mogna efter en sådan rengöring..
#3 - 7 april 2010 11:50
hej

Sleaper skrev:
Infusorier kanske? Definitivt behöver akvariet tid att mogna efter en sådan rengöring..

hur kan det vara infusorier allt är putsat och städat men i mitt 128l så är vattnet kristallklart och det är också fullständigt putst och städat?
och där använder jag bara 1st aquaball som filter....

men kan orsaken vara att i yttrefiltrets makaroner är gammla??
#4 - 7 april 2010 12:04
du ska inte putsa o stä'da karet sådär. det gör man bara 1 gång o det är när man startar det. sen låter man det vara o bara underhåller med vattenbyten o filterrengörning när flödet är märkbart sämre. o då tar du bara bort det värsta gojset för att inte tvätta bort all bakteriekultur.

kan vara makaronerna. svårt att säga.
#5 - 7 april 2010 12:30
Hej

hannesc skrev:
du ska inte putsa o stä'da karet sådär. det gör man bara 1 gång o det är när man startar det. sen låter man det vara o bara underhåller med vattenbyten o filterrengörning när flödet är märkbart sämre. o då tar du bara bort det värsta gojset för att inte tvätta bort all bakteriekultur.

kan vara makaronerna. svårt att säga.

precis men problemet har varit i 5 månader jag mörkläggde hela akvariet har prövat alla konster zoopet forumet gett mig men ingenting har lyckats..och nu 3 dar tillbaks så städa jag karet men hjälper inte lika vitt är vattnet(bytte vatten 1gg i veckan 1/3)

jag kopplade bort yttrefiltret och kollar om det hjälper och använder enbart innerfilter...
#6 - 7 april 2010 12:43
har du nåt kalkhaltigt bottenmaterial (inredning)?
provat med flockningsmedel?
#7 - 7 april 2010 14:05
Pröva att byta en del av makaronerna?
#8 - 7 april 2010 16:30
mrcarling skrev:
hur kan det vara infusorier allt är putsat och städat men i mitt 128l så är vattnet kristallklart och det är också fullständigt putst och städat?

och där använder jag bara 1st aquaball som filter....

men kan orsaken vara att i yttrefiltrets makaroner är gammla??

Infusoriegrumling kommer oftast just när allt är "putsat och städat". Och att det kommer/märks några dagar efter städningen är också typiskt för infusorier. Nytt vatten och/eller nyligen rengjort filter triggar infusorier. Keramiska filtermakaroner borde inte kunna ge någon grumling, men det märks ju snart nu när du kopplat bort filtret.
#9 - 8 april 2010 15:01
Du måste få tillbaka balansen i karet. Mörkläggning hjälper inte så länge du har för lite goda bakterier i filtret.
Kör på med Nitrivec och inga vattenbyten. Skall du byta vatten så är det jättebra om du kan få tag på vatten från ett inkört akvarium. Ta det lugnt med matning och avvakta minst en månad. Jättebra om du under den tiden kan skita ner pump, filter och bottenmaterial med grums från ett skitigt inkört filter så ofta du kan. Håll koll på nitriten. Blir det grögrummligt i stället börjar det gå över i svävaralger i stället. Det är ganska vanligt och inget att vara orolig för. I min värld har det varit ett tecken på att vattnet börjar mogna. Jag har tillåtit mig att byta lite vatten när det blir jättegrönt men inte så länge det är vitgrummligt och ingen nitrit. Du kan testa att krama ur filtret försiktigt i akvariet. Försök skita ner på det viset så mycket det går. Tillslut säger det tjoff och blir kristallklart. Ett flockningsmedel funkar mot svävaralger men inte infusorier. så det är ingen idé så länge det är vitgrummligt. Håll koll på PH (eller fiskarna) om du kör flockningsmedel.
#10 - 22 april 2010 14:06
Hej jag lånar denna tråd lite igår så startade jag upp ett 240l akvarium jag hade ett ytterfilter som heter Eheim 2215 620l/h men det gick söder i morse så då åkte jag och köpte ett inne filter Eheim 2252 1200l/h. Men nu till min fråga hur lång tid tar det innan det mjölkiga försvinner??
#11 - 22 april 2010 14:29
nån dag kanske eller två.
#12 - 22 april 2010 17:34
Dimmigt vatten som beror på syrebubblor och småpartiklar försvinner på ett par dagar som sagt. Får du infusorier som tråden lite handlar om tar det längre tid.
#13 - 22 april 2010 17:57
men ska man vänta med fiskarna eller ?
Gäst
#14 - 24 april 2010 09:53
Att det är mjölkliknande kan vara syre med. Men jag personligen tycker att 2 veckor är lagom o köra in akvarium på. Dock är det jäkla bra om du kan få tag i inkört vatten eller iaf en bytta där du kramat ur ett filter i o hälla det "i" filtret eller nära så det sugs in. Detta då för att du ska få nytto bakterier.

Tex
Där av man använder så mycket levandesten mm mm i ett saltvatten:P
#15 - 24 april 2010 12:26
Jag tycker allt att 2 veckor är lite kort. En shablonregel brukar vara att ett filter har fått tillräcklig mängd nitrifieringsbakterier efter 28-30 dagar. Kan ev. förkortas ngt med nitrivec. Och även efter det kan uppstartsproblem uppstå pga för ren botten mm vilket kan yttra sig i skumma algproblem o grejjer. För mig blev det cyano trots att jag pytsade på ned kno3 gnm pmdd.

Annons