mitt största och sista

#1 - 6 augusti 2012 07:00
vill passa på att dela med mig av glädjen för dom som kommer att läsa
ja gick och köpte mig ett 600L kar igår + en jätte rot för 800 svenska riksdaler vilket ja e hyper nöjd över

då ja jobbar utomlands på veckorna så blir det inte så mycket gjort på vardagarna men det är bara månaden ut sen är det akvarium på heltid

dom flesta av invånarna finns redan då dom bott i då största karet
men ja hade tänkt att komplitera med lite mer ... kom gärna me förslag då ja inte har nått tema...

nu vill ja gärna ha lite hjälp var får man tag på svart fin sand?
och hur gör ni vattenbyten på så stora kar? hinkar e väl uteslutet ? mitt kar står vid ett fönster så tömningen är okej men att hinka i är ju en halv vetenskap...

jo ...
fiskar jag har
6 barber + 3 minisar
2 pictusmalar
1 väderål
1jätte khuli
2 ancistrusar
3 olika botier
1 BG
1 eldstjärt
1 banjomal

tilltänkta tillkomna

5 blå fjärils ciklider

eventuellt inköp

en rocka
en brun ghost

komentarer? tips, råd skäll inte för mycket på mig bara =)
#2 - 6 augusti 2012 07:28
Slang så klart. Hinkar har jag inte använt den 90 talet. Kläm fast den i karet o dra ut till badrummet. Sug till o sen sköter hävert principen resten. Skaffa en gardena koppling o koppla på slangen på en kran i badrummet o fyll upp karet. Skitenkelt
#3 - 6 augusti 2012 12:45
Det finns inget som heter sista akvarium, senaste menar du!

Rocka känns inte som en bra ide, dels är 600 liter väl litet och för rockor bör också hela upplägget utgå från att det är rockor som är tanken vilket nog inte blir så bra för de andra fiskarna.
#4 - 6 augusti 2012 14:19
Rocka i 600 liter? Njaee...näää. Dubbla den storleken minst i så fall.
#5 - 6 augusti 2012 15:01
Förslag:
Man kan ju alltid studera rockor här på nära håll om man gillar dom. Väldigt plaskiga och keliga saker.. :)
http://www.tropicarium.se/index.php?id=44&Rockor
#6 - 6 augusti 2012 20:05
Eller så skaffar du dig små fejk rockor ;)
http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=267&SOK=1
#7 - 6 augusti 2012 22:12
hum då blir det inget sån då ... blir dom allså så stora sötvattenrockorna? hum okej...

vi har redan kar som står och väntar på bättre tider och tid =)
så ja om inte fiskarna växer ur karet så blir det nog inget mer ... på några år
vi har 2kar igång nu och sen har vi ju ett 3 kantigt som ja vill ha igång så det blir isf 3 rätt stora som kommer att vara igång
vet bara inte va ja vill ha i dom än
dom som kommer att va tomma är på ca 230 l
förslag på kul och udda fiskar välkommnas även till dom

""Slang så klart. Hinkar har jag inte använt den 90 talet. Kläm fast den i karet o dra ut till badrummet. Sug till o sen sköter hävert principen resten. Skaffa en gardena koppling o koppla på slangen på en kran i badrummet o fyll upp karet. Skitenkelt""

jo det har ja oxå sakt till gubben... hehe denna gången får han nog ge me sig =D
#8 - 6 augusti 2012 22:35
Ja han slipper ju skvätt på golvet från hinkarna samt att han slipper ditt spring fram o tillbaka. När du tömmer så sköter det dig själv så då kan du ta en kaffe. Sen tar det ju bråkdelen av tiden dessutom. Så det finns bara plus för han
#9 - 6 augusti 2012 22:35
Och dig
#10 - 7 augusti 2012 06:36
Och om man då som vissa personer (typ jag då) har på tok för långt
mellan kran och kar för att det skall accepteras av "regeringen" att det
med jämna mellanrum ligger 30 meter slang i huset, så kan man minimera
kånkandet med att istället för att ha en 10 liters hink som skvätter ta en
25 liters dunk. Det blir 2,5 gång mindre bärande (antal bärningar då, inte liter),
samt att de har skruvkork så spill kan man undvika helt.
#11 - 24 augusti 2012 13:32
ny uppdatering

gubben förbarmade sig över mig och fixade en slang så jag slapp bära ... (KAN bero på att jag hotade med att det va han som skulle fylla det =D)

bärhjälp oxå fixat då vi behöver flytta det nuvarande stora karet 2 meter bort...

inhandlade frigolit att ställa polen på
inhandlade oxå uppstarts bakterier och ljusrör (aqua glo och power glo) så får jag hålla tummarna att huselektrikern kan få igång rampen
lite filter matrial åkte oxå med i köpet
samt lite annat typ en växt och lite mer fischisar då det kommer att vara lite tomt då halva befolkningen ska flytta

imorrn blir det att införskaffa svart fin sand och akvarieflytt nått särskilt man behöver tänka på?
#12 - 25 augusti 2012 14:13
min hus elektriker fixade ljusrampen
och det är dax för flytt av 230l för att få plats med 600an
bilder kommer upp senare
#13 - 25 augusti 2012 16:01
sådär det lilla karet på 230 l är nu flyttat
så nu ska vi flytta in 600an efter lite damsugning och grejer
#14 - 25 augusti 2012 18:04
så där dax för lite bilder eller a länkar till det då jag inte är guldmedlem

håller på att fylla karet nu med vatten ska bara fylla halvägs då det ska i en massa växter

här e en bild på det dåvarande stora karet och där det stod
http://ladda-upp.se/bilder/kklwikbdsnqeo/

här är ett kort på ljusrampen som vi fick från en lagård den ska fixas till lite
http://ladda-upp.se/bilder/xatoptqtomvxow/

nu har vi tömt ur vattnet till flyttbar tyngd efter lite om och men (och gubben som svor över alla fodertunner jag har kommit släpande på)
http://ladda-upp.se/bilder/aebcifybexcih/

nu är det flyttat och påväg att fyllas med vatten
http://ladda-upp.se/bilder/drqnleyejmbm/

såhär ser det ut nu
från ena sidan
http://ladda-upp.se/bilder/wlfzvfwwkhjbl/
och från andra sidan
http://ladda-upp.se/bilder/awfbvjjqhyriyt/

ist för en alu bänk kom vi på den briljanta iden med att ställa det på frigolit då fördelar det ju trycket över hela golvet och inte bara på 6 eller 8 fötter
http://ladda-upp.se/bilder/xdgjnrvxwjyn/

och för att slippa se böset ett fint tygstycke som gömmer det
http://ladda-upp.se/bilder/wnnapnyrgdcxko/

efter en helomvändning och lite meckel sä är karet på plats
http://ladda-upp.se/bilder/drfydkvvrqjt/
#15 - 25 augusti 2012 19:29
och här är ett hum om hur det kommer att se ut
http://ladda-upp.se/bilder/lpligrfgvjqw/

nu är det fyllt och det finns även växer där i bilder kommer senare

hur är det med gödning dom första dagarna /veckorna behöver jag ha i nått eller inte?

vilka av fiskarna kan jag ha i först av
BG picktusmal väderål botier ?
eller är det så att jag kan slänga i allihop med en gång?

hur lång tid efter uppstart måste ja ha i algmalar (typ ancistrusar)
#16 - 26 augusti 2012 15:29
ingen som her nått att komentera ? =(
#17 - 27 augusti 2012 08:35
tack för supporten [:(]
#18 - 27 augusti 2012 10:51
mitt största och sista

Från en nybörjare till en annan....
Jag skulle lägga ett näringssubstrat i botten typ JBL Proflora under sanden 2 cm tjockt, sedan sand över. Sedan startar inte processerna i akvariet förrän du sätter i fisk.
Välj ut ca 5 fiskar eller 10 st små som startar upp akvariet. Och ca vänta en månad att släppa i resten. Tycker du att det är för långt att vänta en månad kan du snabba upp det med att tillsätta bakterier för uppstart. Mata bara fisken varannan till var tredje dag i början.
Skaffa sedan pmdd som du blandar i när växterna suktar efter näring.

Mycket info om uppstart finns redan eller följ någon annan nybörjares tråd för nystart.
Det har jag gjort.

Så där. Nu hann jag ge råd innan eliten kom med fakta. Gäller att vara snabb :-D
#19 - 27 augusti 2012 11:04
rudy skrev:
och här är ett hum om hur det kommer att se ut

http://ladda-upp.se/bilder/lpligrfgvjqw/

nu är det fyllt och det finns även växer där i bilder kommer senare

hur är det med gödning dom första dagarna /veckorna behöver jag ha i nått eller inte?

vilka av fiskarna kan jag ha i först av

BG picktusmal väderål botier ?

eller är det så att jag kan slänga i allihop med en gång?

hur lång tid efter uppstart måste ja ha i algmalar (typ ancistrusar)

kan inte se bilderna pga filter på maskinen här.

gödning behövs enligt mig inte den första tiden....typ 4-6 veckor....

börja med 1 fisk....öka sedan långsamt över period på 1-6 månader.

håll koll på NITRIT med DROPPTEST.

algmalar.....behöver man bara om man har alger....och om man har för mycket alger så är det nått som är fel.....att bota alger med malar är som att bota huvudvärken varje morgon med treo,,,,,klart bättre att se till att man har ett kar i balans och då inga alger, eller iaf i kontrollerad mängd.....

5 kar här......alger ?.....nope...inte en enda,.....bortsett från 2 små små tussar vid utblåset på en pump, men de har varit där i snart ett år, blir vare sig större eller mindre.....

.
#20 - 27 augusti 2012 14:25
vissa fiskar matar jag redan var annan var tredje dag
i mitt lilla matar jag ännu mer sällan då ja har en massa (nått?) och alger men jag tror att det är belysningen det är fel på...

jo jag petade ner en flaska nyttobakterier och nu har 600an stått i 24 timmar och vattnet har klarnat upp
och så har vi införskaffat en ramp till då det inte räckte över hela
så nu är det en ramp med power glo och aqua glo och en ramp med sun glo och nått till som var bra för växter

fisk tänkte jag pilla i imorrn så att karet får stå till sig lite till

vi ska upp till bromma imorron och botanisera i deras fiskliv
det tänkta köpet kommer att bli mer växter och nått grottaktigt samt fisk
så får vi se vad vi kommer hem med=)
#21 - 27 augusti 2012 14:56
varför gjorde du bänken så bred undrar jag? hade ju varit snyggare om den var i samma mått som karet.

jag hade skippat sun-glo rören. power-glo o aqua-glo är bra växtrör de med. kör med bara dom. kan bli dumt att blanda en massa rör. tycker man ska hålla sig till ett eller möjligen två sorter.
#22 - 27 augusti 2012 14:57
btw jag hoppas du ska ha ett annat filter än det där innerfiltret?!?!
#23 - 27 augusti 2012 19:18
ang ljusrören okej då vet ja det till nästa gång...
varför är inte sun gjo bra?
jag tyckte att det vart för blått med bara power- och aqua glo...

det sitter en fluval U4 och en fluval4 plus på var sin kortsida så det måste väl räcka ... eller?

ang bänken så tyckte vi att det inge gjorde nått att det stack ut då det blir en avlastningsyta
#24 - 28 augusti 2012 06:11
Sv: mitt största och sista

Jag tycker sun glo är alldeles för gult. Du vet ett kommer inte vara lika blått när karet är igång. Risken är att det ser konstigt ut med olika rör. Det kommer bli skickt i karet där det liksom blir illa färger. Fiskar kommer se olika ut när de simma igenom. Menmen det är ju bara att köpa fler rör o testa sig fram.

Pumpan fixar kanske det rent flödes mässigt men det är ju på tok för liten filter massa. Ne satsa på ett ytterfilter. Du vill ha så stor filtermängd som möjligt. Stor risk att de där två inte fixar hålla en bra vatten kvalité. Balansen rubbas lätt då du kommer få rengöra dom ofta. O det vill man ju inte. Ett ytterfilter rengör du kan se 2 ggr om året.
#25 - 28 augusti 2012 06:12
Sv: mitt största och sista

Förresten vad ska du med avlastningsytor till? Ställa fiskmaten på? Ne göm den på nått mörkt ställe. Maten tappar näring om det står ljust. Sen ser det alltid gör jävligt ut när folk har mat o massa akvarie grejjer framme.
#26 - 28 augusti 2012 07:11
bänken får vara som den är då jag fick onda mensögat av gubben då jag föreslog det och att såga i frigolit inomhus är ett no no!

ang filtreringen så är det värd att tänkas på men så som det är nu så får det vara men jag ska se om inte jag ska ta och investera i en längre fram ...
vad föreslår du?
men låter inte ytterfilter en del?

men fisken tar inte "skada "av att det är flera olika rör eller?
#27 - 28 augusti 2012 08:35
han kan la gå ut i de 10 min det tar att s¨ga igenom det. då ska du vara med här hemma när ag håller på att bygga bakgrund till mitt nya. då raspar man man o sågar o grejjar. frigolit i heeeeela lgh! :)

jag tycker du ska investera i det på en gång. varför inte göra rätt på en gång? risken är ju att det skiter sig annars. o då kanske du blir trött på alltihopa. kolla blocket efter billiga ytterfilter

ytterfilter låter inte alls. jag har ett som står 20 cm från sängen. hörs inte en gnutta ens. lilla hundens andetag hörs mer.

ne fisken tar inte skada men det är ju inte så snyggt kanske.

tycker man ska satsa på att få det "bra" med sitta akvarium redan från början än att göra nått halvtaskigt bara för att få igång karet. man ska inte stressa fram ett kar :)

filter :

http://www.blocket.se/kalmar/Nytt_ytterfilter_SunSun_2000l_h_i_org_kartong_42009446.htm?ca=17&w=3

eller detta tillsammans med dina två du har nu
http://www.blocket.se/malmo/Akvarietillbehor_42307700.htm?ca=17&w=3
#28 - 28 augusti 2012 08:36
annars föreslår jag köpa nytt. bra märken är Eheim, fluval och tetratec

egentligen skulle du ha ett fluval FX5. otroligt bra filter!

http://www.pwss.se/product.php?productid=3064&cat=0&page=1
#29 - 28 augusti 2012 08:47
fluval FX5 står nu med på min att köpa lista =)
#30 - 28 augusti 2012 08:55
gott! :)
#31 - 29 augusti 2012 17:33
kom hem idag från bromma det var väl lite av en besvikelse men en tripp till aquaria (eller va det nu hette) gjorde denna resa värd det
men man ska inte måla fan på väggen ... jag kom hem med 5 prisvärda rötter och 7 nya växter och så kunde jag inte låta bli och köpte 2 nya fiskar så allt som allt så kändes det väldigt bra är hyper nöjd med karet och mubleringen så nu är det bra att ha lite tålamod med att peta i resterande fiskar som ska i

lite fråger

hur länge ska man vänta innan första vattenbytet?
när kan man börja mata fisken ?
#32 - 31 augusti 2012 08:28
hur länge ska man vänta innan första vattenbytet?
#33 - 31 augusti 2012 08:38
jag gör alltid VB som vanligt från början . 30% i veckan.

vad har du för fisk nu? ta det lugnt med fiskköpet tills karet är igång. om en månad.

hur gick det med FX5an du skulle köpa?
#34 - 31 augusti 2012 09:35
fluvalen är påG

det kommer inte in mer fisk på länge
men det är
2 pictusar
en väderål
en BG
2 eldtjärtar och
2 elefantnos fiskar
#35 - 31 augusti 2012 09:40
okej. låt de vara nu då i en 4 veckor eller så. ännu längre om du ska få igång ditt fx5 med
#36 - 31 augusti 2012 09:45
låta det vara... som i inte byta vatten? bara så jag inte gör fel nu
#37 - 31 augusti 2012 09:46
ne låt vara som i att inte köpa mer fisk.

gör du vattenbyte 30% i veckan. inga problem. :)
#38 - 31 augusti 2012 09:56
okej inga mer fisk ...det e lugnt då jag inte vet vad mer jag ska ha =)

och vattenbyten no problems!

med tanke på att det är bara du som svarar hur gör du med damm/skit på vattenytan?
#39 - 31 augusti 2012 10:02
:p

se till att ytan rör på sig. jag kör oftast med helt öppna kar utan täckglas o med hängande ramp. men mina ytor blir inte skitiga för det.

så se till att utblåsen är riktade lite snett uppåt så att ytan krusar sig.
#40 - 31 augusti 2012 11:25
okej
det är inte det att vi har dammigt hemma utan det var nog kvar en del damm med sanden med det ska jag fixa

jag kör oxå med öppna kar och hoppmån på vattnet
#41 - 12 november 2012 13:32
ett tag sen jag skrev sist här ...
det som hänt sen sist är att det kommit in ett ytterfilter ett fluval fx5 för att vara exakt
köpte några skalarer för nån månad sen och J***ar att dom växer så det knakar

senaste inköpet är en mal ( nånting nånting) som fick namnet Pigge pga sin taggiga och stora ryggfena

nu väntar jag bara på att rötterna ska laka ur så att det blir klart i vattnat då det fortfarande är lite gulbrunt

på tal om det ... nån som vet hur man behåller vattnet sånt? gulbrunt alltså då det var gö läckert
(det är till ett annat kar)
#42 - 12 november 2012 13:43
Du behöver inte starta upp det stora helt från början. Du kan bespara dig en massa genom att krama ur ett gammalt filter i det nya karet, låta stå över natten och sen suga upp skiten från bottnen. Visst, vattnet blir skitigt som fanken men det fixar sig över natten + att du kan köra på med fisk och mat direkt utan att noja över nyttobakterier. Bakterierna från det gamla filtret sugs upp av det nya och på så sätt får du alla nyttobakterier direkt. Såhär har jag startat upp många kar och det har funkat kanon varje gång. Lycka till!
#43 - 12 november 2012 13:44
rudy skrev:
ett tag sen jag skrev sist här ...

det som hänt sen sist är att det kommit in ett ytterfilter ett fluval fx5 för att vara exakt

köpte några skalarer för nån månad sen och J***ar att dom växer så det knakar

senaste inköpet är en mal ( nånting nånting) som fick namnet Pigge pga sin taggiga och stora ryggfena

nu väntar jag bara på att rötterna ska laka ur så att det blir klart i vattnat då det fortfarande är lite gulbrunt

på tal om det ... nån som vet hur man behåller vattnet sånt? gulbrunt alltså då det var gö läckert

(det är till ett annat kar)

Har man mycket rötter så brukar vattnet hålla en jämn ljusbrun färg.
#44 - 13 november 2012 00:33
NIC skrev:
Har man mycket rötter så brukar vattnet hålla en jämn ljusbrun färg.

jo men det lakar ju ur efter ett tag ... kan ju inte gärna köpa rötter var 3e månad =)
vet inte heller om det lokala zoot lånar/hyr ut rötter heller *flin*

fick ett tips på alkottar men dom sänker PHt väldigt mycket

finns det kanske icke giftiga löv som färgar vattnet utan att sänka/höja nått värde?

har ju en massa från kastanjer ,lönn och äpple

det som ska vara färgat är ett på 170 liter men lite olika tetror
inte det på 600 vet vill vi ha klart( vatten alltså)
#45 - 13 november 2012 06:28
Med eklöv får du ett snyggt théfärgat vatten:).

//Inger
#46 - 13 november 2012 10:25
okej ska ut å leta eklöv ...
dom kommer inte att typ sänka PH eller höja det eller nått sånt va?
är inga av dom andra löven att rekomendera?
#47 - 13 november 2012 10:32
De kommer nog sänka ph, på samma sätt som rötter i karet sänker ph. Och andra löv vi har här i Svedala blir geggiga/ruttnar mkt snabbare än Ekblad.
#48 - 13 november 2012 10:45
okej får hålla koll på sånt

men hur länge på ett ca kan dom ligga (vanliga blad) innan dom ruttnar?
då vitsen bara är att färga vattnet inte behålla löven i karet

men vi ska ut och leta ekblad oxå =)
#49 - 13 november 2012 10:53
Om du bara vill ha färgen och inte löven i karet så koka löven i en kastrull och låt vattnet svalna innan du pytsar i vattnet i karet.
#50 - 13 november 2012 10:53
Eklöv menar jag då..
#51 - 13 november 2012 10:56
okej är det det att dom ändra bladen är giftiga eller?
#52 - 13 november 2012 11:02
rudy skrev:
okej är det det att dom ändra bladen är giftiga eller?

Tror att eklöven brukar hålla sig längst. Jag hade boklöv förr men de försvann snabbt.
#53 - 13 november 2012 11:03
Ah, för att svara på din fråga: jag har bara testat att koka eklöv. Kokade 4 stycken och vattnet jag kokte i blev svagt brunfärgat, tror det är precis den effekten du är ute efter.
#54 - 13 november 2012 11:11
fint ! då har jag ett helg arbete framför mig ... att samla ihop ett gäng löv
för det var SÅ vackert med det tefärgade vattnet till det karet kul att man kan få det igen !! =D
#55 - 20 november 2012 01:19
var ute och plockade en del eklöv som vi hittade och det vart KALAS bra!!!
tack så mycket!

Annons