Mitt Schema för karet

#1 - 26 november 2007 20:15
Har gjort detta schema efter mitt [COLOR=Red]375L[/COLOR]

såhär lyder historien:
[COLOR=Red]
12/8[/COLOR] starta akvariet med biltema sand, rötter,skiffersten,lavasten och plastväxter med nån mer mindre detalj.
[COLOR=Orange]
Ytterfilter: Eheim 2028
[/COLOR]
[COLOR=Orange]Doppvärmare: Mp 300w digital[/COLOR]

[COLOR=Red]26/8 [/COLOR]2st slöjstjärtar 2st Plecos

[COLOR=Red]12/11 [/COLOR]Gjorde helvattenbyte pga grönt vatten vilket jag i efterhand nu vet är svävalger och rengjorde även filtrer..det är här min stora tabbe[:-5] ,
fick självklart tillbacks svävalgerna.
Började studera in mig i den zoologiska världen den 20:e.:rolleyes:

[COLOR=Red]23/11[/COLOR] 20st tigerbarber[:-154] och 9st Indisk Hygrophila + Aquarelle lysrör och även beställt en uv-c för att få bukt med svävalgerna[:-20]
och har även börjat dosera med Nitrivec i 10dagar för att vara säker på ingen nitrit nu ska få chans

[COLOR=Red]26/11[/COLOR] utför 20% vattenbyte 75L pga nya schemet vet, att det kan bli sämmre en stund men kommer nog bli bra efter vad jag läst om jag bara håller det schemat sen.

Så schemat kommer se ut som [COLOR=Green]20% var 14:e dag[/COLOR] då ja inte ser karet som närheten av överbefolkat och att det ändå kräver någorlunda byten då jag inte har koll på värdena och växterna inte fått fart..ingen riktig cirkulation alltså

[COLOR=Green]mata firrarna Mån,Ons,Lör[/COLOR]

Nån som har synpunkter?

tänkte denna [COLOR=Purple]bok [/COLOR]http://www.akvarielagunen.se/Shop/Application/Article/pgArtItem.php?iId=98

täcker den allt från skötsel till bra info om fisk och växter? vet att vår lokala kändis Kjell gjort den.

och tänkte detta kit för hålla koll på [COLOR=Purple]värdena:[/COLOR]
http://www.akvarielagunen.se/Shop/Application/Article/pgArtItem.php?iId=962
mest för att den hadde ett bra pris..synpunkter?
#2 - 27 november 2007 12:58
Om du köper det där testkitet plus ett nitrattest, kan du vänta med vattenbyten tills du ser att nitraten gått upp lite. Då får du bättre fart på växterna. Lite synd att inte även nitrat ingick bland de testen istället för gH.
Fråga någon av växtgurusarna härinne om vilken nitrathalt som är bra - jag har dålig koll när det gäller det gröna. :)
#3 - 27 november 2007 13:28
Hur går det med tigerbarber och Slöjstjärt?
#4 - 27 november 2007 16:21
Genomförde vattenbyte igår och införskaffade mer växtarter idag. tog även vattenprov och allt var prima..

Jens.A måste inte vare det kittet, därav att ja ville ha synpunkter/vet du ett mer prisvärdt/bättre så tipsa gärna

Kramfors Den lilla stunden jag haft dom tillsammans har det gått hyffsat, händer ibland att nån tiger nyper till ibland när slöjstjärten passerar..dock har jag inte sett några skador eller stressymptomer (än)
#5 - 27 november 2007 23:39
vmax4ever skrev:

Jens.A måste inte vare det kittet, därav att ja ville ha synpunkter/vet du ett mer prisvärdt/bättre så tipsa gärna

Kanske detta?: http://www.pwss.se/product.php?productid=754&cat=395&page=1

Själv brukar jag köpa lösa tester, av Tropic Marine, tycker deras nitrit/nitrattest är överlägset. Synd att inte de också har en sådan där testlåda.
#6 - 28 november 2007 15:14
Det jag övervägde också, det eller jbl men det blir sera
Nån synpunkter ifrån nån om mitt övriga i mitt "schema"
#7 - 19 december 2007 17:29
Lite ändringar i karet, [COLOR=DarkOrange]slöjstjärtarna[/COLOR] har flyttat och 20st [COLOR=DarkOrange]kardinaltetror [/COLOR]flyttat in även 2st [COLOR=DarkOrange]marmorgurami [/COLOR]beställt jbl dropptestkit har bara [COLOR=YellowGreen]aquarelle [/COLOR]i rampen med [COLOR=YellowGreen]reflektorer[/COLOR].[:-162]

Min fråga är vilka [COLOR=Blue]värden [/COLOR]som är önskbara ur synpunkter för [COLOR=Blue]växterna [/COLOR]respektive [COLOR=Blue]fiskarna [/COLOR]och om man kan sluta med [COLOR=Blue]byten [/COLOR]och utföra endast vid att högre halter av [COLOR=Blue]nitrit [/COLOR]närmar sig, bättre för växterna?

dessa ingår i [COLOR=Red]Jbl[/COLOR].s droppkitt vilka värden är önskvärda
[COLOR=Red] pH= ?
Fe= ?
KH=?
NO2=?
NO3=?

för som jag förstått är enda anledningen för mindre procent delvattenbyten för att växterna ska anpassa sig till mindre co2, och därmed ta sig bättre osv.

och hur mycket pmdd törs jag dosera? har nu bara doserat vid varje byte alltså var 14: dag
[/COLOR]
#8 - 20 december 2007 09:18
Ph, över 7 för att nitrifikationen skall säkras
fe, 0,1-0,2
Kh, nöj dig med det du har ut ur kranen om det bara räcker för att hålla ph uppe
no2: 0
No3: Över 10
Sen tycker jag att du saknar po4 test. Po4 är nödvändigt för växterna men saknas sällan, dock kan för mycket ge algproblem.

Enda anledningen till vattenbyte är för att ta bort överflödig näring ur karet, om du har gott om växter och dessutom mäter näringsvärdena så behöver du bara byta när testerna säger att det är dags. Undantag är förståss gult vatten, det är inte snyggt och ett vb löser det snabbt.

Pmdd doserar du efter vad växterna suger i sig, hur mycket vet du genom att titta på testresultat.

DVS För mycket gödning i vattnet....Byt vatten. För lite gödning i vattnet......PMDD.
MVH
Magnus
MVH
Magnus
#9 - 22 december 2007 18:02
Ännu en ändring, denna gång är det cabomba,vattenpest,2st palletciklider och ytterligare 10st kardinaltetror som flyttat in

Även efter lagt samman alla växter och fiskar kommit fram till att jag ska ha mellan 6,5-7 i ph
#10 - 7 januari 2008 19:23
Tog idag proverna med hjälp från jbl droppkit:
pH=7,5
Fe= 0,2
KH=3
NO2=0
NO3=20

Även ett till aquarelle och reflektorer
#11 - 7 januari 2008 19:52
jag förstår inte varför man skall labba med ph, fisk växter, allt trivs med ett stabilt vattenvärde , den enda anledning att labba med värderna , är om man vill odla speciella fisk:)
mvh janne
#12 - 7 januari 2008 20:37
japp, men har kommit fram till att 7 vore ett ûberbra värde

Annons