Mitt PH värde stiger!

#1 - 16 juni 2003 07:16
<font size="3"><font face="Arial">Hejsan!

Jag har ett 70 liters kar hemma som innehåller lite sydamerikanska fiskar. Bl.a. ett par fjärilar och lite olika tetror. I början hade jag problem med att hålla cikliderna vid liv, hade först ett par regnbågsciklider som inte klarade det, och sen även ett par fjärilar. Efter idogt testande av vattnet kom jag fram till att det måste vara det höga PH värdet som finns i kranen hemma, då det inte fanns spår av nitrit i karet. Mina värden av kranvattnet är PH8 KH4. När jag kom på att jag var tvungen att få ner PH värdet, köpte jag ett nytt ytterfilter, Eheim 2222 som jag lade lite torvgranulat i. Jag har lagt i en liten bit rot i karet. Sen har jag sänk PH stegvis med ekextrakt. Jag har köpt ett nytt par av fjärilar, och allt verkar toppen, det enda som bekymrar mig nu är att jag får hälla i ca ett par ml. ekextrakt i karet var dag för att hålla nere PH värdet runt 6,5-7. Varför stiger det hela tiden? Brukar ge akvariet en tesked med Ektozonsalt varje vecka, kan det göra så att PH värdet höjs? Jag har även en bit skiffersten på botten? Sanden är svart finkornig, alltså ingen kalksten. Brukar det vara så att PH värdet stiger hela tiden för andra också? Jag vill ju inte gå och passa på vattnet var dag. Vad kan man göra för att hålla vattnet på ett lägre PH?</font id="Arial"></font id="size3">

<font color="red"><font size="2"><font face="Arial">Mvh Martin</font id="Arial"></font id="size2"></font id="red">[:-140]
#2 - 16 juni 2003 10:01
Det kan være svært at styre Ph værdien så den er helt stabil.
De sydamerikanske cichlider du har vil også gerne have blødt vand.
Den nemmeste løsning er at bruge regnvand. Jeg har selv apistogramma, og bruger kogte bøgeblade som dekoration på bunden. Det hjælper også med til at holde Ph værdien nede. Endelig kan du lade dit akvarievand trække i spaghnum inden du hælder det i. Under alle omstændigheder synes jeg, at du skal undlade for mange kemikalier.

Volds
#3 - 16 juni 2003 10:37
Ursprungligen skickat av zaphod

[size=3][font=Arial]Hejsan!

Jag har ett 70 liters kar hemma som innehåller lite sydamerikanska fiskar. Bl.a. ett par fjärilar och lite olika tetror. I början hade jag problem med att hålla cikliderna vid liv, hade först ett par regnbågsciklider som inte klarade det, och sen även ett par fjärilar. Efter idogt testande av vattnet kom jag fram till att det måste vara det höga PH värdet som finns i kranen hemma, då det inte fanns spår av nitrit i karet. Mina värden av kranvattnet är PH8 KH4.

Förutsatt att du koppade in dem hyfsat långsamt, bör inte de vattenvärdena ha dödat dem. Kan nämna att jag har tio neoner som gått i pH 8.3, hårdhet skyhög, sen i mars, och på den tiden har de dubblat i storlek och lekt en gång (fast med den hårdheten blir äggen inte befruktade)...

par ml. ekextrakt i karet var dag för att hålla nere PH värdet runt 6,5-7. Varför stiger det hela tiden?

Tre saker kan höja ditt pH:

1) dina växter växer snabbt. Det leder till att de tar upp kolsyra, och pH stiger. MEN om detta är anledningen borde pH stiga under dagen, och sjunka under natten. Om ditt pH är mycket lägre på morgonen än på kvällen kan detta vara anledningen. Bästa sättet att kontra vore förmodligen isf att börja dosera CO2 till akvariet.

2) Du byter regelbundet med vatten med högt pH (och/eller hårdhet). Det driver upp pH, men är så självklart så jag utgår från att det inte kan vara anledningen, men om det är det, så är lösningen att skaffa en RO anläggning. Eller göra som du gör nu, dosera syra vid varje vattenbyte. CO2 hjälper här också.

3) Du har nånting i akvariet som är gjort av kalk. Snäckskal, kalksten, kalksand. I lågt pH löser kalksten etc upp sig, och neutraliserar syra. Detta är ett ganska ineffektivt sätt att höja pH, och även om pH teoretiskt kan höjas ända till 8.3, kommer du i verkligheten nästan säkert aldrig att nå 8, utan plana ut vid typ 7.7.
Lösningen här är också självklar: hitta kalken och ta ut den (eller vänta ett år på att den löst upp sig färdigt.
#4 - 16 juni 2003 23:15
<font size="2"><font face="Arial">Tack för tipsen!

Mvh Martin</font id="Arial"></font id="size2"> [:-34]
#5 - 26 juni 2003 09:06
Hej! Jag håller också på med Appistogrammer och finner dem vara mycket trevliga fiskar. I början hade jag samma bekymmer när jag skulle sänka PH värdet. Jag gjorde som du att jag sänkte med Ekextrakt och torv och fann det relativt instabilt. När jag sedan hittade Sodium Phosfat (fosforsyra) istället, så lyckades jag sänka PH till 5,5 och där har det legat stadigt. Numera behöver jag inte mäta PH annat än när jag byter vatten samt när jag misstänker att torven misst effekten. Jag brukar tillsätta ca 2 teskedar till 10 liter vatten man får ju förstås mäta PH värdet. Sodium Phosfat finns för Akvarie bruk hos en del Akvarieaffärer. Den har den stora fördelen att du tillsätter den i utbytes vattnet vid vattenbytet så du kan mäta relativt enkelt att du har samma pH som det i akvariet. Då blir det inga Ph-chocker.
Kjell Fohrman
Administrator
#6 - 26 juni 2003 09:10
Jag gjorde som du att jag sänkte med Ekextrakt och torv och fann det relativt instabilt. När jag sedan hittade Sodium Phosfat (fosforsyra) istället, så lyckades jag sänka PH till 5,5 och där har det legat stadigt.

Ibland blir man förvånad [:-56] - min erfarenhet är precis tvärtom dvs dålig buffringsförmåga hos fosforsyra men betydligt bättre hos eksubstrat.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#7 - 26 juni 2003 09:26
Jag har absolut mycket bättre effekt med fosforsyran. När jag använde ekextrakt så svängde värdena väldigt mycket och jag hade mycket svårt att överhuvudtaget få ned PH värdet. jag har vanlig Engelsk sjösten och jag misstänker att den innehåller en del kalk. Jag tror nog också att det kan bero ibland på att man måste få vattnet "mättat" med det man använder. Man kanske måste vänta ut effekten en tid.
Kjell Fohrman
Administrator
#8 - 26 juni 2003 09:38
Ja tydligen måste grundförutsättningarna skilja sig på något sätt - jag testade under en längre period (betydligt mer än ett år - kommer inte ihåg exakt hur länge) i ca. 100 akvarier först fosfor- och sedan eksubstrat och kom alltså fram till motsats slutsats än vad du gjorde. Jag hade också väldiga algproblem i akvarierna när jag använde fosforsyra.
Anledningen till att jag började testa eksyra var att den danske dvärciklidexperten Kaj Andersen ansåg detta ha en överlägsen buffringsförmåga vid ett föredrag i Örebro.
Akvaristiska hälsningar
Kjell
#9 - 26 juni 2003 09:46
Jag kör med Fosforsyra i mitt Discus kar. Har bara annvänt det i en vecka nu men tycker det håller bra. Har alldrig provat ekextrakt men så länge syran funkar finns det ju ingen anledning att byta. Har kh 3.
#10 - 26 juni 2003 09:47
Jag kan hålla med dig om algerna. Jag har haft en tendens till mera alger. Jag tror också att en del växter som svärdplantor har svårt att tolerera det då jag har svårt att få dom att överleva. Men som sagt jag har hållit på med dessa fiskar drygt ett år och jag föredrar fosforsyran då jag tycker att den är lättare att hanskas med för min del. Det kan ju vara också att jag gör delvattenbyten ofta 1-2 gånger i veckan så att jag kanske inte märker av att det skulle vara instabilt i vattnet. Men som sakt mitt vatten ligger alltid på PH-5,5 och jag har absolut inga problem med att jag använder fosforsyra.
#11 - 27 juni 2003 06:41
Om man ska ha firrar som gillar Ph värden mellan 6 - 7,5 och mitt uppmätta vatten i det kar jag har nu är 7,2, skulle man då har glädje av att köra med lite kalsten i karet?
#12 - 27 juni 2003 19:32
När jag sedan hittade Sodium Phosfat (fosforsyra) istället, så lyckades jag sänka PH till 5,5 och där har det legat stadigt.

I det här vattnet är KH 0 beroende på att syran har omvandlat bikarbonaterna till CO2, du har alltså en fosfatbuffert istället för karbonatbuffert.
Det är det som ställer till problem när man vill sänka pH att KH är högt och den syran man tillsätter räcker inte till för att hålla kvar pH utan stiger igen efter några timmar/dygn.
Har man högt KH så bör man sänka det först genom att tillsätta syra, mängden syra avgörs hur högt KH man har och hur mycket man vill sänka.
Detta skall göras i ett kärl och inte i akvariet eftersom pH kommer droppa väldigt lågt först för att sedan stiga igen och när man nått rätt pH och KH kan man använda vattnet, detta sker inte direkt utan tar något dygn innan det är stabila värden och man bör lufta vattnet under tiden.

Mina värden av kranvattnet är PH8 KH4. När jag kom på att jag var tvungen att få ner PH värdet, köpte jag ett nytt ytterfilter, Eheim 2222 som jag lade lite torvgranulat i.

Det ska räcka med enbart torv för att sänka pH och KH till de värden du vill ha, prova först med lite mer torvgranulat i ytterfiltret samt strö några korn grovsalt på torven för att det lättare ska släppa ifrån sig de organiska syrorna, funkar som katalysator.
Behöver lite tid på sig innan du märker effekten av torven som du behöver byta rätt ofta om du ska få hyffsat stabila förhållanden.

Om man ska ha firrar som gillar Ph värden mellan 6 - 7,5 och mitt uppmätta vatten i det kar jag har nu är 7,2, skulle man då har glädje av att köra med lite kalksten i karet?

Nej, om pH ligger stabilt kring 7,2 varför ändra på något.

Mvh Janne

Annons