Mitt nya discuspar - bilder

#1 - 5 november 2006 12:32
Hejhej! Vill dela med mig lite, så nu ska jag visa er en bild på mitt nya och första discuslekpar.
Dom äter som hästar och verkar trivas ypperligt.
Vi får se hur det går, men jag hoppas på lek så jag får lite erfarenheter inom discusodling.

http://photos1.blogger.com/blogger/7800/1363/1600/P1010357.jpg

Dom är fina, eller hur? :)
#2 - 5 november 2006 12:36
Du har inte tillåtelse att visa denna sida...stod det, vill ju gärna se :(
#3 - 5 november 2006 12:38
det var märkligt, det är bara en vanlig blog...
Säker på att det inte har nått att göra med din ev. brandvägg?
#4 - 5 november 2006 12:40
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Jag får samma svar.[/COLOR][/FONT]
#5 - 5 november 2006 12:41
tittade i din zoon.:) Snygga altum och diskus i det stora karet :)
Ska du låta de gå i tomt kar? (lekparet)
#6 - 5 november 2006 12:44
Fina diskusar
#7 - 5 november 2006 12:54
solbacka skrev:
tittade i din zoon.:) Snygga altum och diskus i det stora karet :)

Ska du låta de gå i tomt kar? (lekparet)

Har hon altum? Jag hittar inga bilder på altum (men skulle gärna se).
#8 - 5 november 2006 12:58
zoonen, galleri, diskus+altum
#9 - 5 november 2006 13:10
solbacka skrev:
zoonen, galleri, diskus+altum

Ok, det var visst din zoon jag råkade gå in på och leta....... Man är dum ibland [:o] .
#10 - 5 november 2006 13:43
Undra vad som kan ha gått snett när jag länkade bilderna på min blog. Får testa igen och se om det går bättre då.

Lekparet går ensamma i odlingsrummet som vi har vägg i vägg med butiken (aquariehobby i Sollefteå)
Dom andra, altumerna + ett till lekpar + lite till discus har jag hemma hos mig med utsikt från sängen. Tv:n har inte varit att tänka på på sistone ;)

Här testar jag att länka bilden på paret igen: http://photos1.blogger.com/blogger/7800/1363/1600/P1010357.jpg

Hoppas det går att se nu....?
#11 - 5 november 2006 13:47
Länkarna fungerar bra och det ser ut å va fina discusar!

Håller tummarna för att dom grejar lek! :-)
#12 - 5 november 2006 13:49
Tacktack :)
jag hoppas också. Dom är superfina faktiskt. Bra i formen och så. Dom är tydligen handplockade på en mässa i tyskland för nått år sen av en kille som visste precis vad han ville ha...
#13 - 5 november 2006 13:56
Har de lekt innan? Vad fick du betala för de? Skulle vara kul att skaffa ett lekpar, men jag får nog vänta tills mina små parar ut sig....
Den översta länken fungerar inte för mig men de båda under strecket fungerar!
#14 - 5 november 2006 14:00
Dom har lekt innan. Dom har lyckats få larver, men förra ägaren la inte ner så mycket tid på dom.
Jag tror inte ni vill höra vad jag betalade :D 1500 för dom båda lekparen. Alltså ett par Red diamond och ett par green tefehane+ en red diamond hona...
Han tyckte jag skulle satsa på Red diamondparet så därför går dom själv, medans green Tefe´n och red diamondhonan går i befolkat akvarium.
Egentligen är dom värda mycket mer, men jag prutade lite och han gick med på det ;)
Han ville fort bli av med dom pga. husbygge/flytt och det förstår jag.

Men fina är dom, så vi får se hur det går.
#15 - 5 november 2006 14:05
Skit, det var billigt!!! Jag kom också över mina diskus billigt 9st för 900kr. De var då i 6-10cm storleken....Av en odlare som skulle lägga ner, så mina är svenska. En av de har jag på bild här brevid :)
#16 - 5 november 2006 14:20
länken funkar inte för mig. nån mer som har samma problem fortfarande?
#17 - 5 november 2006 15:26
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=darkorchid]Nah, jag får inte lov att öppna länken heller :(, men i signaturen kommer jag åt både bloggen och zoonen.[:o][/COLOR][/FONT]
#18 - 5 november 2006 15:29
ok.. kan ju kolla pm de funkar i signaturen då.
#19 - 5 november 2006 20:53
Fina diskusar Rebecka!
Samt vilket pris!!
har du börjat trigga igång dom?

lennart
#20 - 5 november 2006 22:03
Fina diskusar Rebecka!

Samt vilket pris!!

har du börjat trigga igång dom?

lennart

Dom matas rikligt och har gott om lekkrukor. Tror det löser sig med tiden. Hanen är rätt bufflig mot honan och dom följs åt var dom än simmar.
Riktigt söta att se på =)
Vet inte riktigt om det finns nått speciellt man bör göra för att få igång lek, men jag antar att det får ta den tid det tar. Måste mata dom så dom blir i riktig lekform och sen kommer det nog när man minst anar det. Så är det ju alltid med alla fiskar :)

Eller har du nått tips?
#21 - 5 november 2006 22:24
ALLA som har problem med länken testa opna den i IE inte firefox eller opera testade med båda gick bara i IE
#22 - 5 november 2006 22:26
NoZ skrev:
ALLA som har problem med länken testa opna den i IE inte firefox eller opera testade med båda gick bara i IE

?????? Fattar nadda..får fråga min man...
#23 - 6 november 2006 09:28
de som inte kan få länken att fungera kan testa att skriva till ett mellanslag på slutet av adressen i adressfältet så borde det fungera

fina discusar :)
#24 - 6 november 2006 16:29
Rebecka skrev:
Dom matas rikligt och har gott om lekkrukor. Tror det löser sig med tiden. Hanen är rätt bufflig mot honan och dom följs åt var dom än simmar.

Riktigt söta att se på =)

Vet inte riktigt om det finns nått speciellt man bör göra för att få igång lek, men jag antar att det får ta den tid det tar. Måste mata dom så dom blir i riktig lekform och sen kommer det nog när man minst anar det. Så är det ju alltid med alla fiskar :)

Eller har du nått tips?

Visst har jag det min vän!

Mata upp dom rejält så dom är feta o runda runt pannan,men det är dom kanske redan??

Förmodar att dom går i eget kar utan inredning med bara lekkruka.
Byt vatten varje dag,byt med kallt så du sänker tempen 3-4c.vad har du för temp nu??
Byter du dagligen så skall du få se att efter ett vattenbyte förr eller senare när då tempen gått ner så börjar dom att vibrera o skaka.Då kommer putsandet igång,förhoppningsvis på din lekkruka o inte på glaset eller värmaren.
Du bör hålla tempen på 28c vid leken.Lägger dom rom,se till att du har ett lungt flöde i tanken för hannens befruktning skall lyckas bra.
Så fort dom lagt rom så slutar du med att mata dom,allt för att hålla vattnet i toppkvalitet för rommen
#25 - 6 november 2006 16:43

Mata upp dom rejält så dom är feta o runda runt pannan,men det är dom kanske redan??

Byt vatten varje dag,byt med kallt så du sänker tempen 3-4c.vad har du för temp nu??

Byter du dagligen så skall du få se att efter ett vattenbyte förr eller senare när då tempen gått ner så börjar dom att vibrera o skaka.Då kommer putsandet igång,förhoppningsvis på din lekkruka o inte på glaset eller värmaren.

Du bör hålla tempen på 28c vid leken.Lägger dom rom,se till att du har ett lungt flöde i tanken för hannens befruktning skall lyckas bra.

Så fort dom lagt rom så slutar du med att mata dom,allt för att hålla vattnet i toppkvalitet för rommen

Hur länge skall dom gå utan mat ? lånar tråden lite Hehe
#26 - 6 november 2006 18:40
vackra fiskar... trevligt att få kika på dem, vad heter den färgvarianten ? Jag har testat det mesta, men inte Discus.. men ngn gång blir det väl detta för mig också... berätta för oss hur det går och lycka till

Robban
#27 - 6 november 2006 22:15
MaxRobban skrev:
vackra fiskar... trevligt att få kika på dem, vad heter den färgvarianten ? Jag har testat det mesta, men inte Discus.. men ngn gång blir det väl detta för mig också... berätta för oss hur det går och lycka till

Robban

Det är Red Diamond
#28 - 6 november 2006 22:18

Precis det jag håller på med. Matningen alltså. Dom är välgödda, men ska bli ännu fetare. Dom går i ett akvarium med lekkruka och fin sandbotten samt en ancistrus som städar bottnen.
Vattenbyten blir ca 2 ggr i veckan nu medans jag göder dom.
Värmen ligger på stabila 28 grader.
Kör ett ganska långsamt ytterfilter med strilrör, samt ett luftdrivet svampfilter.

Tack för tipsen!
#29 - 6 november 2006 22:43
solbacka skrev:
?????? Fattar nadda..får fråga min man...

menade med internet explorer använder firefox själv den verkar ha pråblem med visa länkar copyera länen till bilden och opna den i internet explorer
#30 - 7 november 2006 10:01
Rebecka skrev:
Precis det jag håller på med. Matningen alltså. Dom är välgödda, men ska bli ännu fetare. Dom går i ett akvarium med lekkruka och fin sandbotten samt en ancistrus som städar bottnen.

Vattenbyten blir ca 2 ggr i veckan nu medans jag göder dom.

Värmen ligger på stabila 28 grader.

Kör ett ganska långsamt ytterfilter med strilrör, samt ett luftdrivet svampfilter.

Tack för tipsen!

Du bör nog bara köra rent kar utan sand,samt utan ancistrus när du skall leka igång dom.

lennart
#31 - 7 november 2006 12:22
Du bör nog bara köra rent kar utan sand,samt utan ancistrus när du skall leka igång dom.

lennart

Ska testa med sand först. Han som haft dom innan sa att dom flesta som håller discus är för nogranna med att bottnen ska vara klinisk....
Det är onödigt arbete som läggs ner.
OCh ancistrusen vet jag ska bort, den går bara där för att käka eventuella rester.

Annons