Mitt nya desktop-low-tech

#1 - 26 februari 2006 20:08
Har precis satt upp ett low-tech-nano med 6 C. japonica:
http://www.defblog.se/permalink/1615.html
#2 - 26 februari 2006 20:15
[QUOTE=defdac]Har precis satt upp ett low-tech-nano med 6 C. japonica:
http://www.defblog.se/permalink/1615.html[/QUOTE]
Såg snyggt ut!
Mycket snyggare än en pappershög iallafall ;)

andreas
#3 - 26 februari 2006 20:17
gillar dina biltema filter ;)
#4 - 26 februari 2006 20:18
Najs! :) Har precis samma "ikea-vas" hemma. :) Hmmm...kanske ska göra något liknande? :P
#5 - 26 februari 2006 20:25
Ja en bra och billig lösning istället för de man kan köpa. Vad är det för vas du har använt? Hur stor volym har den?
#6 - 26 februari 2006 20:46
Runt 3-3.5 liter vatten fick jag ner. Den gick att köpa på IKEA för några år sen. Jag har stoppat ner 6 st C. japonica, byter ev. ut dom mot lika många körsbärsräkor om allt funkar bra.

Lampan är 20 watt så det är rätt bra krut i den där lilla rackaren. Blir otäckt het. Tyvärr stänker det upp pyttesmå bubblor som sätter sig på glaset på lampan vilket jag inte tror är så bra. Har en vanlig syresten med luftpump där jag skruvat ner flödet ganska rejält. Vill bara vispa runt vattnet lite.
#7 - 26 februari 2006 20:50
iih 3,5l vatten är lite....Skulle inte satsa på räkor i längre tid då....
#8 - 26 februari 2006 21:01
"mulm är bra" haha, roligt projekt!
#9 - 27 februari 2006 03:21
[quote=gladhertha]iih 3,5l vatten är lite....Skulle inte satsa på räkor i längre tid då....[/quote]

lite benägen att hålla med.
körsbär har lägre krav på mängd vatten så do skulle nog passa bättre.
kommer du mata räkorna ?

oja smakade grenskiftnyckelstensoppan gott ;)
fiberrik kan tänkas :rolleyes:
#10 - 27 februari 2006 07:41
Ja den blev god =) Nej men det var mer lyckat än jag trodde det skulle bli. Roten sjönk som en sten och torven slutade färga och jag hade något att göra medans det var hockey på tv =D
#11 - 27 februari 2006 07:57
Jag vet inte riktigt om jag håller med om att det är low-tech när du göder med pmdd :p

Fast snyggt var det! Vad är det för växter, bara anubias?
#12 - 27 februari 2006 08:00
Jag kommer inte mata akvariet så PMDD är enda alternativet. Jag kallar allt low-tech som inte får vattenbyten och inte kör CO2.
#13 - 27 februari 2006 08:06
Aha, du räknar med att algerna kommer att förse räkorna med mat?

I mitt low-tech (som går rätt fint än så länge, förmodligen tack vare hjälp från dig) övermatar jag lite istället.

Är karet öppet försten? Jag har hört att amanos kan ha en benägenhet att lämna karet i så fall?
#14 - 27 februari 2006 08:08
Japp det är öppet med roten uppstickandes som du ser =)
#15 - 27 februari 2006 08:09
Du är inte rädd för rymningar då?
#16 - 27 februari 2006 08:11
Det märks att det här är ett forum där folk generellt är mer intresserade av kritter än växter 8)
#17 - 27 februari 2006 08:13
Jag tar det som att aquascapet inte var en höjdare om allt fokus la sig på räkorna vilket är trist. Ahwell. Vad är väl en bal på slottet.
#18 - 27 februari 2006 08:16
Jo, det var ju rriktigt snyggt, det var det verkligen.
Hade det inte varit bättre att köra utan djur, eftersom de ändå inte fyller någon funktion som gödare? eller har du dom för att dom ska käka alger?
#19 - 27 februari 2006 08:20
Det är dels för algerna och dels för att det ska vara lite liv och rörelse.

Jag har haft C. japonica-rymningar i alla burkar jag testat dom i så visst är det ett problem. I en annan lowtechare jag hade i fönstret så stoppade jag t om i stora skumplastkuddar i mathålen för att slippa det.

Dom är ju inte direkt spektakulära kritter heller, så om/när jag tar burken till jobbet måste det ju vara körsbärsräkor såklart =)
#20 - 27 februari 2006 08:48
finns ju andra dvärgräkor än just körsbär du kanske kan köra med också.
#21 - 27 februari 2006 08:52
Ja visst är det kul att diskutera räkor? ;)
#22 - 27 februari 2006 08:59
För att återgå till ämnet ;)
Luftpump endast för cirkulation?
Någon annan orsak än att förhindra lukt?

Trevlig layout tycker jag. Alltid snyggt med rötter som sticker upp.

Kanske dags för en annan att gå ner i storlek så man kan få till en bra layout men kanske inte 100ggr mindre ;)
#23 - 27 februari 2006 09:05
Japp bara för att få lite cirkulation, förhindra ytbildning, skapa vågrörelser som dansar på bordet och lufta ur CO2 eftersom jag hade tänkt fokusera helt på bikarbonat.
#24 - 27 februari 2006 09:09
F*n nu blev man ju sugen på att åka hem och leta i "blomskåpet".
Synd bara att jag har så många idéer just nu att ingen kommer att bli av känns det som.
#25 - 27 februari 2006 09:14
Trevlig layout, jag kör oxå med ett desktop nano kar på jobbet, volym 3,5L och 20w halogen, ersätter bara vatten som dunstar och 0,5ML PMDD i gång i veckan enligt sedvanlig stamlösning.

Jag har ett Red Sea nano filter hängande på utsidan som bidrar med ett trevlig vattenfall och rörelse bland växterna.

Måste ta mig en fundrare på rötterna jag har, snyggt när dom sticker upp ur vattnet och även växter som sträcker sig över ytan, hoppas på att Anubisen kan skicka ut några långa blommor, fast dom torkar väl när dom bryter igenom ytan.

En nackdel är att man kommer på sig själv när man sitter och stirrar in i burken och jobbet blir lidande ;o)
#26 - 27 februari 2006 09:17
[QUOTE=heeke]F*n nu blev man ju sugen på att åka hem och leta i "blomskåpet".
Synd bara att jag har så många idéer just nu att ingen kommer att bli av känns det som.[/QUOTE]Ja, dessa inspirationstrådar är ju förödande för schemaläggningen kvällstid...:)
Jag blev också sugen men måste mecka ihop en äggkläckningsmaskin till mina vaktlar först...öhhh...och sen....och sen...[:-5]
#27 - 27 februari 2006 09:33
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Kanonfint , nu blev jag oxå sugen på att fixa ett minimini. Har en liknande "glasburk" hemma men den är dessvärre röd, så det är nog ingen höjdare, fast tanken har funnits där. :D[/COLOR][/FONT]
#28 - 27 februari 2006 12:37
[QUOTE=defdac]Jag tar det som att aquascapet inte var en höjdare om allt fokus la sig på räkorna vilket är trist. Ahwell. Vad är väl en bal på slottet.[/QUOTE] Hmm... jag blev faktist lite besviken. Visst är burken snygg men förväntningar styr och mina förväntningar är rätt så höga när det handlar om aquascape från dig. Öppna kar blir nästan alltid fina speciellt om man går ovanpå vattenlinje med inredningen. Det ger liksom en yttligare dimension. Lite flyttväxter som man kan njuta av etc.

Personligen tycker jag inte om gruset då det känns så plottrig och drar för mycket uppmärksamthet på sig. Mer enfärgad variant tycker jag skulle bjuder på bättre kontrast till mörka växt/rotkombinationen. Även de "dekorationsstenar" skulle jag inte använder. De känns alldeles för konstgjord och onaturliga slippade.

[QUOTE=defdac]... Jag kallar allt low-tech som inte får vattenbyten och inte kör CO2.[/QUOTE] Inga vattenbyten i dryg 4 liters. Som räkfantast blir jag minst lika illa berörd som du när du får syn på ett dålig-sköt-svensson 60liters kar med slott (respektiv dykare) och päronhaj-sljöjstjärtkombination.

Mina förbättringsförslag:
1. Ta bort alla räkor och släpp in några antensniglar (Clithon corona) istället. Om du vill ha djur i "karet". Jättefina sniglar som INTE ta över eftersom de behöver bräcktvatten för att kunna föröka sig. De städar glasrutan och botten.
2. Byt ut gruset mot något mer enfärgad grus/sand. Enfärgad bottenmaterial bjuder på bättre kontrast.
3. Höjer vattenlinje upp till kanten (utan räkor/fisk är det nog ingen problem, fast jag vet inte om sniglar rymmer då). Karet upplevs då mindre som en burk och mer som en "bit" vatten (svårt att förklara på svenska men du kanske fattar vad jag menar ändå).
4. Plocka in en annan växtsort som gör att det känns mer vattenmiljö och inte som "drunkna" vanliga växter. Det är altså bladformen jag hänger mig upp på. Gärna någon slags mossa och eventuellt någon flyttväxt.
5. Ifall klistringen av lampan inte håller. Höj karet på en liten sockel och göm original lampfoten under den om lampan är tillräkligt höjd.

Annars var det fint ;)

Hejhopp. Ralp
#29 - 27 februari 2006 13:02
Dekorationsstenarna var väldigt snygga faktiskt, inte slipade som du säger utan som naturlig flodsten som jag sneglat på sedan Norbert använt dom så skickligt i sina scapes:
http://www.aquadesign.pl/fora/44_011.jpg
http://www.aquadesign.pl/Baron_html/galeria_bar2.htm
http://www.aquadesign.pl/fora/48END.jpg

Det är en skön kontrast mot de extremt plottriga Amanostenarna som alla vill köra numera 8)

Gruset är vanlig Engelsk sjösten som var det enda som fanns i 2-3 mm:s-storlek som jag ville ha. Färgen harmoniserar dock perfekt till det mörkgröna och och roten så det blev en ovanligt lyckad kombination, speciellt med att gruset är lite rundare precis som stenarna.

Mossa och enfärgad sand är dock något som förmodligen kommer. Hade först tänkt lägga svart sand ovanpå gruset men efter att jag lagt allt på plats så harmoniserade färgerna alldeles för bra och det ljusa gruset lyser upp skönare än trist svart sand.

Jag letade även efter en rund skärbräda att ha som sockel, då hade det verkligen blivit en poor-mans-tropica-cylinder 8)
#30 - 27 februari 2006 15:49
Eeek - vilka snygga kar! Usch! Själv känner jag mig som en enuck när det gäller aquascapes: Jag vet "hur det funkar" (skall ser ut) men jag "kan" inte fixa det själv. ;)

[QUOTE=defdac]Mossa och enfärgad sand är dock något som förmodligen kommer. Hade först tänkt lägga svart sand ovanpå gruset men efter att jag lagt allt på plats så harmoniserade färgerna alldeles för bra och det ljusa gruset lyser upp skönare än trist svart sand.[/QUOTE]

Jag har inte sett ditt nanokar IRL och bedömer bara efter de bilder. Så färgupplevelse är säkert så som du beskriver (tjusningen med Engelsk sjösten har dock aldrig fattad - har du provat aquaclay?). Anyway. Bara du tar ut stackars räkorna för då kan du också passar på att fylla på vattnet enda upp till kanten. ;)

[QUOTE=defdac] Jag letade även efter en rund skärbräda att ha som sockel, då hade det verkligen blivit en poor-mans-tropica-cylinder 8)[/QUOTE] Jag kan rekommendera dig att ta en bit TJOCKT liggunderlägg (gärna antrazit). Billigt och enkelt att skära i. Vasen kommer inte går sönder/spricker om liggunderlägget blir lite mindre än själva bottenyta så att "karet" sväver över bordet. Dessutom finns det kanske en chans att gömma ursprungliga lampfoten.

Visst är det så att: Skulle Tropica bara sänker priset på sin fina Aquacube (omkring 2.700 sek) till en femtedel så skulle de säljer massvis. Jag skulle iallafall köper minst två sådana.

Sedan får de gärna vara liiiite större så att de kommer upp i 12-16liters volym istället för 8liter Aquacube. Bordsyta blir inte så mycket större men då kan man iallafall ha några räkor i det.

Hejhopp. Ralp

p.s.: Finns det någon som vet vad man kan köper sådana helglasvas som bifogad bild (får ta mig i krage och ta aktuellt photo)? Måtten typ: 24*24*30 = omkring 16liter så skicka gärna ett pm.
#31 - 27 februari 2006 16:13
Nja alltså skärbrädan skulle bara vara där för att vara snygg, typ som Aquacubes pedistal. Kunde gärna fått vara fräst spår också som Aquacube fast i något snyggt ädelträ.
#32 - 27 februari 2006 16:23
Annars kan du ju såga ut (eller bå dom i affären) en cirkel i adelträ som har samma diameter eller lite, lite större så att n liten kant sticker utanför karet. Och lacka träet med oljebaseras klarlack förstås :)
Hade nog vart snyggt med ek under Defdacs kar.
#33 - 27 februari 2006 17:35
Har nu suttit och gnolat på ditt kar. En sak jag stör mig på är att "allt är anubias"...:P det är liksom tjockfullt av anubias. Skulle vara snyggare om det var en planta här och där. Ser väldigt "klöddigt" ut just nu.
#34 - 27 februari 2006 19:13
Japp ek vore kanske inte så tokigt.. Få det utsågat och slipat kanske med en fräst kant.

Mm lite klöddigt är det, hoppas det blir lite bättre när javaormbunken och Crypten fyllt i lite.
#35 - 27 februari 2006 19:37
Vad är det för Cryptocoryne du har?
C parva hade ju vart snyggt, fast det ser nästan ut som om du redan har den. Kanske liten flytväxt, Lemna minor, eller Echindorus tenellus, ger lite brons-rost-röd färg, fast det kanske ser mysko ut tillsammans med en låg Cryptocoryne?
Ha inte i för mkt olika växter (som det alltdi blir i slutet ändå: "Ja, den vill jag ha", "Den var snygg!", "Den här växten skulle passa perfekt i mitt kar!" o.s.v.
Rätt snyggt som du har det =)
#36 - 28 februari 2006 08:04
Det är ganska stora växter överlag utom Anubias nana petite och Crypten är någon vanlig typ wendtii "brown". Flytväxter vill jag absolut inte ha, men en enkel lågväxare kanske vore på plats. Marsilea, pellia eller som du sa C. parva. Fast C. parva blir inte direkt någon "lågväxare" i det här sammanhanget förstås.
Nåväl, ska se om det stabiliserar sig - jag har redan gjort två stora vattenbyten pga dis vilket ju diskvalificerar hela setuppen, hade kanske behövt ett såntdär pyttelitet ryggsäcksfilter nu ibörjan åtminstone.
#37 - 28 februari 2006 09:23
Ryggsäcksfilter! BRA IDÈ! ;P Jag är galen i ryggsäckarna! Har tre stycken för tillfället. Superbra filter som inte tar nån plats!
edit: enligt mina erfarenheter så renar den vattnet väldigt fort!!

Å varför inte flytväxter! I ett öppet kar är det väldigt vackert! Speciellt dom här storbladade, rundbladade sakerna med långa rötter! ;)
#38 - 28 februari 2006 09:28
Nää hela poängen med ett öppet akvarium är att få vågspelet i taket juh ;)
#39 - 28 februari 2006 09:40
Men ett vågspel med mörka fläckar då?! :D
#40 - 28 februari 2006 09:42
Nääää.. En massa junk på ytan dämpar ju vågorna 8)
#41 - 28 februari 2006 09:45
haha....jag som trodde det hela handla om aquascaping...

men det handlade visst om vågor....
#43 - 28 februari 2006 09:56
Jovisst. Men i 3,5 l tror jag inte de har nån större effekt faktiskt.
#44 - 28 februari 2006 10:01
Det blir en jäkla skillnad på bordet kan jag säga med/utan cirkulation =) Du får testa någon gång.
#45 - 28 februari 2006 10:17
[QUOTE=Hawkmoon]
Jag har ett Red Sea nano filter hängande på utsidan som bidrar med ett trevlig vattenfall och rörelse bland växterna.
[/QUOTE]

Nu blir man ju alldeles otroligt inspirerad! Finns ett sånt filter att få tag på i sverige?
#46 - 28 februari 2006 11:39
@ gjordavljus: Akvarielagret/Akvarieleasing i STHLM har Red Sea "uppsättning" men enligt en snubbe på Akvarieleasing går det att köper filtret seperat. AquaClear (Hagen) är ett annat märke och de tycker jag är mest diskret. På Linköpings butiker har jag tyvärr ingen koll.

[QUOTE=defdac]Nää hela poängen med ett öppet akvarium är att få vågspelet i taket juh ;)[/QUOTE] Bara som en paranthes. Det ena behöver inte utesluter det andra. Jag har faktiskt ganska fint vågspel i mitt 16liters - just tack vare ryggsäcksfiltret som gör att det blir ringar på vattenytan och detta trots några flyttväxter. Man får bara inte ta några som föröka sig våldsamt.

Hejhopp. Ralp
#47 - 28 februari 2006 12:01
Vilka flytväxter förökar sig långsamt då, Ralp? XD

Annons