Mitt nya akvarium

#1 - 29 mars 2007 18:02
På söndag ska jag starta upp mitt nya akvarium på 90 liter. I det hade jag tänkt släppa ner:

Mina tre guppys + en hona till
Dalmatiner mollys ca fem stycken
Och ett lagom stim med sands pansarmal (ca sju-åtta stycken)
1 kamphane

Guppysarna jag har ska få flytta in på en gång då jag måste flytta deras hem för att ställa in det nya.

Jag ska naturligtvis inte släppa ner resten av fiskarna på en gång utan kanske en eller två veckor efter uppstarten.

Nu till frågorna:

Är det lagom antal fiskar eller blir det för många?

Vad ska jag börja med att släppa ner? Pansarmalarna eller mollysarna? Tänkte ta ett stim i taget och vänta ett par veckor i mellan.

Jag vet att kampfisken kan vara elak mot min guppyhane, han är än så länge liten och frågan är om det är bra att släppa ner kampen medans min guppyhane är liten eller ska jag låta honom växa tills sig lite först? Min tanke var att om jag släppte ner kampen medans guppyn var liten så blev kampen van vid honom innan han började se honom som ett hot. Men det kanske inte funkar alls...

Min reservplan för kamphanen om det inte fungerar är att han ska få flytta till min kompis, hon har två hajmalar. Det borde inte vara något problem med kampen va?

Jag vet ju som sagt att kampen kan vara elak mot guppys, men det ska väl inte vara något problem med pansarmalarna?

Hoppas någon har tid och ork att svara på mina frågor [:o]
#2 - 29 mars 2007 19:43
ja helt ok med antalet fiskar du skulle även kuna haft ell 10 tal tetror om du vill
#3 - 29 mars 2007 19:45
alcar skrev:
ja helt ok med antalet fiskar du skulle även kuna haft ell 10 tal tetror om du vill

Det skulle vara riktigt roligt, ska kolla på tetror och se om jag hittar någon som jag tycker om. :D Tycker annars att kilfläcksrasboror är fina men har inte så stor koll på dem i övrigt.
#4 - 30 mars 2007 05:38
Det låter bra. vänta två veckor mellan varje ny fiskart. Stoppa in ditt gamla filter i det nya karet för en snabbare uppstart och kör det parallellt med det nya filtret.
#5 - 30 mars 2007 14:00
Det var så jag hade tänkt göra, jag har rätt om kampfisken då?
#6 - 1 april 2007 18:16
Har nu startat upp det :)
Det blev enligt mig väldigt fint och jag ska lägga upp bilder så snart jag får möjlighet :D

Annons