Mitt nya akvarium :)

#1 - 5 juli 2006 15:05
Äntligen.... Det tog 5+ veckor men nu är det äntligen här.
Ett Ocean 720l som ska tvättas och göras rent.
Lite synd att bänken ej är klar (inte beställd än) så fiskarna får vänta ett tag till.
Helt sjukt vad 50cm kan göra på längden.
Jobbigt nog måste jag säga att storleken har en betydelse :( :)

[img=http://images4.pictiger.com/thumbs/a6/5ebd1f42a9be792daab41b7e420ca1a6.th.jpg]
110KB
#2 - 5 juli 2006 15:16
Grattis till ditt nya kar! Vilka fiskar ska du ha i?
#3 - 5 juli 2006 15:28
Flyttar över mina 3 oscars och 4 guldsöm fråån mitt 540l (gammal tråd)
#4 - 5 juli 2006 16:19
Hur långt är ett Ocean 720?

Sigge
#5 - 5 juli 2006 16:58
200cm

Edit: ändrar på första inlägget. Ett 540 är ju 150cm så det blir ju bara 50cm
#6 - 5 juli 2006 17:22
Det ser ju enorm lång ut, men det är väl vinkeln som gör att det ser så lång ut.
#7 - 5 juli 2006 18:22
Stötte på lite problem när jag började fylla karet...
Ser ut som att golvet ej är spikrakt så ena hörnet ligger i luften

Framifrån
http://server3.pictiger.com/img/396603/picture-hosting/fram.jpg

Sidan
http://server3.pictiger.com/img/396604/picture-hosting/sidan.jpg

Golvet är rakt?
http://server3.pictiger.com/img/396606/picture-hosting/golv.jpg

Ramen är sådär
http://server3.pictiger.com/img/396607/picture-hosting/ram.jpg

Hörnet pallas upp med en tidning, men med 45% fullt kar så kan man dra ut tidningen om man så skulle vilja..

Ska jag vänta med att fylla mer tills jag skaffat frigolit eller liggunderlag
#8 - 5 juli 2006 18:33
Ser ut att bli tungt att få upp på en ställning om det är fyllt
#9 - 5 juli 2006 18:50
Du kan inte mäta om golvet är rakt men den lilla stocken,då ska du ha en 2 meters stock för att få det riktigt bekräftat och sen använda samma 2 meters när du ska loa upp akvariet på plats.Det är bara att lägga något under karet tills det blir bra sen fylla med vatten när den är på ställningen bättre att göra det bra från början det har man igen senare
#10 - 5 juli 2006 19:00
Jag tycker att du är en väldigt våghalsig person som testar ett splitter nytt kar direkt på parkettgolvet, det kan bli dyrt värre. Inga kar är 100% raka, inga golv är 100% raka. Det är därför man har skruvbara ben på möblerna. Ett aluminiumramsakvarium bör stå direkt på möbeln utan mellanlägg. Kontakta tillverkaren av ditt kar och fråga om eventuella mellanlägg så får du besked.
MVH
Magnus
#11 - 5 juli 2006 19:16
[quote=Tropfrog]Jag tycker att du är en väldigt våghalsig person som testar ett splitter nytt kar direkt på parkettgolvet, det kan bli dyrt värre. Inga kar är 100% raka, inga golv är 100% raka. Det är därför man har skruvbara ben på möblerna. Ett aluminiumramsakvarium bör stå direkt på möbeln utan mellanlägg. Kontakta tillverkaren av ditt kar och fråga om eventuella mellanlägg så får du besked.
MVH
Magnus[/quote]

Det är lungt nu,, vart så sugen att testa lite. Drog ut allt vatten och väntar på bänken.
#12 - 5 juli 2006 19:51
Tack... Fick nästan hjärtinfarkt när jag ser att du börjat fylla på ett golv.

Sigge
#13 - 6 juli 2006 07:22
Ja då parkett golv inte är kända för att vara raka med ett par år på nacken..Skulle aldrig vågat fylla det som du gjorde. Och sen kan man aldrig mäta som du gjorde på typ 3 cm eller vad ditt mini vattenpass va på..Om du hade ett vatten pass på 2 meter så kan jag lova dig att golvet går i vågor.
#14 - 6 juli 2006 15:04
Nu har det gått en dag och idiotin sticker i mina ögon :) Inser att det kunde gått ganska illa om olyckan varit framme.
Men man lärs sig nått varje dag.
Har alltid gått bra med lite tur och en "skitsamma" mentaliteten, men man kanske inte ska leka med 720l vatten på fjärde våningen :)

Men om jag ska bygga vidare på att jag vill ha igång akvariumet, vilken väg ska jag gå?
Är det 2-3 liggunderlag eller frigolit?
#15 - 6 juli 2006 15:18
Rätta mig om jag har fel men man skall inte ha någonting mjukt under ett ram akvarie. du skall istället fixera bänken så den är helt i våg.

Men jag är nog den i detta forumet som kan minst.
#16 - 6 juli 2006 15:27
Kul!
Håller precis på och ska beställa ett 720 liters och funderar på ett Ocean :)
Verkar det vara bra kvalitet på det tycker du?
Lycka till med karet!
#17 - 6 juli 2006 16:53
[quote=Fiddan]Rätta mig om jag har fel men man skall inte ha någonting mjukt under ett ram akvarie. du skall istället fixera bänken så den är helt i våg.

Men jag är nog den i detta forumet som kan minst.[/quote]
Nej har man ram akvarie och bänk i aluminium ska man inte ha något mellan bänken och akvariumet
#18 - 6 juli 2006 17:42
Tänkte mer på att få igång det på golvet för tillfället, Av någon anledning går hela snickeri folket på semester och om jag har otur kommer jag inte få min bänk förrän mitten av augusti ;(

Köpte mig 3 stycken liggunderlag men när jag kom hem såg jag att dom bara var 180*50. Så skulle det funka om jag viker liggunderlagen på mitten och pallar upp akvariumet på båda sidorna och i mitten ?
#19 - 6 juli 2006 17:44
[quote=zeke66]Nej har man ram akvarie och bänk i aluminium ska man inte ha något mellan bänken och akvariumet[/quote]Varför ska man inte ha frigolit under ett ramakvarie det skulle jag bli väldigt glad om du kan berätta för mig och många andra?;)
#20 - 6 juli 2006 17:49
Enkelt en ställning till ett ramakvarium har ingen bänk att ställa akvariet på, utan ramakvariet står på ramen! Inget under botten alltså! Vet inte om du förstod mitt svammel?
#21 - 6 juli 2006 17:54
om du gör en ram själv och plasserar akvariet på den och lägger frigolit inder ramen kasnke det funkar.. men gå inte efter mina tips.

jag tror att kontruktionen är tänkt så att belastningen skall ligga på ramen i ett ram akvarium har du inte det som du får med mjukt underlag så fel belastar du konstruktionen.

på ett glas akvarium så vilar ju allt på bottenglaset och det mjuka underlaget har du bara för att undelaget ska bli fritt från ojämnheter tex en bordskuva r inte lika slät och rak som glaset och då blir det spänningar.

Detta är bara mina tankar och det kasnke är helt fel
#22 - 6 juli 2006 18:06
Men tror du det kan vara så att frigoliten tar upp spänningar och ojämndheter som bildas på bottenglaset,varför gjuter man ett hus på en betongplatta med frigolit förutom att det ska vara isolering undet fyller det inga andra funktioner det kan man grubla på eller fråga någon som arbetar med det kanske
#23 - 6 juli 2006 18:10
[quote=stene]Men tror du det kan vara så att frigoliten tar upp spänningar och ojämndheter som bildas på bottenglaset,varför gjuter man ett hus på en betongplatta med frigolit förutom att det ska vara isolering undet fyller det inga andra funktioner det kan man grubla på eller fråga någon som arbetar med det kanske[/quote]

det roliga är att jag har gjutit grunder nu i 2 månader och frigoliten har du endast för isolation och för att fylla ut, betongen kostar omkring 1000-1500 kubiken och får man bort 2dm inne i formen så blir det allt några tusenlappar billigare. men främst är det isolation.
#24 - 6 juli 2006 18:10
Om man nu förmodan inte har sitt ramakvarie under ett ramstativ det finns där många som inte har
#25 - 6 juli 2006 18:14
[quote=Fiddan]det roliga är att jag har gjutit grunder nu i 2 månader och frigoliten har du endast för isolation och för att fylla ut, betongen kostar omkring 1000-1500 kubiken och får man bort 2dm inne i formen så blir det allt några tusenlappar billigare. men främst är det isolation.[/quote]För isolerig som du sa inte för att det ska vara billigare det gör svartjobbare kanske men du kan ju fråga på stället om det fyller någon mer funktion någon som är en gammal betongare
#26 - 6 juli 2006 18:20
De gubbarna jag jobbar med är inga "bonkegubbar" de jobbar efter ritningar eller vi jobbar efter ritningar. jag har faktist frågat den frågan du ställde och de svarade så. Visst är det vi som ringer pumpen och betong bilen men vi kan ju alldrig fuska. Grunden är inget man bara tar bort och ringen ny firma som får göra om.

Sedan spelar det ju självklart in vad som skall finnas uppe på grunden med.
#27 - 6 juli 2006 18:32
Det jag vill ha sagt med detta är att hus sätter sig inte för att du har frigolit under även på sidorna på elementen betongen vilar på frigoliten och tar upp viberationer som bildas av många olika orsaker.Varför skulle inte ett akvarium kunna göra det då om ett hus på ett par ton gör det,men ett hus är ju inte bara gjort av glas förstås..ps.vad menas med bonkegubbar det utrycket kör vi inte med i skåne
#28 - 6 juli 2006 18:45
visst är kantelementen med gjorda av frigolit men det är som jag säger det isolerar grunden och håller värmen inne. så lite energi som möjligt ska ju gå ner i marken elda för kråkorna vill man ju inte. sedan är kant elementen väldigt smidiga att jobba med.

tänk dig också bygger du ett hus med 2 plan. lägger du pengar på att ha 50cm tjock betong grund överallt. eller bara ha den 30 cm och fylla ut med frigolit och köra den 50cm tjock där "hjärt" väggarna kommer.
i det första fallet med 50 cm överallt så skall det ju även ligga frigolit frigolit under grunden endå.

Bonkegubbar är en person som är väldigt dålig på det han gör :)
säger det oftast på ett skämtsamt vis.
#29 - 6 juli 2006 18:48
Ja men själva huset vilar på betongen som i sin tur vilar på frigoliten om vi nu glömmer att det är till för isolering som är rätt.Varför sätter sig inte huset då??
#30 - 6 juli 2006 18:58
[quote=stene]Ja men själva huset vilar på betongen som i sin tur vilar på frigoliten om vi nu glömmer att det är till för isolering som är rätt.Varför sätter sig inte huset då??[/quote]

Jag lade till lite i det förra medelandet.

Varför grunden inte sätter beror på hur "mark gubbarna" har gjort innan.
när vi kommer till plattsen där grunden skall ligga är det ju inte bara en stor äng. utan det har varit gubbar före och tittat på vad det är för undelag och då pålar dom den eller kasnke bara lägger ett lager mackadam på och sedan flis. det är det arbetet som avgör om grunden sätter sig. skulle det därimot vara plant berg underlag så skulle det knappast ebhövas något förarbete och sättningsriskerna vore minimala.

men jag kommer att kontakta min chef med och riktigt reda ut allt men det är så här jag har fått det hela till.
#31 - 6 juli 2006 19:04
Givitvis så är där makadam som bärlager men på makadamen så ligger där frigolit, huset står på frigoliten om du läser min fråga i lugn och ro så förstår du nog vad jag menar
#32 - 6 juli 2006 19:11
jag fattar men menar du att huset skulle sätta sig utan frigolit?
#33 - 6 juli 2006 19:18
[quote=Fiddan]jag fattar men menar du att huset skulle sätta sig utan frigolit?[/quote]Nej det menar jag inte jag menar varför sätter sig inte huset om där är nu frigolit under om man inte får sätta ett ramakvarie under en frigolitskiva för att det blir ojämt hur kan man placera ett hus ovanför en frigoliskiva den är förstås tjockare men det spelar ingen roll för ett hus väger mer än ett akvarium. jag har också jobbat många år på skanska som betongare till ryggen sa ifrån
#34 - 6 juli 2006 19:29
Går ganska snabbt att få slut på denna diskution om ni pratar med christer på akvarielagret i stholm..Han har förklaringen på varför man inte ska ha friggo mellan alu ställning och burken i alu. Orkar inte gå in på detaljerna denna diskution har även varit på ciklid.se.Och han är byggare av burkar så han borde veta om någon. Och köper du ett aquastabil så för du med friggo men den är till för att stödja upp glaset under då du lägger en skiva på ställningen. Om det nu vore så att man skulle ha friggo undet så borde ju tlx aquastabil skicka med en hel skiva för att ha även under ramen eller?..
#35 - 6 juli 2006 19:32
okey.. det jag sa i början då att jag vet igentligen inte varför utan detta är bara vad jag tror + att jag är helt säkert att jag har läst att man inte får sätta ramakvarium på mjuka underlag.

akvariumen väger inte lika mycket överallt. om vi nu skulle skära akvariet som en korv i 10 delar så skulle de ytterrsta bitarna väga mäst.
sedan ligger inte dekorations stenarna och sanden jämt häller så låt oss säga att du sätter akvariet på ett snätt underlag som trådskaparen gjort och sedan lägger all sten det hörnet som "flyger" på det mjuka materialet så skulle ramen böjas och glaset få spänningar.

kanske
#36 - 6 juli 2006 19:35
Om man nu pratar med en annan ifrån Malmö som bygger ramakvarier som säger att man ska ha en hel frigoltskiva under hur ska man då tolka det tycker du?Det är det som är roligt med Zoopet att alla har sin åsikt om det mesta
#37 - 6 juli 2006 19:36
och ett helglas flexar ju några mm pga silikon fogarna så skulle man få välja akvarie på det underlaget så skulle jag tagit ett mer levande akvarium som inte är lika stumt som ett ramakvarie.

Men jag är bara 20 med ingen livserfarenhet speciellt inte från akvarium :)
#38 - 6 juli 2006 19:38
[quote=stene]Om man nu pratar med en annan ifrån Malmö som bygger ramakvarier som säger att man ska ha en hel frigoltskiva under hur ska man då tolka det tycker du?Det är det som är roligt med Zoopet att alla har sin åsikt om det mesta[/quote]

Igentligen skulle man ringa chalmers och fråga en gammal proffesor i hållfastighets lära eller nåt i den stilen.
#39 - 6 juli 2006 19:43
Ja det skulle man göra jag tror att det är många åsikter om frigolit.När jag byggde mitt hus så kastade jag i gårdsplattor i grunden för att det skulle bli billigare med betongen.HA HA jag måste nog vara en sån bonkegubbe då
#40 - 6 juli 2006 19:50
[quote=stene]Ja det skulle man göra jag tror att det är många åsikter om frigolit.När jag byggde mitt hus så kastade jag i gårdsplattor i grunden för att det skulle bli billigare med betongen.HA HA jag måste nog vara en sån bonkegubbe då[/quote]

Haha aa du uppfylde kriterierna där för att bli en bonkegubbe.
bara du inte sparade på armeringen så är det nog ganska lungt.

Teori och praktik är ju inte samma sak..
#41 - 6 juli 2006 19:58
Där är gott om armering ..Ha det gött
#42 - 6 juli 2006 21:57
Det är ganska logiskt det här med frigolit eller inte
HELGLAS: MED frigolit eller annat underlag så vikten fördelar sig över hela bottenytan,
Akvarium med ram alu eller annat hårt material UTAN underlag då vikten fördelas på ramen
OM man fyller ett akvarium med vatten som har alu-ram eller annat hårt material OCH har frigolit under finns risken att man trycker bottenglaset ut ur ramen med läckage som följd ( alltså ramen sjunker djupare än glasbottnen) med följd att glasbottnen släpper ifrån aluramen
#43 - 7 juli 2006 12:50
kan man ha helglas på aluställning?
#44 - 7 juli 2006 13:14
[quote=akan]kan man ha helglas på aluställning?[/quote]
Ja om du har en skiva som täcker hela ställningen plus att du ska ha frogolit under burken.
#45 - 7 juli 2006 13:42
Jag skulle inte startat igång karet på golvet. Helt meningslöst i mina ögon! Du kommer riskera att karet går åt h-vete och sen får du ju ändå tömma karet när du får bänken. Bygg en egen bänk istället eller köp en alu-bänk eller vänta. Jag förstår att det är tungt att vänta när man väl fått hem karet man längtat efter länge men tror att du kommer ångra dig ifall det skulle bli haveri. Dina grannar kommer nog inte heller uppskatta din iver... :)
#46 - 7 juli 2006 15:36
[quote=mapleleaf]Det är ganska logiskt det här med frigolit eller inte
HELGLAS: MED frigolit eller annat underlag så vikten fördelar sig över hela bottenytan,
Akvarium med ram alu eller annat hårt material UTAN underlag då vikten fördelas på ramen
OM man fyller ett akvarium med vatten som har alu-ram eller annat hårt material OCH har frigolit under finns risken att man trycker bottenglaset ut ur ramen med läckage som följd ( alltså ramen sjunker djupare än glasbottnen) med följd att glasbottnen släpper ifrån aluramen[/quote]Enlig mig så formar sig frigoliten efter ramen och funkar alldeles utmärkt att ha under plus du slipper att ha den tunne skivan innanför ramen:D
#47 - 11 juli 2006 18:37
Tänkte bara lägga in en sak att golvet kan ändra sig med då det är parket och det blir vikt så även om det är jämt då du startar det så kan det ta 1 månad eller nåt så kommer det inte vara jämt för golvet har inte haft den vikten på sig där innan. Har själv märkt det så att intill väggen sjönk akvariet ner ca 4-5mm.

så även om det är jämt nu så kanske det inte är det efter ett tag för golvet har inte haft den belsatningen innan på det stället.
#48 - 11 juli 2006 19:05
[quote=vinyl]Tänkte bara lägga in en sak att golvet kan ändra sig med då det är parket och det blir vikt så även om det är jämt då du startar det så kan det ta 1 månad eller nåt så kommer det inte vara jämt för golvet har inte haft den vikten på sig där innan. Har själv märkt det så att intill väggen sjönk akvariet ner ca 4-5mm.

så även om det är jämt nu så kanske det inte är det efter ett tag för golvet har inte haft den belsatningen innan på det stället.[/quote]Om det är ett betonggolv då med parkett det vet man inte?:confused:
#49 - 27 juli 2006 12:44
Har precis råkat ut för ovannämda sak. Har ett 180l. kar på en byrå/bänk som står i vardagsummet med parkettgolv. har upptäckt att golvet närmast väggen sjunkit ca 0,5 mm. Vilket lett till att akvariumet numera lutar. Funderar på hur farligt detta kan vara med tanke på snedbelastningen.
Det är ett ram akvarium.

Kanske får tömma och försöka höja upp bakbenen på byrån. TRåkigt eftersom jag precis gjort om i det byttgrus mm. samt precis fyllt upp men, men...

Annons