mitt nya 375l

#1 - 22 januari 2005 21:34
tja! jag har beställt ett 375l akvarium och vill inte springa fram och tillbaka med hinkar eftersom det är så stort. har lästa att det finns en slang som man kan koppla till en kran så man kan fylla på lätt, men från akvariumet till toaletten?? finns det någon slang som funkar åt det hållet?? var finns dom här slangarna att köpa ??????????????????
#2 - 22 januari 2005 21:40
Vanlig trädgårds vattenslang fungerar utmärkt, se bara till att den inte innehåller algbekämpningsmedel, biltema har även någon 1/2" drickvatten slang som fungerar
med vanliga vattenslangskopplingar.

/Micke
#3 - 22 januari 2005 22:09
Clas Ohlssons billigaste vatten slang innehåller den algbekämpningsmedel? Hoppas inte, för billig är den. Sedan är det bara klura ut vilken koppling man ska!
#4 - 22 januari 2005 23:05
När jag flyttade in i min nya lya för ett år sedan fick jag överta en trädgårdsslang som hängde på terrassen. Den är ypperlig för att tömma och fylla på mina byttor. Vetetusan om den innehåller något giftigt men ingen fisk mår dåligt eller har dött :)
#5 - 23 januari 2005 00:45
[QUOTE=carmahan]Sedan är det bara klura ut vilken koppling man ska![/QUOTE]

Biltema har en universalkoppling som fungerar att skruva direkt på de flesta vanliga kranarna.

Mvh Martin
#6 - 23 januari 2005 20:04
men hur fungerar tekniken när man tar vattat från akvariet till någonstans??? förklara allt till och från akvariet
#7 - 23 januari 2005 20:07
Häver kallas det. Det är bara att suga i öppningen på slangen (andra änden måste vara i akvairet) och då bildas ett undertryck som får vattnet att komma. Sen är det bara att vänta och när man inte vill töma mer vatten är det bara att lyfta bort den ände som är i akvariet.
#8 - 23 januari 2005 20:08
På vägen från akvariet: En lång slang från karet till avloppet. När man suger nätt i slangen skapas en häverteffekt som gör att vattnet strömmar från akvariet till avloppet.

Fylla på igen: Slangen fästs på valfri kran i huset med hjälp av någon standardkoppling. Den andra delen lägger man i akvariet. När man skruvar på kranen färdas vatten från kranen till karet.
MVH
Magnus
#9 - 23 januari 2005 20:20
finns det några sånna slangar på coop forum i rotebro (som inte innehåller gift)??
#10 - 23 januari 2005 20:38
Fråga dom.
MVH
Magnus
#11 - 23 januari 2005 20:41
Här är ett tips:
http://www.robsun.com/aquarium/diy_waterxchange.shtml

Billigt och bra och kan anpassas till dina behov..

Annons