tja! jag har beställt ett 375l akvarium och vill inte springa fram och tillbaka med hinkar eftersom det är så stort. har lästa att det finns en slang som man kan koppla till en kran så man kan fylla på lätt, men från akvariumet till toaletten?? finns det någon slang som funkar åt det hållet?? var finns dom här slangarna att köpa ??????????????????
Vanlig trädgårds vattenslang fungerar utmärkt, se bara till att den inte innehåller algbekämpningsmedel, biltema har även någon 1/2" drickvatten slang som fungerar
med vanliga vattenslangskopplingar.
Clas Ohlssons billigaste vatten slang innehåller den algbekämpningsmedel? Hoppas inte, för billig är den. Sedan är det bara klura ut vilken koppling man ska!
När jag flyttade in i min nya lya för ett år sedan fick jag överta en trädgårdsslang som hängde på terrassen. Den är ypperlig för att tömma och fylla på mina byttor. Vetetusan om den innehåller något giftigt men ingen fisk mår dåligt eller har dött :)
Häver kallas det. Det är bara att suga i öppningen på slangen (andra änden måste vara i akvairet) och då bildas ett undertryck som får vattnet att komma. Sen är det bara att vänta och när man inte vill töma mer vatten är det bara att lyfta bort den ände som är i akvariet.
På vägen från akvariet: En lång slang från karet till avloppet. När man suger nätt i slangen skapas en häverteffekt som gör att vattnet strömmar från akvariet till avloppet.
Fylla på igen: Slangen fästs på valfri kran i huset med hjälp av någon standardkoppling. Den andra delen lägger man i akvariet. När man skruvar på kranen färdas vatten från kranen till karet.
MVH
Magnus