Mitt nya 375 liters...

#1 - 8 december 2008 12:16
....sattes upp för två veckor sedan efter de flesta av konstens regler.
Jag passade gång på gång, men sedan när jag fyllt karet nästan ända upp, fanns en viss skevhet i alla fall!
Om vattenlinjen liger kant i kant på akvariets vänstra framsida, ligger den 1 - 2 cm längre ner på den högra sidan.
Är denna skillnad viktig? Anses den vara för stor?
Måste jag tömma karet? (Det har ställbara fötter)
Törs jag ha fyllt ända upp som det är nu?
Hur ska jag göra?
K
#2 - 8 december 2008 12:51
1-2cm är MYCKET. 1-2mm hade väl kanske kunnat vara acceptabelt.

Sen är det frågan hur det lutar. Om karet står plant men inte vågrätt är den inte lika farligt som om det står skevt.

Förstå skillnaden på att det står plant men lutar och att det står skevt!!

Edit:
Om karet står på en aluminiumställning så har den 6st ben gissar jag (standard till 375l). Då är det extra viktigt att justera in bittenbenen rätt. Annars blir ställningen skev.
Ett långt vattenpass (min 150cm) är helt klart en fördel vi uppställning av ett så pass stort kar. Passet fungerar även som rätskiva så att du ser att ställningen/möbeln inte skevar (buktar ner/upp någonstans)
#3 - 8 december 2008 13:00
Jag tror inte..

heeke skrev:
1-2cm är MYCKET. 1-2mm hade väl kanske kunnat vara acceptabelt.

Sen är det frågan hur det lutar. Om karet står plant men inte vågrätt är den inte lika farligt som om det står skevt.

Förstå skillnaden på att det står plant men lutar och att det står skevt!!

...att det står skevt, men bör alltså rätta till det.
Det är väl bara att tömma en trehundra liter och justera det då.
(om ni tycker jag lät gnällig som en liten unge där, så har ni rätt[:-118])
Tack för synpunkten!
K
#4 - 8 december 2008 13:13
Det är ju trots allt bäst att fixa det nu. Det är onödigt dumt att chansa och riskera att glaset spricker... vilket det kan göra om det står skevt.
#5 - 8 december 2008 14:13
Ska det bli asien? *hoppas* ;)
#6 - 10 december 2008 09:29
Nä tyvärr...

JojjeN skrev:
Ska det bli asien? *hoppas* ;)

..det är redan ett präktigt sydamerika!
;)
Guest
#7 - 10 december 2008 11:15
Wermland skrev:

;)

Bra val =)
#8 - 10 december 2008 16:17
Wermland skrev:

;)

Too bad... ;)
#9 - 10 december 2008 16:23
Wermland skrev:
....sattes upp för två veckor sedan efter de flesta av konstens regler.

Jag passade gång på gång, men sedan när jag fyllt karet nästan ända upp, fanns en viss skevhet i alla fall!

Om vattenlinjen liger kant i kant på akvariets vänstra framsida, ligger den 1 - 2 cm längre ner på den högra sidan.

Är denna skillnad viktig? Anses den vara för stor?

Måste jag tömma karet? (Det har ställbara fötter)

Törs jag ha fyllt ända upp som det är nu?

Hur ska jag göra?

K
Stämmer det verkligen när du skriver 1-2 cm??du menar inte mm istället.:)
#10 - 11 december 2008 07:42
Nej...

Stämmer det verkligen när du skriver 1-2 cm??du menar inte mm istället.:)

...verkligen inte. Tyvärr handlar det om centimeter.
Jag tänkte tömma halva karet i morgon och försöka sänka det lite.
Några tips?
K
#11 - 11 december 2008 08:32
Har egentligen inte så mycket mer tips att komma med än vad heeke skriver. Men vad är det för golv karet ska stå på? Jag bor i ett gammalt trä hus och när jag skulle ha in ett 500l så var det ett jäkla pillande innan jag fick det i våg. Jag tyckte fötterna på aluställningen var för små så jag la plattjärn under. Tvärliggandes från framsidan av karet till väggen. Sen la jag nog ett par timmar på att vattra av alla vinklar och skruva på fötterna. Först utan akvariet sedan med och sedan halvfult.
#12 - 12 december 2008 12:58
nej nu har jag faktiskt mätt fel..

Det handlar om en halv centimeter, dvs 5 mm, med endast litet kvar till helt fyllt.
Dvs kanske max en centimeter fel, när jag fyllt ända upp.
Fortfarande för mycket?
K
#13 - 12 december 2008 15:57
Wermland skrev:
Det handlar om en halv centimeter, dvs 5 mm, med endast litet kvar till helt fyllt.

Dvs kanske max en centimeter fel, när jag fyllt ända upp.

Fortfarande för mycket?

K

så har jag typ kanske lite mindre 2-3 mm och enligt vattenpass så är "bubblan" i mitten och vattenpasset är ca 1.5 meter långt.
#14 - 13 december 2008 11:36
jag har..

...använt ett vanligt sketet billigt vattenpass lagt på en planka uppe på karet och mätt kors o tvärs åt alla håll.
Men att jag mätte fel och startade detta ämne var välan smått pinsamt.:(
Kanske kan det i alla fall ge någon annan nåt tips!
Go helg
K.
#15 - 14 december 2008 22:42
Wermland skrev:
...använt ett vanligt sketet billigt vattenpass lagt på en planka uppe på karet och mätt kors o tvärs åt alla håll.

Men att jag mätte fel och startade detta ämne var välan smått pinsamt.:(

Kanske kan det i alla fall ge någon annan nåt tips!

Go helg

K.

Heh jag kör de med ett pass av plast tidigare på jobbet höll på och bli tokig när jag inte fick maskinerna i våg för när de enl. passet var i våg kunde jag se med ögat att det inte var fallet kollade passet mot en slät stenbänkskiva och såg att passet var krökt hade ståt dumt i bilen och blivit uppvärmd på någon maskin inna jag ställde inden i bilen[:o] . så nu är det endast alupass som gäller för min del.

Annons