Mitt nya 260l

#1 - 6 december 2010 10:12
Har vart sugen på akvarie länge och nu gjorde jag slag i saken och köpte ett [FONT=Arial]JUWEL AKVARIUM RIO 240 SVART 121x41x55CM ([/FONT][COLOR=#000000][FONT=ArialMS]längd x bredd x höjd)[/FONT][/COLOR][FONT=Arial] 240L

[/FONT] Jag har lagt på 60kg sand och div saker som gömställen etc.

Köpte även 9 olika plantor som jag planterat ut.

Har tyvärr haft lite dåligt tålamod som köpte direkt med 5st [COLOR=#000000][FONT=Arial]Fläckig Pansarmal och två små scalarer.

Jag lyckades sen hålla mig i 4 dagar innan jag blev tvungen att köpa 4 svärdbärare (1 hane och tre honor) och 6 [/FONT][/COLOR][COLOR=#000000][FONT=Arial]Kilfläcksrasboror.

Sen hittade jag en annons som va brådis med så skall även hämta några begagnade fiskar imorgon (då har det gått en vecka precis).
Det blir då:
[/FONT][/COLOR][COLOR=#000000][FONT=Arial]1st Mal, Gibbiceps Segelfenspleco ca 25-28cm lång[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#000000][FONT=Arial]1st Scalare, ca 8-10cm i diam[/FONT][/COLOR]
[COLOR=#000000][FONT=Arial]2st Palett ciklider ca 6cm.[/FONT][/COLOR]

Vet att det är för snabbt egentligen men jag får hoppas på det bästa och sen försöka hålla mig lite lugn med fiskköpandet ett tag nu.
Kanske köpa ett till kar istället? :P

EDIT: Köpte rätt så grovt grus så det kanske inte pansarmalarna gillar så mycket? Räcker det att göra en hörna eller så till dom med lite fint grus tro?
#2 - 6 december 2010 10:19
ojoj.. stor risk för nitrit nu du. mata mer eller mindre inte alls. yyytterst lite. håll verkligen koll på värdena nu i en månad. har du läst den här tråden? kanon för nya akvarister! både viktig o nyttig info.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287
#3 - 6 december 2010 10:23
hannesc skrev:
ojoj.. stor risk för nitrit nu du. mata mer eller mindre inte alls. yyytterst lite. håll verkligen koll på värdena nu i en månad. har du läst den här tråden? kanon för nya akvarister! både viktig o nyttig info.

http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=107287

Jodå, läste den precis :P
Men som sagt så får det väl bli en medveten risk och jag har bara matat väldigt lite (några flarn) typ varannan dag. Bororna glufsar i sig maten direkt så är bara lite orolig att inte dom andra får något :S

Men tänkte byta lite vatten innan jag släpper i dom nya nu. Bäst att göra idag kanske, runt 10-20%?

Har bara såna stickor så det verkar vara lite nitrit nu.
#4 - 6 december 2010 10:50
Borde jag kanske be han jag hämtar fiskarna från, om att få lite "skrap" från hans filter?
#5 - 6 december 2010 11:05
mjaa du vet ju inte om han har haft sjukdom nyligen eller så. känns riskfullt.
#6 - 6 december 2010 11:06
men du! ska du ha en 25-cm gibbi i ditt 260L??? nejnejnej!
den behöver ett 600L kar nu vid den storleken.
#7 - 6 december 2010 11:30
hannesc skrev:
mjaa du vet ju inte om han har haft sjukdom nyligen eller så. känns riskfullt.

Men om han har det så lär dom väl följa med de fiskarna också va?

hannesc skrev:
men du! ska du ha en 25-cm gibbi i ditt 260L??? nejnejnej!

den behöver ett 600L kar nu vid den storleken.

Jo, läste det också här :S
Men får se hur jag löser det sen, nu simmar han i ett hundra liters kar så det blir ju iaf en förbättring :P
#8 - 6 december 2010 12:19
jo helt klart. jag köper inte fiskar begangnat. visst kan fiskar vara sjuka från butik med men då brukar det vara bra mycket lättare att lösa problemet.

tycker du ska se dig om på en gång vem som kan ta hand om malen. kolla med djuraffärer. inte okej att ha verken i 100 eller 260l kar.
#9 - 6 december 2010 12:22
hannesc skrev:
jo helt klart. jag köper inte fiskar begangnat. visst kan fiskar vara sjuka från butik med men då brukar det vara bra mycket lättare att lösa problemet.

tycker du ska se dig om på en gång vem som kan ta hand om malen. kolla med djuraffärer. inte okej att ha verken i 100 eller 260l kar.

Är inte fiskar man köper från akvarieaffärer begagnade??
De kommer från utlandet, ngn akvarieaffär gör en beställning, de köps, skickas till Sverige och dimper ner i akvarieaffärens akvarium och sedan köper du de....begagnade tycker jag ;-)
Bilagor:
#10 - 6 december 2010 12:26
jo men det är ju lättare att prata med en butik om du får sjuka fiskar. ersättning. nya fiskar. etc. kan var svårare än med en privatperson som säljer på blocket.

var ju uppe en tråd nyligen här om en kille som sålde ett kar som var tätt o som köparen nu hävdar läcker o tänker polisanmäla ( vilket hon inte kommer lyckas med alls då hon inte kontrollerat varan innan etc.)

det jag menar är att risken för tjaffs är större mot en privatperson. iaf enligt min erfarenhet.
#11 - 6 december 2010 12:34
hannesc skrev:
jo men det är ju lättare att prata med en butik om du får sjuka fiskar. ersättning. nya fiskar. etc. kan var svårare än med en privatperson som säljer på blocket.

var ju uppe en tråd nyligen här om en kille som sålde ett kar som var tätt o som köparen nu hävdar läcker o tänker polisanmäla ( vilket hon inte kommer lyckas med alls då hon inte kontrollerat varan innan etc.)

det jag menar är att risken för tjaffs är större mot en privatperson. iaf enligt min erfarenhet.

Mkt intressant, för personligen köper jag hellre hos privatpersoner än i butiker (beror på vad för sorts akvarieaffär!) Aldrig att jag skulle köpa hos t.ex. DM i Södermanland.
Bilagor:
#12 - 6 december 2010 12:34
hannesc skrev:

Jag får väl ta och köpa mig ett 600l kar då :P
Kan jag ju ha det 240 till alla yngel som jag hoppas få :P

Ska nog planera det hela lite bättre också då kanske :S
#13 - 6 december 2010 12:37
Tycker att du som skapat tråden borde ta det lite lugnt, det är inte första gången man läser om nybörjare som får akvariesjukan och bara vill ha, vill ha fiskar innan akvariet är stabilt. Du tycker du räddar fiskarna, men det kan vara så att de dör hos dig för att karet inte är igångkörd och att vattnet skiljer sig en hel del från vattnet de är vana vid 8från förra ägaren=

Det är som att bygga ett hus, du vill flytta in men du flyttar inte in förens isoleringen,väggarna, tak och alla rör ledningar är ditsatta och fungerar....eller?
#14 - 6 december 2010 12:37
icehacker skrev:
Jag får väl ta och köpa mig ett 600l kar då :P

Kan jag ju ha det 240 till alla yngel som jag hoppas få :P

DET kan man göra ,-)
#15 - 6 december 2010 12:44
Borde nog, som du säger, ta det lite lugnt dock. Är lite väl impulsiv och rastlös, men ska hålla noga koll på värderna och börja byta vatten dagligen om det börjar gå upp så kan vi hoppas att det funkar.
#16 - 6 december 2010 12:45
Nubi skrev:
Mkt intressant, för personligen köper jag hellre hos privatpersoner än i butiker (beror på vad för sorts akvarieaffär!) Aldrig att jag skulle köpa hos t.ex. DM i Södermanland.

ja det var då intressant för jag skulle typ absolut inte köpa av privatperson( eller jo om det var en betrodd zoopetare) köper ju bara på DM här i jkpg. o aldrig nånsin vart några problem att byta fisk eller få ny eller vad det nu är. kan tillomed komma in o byta friska fiskar mot andra. ( har lite planer på att befolka om mitt malawi lite)

Nubi skrev:
Tycker att du som skapat tråden borde ta det lite lugnt, det är inte första gången man läser om nybörjare som får akvariesjukan och bara vill ha, vill ha fiskar innan akvariet är stabilt. Du tycker du räddar fiskarna, men det kan vara så att de dör hos dig för att karet inte är igångkörd och att vattnet skiljer sig en hel del från vattnet de är vana vid 8från förra ägaren=

Det är som att bygga ett hus, du vill flytta in men du flyttar inte in förens isoleringen,väggarna, tak och alla rör ledningar är ditsatta och fungerar....eller?

instämmer
#17 - 6 december 2010 12:48
icehacker skrev:
Borde nog, som du säger, ta det lite lugnt dock. Är lite väl impulsiv och rastlös, men ska hålla noga koll på värderna och börja byta vatten dagligen om det börjar gå upp så kan vi hoppas att det funkar.

Gör så, det du kan tillsätta i karet är växter och rötter, stenar mm. Det är det som gör karet :)
Jag vet, jag har själv varit där :) jag ville ha ALLT!!!

Bestäm dig för vad du vill ha av ut av ditt akvarium,
ska det vara biotop eller sällskap, vill du ha fiskar som är svåra att få till lek, lättare att få till lek?
Det hjälper en hel del om man tittar runt i andras projekttrådar och letar sig fram till "sådär" vill jag ha mitt kar.
#18 - 6 december 2010 12:50
hannesc skrev:
ja det var då intressant för jag skulle typ absolut inte köpa av privatperson( eller jo om det var en betrodd zoopetare) köper ju bara på DM här i jkpg. o aldrig nånsin vart några problem att byta fisk eller få ny eller vad det nu är. kan tillomed komma in o byta friska fiskar mot andra. ( har lite planer på att befolka om mitt malawi lite)

Köper inte från folk från blocket om du tror det, jag har my people som jag åker till och handlar ifrån och de flesta är personer som har odlingslokaler och hållit på med fisk i över 10 år :) igår var vi till en kille som levererar mkt fisk till bla CRT zoologiska och andra affärer runtom i landet :)

Det finns de DM som är riktigt bra och så finns det som som är mindre bra...aldrig stött på en som är bra...änn ;)
#19 - 6 december 2010 12:52
Nubi skrev:
Köper inte från folk från blocket om du tror det, jag har my people som jag åker till och handlar ifrån och de flesta är personer som har odlingslokaler och hållit på med fisk i över 10 år :) igår var vi till en kille som levererar mkt fisk till bla CRT zoologiska och andra affärer runtom i landet :)

Det finns de DM som är riktigt bra och så finns det som som är mindre bra...aldrig stött på en som är bra...änn ;)

ne dåså då är jag med. kul att du är hooked up med odlare ;) haha.

a du får la komma ner till dm här då :P

sorry ice för lite OT. :P
#20 - 6 december 2010 13:00
hannesc skrev:
ne dåså då är jag med. kul att du är hooked up med odlare ;) haha.

a du får la komma ner till dm här då :P

sorry ice för lite OT. :P

Jag får ta och göra det lite framöver, eller om du tar med dig lite fisk till Kholm nästa gång du ska dit :)
Jag vill ha Riddargoby!!

Ja sorry ICE.
#21 - 6 december 2010 13:04
Nubi skrev:
Gör så, det du kan tillsätta i karet är växter och rötter, stenar mm. Det är det som gör karet :)

Jag vet, jag har själv varit där :) jag ville ha ALLT!!!

Bestäm dig för vad du vill ha av ut av ditt akvarium,

ska det vara biotop eller sällskap, vill du ha fiskar som är svåra att få till lek, lättare att få till lek?

Det hjälper en hel del om man tittar runt i andras projekttrådar och letar sig fram till "sådär" vill jag ha mitt kar.

Jo, har kommit på att min gamla taktik (bestående av att gå och titta efter roliga fiskar i butiker), kanske inte är den bästa :P

Jag hade ju en grundtanke dock. Att jag skulle ha "snälla" fiskar, gärna som ynglar av sig lätt och som är hyfsat lätta att sköta eftersom det är mitt första akvarie.

Sen är jag väldigt förtjust i malar med så min första tanke var att köpa en av varje sort som fanns i butiken. Det kanske inte heller är en så vidare gyllene ide? :P

Så nu får jag väl först och främst försöka se till så de ja har nu överlever.
Sen vill jag gärna ha två olika sorters stimmfiskar, kanske 10-20st var.
4-6 scalarer hade jag tänkt mig sen och kanske ett par ciklider till.

Funderar även lite smått på sniglar och räkor.
#22 - 6 december 2010 13:14
hehe ice hold your horses.
ska du ha scalarer får du mäta karet först. de behöver minst 50 cm högt kar om de ska kunna växa ordentligt.

o nej ingen bra ide att köpa en av varje sort då tex corydoras är stimfiskar.

tänk gärna i skikt. bottenskikt med malar o bottenlevande fiskar. mellanskiktet med nån fiska som befinner där. typ scalarer. o sen ett toppskikt. kanske bilbukar eller nån annan fisk som lever högt.

ta det lugnt nu. ett akvarium tar lång tid att starta. du har redan köpt på dig alldeles för mycket fisk. så ta det lugnt nu. tänk igenom 2 extra gånger vad du är ute efter med karet.

kan lägga in en lite notis bara om att det tog nästan ett år att få min kub dit jag ville ha den
#23 - 6 december 2010 13:15
icehacker skrev:
Jo, har kommit på att min gamla taktik (bestående av att gå och titta efter roliga fiskar i butiker), kanske inte är den bästa :P

Jag hade ju en grundtanke dock. Att jag skulle ha "snälla" fiskar, gärna som ynglar av sig lätt och som inte lätta att sköta eftersom det är mitt första akvarie.

Sen är jag väldigt förtjust i malar med så min första tanke var att köpa en av varje sort som fanns i butiken. Det kanske inte heller är en så vidare gyllene ide? :P

Så nu får jag väl först och främst försöka se till så de ja har nu överlever.

Sen vill jag gärna ha två olika sorters stimmfiskar, kanske 10-20st var.

4-6 scalarer hade jag tänkt mig sen och kanske ett par ciklider till.

Funderar även lite smått på sniglar och räkor.

Titta! Du har en plan bakom allt :) *tummen upp!*

Att man sen kan ändra sig och välja annat som funkar i karet är ju bra. tänk på att du inte vill Överbelasta ditt kar.

Ang Malar, kör på en eller två sorter. De kan bli lite elaka med varandra och leta efter malar som inte ger sig på växter, det finns fina snälla malar som är fredliga :) ancistrus ger sig på svärdsplantor. Andra växter ger de sig inte på om de får mat :) De älskar grönsaker och broccoli (ialf mina)
Malar är nattaktiva och de har en tendens att gömma sig och komma fram på nätterna, när man ligger och sover, andra malar är mer framme.
vissa malar blir enorma! pleco är sånna som blir ENORMA. och de röjer riktigt bra i karet.

Snälla fiskar är inte Scalarer om man inte har två st, ett par. De kan bråka med varandra och de är duktiga på att hitta en hackkyckling som de mobbar ihjäl...i värsta fall. de är FINA fiskar men om du vill ha 4-6 scalarer bör duha ett större kar.
Ibland kan man ha tur och hitta en hane och en hona. då har man ett par och då har de ingen att bråka med.

Scalarer äter räkor och snäckor för den delen (sniglar som bor under vatten heter snäckor ;) )

Platy, guppy, mollys, svärdbärare är snälla fiskar som ynglar av sig bra. problemet där är att det finns platy, guppy och mollys som INTE äter upp sina yngel. jag hade mollys som aldrig åt upp sina egna yngel...gissa om jag hade problem att göra mig av med fiskarna när de vart för många.
Då är det bra med scalarer i karet, de håller reda på antalet fiskar, men då blir det inte många yngel som heller överlever.

Två olika sorters stimmfiskar låter kanoners, en som kanske håller sig på en annan nivå i karet medans den andre kanske är lite mer överallt i karet. kolla om du hittar två soters som skiljer sig i storleken så man inte har två av samma storlek, för de går lätt ihop och bildar ett stimm.

snäckor kan du ha i redan nu. Dvs skärpsnäckor (de brukar man få med bland växter) många tycker inte om snäckorna, skräpsnäckor (posthorssnäckor kanelbullesnäckor) för de är inte fina, men det finns jätte fina snäckor ute på marknaden. Dessa skräpsnäckor kan du säkert få från butiken eller köpa för en billig peng.
De är duktiga städare och håller karet rent från skräp. Samma sak gäller för Äppelsnäckor. De är duktiga städare och en färgklick till karet om inget annat. de behöver luftspalt, de har lungor.
(vet ej om de är bra att ha tillsammans med Scalarer)

Ohj vad långt detta vart :)

Har du tänkt hur du vill att karet ska se ut? Vilka växter du vill ha, hur rötterna ska vara? :)
#24 - 6 december 2010 13:16
hannesc skrev:
hehe ice hold your horses.

ska du ha scalarer får du mäta karet först. de behöver minst 50 cm högt kar om de ska kunna växa ordentligt.

o nej ingen bra ide att köpa en av varje sort då tex corydoras är stimfiskar.

tänk gärna i skikt. bottenskikt med malar o bottenlevande fiskar. mellanskiktet med nån fiska som befinner där. typ scalarer. o sen ett toppskikt. kanske bilbukar eller nån annan fisk som lever högt.

ta det lugnt nu. ett akvarium tar lång tid att starta. du har redan köpt på dig alldeles för mycket fisk. så ta det lugnt nu. tänk igenom 2 extra gånger vad du är ute efter med karet.

kan lägga in en lite notis bara om att det tog nästan ett år att få min kub dit jag ville ha den

OWAOW!! kul att ha gamla bilder kvar på hur det såg ut innan man fick det toppsnyggt!
#25 - 6 december 2010 13:19
Vad har du för sand i karet?
#26 - 6 december 2010 13:34
Nubi skrev:
Titta! Du har en plan bakom allt :) *tummen upp!*

Att man sen kan ändra sig och välja annat som funkar i karet är ju bra. tänk på att du inte vill Överbelasta ditt kar.

Ang Malar, kör på en eller två sorter. De kan bli lite elaka med varandra och leta efter malar som inte ger sig på växter, det finns fina snälla malar som är fredliga :) ancistrus ger sig på svärdsplantor. Andra växter ger de sig inte på om de får mat :) De älskar grönsaker och broccoli (ialf mina)

Malar är nattaktiva och de har en tendens att gömma sig och komma fram på nätterna, när man ligger och sover, andra malar är mer framme.

vissa malar blir enorma! pleco är sånna som blir ENORMA. och de röjer riktigt bra i karet.

Jag har ju mina 5 pansarmalar nu +biffen som kommer. Men är sugen på några små med roliga mönster, gärna några man kunde få att yngla sig :P

Nubi skrev:
Snälla fiskar är inte Scalarer om man inte har två st, ett par. De kan bråka med varandra och de är duktiga på att hitta en hackkyckling som de mobbar ihjäl...i värsta fall. de är FINA fiskar men om du vill ha 4-6 scalarer bör duha ett större kar.

Ibland kan man ha tur och hitta en hane och en hona. då har man ett par och då har de ingen att bråka med.

Hmm, just det som jag funderade på. Kommer ju ha 3st nu och då blir det väl kanske lättare bråk än om man skaffar en till så de kan gå i par? Men sen ska de väl gilla varandra också vilket väl inte är så säkert. Därför ja tänkte att de e är fler så kanske det blir lättare. Men börjar ha 3 bara då eller 4 tro?

Nubi skrev:
Scalarer äter räkor och snäckor för den delen (sniglar som bor under vatten heter snäckor ;) )

Platy, guppy, mollys, svärdbärare är snälla fiskar som ynglar av sig bra. problemet där är att det finns platy, guppy och mollys som INTE äter upp sina yngel. jag hade mollys som aldrig åt upp sina egna yngel...gissa om jag hade problem att göra mig av med fiskarna när de vart för många.

Då är det bra med scalarer i karet, de håller reda på antalet fiskar, men då blir det inte många yngel som heller överlever.

Två olika sorters stimmfiskar låter kanoners, en som kanske håller sig på en annan nivå i karet medans den andre kanske är lite mer överallt i karet. kolla om du hittar två soters som skiljer sig i storleken så man inte har två av samma storlek, för de går lätt ihop och bildar ett stimm.

[COLOR=#000000][FONT=Arial]Kilfläcksrasboror har jag 6st nu så kanske skulle öka antalet där lite och sen någon annan lite större och mer färgglad stimfisk där.

[/FONT][/COLOR]
Nubi skrev:
snäckor kan du ha i redan nu. Dvs skärpsnäckor (de brukar man få med bland växter) många tycker inte om snäckorna, skräpsnäckor (posthorssnäckor kanelbullesnäckor) för de är inte fina, men det finns jätte fina snäckor ute på marknaden. Dessa skräpsnäckor kan du säkert få från butiken eller köpa för en billig peng.

De är duktiga städare och håller karet rent från skräp. Samma sak gäller för Äppelsnäckor. De är duktiga städare och en färgklick till karet om inget annat. de behöver luftspalt, de har lungor.

(vet ej om de är bra att ha tillsammans med Scalarer)

Ohj vad långt detta vart :)

Har du tänkt hur du vill att karet ska se ut? Vilka växter du vill ha, hur rötterna ska vara? :)

Nu har jag bygt upp det med en konstgjort större grotta längst i ena sidan, en stor krokodildöskalle i mitten och lite stenar och andra prydnadsgrejer (som även kan vara gömställen). Har nog 9 olika växter nu som jag placerat ut symetriskt. Hade tänkt skippa rötter eftersom jag är rädd för att få grumligt vatten.

Nubi skrev:
Vad har du för sand i karet?

Först köpte jag 40kg med en 10mm något men så tyckte jag det såg lite klent ut så köpte 20kg till av samma sort fast grövre. Ser riktigt snyggt ut men mina pansarmalar hade väl hellre haft finkornigt grus läste jag.
#27 - 6 december 2010 13:44
icehacker skrev:
Jag har ju mina 5 pansarmalar nu +biffen som kommer. Men är sugen på några små med roliga mönster, gärna några man kunde få att yngla sig :P

[QUOTE]Håll dig då till dina pansarmalar, utöka antalet (SENARE!) och så kanske ngn mal som ser annorlunda ut, Grenmal?

Yngel på pansarmalar är inte svårt, och man ska ha tur att ha en hane bland gänget eller fler hanar :)

Hmm, just det som jag funderade på. Kommer ju ha 3st nu och då blir det väl kanske lättare bråk än om man skaffar en till så de kan gå i par? Men sen ska de väl gilla varandra också vilket väl inte är så säkert. Därför ja tänkte att de e är fler så kanske det blir lättare. Men börjar ha 3 bara då eller 4 tro?

Om du kan, lämna tillbaka de eller till en affär...4st i 290l är MÅNGA och i ett sånt litet utrymme kommer de lätt att börja hävda sina revir och den paren som är starkast kommer att vinna

[COLOR=#000000][FONT=Arial]Kilfläcksrasboror har jag 6st nu så kanske skulle öka antalet där lite och sen någon annan lite större och mer färgglad stimfisk där.[/FONT][/COLOR]

Skippa flera stimm och kör på ett STORT stimm av Kilfläcksrasboror. Mkt snyggt med ett stort ståtligt stimm. du har redan ett stimm på botten av karet. Pansarmalar

Nu har jag bygt upp det med en konstgjort större grotta längst i ena sidan, en stor krokodildöskalle i mitten och lite stenar och andra prydnadsgrejer (som även kan vara gömställen). Har nog 9 olika växter nu som jag placerat ut symetriskt. Hade tänkt skippa rötter eftersom jag är rädd för att få grumligt vatten.

Man får till en början tefärgad vatten när man dimper ner rötter i karet, men inte alltid! Det är inget skadligt för fiskarna och vid VattenByte VB, så försvinner det. Det man kan göra om det är små rötter är att man kan koka rötterna flera gånger så den teröda färgen försvinner.

Först köpte jag 40kg med en 10mm något men så tyckte jag det såg lite klent ut så köpte 20kg till av samma sort fast grövre. Ser riktigt snyggt ut men mina pansarmalar hade väl hellre haft finkornigt grus läste jag.[/QUOTE]

Det du kan göra är att ha en BIGpACK glasslåda, fulla den med finfin sand och sen lägga den i ett hörn av akvariet, gräv ner den så det andra gruset döljer lådan. På så sätt får pansarmalarna sitt :) och du behöver inte störa fiskarna så mkt.

mkt uppskattande. Tips snacka med Solis på Zoopet om pansarmalar. Hon har gröna fingrar när det gäller att odla på de :D

:)
#28 - 6 december 2010 13:49
Tack så mycket för svaren! =)

Glömde även säga att jag är extremt sugen på att ha ett par ålar också :P
Kollade på pansarålar, kunde de gå att sätta in ett par tro? Dom ska väl vara ganska snälla.
#29 - 6 december 2010 13:50
icehacker skrev:
Tack så mycket för svaren! =)

Glömde även säga att jag är extremt sugen på att ha ett par ålar också :P

Kollade på pansarålar, kunde de gå att sätta in ett par tro? Dom ska väl vara ganska snälla.

Hahaah! du har ett 290l! du borde skaffa dig ett 600l! ;)
#30 - 6 december 2010 13:52
Nubi skrev:
Hahaah! du har ett 290l! du borde skaffa dig ett 600l! ;)

hehe, ja det börjar väl luta åt det ja :P
#31 - 6 december 2010 14:03
icehacker skrev:
hehe, ja det börjar väl luta åt det ja :P

TÅLAMOD :) Det är det man ska ha som akvarie nörd :) TÅLAMOD
#32 - 6 december 2010 14:05
Nubi skrev:
TÅLAMOD :) Det är det man ska ha som akvarie nörd :) TÅLAMOD

Vart kan man köpa det? Behöver massor!!
#33 - 6 december 2010 14:05
har jag ju sagt 1000 gånger redan ( okej kasnske inte 1000)

Ice: ta nu o gör detta karet snyggt o med rätt fisk o inredning. fokusera.

jag började med 1 kar i februari i min lgh. fick hem nummer 7 för en vecka sen. men man gör ett kar i taget.
#34 - 6 december 2010 14:08
hannesc skrev:

Ice: ta nu o gör detta karet snyggt o med rätt fisk o inredning. fokusera.`jag började med 1 kar i februari i min lgh. fick hem nummer 7 för en vecka sen. men man gör ett kar i taget.

Visst har HC kört igång 7kar på mindre än ett år, men han har inte skyndat sig med karen, bara med att köpa nytt hela tiden ;)
#35 - 6 december 2010 14:09
Gör nu som VI säger;)
Lägg ner med att köpa flera fiskar eller "rädda" flera fiskar. Låt den gå nu i minst 1 månad innan du ens tänker på att skaffa nytt.

Köp hem nitrit test och ph test. Om du inte redan har.
#36 - 6 december 2010 14:11
precis som nubi säger här. fokus på ett kar i taget. särskillt i uppstarten. som tar minst en månad.

lyssna nu på farbror hannes o tant nubi :) haha!
#37 - 6 december 2010 14:14
hannesc skrev:

Ice: ta nu o gör detta karet snyggt o med rätt fisk o inredning. fokusera.

jag började med 1 kar i februari i min lgh. fick hem nummer 7 för en vecka sen. men man gör ett kar i taget.

Jo, du är heller inte ensam om det :P

Kollade på din blog med Nubi, ser riktigt fint ut, du hade flera roliga arter där verkar det som :P
#38 - 6 december 2010 14:22
icehacker skrev:
Jo, du är heller inte ensam om det :P

Kollade på din blog med Nubi, ser riktigt fint ut, du hade flera roliga arter där verkar det som :P

Jo jag har en hel del arter, katt, sambo, hund och fiskar ;)

I mitt stora har jag inte så många olika sorter, jag försöker hålla mig till en sort och utöka antalet :)
Jag är lååångt ifrån klar med 450l. Det tar sin lilla stund innan jag blir nöjd.
Nästa projekt blir att tömma 450l byta sand. DET tar TID!
#39 - 6 december 2010 14:28
Nubi skrev:
Jo jag har en hel del arter, katt, sambo, hund och fiskar ;)

I mitt stora har jag inte så många olika sorter, jag försöker hålla mig till en sort och utöka antalet :)

Jag är lååångt ifrån klar med 450l. Det tar sin lilla stund innan jag blir nöjd.

Nästa projekt blir att tömma 450l byta sand. DET tar TID!

haha, ja de e ju en del att hålla reda på ;)

Funderar på vad mitt nästa projekt ska bli (förutom att hålla liv i det jag har då ofc).

Tänkte att jag kan börja planera lite smått i alla fall.

Jag har ju gott om plats så kanske skulle börja fundera på ett stort, har ju VA uppdragit till övervåningen så det allra bästa (och lättaste) hade kanske vart om man satte in med in och ut-pumpar så de kan sköta sig själv bättre. Då tänker jag om man börjar fundera på 600+

Lite jobbigt att kånka vatten upp och ner för trappen :P
#40 - 6 december 2010 14:30
icehacker skrev:
haha, ja de e ju en del att hålla reda på ;)

Funderar på vad mitt nästa projekt ska bli (förutom att hålla liv i det jag har då ofc).

Tänkte att jag kan börja planera lite smått i alla fall.

Jag har ju gott om plats så kanske skulle börja fundera på ett stort, har ju VA uppdragit till övervåningen så det allra bästa (och lättaste) hade kanske vart om man satte in med in och ut-pumpar så de kan sköta sig själv bättre. Då tänker jag om man börjar fundera på 600+

Lite jobbigt att kånka vatten upp och ner för trappen :P

ett 600l är alltid trevligt :) och man kan göra så mkt mer och ha roligare fiskar. Men som sagt, fiskförbud och akvarieförbud för dig i minst 1½ månad ;)
#41 - 6 december 2010 14:31
höpp höpp.. lugna dig nu. haha. börja med detta nu först.

annars är slang att föredra. spannar är till för sopor o skurvatten.
#42 - 6 december 2010 14:33
[LIST=1]
[*]
Nubi skrev:
ett 600l är alltid trevligt :) och man kan göra så mkt mer och ha roligare fiskar. Men som sagt, fiskförbud och akvarieförbud för dig i minst 1½ månad ;)

[/LIST]

hehe, ok ;)

Jag är forumsnörd med så kommer nog hänga här hela dagarna på jobbet också så kan jag posta lite om hur det går för dom små liven.

Kanske skulle blivigt goldmember med.
#43 - 6 december 2010 14:45
samma som jag då :P haha.

a bli guldis så du kan lägga in bilder.
#44 - 6 december 2010 15:46
icehacker skrev:
[LIST=1]

[*]

[/LIST]

hehe, ok ;)

Jag är forumsnörd med så kommer nog hänga här hela dagarna på jobbet också så kan jag posta lite om hur det går för dom små liven.

Kanske skulle blivigt goldmember med.

Det tycker jag du ska bli :) :D
#45 - 6 december 2010 15:46
Har du nitrit och Ph test hemma?
#46 - 6 december 2010 15:51
Nubi skrev:
Har du nitrit och Ph test hemma?

Jag har ju mina stickor då som mäter allt möjligt, vet inte riktigt vilket ph det bör ligga på heller. Köpte lite sån korallsand som man kunde ha i filtret om det blev för högt.. eller var det för lågt? 0_o
#47 - 6 december 2010 16:08
korallsanden gör pht högt, rötter gör de lågt.
stickor är sämre än dropp test...men använd dig av dina stickor om du tycker de är bättre ;)
#48 - 6 december 2010 18:23
Nu e både nitrit och nitrat på 0, ph 7.6

Fiskarna ser ut att må bra. Svärdsbärarna e de inte så mkt fart i dock, dom simmar för sig själva i hörnet.

Malarna blev jättekompisar med bororna och följer efter dom.

Scalarerna glider snällt runt utan att bråka-
#49 - 6 december 2010 21:14
icehacker skrev:
Nu e både nitrit och nitrat på 0, ph 7.6

Fiskarna ser ut att må bra. Svärdsbärarna e de inte så mkt fart i dock, dom simmar för sig själva i hörnet.

Malarna blev jättekompisar med bororna och följer efter dom.

Scalarerna glider snällt runt utan att bråka-

Skönt! håll ett öga på vattnet. Gör ett test varannan dag. mata PYTTE PYTTE lite!
#50 - 7 december 2010 06:45
Nubi skrev:
Skönt! håll ett öga på vattnet. Gör ett test varannan dag. mata PYTTE PYTTE lite!

Hur mycket är egentligen pytte pytte lite? :P
#51 - 7 december 2010 07:33
det du tycker är lite o sen hälften av det
#52 - 7 december 2010 07:49
hannesc skrev:
det du tycker är lite o sen hälften av det

Har typ matat 10 "flarn" totalt på en vecka, det tycker jag är jättelite :P

Funderar på vad för mat jag ska ge till [COLOR=#000000][FONT=Arial]Gibbicepen med, han som har den nu matade bara med vanligt torrfoder men han vill väl gärna ha något mer? [/FONT][/COLOR]
#53 - 7 december 2010 09:24
Sen var det ju det där med bakgrund också, det måste man väl ha?

Fick med någon plastfilm som jag inte är så förtjust i, hade velat hitta någon, inte allt för dyr, slimline som passar istället. Tips på vart man kan hitta det billigt online?
#54 - 7 december 2010 09:27
pwss.

http://www.pwss.nu/home.php?cat=1255

aquaterra. lite billigare ( o lite sämre kvalitet, men oxå snyggare en lingt mig än BTN)
#55 - 7 december 2010 09:51
hannesc skrev:
pwss.

http://www.pwss.nu/home.php?cat=1255

aquaterra. lite billigare ( o lite sämre kvalitet, men oxå snyggare en lingt mig än BTN)

Verkar bli svårt att passa in dom med mina mått dock: [FONT=Arial]121x41x55cm, eller vad tror du?
[/FONT]
#56 - 7 december 2010 09:52
man får såga sörrö ;)
#57 - 7 december 2010 09:54
två sänna här
http://www.pwss.nu/product.php?productid=6735&cat=1255&page=1

det blir 100cm

sen 1 sån här
http://www.pwss.nu/product.php?productid=6736&cat=1255&page=1

120x45 :D

eller vad ditt kar 55 högt?

då är det ju bara att ta de andra som är 55 höga
Bilagor:
#58 - 7 december 2010 10:09
55 högt, men det fanns ju fint där ja. Blir 772 +frakt. Inte så farligt :P
Är den sandsten den finaste tro, ser så dåligt på deras bilder.
#59 - 7 december 2010 10:13
jag kommer nog köra den i min nya kub.
men titta på BTN med om du vill. kanske liiite dyrare.
#60 - 7 december 2010 10:19
Vad är förresten anledningen till att man _måste_ ha bakgrund, är det för fiskarnas trivsel eller?
#61 - 7 december 2010 10:21
om jag inte missminner så är det lag på att 1 sida måste vara insynsskyddad. för fiskarnas välbefinnande. o så kan man ju lika väl göra nått snyggt av det. för det blir ju myclet snyggare med en snygg bakgrund i karet!
#62 - 7 december 2010 10:23
Som mitt står nu är det insyn från båda sidor så det är ju iofs snyggare men om fiskarna inte mår bra av det så får jag ju se till att fixa det.
#63 - 7 december 2010 10:25
man får ett annat ljup i karet med en bakgrund med
Bilagor:
#64 - 7 december 2010 10:26
Men nu får jag ju lite problem eftersom ja inte va klar över att man va tvungen att ha det.. har ju redan fiskarna i där nu :S
Bilagor:
#65 - 7 december 2010 10:28
asså jag har kar som inte är insynsskyddade. typ räkvasen etc. o många andra med här. så det är väl sådär med det.

ja du får la ta en helg o starta upp ett kar vid sidan som du kan ha fiskarna i så länge. tömma det andra, ut med sanden. torka rent. silikona dit bakgrunden o vänta nått dygn o starta upp igen.
#66 - 7 december 2010 10:29
som vi sagt innan. man ska skynda låååååångsamt! o tänka igenom ordentligt. annars händer sånt här lätt.
#67 - 7 december 2010 10:31
Men ska ja starta upp ett nytt kar att ha fiskarna i under tiden så ska väl de genomgå samma prosedur och så i ngra månader först också? :S
#68 - 7 december 2010 10:32
ne du har ju filter o vatten redan färdigt från ditt nuvarande kar elkler hur?
o de ska ju bara vara där i ett par dagar så hinner nog inte få en nitritspik på den lilla tiden
#69 - 7 december 2010 10:34
Sant.. Har inget annat kar ännu dock så då blir ju frågan istället om jag ska skaffa ett litet och ha till yngel eller om jag ska skaffa ett större och ha det nuvarande till yngel istället :P
#70 - 7 december 2010 10:36
du gör som du vill :)
#71 - 7 december 2010 16:35
Eller vänta i en månad så karet är helt stabilt!! innan du stressar de genom att flytta de till annat kar mm.
Att hålla på och stressa fiskarna och sen dumpa ner de i ett kar där det inte är stabilt....hur bra tror du det är för fiskarna?
#72 - 7 december 2010 17:48
Då har jag släppt i dom "begagnade" fiskarna, malen ligger kvar exakt där han hamnade, scalaren sitter snett i hörn och cikliderna simmar nyfiket runt. Nu håller vi tummarna!
#73 - 7 december 2010 17:56
Nu håller vi alla tummarna och du får hålla dig ifrån fiskaffärerna! *skratt* ;)
bilder!!!
#74 - 7 december 2010 18:23
Va roliga paletterna var att titta på, nyfikna små rackare. Honan va nog dräktig sa han med. Sen brukade dom tydligen mata malen med köttbullar & kassler ^^
Den stora scalaren verkar lite piggare nu med, har simmat några varv och ryggfenan står upp nu.

Har tagit lite bilder & filmat men mitt goldmembership e inte aktivt ännu.
#75 - 7 december 2010 18:36
Du kan alltid lägga upp bilderna på ngn sida och sen kopiera länken hit :)

Paletterna är roliga och har ett roligt beteende.
GUD NEJ NEJ NEJ! Man ska inte mata malar med animalisk föda, de äter alger, grönsaker, döda fiskar då och då.
Gör det inte, ge malen grönsaker så som broccoli, paprika, gurka :)
eller algtabletter om du är lat ;)
#76 - 7 december 2010 19:10
#77 - 7 december 2010 19:28
Kan inte se förräns du accepterar vänförfrågan :D
#78 - 7 december 2010 19:57
done :)
Bilagor:
#79 - 7 december 2010 20:05
sweeet! :)
men som jag sa fiskinköps förbud! ,-)
#80 - 7 december 2010 20:14
Lovar att inte köpa mer nu på länge :P
Men har lite problem att fixa en bra plats till malen, han e för stor för grottan som jag gjorde :(
#81 - 7 december 2010 20:28
Angående insynsskydd gäller väl "en insynsskyddad sida eller så ska inredningen ger likvärdig effekt" om jag mins rätt. Så ett slags "berg" anv något, modell saltvatten, borde räknas som godkänt. Annars solfilm eller liknande på baksidan. :)

Kasta i en massa sten och rötter så blir det grottor åt malen, de trixar ofta till en själv om de får något att krypa in under. ;)
Bilagor:
#82 - 7 december 2010 20:29
Fler stenar så gör du grottan lite längre och det lär han uppskatta :)
#83 - 7 december 2010 21:00
La ut en snutt på youtube här:
[youtube]KpQavVCuVAo[/youtube]

Ser inte ut som han e nöjd :S
#84 - 7 december 2010 22:32
han ser väl jättenöjd ut.
du stressar för mycket!!!!! lugna ner dig! bara för att du lägger in en sten så kommer de inte bli tokglada o trivas på 5 minuter. o du har precis fått hem fiskarna med. kan ta veckor för de att aklimatisera sig.

säger det igen T Å L A M O D!!

du behöver mycket mer tålamod!!
#85 - 7 december 2010 22:55
Jag tycker han ser pigg och fin ut! Vill du se en sjuk pleco skulle du sett min gamla. :(
Mer skydd som sagt i form av sten och rötter du slänger i och gärna något insynsskydd så ser det riktigt lovande ut som malakvarium. :)
#86 - 8 december 2010 06:57
Jo han ær ju pigg men det verkar lite jobbigt och trångt før honom dær, vill han inte kunna ligga i grottan och ha fenan uppe tex? Børjar førstå varfør dom vill ha 600l nu :P

Men det børjar faktiskt se riktigt fint befolkat ut i akvariet nu. Den stora scalaren verkar rætt så snæll men småjagar dom andre mindre en del.

Antar att den større av paletterna ær honan? Hon brukar jaga hanen i alla fall och i morse nær jag tænde i akvariet så satt dom i vart sitt gømstælle och verkade næstan vaka eller något. Vældigt søta iaf :P

Sværdsbærarna ær inte så vidare roliga har jag kommit fram till också, dom gør inte så mycket.

Pansarmalarna har ja gillat sen starten dock, nu børjade dom genast att hjælpa jættemalen att tvætta sig med :)
#87 - 8 december 2010 07:05
min pleco jag har i malawit gömmer sig bland stenarna o trycker ihop sig med. sluta oroa dig. han ser ut att ha det fint. om man då bortser från att karet är för litet.
#88 - 8 december 2010 08:30
Han kanske inte behøver ha någon større grotta alltså?
Funderade lite smått om man skulle bygga om hela ena sidan till en stor fin grotta åt honom men han kanske trivs som dær ær? Tycker han e ganska så rørlig och simmar runt en del och så också så han verkar ju frisk iaf (trots alla mamma scan køttbullar som han mumsat ;)

Kanske skulle gå øver till lite gurka før honom dær istællet =)

Sen verkar den stora nya scalaren ha tagit ut revir i andra hørnet vid pumpen, så funderar på om paletterna kanske inte kænner sig trygga med de gømstællene dær, om dom ska yngla av sig mao.

Så då borde man kanske bygga något bættre i mitten, nu sitter dom i skallen samt trædrotsreplikan i mitten mestadels så det kanske funkar bra nog?
#89 - 8 december 2010 10:55
hannesc skrev:
min pleco jag har i malawit gömmer sig bland stenarna o trycker ihop sig med. sluta oroa dig. han ser ut att ha det fint. om man då bortser från att karet är för litet.

Är inte 250 liter mindre än 260 liter då? :) Eller är din liten fortfarande som mina två kanske, har ju två Gibbiceps i mitt kar, fast en på ca 10 å den andra är nog ca 12 cm.
#90 - 8 december 2010 11:04
haha a jag vet. min är väl kanske 10-12 cm. så jag har börjat planera för flytt för honom snart. till ett 2700L kar :D
#91 - 8 december 2010 11:08
hannesc skrev:
haha a jag vet. min är väl kanske 10-12 cm. så jag har börjat planera för flytt för honom snart. till ett 2700L kar :D

Har du ett 2700l kar på g? :P:P
#92 - 8 december 2010 11:26
hannesc skrev:

Hehe ok, mina ska också få flytta nån annanstans. Ska bara komma på vad jag ska ha för annan mal som äter alger bra, inte blir så stor å är lite mer speciell än en ancistrus.
#93 - 8 december 2010 12:03
icehacker skrev:
Har du ett 2700l kar på g? :P:P

haha. om det vore så väl. nee det är ett stort malawi-kar på DM i jkpg.

FaZt skrev:
Hehe ok, mina ska också få flytta nån annanstans. Ska bara komma på vad jag ska ha för annan mal som äter alger bra, inte blir så stor å är lite mer speciell än en ancistrus.

mm jag med typ
#94 - 8 december 2010 12:39
L046 hade varit skoj, fast de äter väl inte direkt alger så de går bort pga det. Annars hittade jag såna till rätt bra pris i norge, 600 nok för 3.5 cm å 950 nok för 5,5-6 cm.
Bilagor:
#95 - 9 december 2010 09:25
Læser att många kør med grottor av delade kokosnøtter till lekplats. Tror ni det funkar om man sætter den "delade" halvytan mot glaset och så ett litet hål ut i sjælva akvariet, så att man kan hålla lite koll menar jag :P
#96 - 9 december 2010 10:26
vad ska du hålla koll på? ser väl inte så snyggt ut kanske men det funkar kanske
#97 - 9 december 2010 10:32
hannesc skrev:
vad ska du hålla koll på? ser väl inte så snyggt ut kanske men det funkar kanske

Nja, mest va dom har før sig dær inne :P
Sitter och spekulerar på vad mina paletter vill ha før "bo" nu næmligen, sen har vi ju pansarmalarna med, dom vill væl sækert också ha något.

Nu finns en trasig-kruk-replika med ganska stora hål i så de kanske inte kænns så trygggt før dom. Sen finns en ihålig-trædstams-replika och en skalle, inga av dom ær væl kanske optimala.
#98 - 9 december 2010 12:08
köp cocosnötter, gör hål på de, koka de och sen gör hål på toppen av cocosnötterna. Det är snyggare än krukor och det trivs de flesta paletterna med :)
#99 - 9 december 2010 12:09
Nubi skrev:
köp cocosnötter, gör hål på de, koka de och sen gör hål på toppen av cocosnötterna. Det är snyggare än krukor och det trivs de flesta paletterna med :)

Ok, inte dela dom alltså utan bara lägga hela med ett litet hål i? :P
#100 - 9 december 2010 12:09
Whaffö skriver du så konstigt, med æ osv?
#101 - 9 december 2010 12:11
Nubi skrev:
Whaffö skriver du så konstigt, med æ osv?

Jobbar i Norge, dom är konstiga ;)
#102 - 9 december 2010 12:18
:d:d misstänkte nästan det hahaahah!
#103 - 10 december 2010 07:32
Nu har jag matat vældigt sparsamt sen i tisdags men det ær ju bara dom små bororna och de små scalarerna som snabbt glufsar i sig all mat på 2 sec. Den stora scalaren gør inget førsøk i att få ngn mat och inte heller paletterna eller sværdbærarna :S

La i två ærtor och en liten bit gurka hær om dagen och dessa ær nu borta men gissar att det ær Bernt som kækat upp dom.

Ær det inte risk att dom svælter tro eller nær kan man børja mata lite mer tycker ni?
#104 - 10 december 2010 07:56
icehacker skrev:
Nu har jag matat vældigt sparsamt sen i tisdags men det ær ju bara dom små bororna och de små scalarerna som snabbt glufsar i sig all mat på 2 sec. Den stora scalaren gør inget førsøk i att få ngn mat och inte heller paletterna eller sværdbærarna :S

La i två ærtor och en liten bit gurka hær om dagen och dessa ær nu borta men gissar att det ær Bernt som kækat upp dom.

Ær det inte risk att dom svælter tro eller nær kan man børja mata lite mer tycker ni?

Nope, fiskar kan gå månader utan att äta. De svälter inte. Är paletterna eller scalaren hungrig så kommer de att äta, vem säger att det bara är Bernt som käkat ärtor och gurka ;9
#105 - 10 december 2010 08:08
hehe, jo iofs har jag sett pansarmalarna och sværdisarna førsøka sig på det men tyckte ærtan verkade lite i størsta laget før dom :P
Bernt har dock lyckats riva upp samt kæka upp flera av mina fina væxter så får nog testa det du sa med lite brocoli så kanske han lugnar sig :P
#106 - 10 december 2010 08:15
Ge grabben broccoli!
de är stora de där malarna och de behöver plats att simma/röra sig på, jag tycker du ska hitta ett nytt hem åt honom :)
#107 - 10 december 2010 08:16
Nubi skrev:
Ge grabben broccoli!

de är stora de där malarna och de behöver plats att simma/röra sig på, jag tycker du ska hitta ett nytt hem åt honom :)

Jag håller ju på att planera ett nytt hem, dvs att köpa ett större kar och fixa en mega-grotta samt ev en partner åt honom :P
Men har ju fått order om att lugna mig så nu planerar jag bara lite i det dunkla samt håller ett öga på blocket ;)
#108 - 10 december 2010 08:54
Har en kompis som har 2st också som blivit för stora för hans kar som jag funderar lite på (sen när jag fixat en jätte-burk :P)
#109 - 10 december 2010 12:38
icehacker skrev:
Har en kompis som har 2st också som blivit för stora för hans kar som jag funderar lite på (sen när jag fixat en jätte-burk :P)

hmmmm...vad är det för Jätte-bur du har tänkt dig?
säg 720l :D
#110 - 10 december 2010 12:39
icehacker skrev:
Jag håller ju på att planera ett nytt hem, dvs att köpa ett större kar och fixa en mega-grotta samt ev en partner åt honom :P

Men har ju fått order om att lugna mig så nu planerar jag bara lite i det dunkla samt håller ett öga på blocket ;)

hehehe duktig pöjk ;)
#111 - 10 december 2010 12:46
hehe, jadu! Sitter och tokläser om allas roliga projekt här på zoopet :P
Blir ju sugen på allt möjligt! Sen kontrakollar man lite på blocket och ser massa kul där med så har väl eg inte bestämt mig riktigt ännu.

Men tänkte planera detta ordentligt så det inte blir lika impulsivt som mitt första (om jag inte hittar något jättefint billigt och måste dvs :P).

Hade passat sjukt bra med ett 720l som man bygger upp med vita tegelstenar, att ha längs hela trappräcket där jag har mitt nuvarande :P

Men ska man byta 20-30% av de vattnet varje vecka så lär det nog fort ta kål på mitt intresse befarar jag :S
#112 - 10 december 2010 12:49
Använder du hink? Med slang direkt till avlopp och kran är dit inte mer jobb för ett större kar. :)
#113 - 10 december 2010 12:50
icehacker skrev:

Blir ju sugen på allt möjligt! Sen kontrakollar man lite på blocket och ser massa kul där med så har väl eg inte bestämt mig riktigt ännu.

Men tänkte planera detta ordentligt så det inte blir lika impulsivt som mitt första (om jag inte hittar något jättefint billigt och måste dvs :P).

Hade passat sjukt bra med ett 720l som man bygger upp med vita tegelstenar, att ha längs hela trappräcket där jag har mitt nuvarande :P

Men ska man byta 20-30% av de vattnet varje vecka så lär det nog fort ta kål på mitt intresse befarar jag :S

njea, jag gjorde VB i mitt 720l varannan vecka :) och med slang till badrummet tog det ca 20min :)
Enkelt och som sagt varannan vecka. en sån bagatell grej ska ju inte hindra dig från att skaffa ett stort kar ;)
#114 - 10 december 2010 12:51
Är väl inte några större besvär med att byta 30% på ett 300 kar mot ett 720 kar? Tar bara lite längre tid med slangen, men jobbigare är de ju inte.
#115 - 10 december 2010 12:52
Slang ja, det va ingen dum ide :P
Bara inte fiskarna sugs med men kanske får sätta ngt tyg eller så där då.
#116 - 10 december 2010 12:54
Nylonstrumpa om du är orolig, bara att sno tjejens.;)
#117 - 10 december 2010 13:35
Eller så köper man slamhävert. Ingen spill överhuvudtaget
http://www.pwss.nu/product.php?productid=4645&cat=57&page=1
SÅååå smidigt och så enkelt :) Jag bara älskar min!!
#118 - 10 december 2010 13:38
Mycket dyrare än en slang (hujeda om man ska ha förlängning!) och en hävert till slangen kan man göra själv. ;)
#119 - 10 december 2010 13:40
Mycket dyrare än en slang (hujeda om man ska ha förlängning!) och en hävert till slangen kan man göra själv. ;)

ska han säga som precis köpt slang till sina kar :P *skratt*
Det finns billigare än den på pwss,
De må vara dyrare än en slang, men sååå mkt praktiskt och ingen spill, dessutom kan man starta igång den genom att vrida på en ventil :) så nöjd med min (den kom med karet :P)
#120 - 10 december 2010 13:48
Nej, jag snodde våra trädgårdslangar som vinterförvarades (med tillåtelse), mycket billigt. ;)
Det där med spill får du förklara? Men start med ventil är är värt en del...
Hur lång är den du har och hur kopplar man den "till vasken"?
#121 - 10 december 2010 13:56
Nej, jag snodde våra trädgårdslangar som vinterförvarades (med tillåtelse), mycket billigt. ;)

Det där med spill får du förklara? Men start med ventil är är värt en del...

Hur lång är den du har och hur kopplar man den "till vasken"?

Spill, dvs vattendroppar, sånt slipper jag nu, förr körde jag vattenslang och det vart alltid vattendroppar.
Anyway...nu ska jag förklara
I badrummet har vi en duschen, och sen en ratt som man ändrar på att den tiden det var badkar åkte vattnet ner i badkaret och inte duschen, sån har alla som har dusch och badkar. Ialf vi har inget badkar, så den gängan som finns på slangen passar PERFEKT!! där :)
så jag behöver bara skruva ihop den och sen woalaaaaa klar! :) så som du gör med vattenslangen i badrummet....
känns som jag har nu flummat ett X antal rader *skratt*
#122 - 10 december 2010 16:38
kollade värdena igen, ser bra ut, lite hårt kanske men.
Verkar lite som paletthanen simmar runt och hämtar stenar som han lägger i en kruka :p
Bert verkar lite småtrött på att pansarmalarna simmar på honom hela tiden så han gör lite ryckningar mot dom, har ja inte sett förut.

Nu har de snart gått 2v, bör jag byta lite vatten eller vänta lite till tro?
#123 - 11 december 2010 20:19
Vänta med att byta vatten, en månad innan man byter vatten och då 20% av vattnet är bra mått :)

Det låter som dina paletter vill bygga bo :) eller håller på med det. GRATTIS! :D
#124 - 11 december 2010 20:44
De med att vänta en månad med vattenbyte gäller väl bara om man startat akvariet som man bör med få fiskar. Har man i en massa direkt så bör man väl byta varje vecka direkt från början? Så gjorde iaf jag då mitt startades med alla fiskar jag fick med när jag köpte karet.
#125 - 11 december 2010 20:51
FaZt skrev:
De med att vänta en månad med vattenbyte gäller väl bara om man startat akvariet som man bör med få fiskar. Har man i en massa direkt så bör man väl byta varje vecka direkt från början? Så gjorde iaf jag då mitt startades med alla fiskar jag fick med när jag köpte karet.

aaaa, det sant, :) ett 20% vb borede inte sitta fel :)
#126 - 11 december 2010 21:19
Håller med FaZt här. I teorin borde det finnas någ med mat åt bakterierna vid hög belastning ändå. Fast man kan ju sakta ner det en smula med bytet men det borde väl inte vara mycket?
#127 - 13 december 2010 11:05
Då får jag göra ett litet ryckande där då, men bara för att klargöra. Ska man ta en slang och bara suga då samt sätta en nylonstrupa på ?

Nubi skrev:
Det låter som dina paletter vill bygga bo :) eller håller på med det. GRATTIS! :D

Hoppas på det, har köpt en koksnöt till dom med nu men hittar inte mitt stora borr bara :S
#128 - 13 december 2010 11:59
skippa nylonstrumpan. jag har då aldrig varit med om att fiskarna åker med slangen. o då har jag massa tetror dessutom.

kokosnöten kan du såga itu. sen kokar du de två halvorna i typ 20 min. gröper ur köttet. sen kan du ta en plygrip elleren tång o bryta upp en grottöppning. ( blir snyggare när det är lite ojämt än ett perfekt hål liksom)
#129 - 13 december 2010 12:03
hannesc skrev:
skippa nylonstrumpan. jag har då aldrig varit med om att fiskarna åker med slangen. o då har jag massa tetror dessutom.

kokosnöten kan du såga itu. sen kokar du de två halvorna i typ 20 min. gröper ur köttet. sen kan du ta en plygrip elleren tång o bryta upp en grottöppning. ( blir snyggare när det är lite ojämt än ett perfekt hål liksom)

Ah ok, men det skall alltså vara en halv och inte en hel nöt då?
#130 - 13 december 2010 12:35
icehacker skrev:
Ah ok, men det skall alltså vara en halv och inte en hel nöt då?

Hahaha =) Yes en hel nöt blir två halvor :)
#131 - 13 december 2010 12:39
Sen har jag även lagt märke till att pumpen verkar ha tappat väldigt mycket i fart. När jag riktade om den till ytan så sprutade det vatten men nu är det bara lite rörelse på ytan. Tycker mig även se att firrarna är uppe vid ytan rätt så ofta. Har läst att farten brukar avta rätt så mycket så då är ju frågan om jag borde skaffa någon syrepump eller annat tro?
#132 - 13 december 2010 12:39
icehacker skrev:
Då får jag göra ett litet ryckande där då, men bara för att klargöra. Ska man ta en slang och bara suga då samt sätta en nylonstrupa på ?

Du kan om du vill och hittar en såndär plastkorg som sitter på (om du har ytterfilter) insuget av ytterfiltret. Den som suger IN vatten in i pumpen. tar man en sån korg (brukar finnas att köpa lösa i akvarieaffärer) så kan du koppla en sån till slangen. På så sätt behöver du inte stå och spana efter att ngn stackare hamnar i slangen.

Hoppas på det, har köpt en koksnöt till dom med nu men hittar inte mitt stora borr bara :S

Såg eller manchetas funkar att dela cocosnöten :) men passa fingrarna,:p
#133 - 13 december 2010 12:42
icehacker skrev:
Sen har jag även lagt märke till att pumpen verkar ha tappat väldigt mycket i fart. När jag riktade om den till ytan så sprutade det vatten men nu är det bara lite rörelse på ytan. Tycker mig även se att firrarna är uppe vid ytan rätt så ofta. Har läst att farten brukar avta rätt så mycket så då är ju frågan om jag borde skaffa någon syrepump eller annat tro?

Vad har du för pump till karet? är det ett innerfilter eller ytterfilter?
Det kan vara så att det sitter en massa skit i filtret, gegga och skräp från fiskarna, som gör att vattnet inte går igenom filtret ordentligt.
Vanligt när man har innerfilter tycker jag.
#134 - 13 december 2010 12:47
Det är innerfilter, standard från juwel.
#135 - 13 december 2010 12:51
icehacker skrev:
Det är innerfilter, standard från juwel.

hmm...svårt, hade det varit mitt akvarium hade jag tagit upp filtret, kollat om det fanns masa gojs i filtret, squeezat ut lite i akvariet igen och sen sköljt ut resten i duschen. men du har "nystartad" akvarium med fiskar och låter som nitrit är på gång....svårt dedär.
(MEN innan dess hade jag nog satt dit en provisorisk innerfilter för att få cirkulationen igång eller köpt mig en ytterfilter....
Slå på stort på en gång så slipper du tänka på att det ska täppa igen)
#136 - 13 december 2010 13:23
Hmm, køpa ytterfilter alltså. Ska man køra med båda då eller samt vad kostar ett hyfsat sånt tro?
#137 - 13 december 2010 13:29
nu har jag glömt hur stort kar du har. berätte igen
#138 - 13 december 2010 13:30
"Mitt nya 260l" ;)
#139 - 13 december 2010 13:34
Lyfter du blicken liiite hannes, så ser du på fliken att tråden heter "Mitt nya 260l" Så hur många liter kan då karet vara på måntro? ;)
#140 - 13 december 2010 13:36
Miliimli skrev:
Lyfter du blicken liiite hannes, så ser du på fliken att tråden heter "Mitt nya 260l" Så hur många liter kan då karet vara på måntro? ;)

Det är han som är LAAAT!
#141 - 13 december 2010 13:36
käften alla människor!! måndastrött efter helgen.... fan

ne förlåt.. inte skälla för att jag är dum i huvvet

okej men ett fluval 405 eller kanske tetratec 1200 ex skulle sitta fint :)
#142 - 13 december 2010 13:37
icehacker skrev:
Hmm, køpa ytterfilter alltså. Ska man køra med båda då eller samt vad kostar ett hyfsat sånt tro?

mmm nytt filter är ngt att satsa på.
Kör igång båda, det du kan göra när du får hem den nya är att hälla filtergojset från den gamla in i den nya och sen starta igång den :)
kör båda samtidigt i någon vecka (jag körde min i 2 veckor....jag e ju nojjig oxå)
#143 - 13 december 2010 13:41
hannesc skrev:
käften alla människor!! måndastrött efter helgen.... fan

ne förlåt.. inte skälla för att jag är dum i huvvet

okej men ett fluval 405 eller kanske tetratec 1200 ex skulle sitta fint :)

ooohj, ngn som inte fick ngt i helgen ;)
du e inte dum i huvudet, du e handikappad, en skillnad ;)

Skulle skippa fluvalen och köpa en tetratec, kanske en som är lite mr kraftigare än en 1200.
Mkt tystare och den dagen du får för dig att köpa en 720l behöver du inte uppdatera filtret ;)
#145 - 13 december 2010 14:03
jag har 1200an. är så jäkla skitnöjd med den så det finns inte! dödstyst. har den i sovrummet tillomed. fluvalen låter mer. ( har ett sånt med)
#146 - 13 december 2010 14:07
hannesc skrev:
jag har 1200an. är så jäkla skitnöjd med den så det finns inte! dödstyst. har den i sovrummet tillomed. fluvalen låter mer. ( har ett sånt med)

Okej, kanske får ønska mig det i julklapp då :P
Med ett sånt behøver man inte rengøra filer lika ofta heller va?
#147 - 13 december 2010 14:12
icehacker skrev:
Okej, kanske får ønska mig det i julklapp då :P

Med ett sånt behøver man inte rengøra filer lika ofta heller va?

Nej sånt behöver man knappt rengöra.
Ju större kapacitet i filtret du köper desto BÄTTRE för karet och MINDRE jobb för dig :)
Har inte rengjort mitt ytterfilter på *räknar* kan det vara mer än ett halvår.... O_O

du får önska dig en sån i julklapp! :D
#148 - 13 december 2010 14:16
samma här. 2 gånger på ett år nu.
#149 - 13 december 2010 14:30
Bra att komma ihåg oxå att du har en bamsemal som kan skita ner rätt mkt, så det är bra att ha en Dunder excellente ytterfilter :)
Och den dagen du får för dig att byta upp till ett större kar kan du alltid komplettera med en innerfilter istället för att köpa nytt all over again :D
#150 - 13 december 2010 14:47
eller ett till ytterfilter.
#151 - 13 december 2010 14:57
Nubi skrev:
Bra att komma ihåg oxå att du har en bamsemal som kan skita ner rätt mkt, så det är bra att ha en Dunder excellente ytterfilter :)

Och den dagen du får för dig att byta upp till ett större kar kan du alltid komplettera med en innerfilter istället för att köpa nytt all over again :D

Jo, det ær han duktig på. Tuggar æven i sig en del væxter samt har dille på att dra upp røtterna så de flyter massa grejjer :/
Men ska jag alltså strunta helt i innerfiltret sen då?
Samt ær det inte fara før læckage med ytterfilter, e inte så sugen på att ha 240l vatten utpumpat :P
#152 - 13 december 2010 15:04
väldigt sällan det händer. läckage asså. men det finns lite smarta lösningar på det. man köra ett litet hål i insuget precis under vattenytan så om det läcker kommer dne bara kunna pumpa ut till hålet. för sen suger den luft o häverteffekten stannar. men väldigt sällan man hör talas om att det läcker så mycket att det pumpar ut 240L. snarare att det läcker lite i packningen men det märker man snabbt.. men inget jag vart med om o jag har 4 olika ytterfilter hemma
Bilagor:
#153 - 13 december 2010 15:07
Vet att det är ovanligt, men jag är nog också lite rädd ytterfilter. Har en kompis som jag fick ner i akvarieträsket och då hon ville skaffa större kar så kollade hon med hyresvärden först. De satte ett max antal liter på 200. Inte för att golvet inte skulle hålla, men deras dotter som bott där innan hade haft ett större (vet inte hur stort) med ytterfilter. Det hade fått fnatt och pumpat ut allt vatten vilke ledde till grundrenovering inte bara av den lägenheten utan också av de två under.
Inte så kul....

Hoppas jag inte skrämmer dig här! Sånt här hör ju ändå inte till vanligheterna!
#154 - 14 december 2010 20:45
Hittade en död stackars liten pansarmal på bottnen idag :S
Undrar om det är en bra taktik av dom små rackarna att envisas med att äta mat _under_ Bernt hela tiden.. Han verkar rätt så irriterad på dom samt även på paletterna nu. Kan den ha klämts ihjäl tro? :(
#155 - 15 december 2010 17:43
Bernt va inte så jættesugen på mal-tabletten så alla fiskar kom och skulle hjælpa till vilket resulterade i att han jagade och flaxade med fenorna men dom kommer ju tillbaka hela tiden så han kanske blev sur och slog ihjæl den lille stackarn :S
#156 - 15 december 2010 18:54
icehacker skrev:
Bernt va inte så jættesugen på mal-tabletten så alla fiskar kom och skulle hjælpa till vilket resulterade i att han jagade och flaxade med fenorna men dom kommer ju tillbaka hela tiden så han kanske blev sur och slog ihjæl den lille stackarn :S

eller så är den lille känslig av sig och dog av ngt annat....
#157 - 15 december 2010 19:03
Japp, fiskar kan dö av annat än bråk.
En pansarmal lär vara rejält snabb och smidig för en stor pleco.
#158 - 15 december 2010 19:14
Exakt, tänk dig en stor fet sumobrottare (din mal) som ska fånga VD, Den har INGEN chans för VD är 100 ggr snabbare i svängarna.
;) (sorry kunde inte låta bli)
#159 - 15 december 2010 20:40
Nja, tror nog inte han har simmat ikapp och klubbat ner den men tänkte mer att om dom ligger under honom och äter (vilket dom alltid prompt ska göra) så borde han väl kunna knusa dom med bara sin tyngd eller om han rycker till :S
Bilagor:
#160 - 16 december 2010 12:16
Nu fick jag fixat till kokosnøten, delade i två (en større och en mindre pga skevt sågande :P) och placerat ut dem, det blev genast vældigt intressant før Paletterna så tror dom gillade det boet :P Placerade det i mitten också då Bert har lagit beslag på vænstra halvan och jagar bort alla som ær i vægen och sen har den stora scalaren tagit ut det motsatta hørnet så tænkte att det blir mest ostørt dær. Dær væxer dessutom en vældigt frodig væxt av ngt slag så det borde ge lite extra trygghet också hoppas jag =)

Har nu æven lagt mærke till att en av botierna ær vældigt vældigt rund om magen gæmført med de andra, samma med en utav sværdsbærarna, kan de redan vara på gång dær tro? :P

Længtar till det blir lite yngel i karet! :P
#161 - 16 december 2010 12:27
knäckte du upp en öppning eller nötterna?
#162 - 16 december 2010 12:28
hannesc skrev:
knäckte du upp en öppning eller nötterna?

Japp, gjorde som du sa och tog en tång och brøt upp en fint =)
Så dær sitter den stora och "hovrar" nu :P
#163 - 16 december 2010 13:47
icehacker skrev:
japp, gjorde som du sa och tog en tång och brøt upp en fint =)

så dær sitter den stora och "hovrar" nu :p

grattis :d
Bilder vill ja se :)
#164 - 16 december 2010 13:48
Nubi skrev:
grattis :d

Bilder vill ja se :)

En som råkade få med sig min kamera i helgen tyværr men ska se om ja inte kan fixa lite ikvæll :P
#165 - 16 december 2010 13:49
icehacker skrev:
En som råkade få med sig min kamera i helgen tyværr men ska se om ja inte kan fixa lite ikvæll :P

sounds goodie
#166 - 17 december 2010 01:40
Nu har dom börjat med lite underligt beteende, är detta lek tro?
Märk hur honan(?) snurrar på väldigt underligt vis när dom är vid "boet".
[youtube]6UtaX_FOnf0[/youtube]
" target="_blank">
#167 - 17 december 2010 09:40
Ser ingen rom idag dock men som på filmen ovan höll dom på halva kvällen så kke på g? :P
#168 - 17 december 2010 11:41
icehacker skrev:
Ser ingen rom idag dock men som på filmen ovan höll dom på halva kvällen så kke på g? :P

Hon triggar igång sin hane till lek när hon gör så :) vilket är super kul, tecken på att de trivs! :)
Det kan ta ett par ggr innan de förstår att romen är inget man ska äta, sen har du ett par romätare i karet, platys, scalarer, MALEN.
En nattlampa (vilken spotlight som helst) som du har igång på nätterna, så lär romen bli uppätna av de andra invånarna.
#169 - 17 december 2010 11:50
Ah, trevligt! :)
Dessa sötingarna är ju några år gamla och hade tydligen ynglat förr enligt den förra ägaren så hoppas de vet att rom inte = godis :P
Sen borde hon väl lägga romen i kokosnöten och dit kommer ju bara kilfläcksbororna in och sen ska hon väl vakta med?
#170 - 17 december 2010 11:59
icehacker skrev:
Ah, trevligt! :)

Dessa sötingarna är ju några år gamla och hade tydligen ynglat förr enligt den förra ägaren så hoppas de vet att rom inte = godis :P

Sen borde hon väl lägga romen i kokosnöten och dit kommer ju bara kilfläcksbororna in och sen ska hon väl vakta med?

De hjälps åt :) med vaktandet, en ute som vaktar, den andra inne som fläktar, sen tror jag att honan har hand om ynglerna när de kommer ut ur holken men är inte helt 100..Finns säkert ngn annan som har haft tur med sina paletter :)
#171 - 17 december 2010 12:11
Åh vad roligt de hade vart att se henne valla runt massa småttingar! :P
#172 - 17 december 2010 12:15
icehacker skrev:
Åh vad roligt de hade vart att se henne valla runt massa småttingar! :P

Det säger du nu ja, när de väl börjar slutar de inte....en kull med 100tals småttingar som tar över ditt 260l. Kanske bra med fiskar som gillar att äta yngel :)
#173 - 17 december 2010 12:21
Nubi skrev:
Det säger du nu ja, när de väl börjar slutar de inte....en kull med 100tals småttingar som tar över ditt 260l. Kanske bra med fiskar som gillar att äta yngel :)

hehe, ja men det ser jag som lyxproblem :P
Får dom yngel nu så kommer de direkt i yngelnätgrejjen som jag köpte :)
Annars lär väl dom flesta bli mat även om jag inte har så aggressiva fiskar.

Sen hade det ju vart kul med lite fler plaetter men då blir det risk för inavel väl om det bara är syskon och föräldrar de går med?
#174 - 17 december 2010 12:30
icehacker skrev:
hehe, ja men det ser jag som lyxproblem :P

Får dom yngel nu så kommer de direkt i yngelnätgrejjen som jag köpte :)

Annars lär väl dom flesta bli mat även om jag inte har så aggressiva fiskar.

Sen hade det ju vart kul med lite fler plaetter men då blir det risk för inavel väl om det bara är syskon och föräldrar de går med?

Jo :) Paletter kan man ha, ett gäng, men de är jävligt elaka av sig i sitt gäng, de kan mobba ihjäl andra fiskar och stressa ihjäl andra fiskar om man inte har tillräckligt stort...sen är ju alla fiskar individer och man får ta all information med en nypa salt :)
#175 - 17 december 2010 12:50
Hur är det med inavel och så hos fiskar då?
#176 - 17 december 2010 15:53
icehacker skrev:
Hur är det med inavel och så hos fiskar då?

Inget att oroa sig över i första taget som hobby odlare. :)
Kommer inte ihåg hur många kullar en far korsad med hona kan få innan det blir defekt....lär säkert ngn svara på som är duktigare och kan det där om statistiken.....
#177 - 22 december 2010 12:29
Nyckelhålsciklider verkar roliga, skulle det passa med ett par såna i fisksoppan _senare_ tro? :P
#178 - 22 december 2010 15:19
icehacker skrev:
Nyckelhålsciklider verkar roliga, skulle det passa med ett par såna i fisksoppan _senare_ tro? :P

fredliga fina fiskar :)
Men skulle inte ha de i 260 tillsammans med paletterna....kanske ngn som vet bättre....
#179 - 23 december 2010 07:20
Bråkar dom med varandra tro?
#180 - 23 december 2010 09:45
icehacker skrev:
Bråkar dom med varandra tro?

Kan hända att paletterna gör det när de börjar bilda par och bygga bo....DE kan vara envisa och duktiga på att mobba andra fiskar.... Paletter (allt ät individuellt!!) är jätte duktiga att försvara sitt revir och är det så att boet ligger i mitten av karet, då har de HELA karet som sitt revit, sitt bo i ett hörn = ca halva karet. Paletter = terrorister ;)

Jag tror inte nyckelhålciklider är i samma temperament, de är mer lugna. Typ Nyckelhålsciklider är som Igor i Nalle puh och Paletterna som de fula monstrerna i Sagan om Ringen (hahahaaha)

Har man däremot massor av gömställen så kan det gå...men vore bra om ngn annan svarar på den frågan :) som har erfarenhet av Paletter och Nyckelhålsciklider.
Bilagor:
#181 - 23 december 2010 09:48
Nubi skrev:
Kan hända att paletterna gör det när de börjar bilda par och bygga bo....

Paletter (allt ät individuellt!!) är jätte duktiga att försvara sitt revir och är det så att boet ligger i mitten av karet, då har de HELA karet som sitt revit, sitt bo i ett hörn = ca halva karet.

Jo boet ska iaf flyttas till ena hørnet, dock var det ju hørnet som jag hade tænkt ha "ål-sanden" i, bråkar dom med dessa med tro?
#182 - 23 december 2010 09:59
icehacker skrev:
Jo boet ska iaf flyttas till ena hørnet, dock var det ju hørnet som jag hade tænkt ha "ål-sanden" i, bråkar dom med dessa med tro?

Du har väl 4 hörn i det akvariet? ;
YES de lär bråka om hörnet om du har paletternas hem där.
#183 - 23 december 2010 10:03
Mjo har ju 4 hörn men jättemalisen ligger ju och dominerar de två vänstra :S
#184 - 23 december 2010 17:15
icehacker skrev:

får man kanske få lite förslag vart ni finner saker på blocket te akvarium:)
#185 - 26 december 2010 13:17
icehacker skrev:
Mjo har ju 4 hörn men jättemalisen ligger ju och dominerar de två vänstra :S

Ärsh! Man kan alltid moblera om m växterna :P
#186 - 28 december 2010 10:35
Min ena skalar låg död på bottnen idag :(
Såg att han verkade väldigt nere igår och simmade konstigt..
#187 - 28 december 2010 18:42
icehacker skrev:
Min ena skalar låg död på bottnen idag :(

Såg att han verkade väldigt nere igår och simmade konstigt..

ursh vad tråkigt =(
Har du mätt värderna i karet?
gjort 20%vb?
#188 - 28 december 2010 19:39
Japp, har gjort de två gånger nu och köpt riktiga dropptest och värderna ska vara bra. Dock så är det olite goda nyher att paletterna tvis jättebra ihop och leksimmar för fullt, samma med svärdisarna och nu såg jag även ett par kilfläcksboror som höll på med sin mycket lustiga lek :P
#189 - 3 januari 2011 21:14
Lite bilduppdatering

[ATTACH=CONFIG]40860[/ATTACH]
Bernt har fått sig en ny liten kompis i form av en Siamesisk algätare som älskar att ligga och päsa på hans rygg och huvud :P

[ATTACH=CONFIG]40861[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]40859[/ATTACH]
Seweilorna verkade nästan våga äta lite mat efter ngra timmar när hetfiskarna blivit klara :)

[ATTACH=CONFIG]40863[/ATTACH]
Trodde att det låg 4 döda pansarmalar och flöt när jag kom hem så tog fram håven för att fiska upp dom, halvvägs upp i håven började dock alla att röra sig livligt så de verkar ju ha en gryym förmåga att spela döda o_0

[ATTACH=CONFIG]40868[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]40858[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]40862[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]40864[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]40865[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]40857[/ATTACH]
Paletterna vaktar stenhårt på sitt revir, som de tycker är ca hela karet. Värst av alla verkar de ogilla svärdsbärarna då de jagas till tusen. Såg att hanen fick sig ett dilemma förut när det stog mellan att antingen sitta och äta på en god maltablett, eller simma till andra sidan av akvariet för att jäga en svärdis, gissa vilket det blev? :P

Syns kanske lite otydligt men honan sitter ofta inne i boet och så är han ute och har stenkoll så inga fiskar försöker finnas.

[ATTACH=CONFIG]40866[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]40867[/ATTACH]
La märke till att det lilla akvariet börjar få väldigt mycket gröna alger så beslöt mig för att släppa ner två Siameser dit och de verkar trvias väldigt bra! Maaassa mat :P
#190 - 4 januari 2011 20:49
[ATTACH=CONFIG]40898[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]40897[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]40896[/ATTACH]
Ser att det växer vääldigt mycket stora gröna trådiga alger i det lilla karet :S

Släppte ner detta bladet i det stora karet då och det var iaf någon som fann kärleken :P

" target="_blank">

Trodde inte scalerar åt det som sockervadd ^^
#191 - 6 januari 2011 07:50
Såg att det kröp några väldigt väldigt små jättesöta minisniglar på glaset, kan det vara [COLOR=#000000][FONT=Arial]Enentome Helena som är flitiga tro? :P
[/FONT][/COLOR]
#192 - 6 januari 2011 19:56
[ATTACH=CONFIG]40956[/ATTACH]

Så här brukar paletthonan sitta varje dag nu i nära en vecka. Hon är bara ute och simmar och äter lite ibland.

Är det tecken på att det snart borde bli barnkalas? :P
#193 - 9 januari 2011 16:30
Grattis!!! Karet börjar ta sig och det ser riktigt fint ut! :)
Snart har du ett svärm med småttingar av Palettbebsiar. har du startat igång det lilla karet?
om inte, kanske du kan flytta över paletterna dit så de får gå där ostört med sina bäbisar, läs så de inte terrar resten av invånarna, det lär du märka :)
#194 - 9 januari 2011 17:17
Tack =)
Men dom har slutat vakta boet nu så tror inte det blev något denna gången :(
#195 - 15 mars 2011 19:37
[ATTACH=CONFIG]43067[/ATTACH]

Just nu är det en sabla röra i detta karet, halva priset på butiken = för mycket bråte :P

Men ska vänta tills alla rötter sjunkit och sen flytta Bernt och göra en liten rescape är tanken :P
#196 - 15 mars 2011 21:47
Ser ut som ett sådant där ställe där strömmarna samlar allt, lovande!
#197 - 16 mars 2011 07:03
Tror jag har lite väl mycket grus i sen vill jag även ha någon tredjedel med fin sand till ålarna, pansarmalarna och jordätarna. Men frågan är ju hur det kommer gå att blanda fin sand och grov engelsk sjösten..
#198 - 24 augusti 2011 07:20
[ATTACH=CONFIG]46588[/ATTACH]

Har fått igång på växterna väldigt bra nu, kanske för bra. Det är väldigt tät vegitation och fiskarna är ofta uppe vid ytan och kippar luft trots att jag gör rent filtret en gång i veckan ca.

Inga har heller fått ett endaste yngel så börjar misstänka att något är fel.

Jag gissar på att det kan vara för dålig cirkulation, vad tror ni? Kan det hjälpa med ett ytterfilter kanske?
#199 - 24 augusti 2011 07:26
men varför rengöär du filtret en gång i veckan? kan ju vara därför. rengör bara när det verkligen tappar flöde.

men det är ett juwelfilter va? de är ju inte toppen kanske. tja kompletera med ett ytterfilter om du vill. vad har du för värden på vattnet?
#200 - 24 augusti 2011 07:35
hannesc skrev:
men varför rengöär du filtret en gång i veckan? kan ju vara därför. rengör bara när det verkligen tappar flöde.

men det är ett juwelfilter va? de är ju inte toppen kanske. tja kompletera med ett ytterfilter om du vill. vad har du för värden på vattnet?

Värdena är bra och har vart hela tiden och jag rengör det eftersom det tappar flöde och när det blir rengjort så flödar det bättre och då slutar fiskarna vara vid ytan ett tag tills det händer igen typ :S

Det är juwel orginalfilteret som sitter i.
#201 - 24 augusti 2011 07:42
a de filtrena är ju rätt kassa. jag hade tagit ut det o satt ytterfilter istället
#202 - 24 augusti 2011 07:45
Hur får man ur dom på bästa sätt? Det sitter ju fast i glaset verkar det som.
#203 - 24 augusti 2011 08:49
ta en fiskelina o träa in bakom de pluttar med silikon som det sitter med o skär loss det
#204 - 24 augusti 2011 08:56
Känns som att nästan alla pumpar som följer med i erbjudande och grejer är lite i underkant av vad man behöver -.- Lite segt!
#205 - 24 augusti 2011 09:06
därför man aldrig köper paket utan köper alla delar för sig :)
#206 - 24 augusti 2011 11:37
Fast ibland finns det mycket pengar att spara i ett paketerbjudande! tex fluvals paket med medföljande ytterfilter, sen är väl juwels innerfilter egentligen väldigt bra ur filtreringssynpunkt! Kan också ofta vara billligare att köpa hela paketet än akvariet separat!

Edit: Om trådskaparen har problem med att juwelfiltret sätter igen varje vecka så måste det bero på att mat öser ner i karet helt okontrollerat;) eller om det menas att det översta vaddfiltret sätter igen varje vecka? vilket är helt normalt och vill man inte rengöra det varje vecka så tar man bort det helt enkelt:)
#207 - 6 oktober 2011 18:55
Nu köpte jag ett nytt fluval 405 men funderar lite på vart jag bör placera in och utsug för bästa cirkulation samt hur nära ytan själva utblåset bör sitta?
#208 - 6 oktober 2011 19:54
Utblåset så nära ytan som möjligt. :)
#209 - 6 oktober 2011 20:12
Utblåset så nära ytan som möjligt. :)

Okej, men spelar det någon roll om man har det i mitten eller på någon av sidorna? Jag har kvar orginal juwel-filtret också.
#210 - 6 oktober 2011 20:35
Kör det du tycker verkar bra och prova. Det är ju så olika beroende på inredning och liknande. :)
#211 - 6 oktober 2011 21:57
okies, tack :)
#212 - 6 oktober 2011 22:04
åheim skrev:
Fast ibland finns det mycket pengar att spara i ett paketerbjudande! tex fluvals paket med medföljande ytterfilter, sen är väl juwels innerfilter egentligen väldigt bra ur filtreringssynpunkt! Kan också ofta vara billligare att köpa hela paketet än akvariet separat!

Edit: Om trådskaparen har problem med att juwelfiltret sätter igen varje vecka så måste det bero på att mat öser ner i karet helt okontrollerat;) eller om det menas att det översta vaddfiltret sätter igen varje vecka? vilket är helt normalt och vill man inte rengöra det varje vecka så tar man bort det helt enkelt:)

Jag tror det även är den fina svampen som är extremt svårgenomträngd. Köper man en bit grov filtermatta är det bara att klippa till egna bitar och man klarar sig utmärkt.
#213 - 9 december 2011 22:52
[ATTACH=CONFIG]49878[/ATTACH]

Liten uppdatering här med samt en film :)

&feature=youtu.be" target="_blank">
&feature=youtu.be
#214 - 12 december 2011 22:34
Börjar bli lite sugen på lite annan typ av fiskar i karet.

Ät väldigt sugen på ett par oscar men karet är ju för litet.

Har någon ett bra tips på en annan liknande ciklid av större modell kanske?
#215 - 12 december 2011 22:43
Eldbuk, blåciklid..
#216 - 26 december 2011 21:15
Nu ser jag att ett scalarepar har lagt en massa ägg!! :)

Mycket kul men dom har lagt dom ganska högt uppe på juwelfiltrets ena sida. Så frågan är om jag ska byta vatten nu eller inte, det ska inte mycket till för att dom kommer över vattenytan om jag börjar slanga ur nu nämligen.

Vad tycker ni?
#217 - 11 april 2012 15:02
Nu blev det ääääntligen av att få en snowball pleco!! :)

Annons