Jo, har kommit på att min gamla taktik (bestående av att gå och titta efter roliga fiskar i butiker), kanske inte är den bästa :P
Jag hade ju en grundtanke dock. Att jag skulle ha "snälla" fiskar, gärna som ynglar av sig lätt och som inte lätta att sköta eftersom det är mitt första akvarie.
Sen är jag väldigt förtjust i malar med så min första tanke var att köpa en av varje sort som fanns i butiken. Det kanske inte heller är en så vidare gyllene ide? :P
Så nu får jag väl först och främst försöka se till så de ja har nu överlever.
Sen vill jag gärna ha två olika sorters stimmfiskar, kanske 10-20st var.
4-6 scalarer hade jag tänkt mig sen och kanske ett par ciklider till.
Funderar även lite smått på sniglar och räkor.
Titta! Du har en plan bakom allt :) *tummen upp!*
Att man sen kan ändra sig och välja annat som funkar i karet är ju bra. tänk på att du inte vill Överbelasta ditt kar.
Ang Malar, kör på en eller två sorter. De kan bli lite elaka med varandra och leta efter malar som inte ger sig på växter, det finns fina snälla malar som är fredliga :) ancistrus ger sig på svärdsplantor. Andra växter ger de sig inte på om de får mat :) De älskar grönsaker och broccoli (ialf mina)
Malar är nattaktiva och de har en tendens att gömma sig och komma fram på nätterna, när man ligger och sover, andra malar är mer framme.
vissa malar blir enorma! pleco är sånna som blir ENORMA. och de röjer riktigt bra i karet.
Snälla fiskar är inte Scalarer om man inte har två st, ett par. De kan bråka med varandra och de är duktiga på att hitta en hackkyckling som de mobbar ihjäl...i värsta fall. de är FINA fiskar men om du vill ha 4-6 scalarer bör duha ett större kar.
Ibland kan man ha tur och hitta en hane och en hona. då har man ett par och då har de ingen att bråka med.
Scalarer äter räkor och snäckor för den delen (sniglar som bor under vatten heter snäckor ;) )
Platy, guppy, mollys, svärdbärare är snälla fiskar som ynglar av sig bra. problemet där är att det finns platy, guppy och mollys som INTE äter upp sina yngel. jag hade mollys som aldrig åt upp sina egna yngel...gissa om jag hade problem att göra mig av med fiskarna när de vart för många.
Då är det bra med scalarer i karet, de håller reda på antalet fiskar, men då blir det inte många yngel som heller överlever.
Två olika sorters stimmfiskar låter kanoners, en som kanske håller sig på en annan nivå i karet medans den andre kanske är lite mer överallt i karet. kolla om du hittar två soters som skiljer sig i storleken så man inte har två av samma storlek, för de går lätt ihop och bildar ett stimm.
snäckor kan du ha i redan nu. Dvs skärpsnäckor (de brukar man få med bland växter) många tycker inte om snäckorna, skräpsnäckor (posthorssnäckor kanelbullesnäckor) för de är inte fina, men det finns jätte fina snäckor ute på marknaden. Dessa skräpsnäckor kan du säkert få från butiken eller köpa för en billig peng.
De är duktiga städare och håller karet rent från skräp. Samma sak gäller för Äppelsnäckor. De är duktiga städare och en färgklick till karet om inget annat. de behöver luftspalt, de har lungor.
(vet ej om de är bra att ha tillsammans med Scalarer)
Ohj vad långt detta vart :)
Har du tänkt hur du vill att karet ska se ut? Vilka växter du vill ha, hur rötterna ska vara? :)