Mitt nya 240l tanganyikakar med BTN

#1 - 17 november 2011 17:42
Då har man släpat hem sitt tredje kar nu då :S

Var på Nol och blev så rusikigt sugen på ett tanganyika-kar :P

Så köpte ett Juwel rio för 1500 på blocket och en Malawi-BTN för 1500 med två moduler. Så fick såga till den rätt så bra men tycker det blev rätt så bra. Var lite orolig om övervåningen skulle klara alla kilon men det ser ut att klara sig (:

Så nu ska de få stå och puttra några dagar, sen i med ett par testpiloter och så blir det Nol igen den 26:e =)

Tar tacksamt emot tips på vilka fiskar som man borde skaffa, har inte bestämmt mig alls faktiskt så dela gärna era erfarenheter!

[ATTACH=CONFIG]49288[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49289[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49290[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49291[/ATTACH]
#2 - 17 november 2011 22:28
Spännande med tanganyika, blir kul o se hur du får til det. Är själv lite sugen men har ingen koll. Är de lika aggro som malawi?
#3 - 18 november 2011 08:54
Dom ska väl va ännu mer aggro efter vad jag förstått :P

Men vill som sagt gärna ha lite tips från er som har erfarenhet av dess med :)
#4 - 18 november 2011 11:39
[ATTACH=CONFIG]49333[/ATTACH]

Skulle korta av slangarna till ytterfiltret men så råkade jag skära av dom nere vid pumpen istället och där var dom ju fasta så fick köpa ett rör och på med slangklämmor och silikon. Dock så drar inte filtret igång efter det, står bara och låter men det pumpar inget vatten. Tips på vad det kan vara eller vad man ska göra? :S

[ATTACH=CONFIG]49334[/ATTACH]

Sen får jag fila till ett rör så att utblåset kommer på "rätt" sida av bakgrunden, men funkar det för cirkulation bakom bakgrunden? Insuget sitter ju där iofs.

[ATTACH=CONFIG]49335[/ATTACH]'

Sen köpte jag 25k Rådasand för jag ångrade mig med den engelska sjöstenen.

[ATTACH=CONFIG]49336[/ATTACH]

Så fick jag tips om ett stenröste där dom sprängt efter gatsten förr så åkte dit och plockade en massa stenar som jag kokar nu, så får vi se om man kan få till något fint med dom =)

[ATTACH=CONFIG]49337[/ATTACH]
#5 - 18 november 2011 12:26
Får inte pumpen att pumpa, den gör lite ryck om man använder handpumpen men annars står den bara och låter. Ingen som har något tips? :(
#6 - 18 november 2011 12:47
kan det vara luft i pumpen, jag brukar göra som så att jag suger till lite i utblåset och skapar ett sughävert, asså vattnet rinner av seg själv, på så sätt träcks eventuell luft ur filtret innan jag startar filtret, funkar varje gång =)) i övrigt vad har du tänt att ha för T-cikider i,
jag har ett projekt på 863L hörn som jag funderar på vilken biotop jag ska välja, malawi, tangayika, sällskap, jag har kikat lite på Cyprichtomis, grejen är ju då den att i mitt stora kar ser det bara löjligt ut med ett 10tal sådana, fast det finns ju en hel massa olika arter T-ciklider att välja på, nä som jag skrev i min tråd så får det bli skolbänken o studera vilka fiskar som passar bäst.. lycke till, ser bra ut...
#7 - 18 november 2011 12:54
[QUOTE=gonzo44;1555889]kan det vara luft i pumpen, jag brukar göra som så att jag suger till lite i utblåset och skapar ett sughävert, asså vattnet rinner av seg själv, på så sätt träcks eventuell luft ur filtret innan jag startar filtret, funkar varje gång =)) i övrigt vad har du tänt att ha för T-cikider i,
jag har ett projekt på 863L hörn som jag funderar på vilken biotop jag ska välja, malawi, tangayika, sällskap, jag har kikat lite på Cyprichtomis, grejen är ju då den att i mitt stora kar ser det bara löjligt ut med ett 10tal sådana, fast det finns ju en hel massa olika arter T-ciklider att välja på, nä som jag skrev i min tråd så får det bli skolbänken o studera vilka fiskar som passar bäst.. lycke till, ser bra ut...

[/QUOTE]

Tack för tipset, det ska jag prova. Såg även nu att det läcker lite där jag skarvat slangarna så det kanske inte blir tillräckligt tryck om dom tar tjuvluft?

Grisade på en massa mer silikon nu men det får nog bli att köpa ny slang kanske där ..

Vet inte heller riktigt vad jag vill ha men såg någon tråd här om någon tuff lite rödrandig hane som såg riktigt roliga ut så något sånt kanske men tänkte även kolla med han på Nol vad han tror.

Skulle jag kört ett så stort kar som dig så kanske jag skulle haft ett gäng frontosor i alla fall :P
#8 - 18 november 2011 17:28
Då har jag fått ner lite sten och satt ner dom första testpiloterna, den blev 4st Neolamprologus leleupi.

[ATTACH=CONFIG]49360[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49359[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49358[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49357[/ATTACH]
#9 - 18 november 2011 20:40
Men är även sugen på några snäcklekare och någon av dom där riktigt fina andra sorterna med mäktiga hanar (minns ej va dom heter men sett flera olika) ^^

Sen funderar jag på om man kan ha snäckor i samt ifall det går att ha någon ancistrus som städare eller åker han på däng?
#10 - 18 november 2011 20:49
Ansistrus klarar sej bara bra skulle jag tro, jag har aldrig märkt att dom får däng i mina malavikar
#11 - 18 november 2011 21:18
Samma här men T-ciklider är väl ännu mer aggro?
#12 - 9 december 2011 22:47
Lite nya trofflar i idag, verkar superroliga :)
[ATTACH=CONFIG]49867[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49868[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49869[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49870[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49871[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]49872[/ATTACH]

Samt en liten film :)

&feature=youtu.be" target="_blank">
&feature=youtu.be
#13 - 9 december 2011 23:04
snyggt snyggt ser väldigt bra ut.. nu blir jag sugen på T-cilider till mitt projekt
#14 - 9 december 2011 23:06
[QUOTE=gonzo44;1560354]snyggt snyggt ser väldigt bra ut.. nu blir jag sugen på T-cilider till mitt projekt[/QUOTE]

Ja dom är väldigt roliga att observera, ett väldigt säreget beteende tycker jag :)
#15 - 10 december 2011 08:45
jäklar va tjusigt, snyggt jobbat där.
vad heter den där orange/svarta? är de dom som är trofflar?
#16 - 10 december 2011 09:19
[QUOTE=MrH;1560377]jäklar va tjusigt, snyggt jobbat där.
vad heter den där orange/svarta? är de dom som är trofflar?[/QUOTE]

Tackar =) Ja, dom svartorange är tropheus =)
#17 - 10 december 2011 13:41
Riktigt snyggt. T-ciklider har aldrig intresserat mig förrän nu. Får bli ett projekt nån gång i framtiden.
#18 - 10 december 2011 19:21
[QUOTE=Getingen;1560398]Riktigt snyggt. T-ciklider har aldrig intresserat mig förrän nu. Får bli ett projekt nån gång i framtiden.[/QUOTE]

Oj, det var ju inte illa att inspirera någon till det :P
Får nog säga att malawi-kaqret är favoriten fortfarande men t-ciklidernas beteende är riktigt spännande får jag säga :)
#19 - 10 december 2011 19:43
Här går det undan, du satte upp baljan för tre veckor sen, nu stoppar du i troffar.
hoppas verkligen att det funkar.
Jag har ett par råd, mata ruskigt sparsamt i minst tre veckor nu, håll grym uppsikt varje gång du matar kolla att dina troffar äter.
Jag skulle aldrig våga göra som dig, det är alldeles för stor risk att troffarna får buken,.
Men , hoppas att det går bra.Janne
#20 - 10 december 2011 20:44
[QUOTE=malawijanne;1560445]Här går det undan, du satte upp baljan för tre veckor sen, nu stoppar du i troffar.
hoppas verkligen att det funkar.
Jag har ett par råd, mata ruskigt sparsamt i minst tre veckor nu, håll grym uppsikt varje gång du matar kolla att dina troffar äter.
Jag skulle aldrig våga göra som dig, det är alldeles för stor risk att troffarna får buken,.
Men , hoppas att det går bra.Janne[/QUOTE]

Jo, hoppas också det. Såg att en låg död nu :/ Hur ser man symtom på "buken" ? :S
#21 - 10 december 2011 21:01
du kollar nitrit och så eller?
#22 - 10 december 2011 21:13
[QUOTE=icehacker;1560450]Jo, hoppas också det. Såg att en låg död nu :/ Hur ser man symtom på "buken" ? :S[/QUOTE]
Det första är att troffen käkar men spottar ut maten, det andra är att troffen inte käkar, det tredje är att troffen står för sig själv, är inte det minsta intresserad av maten, efter det så kan den svullna, men det gör den inte inte alltid, sen så så dör den.
Vissa säger att den får en genomskinlig avföring, ibland får den den och ibland inte, det finns även friska fiskar som får det, det beror lite på vad du matar med.
Men det säkraste tecknet är att kolla om alla äter, gör dom inte det och är vana vid fodret så är dom sjuka.Janne
#23 - 10 december 2011 21:37
byt vatten, byt vatten byt vatten. Utan klor!
Jag tror spontant det är för mycket fisk. Det blir ammonium innan nitrit så även om du kollar det och upptäcker
att du har lite nitrit så är det för sent.
#24 - 10 december 2011 21:44
[QUOTE=bossep;1560455]byt vatten, byt vatten byt vatten. Utan klor!
Jag tror spontant det är för mycket fisk. Det blir ammonium innan nitrit så även om du kollar det och upptäcker
att du har lite nitrit så är det för sent.[/QUOTE]

Bytte hälften iförrgår och alla andra verkar pigga och äter som attans. Matar sparsamt också, gav dom lite räkmix igår och en liten nypa tog slut på en sekund, annars så håller trofflarna på med att äta brunalger från bakgrunden och bråka med varandra/ragga typ.

Har inte kollat nitrit på någon vecka dock men får kanske göra det också nu då ja.

Kickstartade detta karet med kraftig urkramning av filter samt hade detta ytterfiltret i mitt andra 240-l innan.
#25 - 10 december 2011 21:53
Kollade nitrit nu och det var på ca 0 så det ska inte vara några problem heller. Köpte dom ju precis och alla andra verkar jättepigga, utom den som låg död på bottnen iaf..
#26 - 10 december 2011 21:53
Det är ingen nitrit din troffe dog av, dom är mycket tåliga när det gäller nitrit, den kan vara ihjäljagad, det kan bli så när dom kommer till en större balja, vi får väl hoppas att det är så.
Det är väl orangemoorie du har köpt, den är en av dom aggrisivisate troffe som man kan ha.
Då kan det vara en fördel att lägga dom i ett 240 , men jag skulle köpa 20 st i så fall.
Plus att det kräver att du byter minst 50% gärna 70 % vatten i veckan och att du har en grym filtrering plus att du måste mata med rätt foder, annars så kan jag säga att dina troffar kommer att dö innan 3 månader, ps hoppas att den som sålde upplyste dig om detta innan du köpte dina troffar.Janne

malawi.forum24.se
#27 - 10 december 2011 22:01
En kille som höll på med odling o försäljning av Tropheus hadde alltid medicin mot buken hemma.Så de är väldigt känsliga
#28 - 10 december 2011 22:05
[QUOTE=malawijanne;1560458]Det är ingen nitrit din troffe dog av, dom är mycket tåliga när det gäller nitrit, den kan vara ihjäljagad, det kan bli så när dom kommer till en större balja, vi får väl hoppas att det är så.
Det är väl orangemoorie du har köpt, den är en av dom aggrisivisate troffe som man kan ha.
Då kan det vara en fördel att lägga dom i ett 240 , men jag skulle köpa 20 st i så fall.
Plus att det kräver att du byter minst 50% gärna 70 % vatten i veckan och att du har en grym filtrering plus att du måste mata med rätt foder, annars så kan jag säga att dina troffar kommer att dö innan 3 månader, ps hoppas att den som sålde upplyste dig om detta innan du köpte dina troffar.Janne

malawi.forum24.se[/QUOTE]

Köpte dom hos Kent på Nol, han sa att man skulle ha minst 10st och byta minst 50% vatten i veckan. Har fluval 405 ytterfilter och det skulle va ok sa han. Men fick allt en del varningar, köpte det torrfodret han har samt fryst räkmix. Vet att dom är en svår fisk att hålla men tänkte i alla fall försöka då dom är riktigt häftiga tycker jag.

Tack för alla tips och råd så får vi hoppas att inga fler dör. Men kanske skulle köpa så jag har en 20st istället ja. Men bör kanske vänta, som du säger i 3mnd, så jag vet om jag klarar av dom eller inte?
#29 - 10 december 2011 22:11
[QUOTE=malawijanne;1560458]Det är ingen nitrit din troffe dog av, dom är mycket tåliga när det gäller nitrit, den kan vara ihjäljagad, det kan bli så när dom kommer till en större balja, vi får väl hoppas att det är så.

Jag fattar inte hur det där med grym filtrering och nitrit tåliga. Håller med om allt annat men min erfarenhet säger att dom kan droppa av innan det blir nitrit i ett nytt akvarium.
#30 - 10 december 2011 22:23
[QUOTE=icehacker;1560464]Köpte dom hos Kent på Nol, han sa att man skulle ha minst 10st och byta minst 50% vatten i veckan. Har fluval 405 ytterfilter och det skulle va ok sa han. Men fick allt en del varningar, köpte det torrfodret han har samt fryst räkmix. Vet att dom är en svår fisk att hålla men tänkte i alla fall försöka då dom är riktigt häftiga tycker jag.

Tack för alla tips och råd så får vi hoppas att inga fler dör. Men kanske skulle köpa så jag har en 20st istället ja. Men bör kanske vänta, som du säger i 3mnd, så jag vet om jag klarar av dom eller inte?[/QUOTE]
Ja, det är alltid svårt detta med troffar, jag och Kent har kamperat i många år, han är min läromästare.
Men i detta fallet så tycker jag att han var lite väl positiv till att hålla troffar.
Om du nog sa till honom att du hade ett 240 liters, då skulle Kent sagt att det är lite för litet, visst finns det folk som har kört troffar i 200 liters baljor oftast 20 st och det funkar, men det kräver en minitiöst skötande från ägaren, det finns även än del som har klarat bara 10 troffar i en balja, men dessa fall är undantagsfall.
Dom flesta får erfara att stoppa i 10 st orangemoorie i en 240 liters balja, det är bara problem, jag vet ingen som har lyckats att dra upp dom i full storlek.
Ja, nu vill jag inte måla fan på väggen, jag vill bara försöka att ge dig lite råd.
Om jag hade haft din balja så hade jag köpt tio till, stoppat i 2 riktigt bra innerfilter, bytt vatten minst 50% i veckan, använt kolfilter och matat med ett bra foder och endast det, då har du skaffat dig lite marginaler som jag tror funkar.
Jag själv kör 30 st duboise maswa vuxna på det sättet i en 300 liters balja och det funkar, men duboise är mycket lugnare än vad orangemoorin är så det är fortfarande en chansning.Janne

malawi.forum24.se
#31 - 10 december 2011 22:33
[QUOTE=bossep;1560465]Jag fattar inte hur det där med grym filtrering och nitrit tåliga. Håller med om allt annat men min erfarenhet säger att dom kan droppa av innan det blir nitrit i ett nytt akvarium.[/QUOT
Nej det kanske inte går ihop, men troffar är faktiskt den mest tåliga fisk som jag har haft när det gäller nitrittoppar, dom tål det mesta i det akuta skedet, samtidigt som dom måste ha grymt bra vatten för att inte bli sjuka.
Det har två förklaringar, en troffegrupp som är ingångna dom tål det mesta, du kan i princip mata dom med viket foder som helst, dom tål nitrit inte för alltid, men dom är inte känsliga för det,Det andra scenariet det är när man har en ny troffegrupp, då kan du inte ens stoppa ner din näve med lite NLS, utan att det står en troffe och hostar i ett hörn.
Så när man köper troffar så ska man man vara väldigt försiktig vad man matar med, man skall inte blanda dom med andra fiskar, man skall ha ett väl ingånget akvarium och man ska framförallt mata grymt sparsamt och med rätt foder, och det sista om man köper typ en black variant så skulle jag rekommendera minst 30 st gärna fler i en 375 liters balja, då kan det gå bra.Janne
#32 - 10 december 2011 23:12
[QUOTE=malawijanne;1560467]Ja, det är alltid svårt detta med troffar, jag och Kent har kamperat i många år, han är min läromästare.
Men i detta fallet så tycker jag att han var lite väl positiv till att hålla troffar.
Om du nog sa till honom att du hade ett 240 liters, då skulle Kent sagt att det är lite för litet, visst finns det folk som har kört troffar i 200 liters baljor oftast 20 st och det funkar, men det kräver en minitiöst skötande från ägaren, det finns även än del som har klarat bara 10 troffar i en balja, men dessa fall är undantagsfall.
Dom flesta får erfara att stoppa i 10 st orangemoorie i en 240 liters balja, det är bara problem, jag vet ingen som har lyckats att dra upp dom i full storlek.
Ja, nu vill jag inte måla fan på väggen, jag vill bara försöka att ge dig lite råd.
Om jag hade haft din balja så hade jag köpt tio till, stoppat i 2 riktigt bra innerfilter, bytt vatten minst 50% i veckan, använt kolfilter och matat med ett bra foder och endast det, då har du skaffat dig lite marginaler som jag tror funkar.
Jag själv kör 30 st duboise maswa vuxna på det sättet i en 300 liters balja och det funkar, men duboise är mycket lugnare än vad orangemoorin är så det är fortfarande en chansning.Janne

Men är det svåraste att få dom att inte slå ihjäl varandra eller att vattenkvaliteten osv? o_0
#33 - 11 december 2011 09:04
[QUOTE=icehacker;1560485]Men är det svåraste att få dom att inte slå ihjäl varandra eller att vattenkvaliteten osv? o_0[/QUOTE]
Jag tror jag kan svara på det nedan.
[QUOTE=malawijanne;1560474][QUOTE=bossep;1560465]Jag fattar inte hur det där med grym filtrering och nitrit tåliga. Håller med om allt annat men min erfarenhet säger att dom kan droppa av innan det blir nitrit i ett nytt akvarium.[/QUOTE]
Nej det kanske inte går ihop, men troffar är faktiskt den mest tåliga fisk som jag har haft när det gäller nitrittoppar, dom tål det mesta i det akuta skedet, samtidigt som dom måste ha grymt bra vatten för att inte bli sjuka.
Det har två förklaringar, en troffegrupp som är ingångna dom tål det mesta, du kan i princip mata dom med viket foder som helst, dom tål nitrit inte för alltid, men dom är inte känsliga för det,Det andra scenariet det är när man har en ny troffegrupp, då kan du inte ens stoppa ner din näve med lite NLS, utan att det står en troffe och hostar i ett hörn.

Så när man köper troffar så ska man man vara väldigt försiktig vad man matar med, man skall inte blanda dom med andra fiskar, man skall ha ett väl ingånget akvarium och man ska framförallt mata grymt sparsamt och med rätt foder, och det sista om man köper typ en black variant så skulle jag rekommendera minst 30 st gärna fler i en 375 liters balja, då kan det gå bra.Janne[/QUOTE]

Om man bara ser till Nitrifiering som med “normal fiskar” så visst skall man ha rejält filter. Bumpar man sedan upp antalet fisk blir det än större krav.

Kör man Troffar som Malawi vilket är en god utgångspunkt så skall man också byta massor med vatten för att bli av med Nitrat, som dessa fiskar tycks vara känsliga emot. Men den stora boven är oftast ammoniak. Detta gift är en del av ammonium där Ammoniak blir en större del ju högre pH man har. Ammonium/ammoniak är det första som bildas när mat och fiskavföring bryts ned samt avgår från fiskarna vid andning. Jag nämner inte Nitrit då alla vet att det är dåligt men ingen nitrit utan ammonium och ingen nitrat utan nitrit.
Många gör felet att vräka i en massa bikarbonat eller annat pH höjande då man tror detta är A & O för T-ciklider. Visst det kan man göra om man har ett mycket bra biologiskt filter som fungerar men man kan mycket väl hålla dessa fiskar i et pH runt 7, dock inte mycket under det. Men var liten ökning med 0,x på pH skalan ökar risken dramatiskt för ammoniakförgiftning.

Så för att Troffarna inte skall slå ihjäl varandra måste man ha en ganska stor mängd per vatten volym eller enormt stor vattenvolym per fisk. Då som med alla andra sjöciklider så sjunker aggressiviteten. Men man måste hitta det förhållandet annars blir det 10 små negerpojkar.

Problemet blir då att belastningen ökar drastiskt och vi är tillbaks på ruta 1 som är kvävet enligt ovan.

Så på frågan
Men är det svåraste att få dom att inte slå ihjäl varandra eller att vattenkvaliteten osv? o_0

Det är lika svårt och det hänger intimt ihop.
#34 - 11 december 2011 11:12
[QUOTE=bossep;1560503]Jag tror jag kan svara på det nedan.

Om man bara ser till Nitrifiering som med “normal fiskar” så visst skall man ha rejält filter. Bumpar man sedan upp antalet fisk blir det än större krav.

Kör man Troffar som Malawi vilket är en god utgångspunkt så skall man också byta massor med vatten för att bli av med Nitrat, som dessa fiskar tycks vara känsliga emot. Men den stora boven är oftast ammoniak. Detta gift är en del av ammonium där Ammoniak blir en större del ju högre pH man har. Ammonium/ammoniak är det första som bildas när mat och fiskavföring bryts ned samt avgår från fiskarna vid andning. Jag nämner inte Nitrit då alla vet att det är dåligt men ingen nitrit utan ammonium och ingen nitrat utan nitrit.
Många gör felet att vräka i en massa bikarbonat eller annat pH höjande då man tror detta är A & O för T-ciklider. Visst det kan man göra om man har ett mycket bra biologiskt filter som fungerar men man kan mycket väl hålla dessa fiskar i et pH runt 7, dock inte mycket under det. Men var liten ökning med 0,x på pH skalan ökar risken dramatiskt för ammoniakförgiftning.

Så för att Troffarna inte skall slå ihjäl varandra måste man ha en ganska stor mängd per vatten volym eller enormt stor vattenvolym per fisk. Då som med alla andra sjöciklider så sjunker aggressiviteten. Men man måste hitta det förhållandet annars blir det 10 små negerpojkar.

Problemet blir då att belastningen ökar drastiskt och vi är tillbaks på ruta 1 som är kvävet enligt ovan.

Så på frågan

Det är lika svårt och det hänger intimt ihop.[/QUOTE]

Håller helt med Bosse, det blir lite som moment 22, man måste ha bra vattenkvalite men samtyidigt så måste man trycka i en massa fisk.
Men har du ett kanon vatten om inte använd kolfilter, byt 50-70 % vatten VARJE vecka,gör du det så ska du se att dina orangemoorie färgar konstnt, det är nog den troffen som verkligen älskar nytt vatten, med nytt vatten så ser man att den färgar konstant, med mindre vattenbyten så blir den bara solkig. Ha riktigt bra filter, jag skulle inte våga ha bara detta fluval ytter filter , nej ett filter till, med stor filtermatta och ca 1000 liter kapacitet på pumphuvudet.

Ha järnkoll när du matar så att alla käkar, börja med jättelite räkmix, och nu menar jag jättelite, i minst 2 månader så att gruppen går till sig, sedan kan du börja mata lite mera, jag skrev förut att du måste ha minst 20 st i ett 240, det gäller fortarande, dom skall du ha i från början, inte lägga i fiskar senare, då blir det bara problem att etablera dom i gruppen.

Ja, det är ingen lätt fisk, tropheus, men är man grymt nogrann och har tålamod så är det en jätterolig fisk, den är jättetålig bara man ger den rätt förutsättningar.Janne

malawi.forum24.se
#35 - 11 december 2011 13:52
Hmm, börjar kännas lite som jag tagit mig vatten över huvudet med dessa raringar :S
#36 - 11 december 2011 14:01
Äh, följ jannes och Bosses råd så ordnar det sig. Utöka filtret tror jag på, postar en bild på min filterlösning till malawina snart :)
#37 - 11 december 2011 14:04
[QUOTE=icehacker;1560525]Hmm, börjar kännas lite som jag tagit mig vatten över huvudet med dessa raringar :S[/QUOTE]

Det är inte meningen att skrämma dig, jag berättar bara vad mina erfarenheter om att hålla troffar, om man gör som jag gör, så vet jag att troffarna klarar sig och färgar, man kan självklart tumma på en del, och får troffarna att klara sig ändå.
Men det är bra riktlinjer att gå efter dom råden jag gav dig, lycka nu till med dina nya små troffar, och gör så gott du kan så kommer det säkert att gå bra, och du har både Kent och mig att bolla med om det blir problem.Janne

malawi.forum24.se
#38 - 11 december 2011 14:09
[QUOTE=malawijanne;1560527]Det är inte meningen att skrämma dig, jag berättar bara vad mina erfarenheter om att hålla troffar, om man gör som jag gör, så vet jag att troffarna klarar sig och färgar, man kan självklart tumma på en del, och får troffarna att klara sig ändå.
Men det är bra riktlinjer att gå efter dom råden jag gav dig, lycka nu till med dina nya små troffar, och gör så gott du kan så kommer det säkert att gå bra, och du har både Kent och mig att bolla med om det blir problem.Janne

Okej, tack :)
#39 - 11 december 2011 14:10
[ATTACH=CONFIG]49898[/ATTACH]

Såhär filtrerar jag till mina sjöciklider. Inte så snyggt men de mår bra. Fx5:an är ju till ett kar på över kubiken egentligen, utnyttjar flåset istället för streamers och skit. :)

karet är på 310 liter, en helt ohållbar lösning om man har flera kar igång men jag har bara ett malawi :)
#40 - 11 december 2011 14:23
[QUOTE=Mathias Nilsson;1560529][ATTACH=CONFIG]49898[/ATTACH]

Såhär filtrerar jag till mina sjöciklider. Inte så snyggt men de mår bra. Fx5:an är ju till ett kar på över kubiken egentligen, utnyttjar flåset istället för streamers och skit. :)

karet är på 310 liter, en helt ohållbar lösning om man har flera kar igång men jag har bara ett malawi :)[/QUOTE]

Jo fx5:an är extremt mycket mer drag i än 405. Kör ett sånt till mitt malawi 450 men där får det plats i juwelskåpet så det syns inte. Har ju tre kar igång och det får inte plats någon fx5a i skåpet till juwels 240l så därför köpte jag det istället..
#41 - 11 december 2011 17:20
[QUOTE=icehacker;1560530]Jo fx5:an är extremt mycket mer drag i än 405. Kör ett sånt till mitt malawi 450 men där får det plats i juwelskåpet så det syns inte. Har ju tre kar igång och det får inte plats någon fx5a i skåpet till juwels 240l så därför köpte jag det istället..[/QUOTE]
Nu skall jag svära I kyrkan! Antingen så fixar du till så du kan köra filter bakom bakgrunden.
Eller så bygger du ett bottenfilter av PVC rör. Allt beror på hur händig du är. Att ha 2 filter är klokt. Då har du i alla fall ett som funkar om det ena lägger av. Men har du platsbrist så utnyttja de döda utrymmena du har.

Och du, lyssna på Janne om kolfilter!!!! Det vill säga ett som du kör ditt påfyllnadsvatten igenom. Speciellt om du har kommunalt vatten.
#42 - 11 december 2011 19:22
[QUOTE=bossep;1560547]Nu skall jag svära I kyrkan! Antingen så fixar du till så du kan köra filter bakom bakgrunden.
Eller så bygger du ett bottenfilter av PVC rör. Allt beror på hur händig du är. Att ha 2 filter är klokt. Då har du i alla fall ett som funkar om det ena lägger av. Men har du platsbrist så utnyttja de döda utrymmena du har.

Och du, lyssna på Janne om kolfilter!!!! Det vill säga ett som du kör ditt påfyllnadsvatten igenom. Speciellt om du har kommunalt vatten.[/QUOTE]

[ATTACH=CONFIG]49909[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49908[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49910[/ATTACH]

Sådär ser det ut på baksidan, vet inte vad man kan göra med det. Är väl inte jättehändig så men vet framför allt inte hur man skall göra och vad man behöver :S
#43 - 11 december 2011 20:54
borra hål och sätt ett rsater på ena sidan, fyll hela utrymmet bakom bakgrunden med filterkuber, sätt en pump på andra sidan och borra hål för utblåset, sen tar du en slang från pumpen till hålet bara. klart.

http://backtonature.se/sweden/tips_filter.html
#44 - 11 december 2011 21:05
ELLER så köper du ett ytterfilter till, palla att dola med det där när karet är igång?

Du skiter dig i näven om du dolar för mycket. Det behöver ju inte vara ett vrålstort filter. Om du nu envisas med filterkuber kan du hämta en säck här, har en elller tre över då jag klippte mer än tänkte ett tag..
#45 - 11 december 2011 21:37
funkar me ett till ytterfilter också förstårs, men lite dyrare kanske :P
men sant som skrivet. kanske lite dumt å ner å borra å grejja i akvariet när de är igång.
#46 - 11 december 2011 21:39
:)

ohändig, tvåhundrish liter vatten, hålborr och glas? Nejförfan! ;D
#47 - 11 december 2011 22:01
Har ju insug till ytterfiltret där bakom ocskå, men kanske skulle köra ett ytterfilter till. Eller hur är det med bottenfilter bakom bakgrunden? Sen är det ju redan borrat ett rasterhål nere i mitten, kanske hade vart bra med ett uppe också? Det kommer man ju åt att borra när det är igång.

Sen funderade jag även mer på det med att dom har ihjäl varandra osv. Är det hanarna som gör det bara eller även honorna? Annars borde det väl funka med en hane och en massa honor?

Nu köpte jag fem utav varje.
#48 - 11 december 2011 22:14
Kolla om du kan få ned en lämplig pump någon stans bakom bakgrunden. Sätt på en slangbit på pumpen och gör ett hål i bakgrunden i närheten av den. Du kan nog borra vid något lämpligt vattenbyte.Åk sedan hem till Mathias och sno en säck kuber som du pillar ned bakom bakgrunden.
Fyll så mycket du kan utan att packa dom.
#49 - 11 december 2011 22:22
[QUOTE=bossep;1560642]Kolla om du kan få ned en lämplig pump någon stans bakom bakgrunden. Sätt på en slangbit på pumpen och gör ett hål i bakgrunden i närheten av den. Du kan nog borra vid något lämpligt vattenbyte.Åk sedan hem till Mathias och sno en säck kuber som du pillar ned bakom bakgrunden.
Fyll så mycket du kan utan att packa dom.[/QUOTE]

Jag har ju kvar juwelpumpen som följde med. Skulle det funka att ta loss den och sätta tror du eller blir det för klent (kanske inte funkar så som jag tänker men rätta mig gärna) :P
#50 - 11 december 2011 22:34
Ett powerhead är bäst, typ från aquaclear.

I det här fallet är jag ändå inne på ett ytterfilter till, då slipper du mecket. Men om du orkar så är filterkuberna ett asbra filter, jag har själv kört det. Dock så kom jag på att det var enklare med ett filter jag nådde enkelt.

Ifall du ändå väljer kuberna så kan du hämta dem här, sen har jag massa trevliga tips åt dig också ;)
#51 - 11 december 2011 22:42
[QUOTE=Mathias Nilsson;1560647]Ett powerhead är bäst, typ från aquaclear.

I det här fallet är jag ändå inne på ett ytterfilter till, då slipper du mecket. Men om du orkar så är filterkuberna ett asbra filter, jag har själv kört det. Dock så kom jag på att det var enklare med ett filter jag nådde enkelt.

Ifall du ändå väljer kuberna så kan du hämta dem här, sen har jag massa trevliga tips åt dig också ;)[/QUOTE]

Ett sånt här hade kanske vart lämpligt då:
http://www.guldfisken.se/beta/catalog/aquaclear-powerhead-p-159?osCsid=59d15bb24e0b411914c1e5b17563c241

Sen hur blir det då med det ytterfiltret som redan sitter i, det har ju också insuget på framsidan (Se bild) och så har jag borrat igenom utblåset (se bild).

[ATTACH=CONFIG]49912[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]49913[/ATTACH]
#52 - 12 december 2011 22:24
Sen funderade jag även mer på det med att dom har ihjäl varandra osv. Är det hanarna som gör det bara eller även honorna? Annars borde det väl funka med en hane och en massa honor?

Nu köpte jag fem utav varje.
#53 - 12 december 2011 22:30
det är en bra pump, det kör jag med, ett par polare som odlar malawi också. De är rätt stora dock..
#54 - 12 december 2011 22:32
[QUOTE=Mathias Nilsson;1560891]det är en bra pump, det kör jag med, ett par polare som odlar malawi också. De är rätt stora dock..[/QUOTE]

Okej, hur stor är den tro ca? Så man kan se om det går att få in i bakgrunden. Då får nog de två hoppande ancistrusarna flytta någon annan stans :P

Dom hoppar alltid över till den andra sidan dom små rackarna.
#55 - 13 december 2011 13:40
[QUOTE=icehacker;1560885]Sen funderade jag även mer på det med att dom har ihjäl varandra osv. Är det hanarna som gör det bara eller även honorna? Annars borde det väl funka med en hane och en massa honor?

Nu köpte jag fem utav varje.[/QUOTE]

Hannarna är bäst på att hacka sönder fiskarna, men honorna kan dom också.
Tyvärr så vill jag tillstå att oddsen är inte bra med bara 10 st orangemoorie som grupp, minst 20 är att rekommendera gärna 30 st men det funkar inte med en sådan liten balja.
Men om du har kör på mina tips med filtrering, matning och vattenbyten så kommer åtmimnstone inte dina troffar bli sjuka, för jag tror inte på att dom blir sjuka av den stress som uppstår när dom är få, men däremot så kommer du att upptäcka när dina orangemoorie kommer att bli större och könsmogna, då kommer det blir en del strider om hiriarkin och slagsmål med döda fiskar som resultat, men som sagt var när dom väl är ingångna så blir dom inte sjuka av dessa revirstrider, däremot så blir dom ihjähjagade, det är därför man måste ha många och dom måste gå tätt för att sprida ut aggressionerna.Janne

malawi.forum24.se
#56 - 13 december 2011 14:20
[QUOTE=malawijanne;1560962]Hannarna är bäst på att hacka sönder fiskarna, men honorna kan dom också.
Tyvärr så vill jag tillstå att oddsen är inte bra med bara 10 st orangemoorie som grupp, minst 20 är att rekommendera gärna 30 st men det funkar inte med en sådan liten balja.
Men om du har kör på mina tips med filtrering, matning och vattenbyten så kommer åtmimnstone inte dina troffar bli sjuka, för jag tror inte på att dom blir sjuka av den stress som uppstår när dom är få, men däremot så kommer du att upptäcka när dina orangemoorie kommer att bli större och könsmogna, då kommer det blir en del strider om hiriarkin och slagsmål med döda fiskar som resultat, men som sagt var när dom väl är ingångna så blir dom inte sjuka av dessa revirstrider, däremot så blir dom ihjähjagade, det är därför man måste ha många och dom måste gå tätt för att sprida ut aggressionerna.Janne

Okej.. Fan att inte Kent sa detta innan jag köpte dom då :/
#57 - 13 december 2011 16:57
[QUOTE=icehacker;1560976]Okej.. Fan att inte Kent sa detta innan jag köpte dom då :/[/QUOTE]
Det jag skriver är inte allas sanningar, det kanske finns någon som har så få i ett 240, Kent kanske relaterar till det, eller också så påtalade Kent att det var i minsta laget, men sa, att det kan fungera, allt är inte svart eller vitt när det gäller akvarium.Janne

malawi.forum24.se
#58 - 15 december 2011 14:20
Är det Tropheus du har i ett 240, funkar det? (Har liknande kar och funderar lite på ngn Tropheus)
#59 - 11 april 2012 15:04
Nu har princessorna blivigt klara med sin jättekrater och fått yngel samt en liten tillökning med ett par Lamprologus speciosus :)
#60 - 11 april 2012 15:55
en liten bild på prinsessorna och det karet hade vart trevligt :D
#61 - 11 april 2012 16:03
Hur mår troffarna?
#62 - 11 april 2012 16:07
[QUOTE=MrH;1586452]en liten bild på prinsessorna och det karet hade vart trevligt :D[/QUOTE]

Hittar inte kameran just nu men tog en bild precis innan ynglen kläcktes iaf =)

[ATTACH=CONFIG]52778[/ATTACH]
#63 - 11 april 2012 16:08
[QUOTE=Mathias Nilsson;1586456]Hur mår troffarna?[/QUOTE]

Tre stycken som dött så nu är dom sju kvar bara, men dom ser ut att må väldigt bra iaf. Vågade inte köpa bara ngra till heller för jag misstänkte at dom inte skulle få det så lätt att komma med i gruppen :S
#64 - 11 april 2012 16:11
jäklar va dom har bökat runt :D tjusigt!
#65 - 11 april 2012 20:10
Jag har 24 troffar i ett 200 och det funkar ypperligt. Svårt o tillsätta fler när dina gått in sig. Enda jag fått o fungera är att tillsätta småttingar. Samt att plockat ut de stora, i med små. Låta dom gå i en timme eller så och sen i med dom stora och täcka över karet så det blivit kolsvart i några dagar. Det är det som funkat för mig iaf. Fint kar btw!
#66 - 11 april 2012 20:23
[QUOTE=Naistick;1586537]Jag har 24 troffar i ett 200 och det funkar ypperligt. Svårt o tillsätta fler när dina gått in sig. Enda jag fått o fungera är att tillsätta småttingar. Samt att plockat ut de stora, i med små. Låta dom gå i en timme eller så och sen i med dom stora och täcka över karet så det blivit kolsvart i några dagar. Det är det som funkat för mig iaf. Fint kar btw![/QUOTE]

Okej, det kanske hade funkat ja, tack för tipset! :)

Annons