[QUOTE=icehacker;1560485]Men är det svåraste att få dom att inte slå ihjäl varandra eller att vattenkvaliteten osv? o_0[/QUOTE]
Jag tror jag kan svara på det nedan.
[QUOTE=malawijanne;1560474][QUOTE=bossep;1560465]Jag fattar inte hur det där med grym filtrering och nitrit tåliga. Håller med om allt annat men min erfarenhet säger att dom kan droppa av innan det blir nitrit i ett nytt akvarium.[/QUOTE]
Nej det kanske inte går ihop, men troffar är faktiskt den mest tåliga fisk som jag har haft när det gäller nitrittoppar, dom tål det mesta i det akuta skedet, samtidigt som dom måste ha grymt bra vatten för att inte bli sjuka.
Det har två förklaringar, en troffegrupp som är ingångna dom tål det mesta, du kan i princip mata dom med viket foder som helst, dom tål nitrit inte för alltid, men dom är inte känsliga för det,Det andra scenariet det är när man har en ny troffegrupp, då kan du inte ens stoppa ner din näve med lite NLS, utan att det står en troffe och hostar i ett hörn.
Så när man köper troffar så ska man man vara väldigt försiktig vad man matar med, man skall inte blanda dom med andra fiskar, man skall ha ett väl ingånget akvarium och man ska framförallt mata grymt sparsamt och med rätt foder, och det sista om man köper typ en black variant så skulle jag rekommendera minst 30 st gärna fler i en 375 liters balja, då kan det gå bra.Janne[/QUOTE]
Om man bara ser till Nitrifiering som med normal fiskar så visst skall man ha rejält filter. Bumpar man sedan upp antalet fisk blir det än större krav.
Kör man Troffar som Malawi vilket är en god utgångspunkt så skall man också byta massor med vatten för att bli av med Nitrat, som dessa fiskar tycks vara känsliga emot. Men den stora boven är oftast ammoniak. Detta gift är en del av ammonium där Ammoniak blir en större del ju högre pH man har. Ammonium/ammoniak är det första som bildas när mat och fiskavföring bryts ned samt avgår från fiskarna vid andning. Jag nämner inte Nitrit då alla vet att det är dåligt men ingen nitrit utan ammonium och ingen nitrat utan nitrit.
Många gör felet att vräka i en massa bikarbonat eller annat pH höjande då man tror detta är A & O för T-ciklider. Visst det kan man göra om man har ett mycket bra biologiskt filter som fungerar men man kan mycket väl hålla dessa fiskar i et pH runt 7, dock inte mycket under det. Men var liten ökning med 0,x på pH skalan ökar risken dramatiskt för ammoniakförgiftning.
Så för att Troffarna inte skall slå ihjäl varandra måste man ha en ganska stor mängd per vatten volym eller enormt stor vattenvolym per fisk. Då som med alla andra sjöciklider så sjunker aggressiviteten. Men man måste hitta det förhållandet annars blir det 10 små negerpojkar.
Problemet blir då att belastningen ökar drastiskt och vi är tillbaks på ruta 1 som är kvävet enligt ovan.
Så på frågan
Men är det svåraste att få dom att inte slå ihjäl varandra eller att vattenkvaliteten osv? o_0
Det är lika svårt och det hänger intimt ihop.