Mitt mystiska 2026 filter

#1 - 28 december 2004 20:12
Hallå

Mitt filter brummar som fan.Men om man bryter strömmen 1 sekund och sen startar den igen så är allt tyst i ca 5-6 timmar sen börjar den brumma igen.Har plockat ut impellern,axel och gummipluttar och gjort rent men det är samma visa igen efter några timmar.Det är ett skorrande läte.Någon som har några tips?
//FÅ
#2 - 28 december 2004 20:16
utan att ha hört det själv är det klart svårt och säga, du kan ju prova med att vända det upp ochner, o se om det e luft i magnethuset, annars kan jag bara gissa på att axel'n inte sitter riktigt bra, och vibrerar en massa, men jag saknar personlig erfarenhet av den pumpen.

Lycka till.
B!
#3 - 29 december 2004 06:37
eller så låter du det köra ett tag med brummande så försvinner det genom att det blir lite igenslammat och tystanar utav det...
#4 - 29 december 2004 10:12
Det sista har jag provat.Det är görjävla mystiskt."bootade" om den igår kväll innan jag gick och la mig.Det är fortfarande tyst.Undrar om det var grader eller nått på axeln el impellerna som sletsbort..Nu är det iaf tyst.Låter det gå några dagar så får vi se...
Fredrik
#5 - 29 december 2004 10:20
Har ljudet börjat helt plötsligt? Eller har du gjort någon förändring på något sätt? Tex, har du flyttat på filtret, öppnat filtret, rengjort filtret eller något annat så att ljudet har uppstått efter det?

Tipset är väl att tänk igenom om du har gjort något, ändra tillbaks om möjligt.

Testa "Mr B"'s förslag.

Annars, gör storrengöring tvätta/torka kolla att just axel/impeller/gummiduttar inte ser defekt eller slitet ut. Kolla passningen på dessa grejer också, att det inte glappar mellan dom, att det sitter tajt och fint.

Skumt problem, hoppas du kommer tillbaks med hur det går.

//E
#6 - 29 december 2004 10:22
Saken är den att jag inte har gjort ett smack.Filtret är köpt 16 nov.Om felet återkommer inom en vecka så tar jag med mig locket till leasing och försöker byta det.
Fredrik
#7 - 29 december 2004 10:22
Tydligen verkar det bra!

//E
#8 - 29 december 2004 10:24
Snabba ryck på svaren.
Lycka till får jag väl säga då.

//E
#9 - 29 december 2004 10:24
Tackar
#10 - 29 december 2004 20:59
Ursprungligen skickat av Excido

Testa "Mr B"'s förslag.

B räcker bland vänner, o det e väll bara sånna här?

B!
#11 - 29 december 2004 21:02
Filtret är fortfarande tyst som en mus.Är lite inne på att det antingen va gjutskägg på någon del eller att en luftbubbla på något sätt fastnade i magnethuset och inte ville bege sig därifrån
Fredrik
#12 - 9 februari 2005 16:15
Hej igen
Tar upp tråden igen för nu har jag löst problemet.Fick nog igår av lätet och plockade isär filtret.Det visade sig att den lilla rörstumpen som ska sitta mellan pumphuvudet och den översta filterkorgen saknadesIdag gick jag till akvarieleasing och frågade.Hör och HÄPNA när jag kom tillbaka ganska exakt 3 månader efter köpet och berättade att den saknas.Jag fick en ny.Det kallar jag SERVICE och KUNDVÅRD.Hade även satt i korgarna i fel ordning.Nu funkar allt som det ska och filtret surrar nästan ohörbart.Tyvärr så blev det en filtertvätt som jag skulle kunnat vara utan.Nu sköljde jag inte av materialet utan bara flyttade det från ena korgen till den andra.Utan att hälla ut vattnet som fanns kvar i filtrer med resultat att ganska mycket skit for ut i karet.Hoppas det inte är någon fara.
Fredrik

Annons