Mitt kar - innan det växer över

#1 - 20 april 2006 21:38
Efter träffen i Uddevalla kom vi fram till att det förr eller senare växer över i "high-tech" karet och att enda sättet att glänsa är att ta en bild och sätta upp det på nätet innan man startar på ny kula :D

hehe, kan ju lugnt säga att jag varit sent ute med att ta ett kort när det är som snyggast :P men men, bättre sent än aldrig, så här kommer ett par kassa före&efter bilder ;)
#2 - 20 april 2006 21:45
Så nu har du glänst så det räcker och blir över.

Jag blir sååå avundsjuk. Det Var ju sjukt fint!

Lite konkavt va... eller var det konvex ;)

Då kan jag ju överta din co2 så jag kan få ett akvarium att glänsa med också.. ;)
#3 - 20 april 2006 23:07
Va är det för mossa du har ?
#4 - 21 april 2006 08:16
ser ut som Christmas.
#5 - 21 april 2006 17:36
Det är faktiskt 3 olika sorters mossor :) Christmas, den vanliga och en som jag inte vet var jag fått tag i för att vara ärlig hehe ;)

Christmasen e den där bak i mitten typ; den vanliga lite till vänster och den som liknar Christmas men växer annorlunda är den i förgrunden i mitten och till höger :)

Marie, tackar och bockar, men den har faktiskt passerat det stadiet som jag hade planerat om man säger :D
Att köpa CO2 prylar behöver inte vara så dyrt faktiskt, man kan komma undan under tusenlappen ;)
#6 - 21 april 2006 17:42
snyggaste ja har sett nästan..
är mossan svår o få fin??? hur fort växer den??

måste man ha co2 till den???
vart hittar du co2 anläggning för under 1000kr??

många frågor här ;)
#7 - 21 april 2006 17:49
Andreas, mossa är som typ ogräs så det kräver inget särskilt.

och lämnar du mossan orörd tar dne över hela akvariet, fråga polarn han vet ;)
540 liter där minst 1/4 bara va javamossa men snyggt va de.
#8 - 21 april 2006 17:57
de låter ju bra, för ja kan inte få mina växter o överleva.. kanske funkar med ogräs då :D

va heter den på riktigt?? eller heter den christmas???
#9 - 21 april 2006 18:43
den heter "christmass moss"
rätt ovanlig i sverige.

sen finns "taiwan moss" "erect moss" och "string moss"
sen finns ju den vanliga javamossan som är relativt tråkig.
#10 - 21 april 2006 18:55
[quote=Raven]den heter "christmass moss"
rätt ovanlig i sverige.

sen finns "taiwan moss" "erect moss" och "string moss"
sen finns ju den vanliga javamossan som är relativt tråkig.[/quote]

kanske de går o beställa på internet???
mm javamossa är ganske tråkig tycker ja, växer så fruktansvärt sakta oxå, men de gör dom här oxå kanske?
#11 - 21 april 2006 19:14
kan ju kolla på annonsbörsen.
va där ja fick tag på min mossa.

växer mycket mer regelbundet än javamossa och är mer starkt grön.
växer inte sådär jättefort har bara en liten rot på 6cm som är täckt som ja klipper då och ibland när roten börjar få "hippie" frisyr ;)
#12 - 21 april 2006 19:33
ja där kan ja ju kolla, men de e sällan de säljs saker från värmland.
men ja funderar på o ha de till mitt svartvatten.

i "min" affär finns de en pinne som är kanske 15cm lång med massa javamossa runt hela pinnen. mossan är kanske en cm ungefär.

vad ska man ha den till?? ska man bara lägga den på botten?
sen säljer dom javamossa i en plastpåse... sr ut som en trasselhög bara.. hur ska man plantera den??

zoonie,,, förlåt om ja snodde tråden,, säg till om du misstycker [:o]
#13 - 21 april 2006 19:42
mossa kan skickas i en plastpåse med fuktig dasspapper typ sålänge det inte blir för kallt och nu till sommarn är de inga problem.
dom flesta växter klarar ett par dagar i ett brev bara dom har lite fukt och eventuellt skydd.

mossa kan knytas fast på en rot så växer det fast.
i grus växer en del ner i gruset så de sitter fast.
växer fast på cirkulationspump och sladd också.
finns ju kokosnöten med punkfrisyr.
har mossa på rot, la bara mossan på och en bit skiffer som tyngde ner mossan och efter ett tag hade det växt fast.

pinnen kan du ju sätta rätt upp å ner, kan bli rätt snyggt.
#14 - 21 april 2006 21:28
Tja igen era trådkidnappare ;) haha

Jo, som Raven säger växer mossan även utan CO2 :) Jag har dock alltid fått min uppäten av mina siamensisar eller så har den bara växt så långsamt så jag tröttnat när jag kört den utan CO2 :D

Christmas mossan köpte jag från Tropica under resan dit förra året :) Den är faktiskt inte så lätt att få tag i och vi fick ge 30danska kronor för några få få få gram.

Mossan får du att se snyggast ut genom att binda den hårt på en sten eller rot :) Kolla lite noggrannare på stenarna i min "före" bild så ser du vad jag menar.
#15 - 21 april 2006 21:40
aha är de stenar under dom?? trodde dom såg ut så typ :confused:
ja då kan ja ju glömma de då om de inte går o få tag i.
hur fort växer de?? hur lång tid tog de för dig med co2???
#16 - 21 april 2006 22:50
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]För att återgå till huvudämnet då.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Comic Sans MS][COLOR=red]Zoonie - Kanonsnyggt :D[/COLOR][/FONT] [:-106]
#17 - 21 april 2006 22:55
Jättesnyggt :) Verkligen:)
Jag körde igång co2 i mitt kar igår; hoppas på
bra växlighet..
#18 - 22 april 2006 13:18
Jotack, det är lite av en förbannelse med hightech, att lyckas hålla nere växtligheten när man kommit dit man vill.
Det är enormt svårt specielt när man krämar på med riktigt mycket ljus, och om man ansar för mycket så blir det alger överallt.

Riktigt trevlig burk dock, man får gratulera Zoonie!
#19 - 22 april 2006 16:04
Tackar tackar :) Känns som om att ni uppskattar det mer än jag själv gör :D Men men, man är väl alltid självkritisk antar jag.

[QUOTE=andreassofus]hur fort växer de?? hur lång tid tog de för dig med co2???[/QUOTE]

Jo hehe, asså "före" bilden är tagen i november.. Så några månader har det ju tagit ;) men tänk då på att jag hade extremt lite mossa att jobba med på rötterna, det ser man på bilden :)

Annons