Mitt innerfilter suger! Nåra rekomendationer?

#1 - 20 december 2007 10:07
Så ja har den där Elite Mini innerfiltern (har tidigare då ja hade större akvarium ett ytterfilter, har aldrig haft denna sort) men vattnet blir smutsigt väldigt snabbt, byter också ut en del av det då och då. Men aja, ja bestämde mej för att byta ut vattnet igår då och idag när ja vaknade märkte ja det den här "rök" aktiga 'föroreningen' vet ej om det är vanligt? kanske syns mer i mindre akvarium?

har ni några rekomendationer på något annat som är bättre? vill heller inte ha ett så stort (ni kan se nedan hur det ser ut på bilden)

#2 - 20 december 2007 12:15
Jag tror inte det är filtrets fel att det blir smutsigt snabbt. Du har slöjstjärtar i ett alldeles för litet akvarium, och de är kända för att skita ner rätt så mycket. Du kommer att få förgiftningar och instabil vattenkemi, lika säkert som ett brev på posten. Dessutom, med tiden, när de blir större, är det rena plågan för dom med en så'n liten burk. :(
Jag rekommenderar att du istället har räkor i det akvariet. Då är den pump du har i den fullt tillräcklig, och räkor är väldigt trevliga att ha.
#3 - 20 december 2007 15:41
Håller med Jens A:D
För litet akvarium med den typen av fisk.
Räkor o endlers guppy.

Skaffa större akvarium på 100-150liters istället och ett aquael innefilter så har dina guldisar någe att växa i o frodas.
#4 - 20 december 2007 16:11
Mmm ok, tack för tipset :) ska kolla in större akvarium.

Men om inte det hjälper då? Hur kan den hjälpa ett större akvarium men inte det lilla?
#5 - 20 december 2007 19:15
ber om ursäkt för detta, men: Ska inte filter suga?
#6 - 21 december 2007 10:48
Öronräv skrev:

:D
#7 - 23 december 2007 01:37
Ursäkta mig men byt genast till ett större akvarium! de e djurplågeri! Ser ut som en j*vla cirkus där i med den blåa sanden! Minst 100L, Riktiga växter, NATURTROGEN sand! Slöjstjärtat är damm fiskar! Vill du kanske sitta inlåst i en cell på 10 kvadrat hela livet? me neon rosa väggar?
#8 - 23 december 2007 01:57
Ett större akvarium har du rätt i, och levande växter är en fördel, men jag betvivlar att fiskarna far dåligt av färgen på sanden.
Jag tror inte att ägaren sitter där och tänker "haha, nu ska jag plåga mina fiskar!" utan snarare bara är ovetande om guldfiskarnas behov.
Det kan vara en idé att vara Lite trevligare när man informerar folk om man inte har någon aning om deras kunskap/tankar.
#9 - 23 december 2007 13:00
Artighet är en dygd och smaken är som... God Jul!
#10 - 23 december 2007 19:30
negerolle skrev:
Ursäkta mig men byt genast till ett större akvarium! de e djurplågeri! Ser ut som en j*vla cirkus där i med den blåa sanden! Minst 100L, Riktiga växter, NATURTROGEN sand! Slöjstjärtat är damm fiskar! Vill du kanske sitta inlåst i en cell på 10 kvadrat hela livet? me neon rosa väggar?

ja det skulle va mysigt faktiskt. ;):p
#11 - 25 december 2007 08:59
Öronräv skrev:

Nää deras uppgift är att filtrera, om det är pumpen du tänker på så ska den ingenting annat göra än att pumpa, ett lösaktig fruentimmer från herbertstrasse däremot..

Det enda som jag tycker verkar fattas i det karet kunde kanske vara en fem-sex macrochelys temmimckii..
#12 - 28 december 2007 03:38
Ursäkta om jag var otrevlig. ska inte upprepas:) Men tycker väldigt synd om dina fiskar. :(

Macrochelys temminckii... haha.. XD

Annons