Mitt första Tanganyika!

#1 - 18 oktober 2007 20:09
Nu är det dax, har funderat och frågat och försökt läsa på, men har fastnat för Tanganyika. Har ett litet akvarium på 180l som ska sättas igång. Har gjort en egen bakgrund i frigolit, eftersom jag gillar att pyssla lite. Så nu är det frigolit lite här och där i hela lägenheten.
1. akvariet på plats
2. bakgrund, del ett.
3 & 4 grotta i nederkant.
5. den passar!!
#2 - 19 oktober 2007 06:24
Aah, ännu en medlem nere i T-träsket. Välkommen:)

Har jag drömt eller har du postat bilder p åbakgrunden förut? Tycker mig känna igen grottan..

Vad har du tänkt för fisk?

/Hans
#3 - 19 oktober 2007 08:14
Det är nog mattes bakgrund du tänker på. Och vem fastnar inte för Tanganyika efter att skummat igenom alla projekten här.
#4 - 19 oktober 2007 08:34
Ja det har du nog rätt i. Ganska lätt att blanda ihop alla projekt som finns nu;)

Och då särskillt alla T-projekt! Riktigt kul tycker jag att så många får upp ögonen för dom:)

/Hans
#5 - 19 oktober 2007 10:19
Fiskar blir Lamprologus ocellatusar, Julidochromis Transcriptus (eller annan julle) och tanganicodus irsacae. Sen några "fri simmande" typ blå neon, cyprichromis eller vad de kallas, Någon som har tips på fiskar som "simmar i mitten".
#6 - 19 oktober 2007 10:35
Nu är andra delen av modulen klar. Har ordnat en dold förvaring av innerfiltret som jag hoppas ska funka. Försöker även dölja insuget till ytterfilter, mer små grottor i bakgrunden för att även försöka minska flytkraften.
1. Slang till ytterfilter
2. Bakgrunden klar, fast upp och ner..
#7 - 24 oktober 2007 11:02
Tillbaka till projektet. Bakgrunden har jag gjort färdig. Jag har värmt lite på frigoliten med en värmepistol så ytan var ganska slät och sen silikonat fast den. Det var lite knepigt att få allt på plats utan att få silikon på rutorna, och efter första modulen tog tuben slut. det var nog bra i och för sig, då ena delen fick härda fast innan nästa skulle på plats. Husfixandet gick bra, penslade på med en pensel första lagret och sen som kletade resten. Har inte lackat den då jag vill ha lite hårdare ph. Tunna frigolitskivor i botten och en del sten på. Var på Bahaus och köpte sand. Sandlådesand blev det. Köpte 40kg men det räckte med en säck. Var hos Kent i Nol och tittade på fina ciklider. Ville gärna ta med dom hem direkt men utan vatten i akvariet är det svårt.
Fyllde vatten och några dagar efter kunde jag hämta gammalt filtervatten från ett startat akvarium, som jag hällde i mitt. Nu går jag rastlöst och väntar på att få åka och hämta mina fiskar. Jobbar ikväll, annars hade jag fixat en bil och åkt direkt när Kent öppnar.. Nu måste jag vänta till imorgon... Suck
1. Husfix på
2. underifrån, grottor och markeringar för silikonet
3. Grumligt vatten, och fotoblixt, ursäkta..
#8 - 24 oktober 2007 11:25
Blir kul att se fler bilder! :)
#9 - 25 oktober 2007 19:20
Jippi, fiskar i akvariet.[:-160] Var i Nol idag och hämtade mina efterlängtade hästnosar med vänner. Fast jag hade tänkt ta Tanganicodus irsacae så ändrade jag mig när jag såg vilka snygga Eretmodus cyanstictus Moba som fanns inne. Det blev två par, hoppas de kan hålla sams. Sen 4 st Lamprologus ocellatusar Golden, 4st Julidochromis Transcriptus och två malar. Nu har de plaskat runt i sina påsar i timmar... känns det som i allafall. Har släppt i dem och ska vänta typ en timme innan jag tänder en stund. Fick massa bra råd och tips från Kent i Nol, känns skönt att kunna fråga nån som kan så mycket. Nu ska jag gå och titta på mina fiskar igen....[:-15][:-140]
#10 - 25 oktober 2007 19:39
Grattis, kul att få se bilder på fiskarna så småningom...
#11 - 25 oktober 2007 20:30
Ja, Grattis! Det skall bli enormt kul att få se lite bilder på dina fina fiskar!:)
#12 - 25 oktober 2007 20:38
[COLOR=blue]Jätte kul att du fick till det med bakgrunden, och allt annat såklart också!!! När kommer bilder på fiskarna?:p Jag är mycket nyfiken på hästnosarna då jag vill veta hur de ser ut irl, alla säger ju att den svarta inte finns att få tag på, tyvärr.[/COLOR]
#13 - 27 oktober 2007 08:58
Fiskarna mår bra, den ena hannen av hästnosarna var lite tuffsig efter transporten, han hade nog blivit jagad.
Nu har han pignat till. Svarta hästnosar har jag inte sett mer än på bild med mina "ändrar färg" och blir ganska mörka ibland.

Har inte fått min akvarieramp ännu och jag hoppas hitta någon bra kombination av lysrör så att jag får ett bra ljus, för nu är det inte så snyggt.

Idag fick de lite lite mat men det var bara hästnosarna som snodde åt sig maten, hur fixar man så de små hinner få något?

Här kommer lite bilder, det var svårt att fixa skärpa med min lilla kamera.
1. Akvariet, väntar på att algerna ska börja växa på bakgrunden.
2. Golden vid sin snäcka
3. Hästnos hannen
4. Hästnoshannen och en hona
5. Svartvit julle i sin grotta
6. Vänstersidan av akvariet
#14 - 27 oktober 2007 10:17
fina bilder:)
#15 - 27 oktober 2007 19:02
Hade du i fisk dan efter att du startat karet?
#16 - 27 oktober 2007 23:03
MrLogic skrev:
Hade du i fisk dan efter att du startat karet?

[COLOR=blue]Jag funderade lite på samma sak. Du kanske fuskade lite och gjorde allt i förväg;).[/COLOR]

[COLOR=blue]Hästnosarna såg inte så jätte tråkiga ut ändå. Vad kostade de???[/COLOR]
#17 - 28 oktober 2007 08:45
Citat:
[COLOR=Blue]Fyllde vatten och några dagar efter kunde jag hämta gammalt filtervatten från ett startat akvarium, som jag hällde i mitt.[/COLOR]
Vattnet åkte i den 19, så när jag la in bilderna den 24 var vattnet redan i. Sen hällde jag i filtervattnet någon dag senare och allt stod ungefär en vecka innan fiskarna flyttade in.

Hästnosarna är jättetrevliga och kostar ca tvåhundra st, vackra att se på med de blå prickarna och röda fenkanterna.

Lite tråkiga dödsfall: en ocellatus och en Transcriptus död, tror de jagade ihjäl dom.
#18 - 28 oktober 2007 10:07
Synd att några dött, men skönt att höra att du väntade. Man ser allt för ofta folk som slänger i fiskar med en gång, och sen ser de ut som ett frågetecken när alla dör, "nitriten är bara på 0.5" osv.
#19 - 5 november 2007 08:35
Senaste nytt i akvariet.
Har en elak hanne till hästnosciklid, han har jagat ihjäl den lite tuffsiga hästnosen. Nu har jag varit i danmark över helgen och tror ni inte han har börjat jaga en av honorna så hon står lodrätt i ett hörn.. ommöblerig idag, och kanske jaga honom lite med håven.

Mina tre jullar som är kvar håller sams och mår bra.

Ocullatusarna är bara två då ytterligare en liten skrämmdes ihjäl. (det är vad jag tror i alla fall) Nu ligger de vid var sin ände av akvariet med sina snäckor och flyttar sig inte mer än vid matdax.
Mat får dom varannan dag, när börjar man ge dem varje dag?
Malarna ser man inte så mycket av, honan brukar köra framrutan ett par varv medans hanen mest är på bakgrunden.
Har börjat fundera på vad för fisk jag ska sätta in nästa gång, hade velat ha fler ocutellusar men hur vet man om man har honor eller hanar? Skulle vilja ha två till.

Sen kanske några" frisimmande", vet inte riktigt vilka. Sen tror jag det kanske räcker med fisk i karet. Vet inte om jag vågar försöka sätta i fler hästnosar när det ena paret är så jagande.

Min akvarieramp har kommit till affären nu så jag hoppas kunna hämta den idag..
#20 - 5 november 2007 10:33
Hej! Om din hästnoshanne fortfarande är ilsken, så tycker jag att du skall släpp i lite mer fisk som är lite tuffare som kan sätta han på plats, och på så sätt får han inte riktigt chansen att jaga dom andra så mycket. Ett alternativ skulle vara att släppa in några Prinsessor. Dom stör visserligen andra när några skall leka, men iallafall i mitt kar så kommer mina imellan, andra fiskar som jagar varandra mycket och då får den jagade en liten chans till att simma undan.

Ett förslag bara!

MVH/Fredda
#21 - 5 november 2007 12:05
Ups...se upp för prinsessorna! Mina har jagat och trakasserat varenda firre jag hade i min 110-litare, vilket gjorde att jag fick köpa två nya akvarier för att ha mina multisar och ocellatusar i. Och nu har de fått yngel, så att till och med två av de andra prinsessorna blir jagade av lekparet!
Prinsessor är inte alls prinsesslika! :)
#22 - 5 november 2007 13:36
Kan bero på att det var ett sådant litet kar, och då blir det trångt när Sessorna tar stora revir.

Hur stort kar har du Zebrafisk?

MVH/Freddan
#23 - 5 november 2007 13:55
Jag har bara 180l + att frigoliten tar en del space så det blir nog inga prinssesor.
#24 - 5 november 2007 16:39
Okej! Om det är såpass litet skall du nog inte ha några sessor där i.

MVH/Freddan
#25 - 5 november 2007 20:57
Nu har jag hämtat min nya ramp, köpte även två ocellatusar Golden och fyra blå neon. Tyckte de inte såg så Golden ut men de sa att de skulle färga ut mer sen, fast de är verkligen bleka jämnfört med mina gamla. Möblerade om i karet så det ska bli lite nya revir. Fint ljus med nya rampen, bilder snart.
Jo
#26 - 10 november 2007 14:28
Nya bilder

Ja, är det inte det ena så är det det andra.. Min elaka hästnos har jagat runt en del och jag kontrade med att fixa lite mer fisk och möblera om, och sänkte tempen på vattnet. Jagade honom med håv lite med.. Vad händer, jo fiskarna blev stressade och fick vita prick...
Så nu har jag höjt temp och medicinerat i fyra dagar. Nu är dom pigga igen och hannen lika elak...

Dom såkalla "golden ocellatusar" är fortfarande väldigt bleka och inte alls golden så jag antar att de sålt mig en annan sort.

Mina Julidochromis Transcriptus mår bra och håller sina revir hårt.
Dom nya Cyprichromis leptosoma har gjort akvariet lita livfullare eftersom inte alla är på botten nu, men jag vet inte riktigt vilken leptosoma jag har..
Ska se om jag kan få med dem på något bättre kort senare.
#27 - 10 november 2007 14:59
det ser ut som guld occelatus, dom brukar ha lite blått i sig om jag inte är helt ute å cyklar. (eller så blir det bara så när man tar kort på dem) :P.
#28 - 10 november 2007 15:18
På den andra och sista bilden ser man mina första 2 guld o som jag har köpt i Nol. på den näst sista bilden ser man en av de nya...
#29 - 10 november 2007 18:20
Du har nog samma Ocellatusar som jag har - från Nol. När de trivs och "kommer igång" så är de oftast gyllengula, men blir vid lek och upphetsning nästan svarta ibland.

Jag tror inte det hjälper att rodda runt i karet för mycket eller jaga runt med håven... det blir bara stress och i bakvattnet av det utbrytning av diverse sjukdomar. Se till att "provida" en sjuhelvetes massa gömställen, skrymslen och vrår så att de som blir lite jagade kan komma undan.

Hästnosen kanske skulle behöva lite sten som "kryper" uppåt, bakåt mot bakgrunden - åt vattenytan till - och ganska bra blås på vattnet över stenarna så håller han nog oftast till där och förhoppningsvis låter de andra vara lite ifred.

Här lite räkromsfrossa och snäckvaktarposer;
#30 - 10 november 2007 18:33
Hur många Cyprichromisar köpte du?

MVH/Freddan
#31 - 10 november 2007 19:23
127bubbel skrev:
Hur många Cyprichromisar köpte du?

MVH/Freddan

Jag köpte 4 st..
#32 - 10 november 2007 20:04
MaxB: Hur högt kan man bygga med stenar, är det inte risk att det rasar? och kolla på den här bilden, där är den ena från Nol, den guldiga, med och den andra är köpt på ett annat ställe, kan det verkligen skilja så mycket på dem?

Snygga bilder, hur många ocellatusar har du?
#33 - 10 november 2007 23:24
MaxB: Hur högt kan man bygga med stenar, är det inte risk att det rasar? och kolla på den här bilden, där är den ena från Nol, den guldiga, med och den andra är köpt på ett annat ställe, kan det verkligen skilja så mycket på dem?

Jag har 8 stycken - Kent på Nol plockade ut fyra hanar/honor.
Faktum är att din ena Ocellatus ser blå ut och kan möjligtvis vara av den blå varianten. Jag tror att Bubbel127 (freddan) har några sådana... men är väldigt osäker på att det är dessa du har... alltså, en ren gissning.
#34 - 10 november 2007 23:48

Jag tror nog att du utan större problem skall kunna "forma" upp en rejäl stenbacke mot bakgrunden och uppåt mot vattenytan till. Lägg sten bredvid varandra och liksom bara stapla uppåt. Jag är övertygad om att dina Hästnosar längtar efter ett gott stenröse att kila in och ut genom - gärna uppåt i karet - och att det porlar friskt syresatt vatten där också. Får de dessa betingelser tror jag nog att de låter de andra fiskarna vara hyfsat ifred.
#35 - 11 november 2007 00:26
Jag har väl lite annorlunda stil på mitt 180 liters och dessutom problem med alger. Algerna börjar dock ge med sig lite nu. Men jag har en rejäl ”skidbacke” som går ända upp till ytan, den är byggd av lavasten.
#36 - 11 november 2007 00:35
Just precis så, Zebra! Kolla in Maths skidbacke och sätt en sådan mot bakgrunden - ta i rejält, det gör inget, så skall du se att den där Hästnosen får annat att tänka på!:)
#37 - 11 november 2007 09:40
Tack för tipsen, här ska fixas stenar...
Porlande vatten? menar du att sätta utblåset från någon av pumparna ovanför vattenytan så det porlar?
#38 - 11 november 2007 12:19
Nä, porlar var nog lite bildligt menat.:)
Rikta utblåset åt stenhögen till och bara se till att vattenytan rör sig ordentligt, få vattnet syresatt - och sedan gör det ju inget om det är lite strömt just där vid stenhögen - det gillar hästnosarna!

Här är en bild på mitt kar, för ett tag sedan. Högst upp på bilden ser du att jag har satt utblåset ganska nära framrutan (en grön EHEIM-grunka som syns där...) och riktat vattenblåset rakt bakåt mot bakgrunden. Vatenytan rör sig rejält och virvlar ner frisk gott vatten mot bakgrunden och stenarana där. (nu har jag adderat en hel del sten i karet sedan bilden togs)
#39 - 4 januari 2008 15:41
Mycket, mycket senare...
Det var ett stort projekt som kom i vägen. Jag har köpt och startat ett bageri så akvarieuppdateringen har inte hunnits med... För få timmar på dygnet när man jobbar 03-18..

Nu till akvariet, min sambo fick av sina vänner 6 stTropheus duboisi yngel och jag gick med på att de kunde bo i akvariet, man måste uppmuntra intresset..

De trivdes bra i ett par veckor men nu när julen kom så har jag tyvärr haft en del dödsfall, mina fina 2 hästnosar Eretmodus cyanstictus Moba dog häromdagen, troligen Bukvattensot och 5 av duboisi dog med.. Eller några avlivade vi när de vi såg att hoppet var ute..
Har medicinerat men det var för sent, nu hoppas jag att jag slipper mer dödsfall. Jag som var så glad för mina hästnosar.. suck.

Kvar i
180L tanganyikaAkvariet finns:

Julidochromis Transcriptus 4st
Lamprologus ocellatusar Golden 3 st (fast 2 väldigt bleka)
Leptosoma utinta blå 6st (2 hannar)
Tropheus duboisi 1st
2 malar
Känns lite tomt..

Jullar har jag två av varje, en stor hanne som har hela akvariet som revir och en liten kille som hänger i hörnet. De två honorna har haft var sitt röse att vakta men nu har den stora hannen börjat jaga den ena så hon bor i det andra hörnet. Aldrig kan det vara lugnt..De som kommit så bra överens innan.
Vad ska man göra?

Och hur gör man med duboisi´n, ska man köpa kompisar? (om ett tag då jag säkert vet att allt är ok med alla fiskar, så klart) eller är mitt akvarium igentligen för litet?
Hoppas julen och nyåret varit trevligt för alla!!:)
#40 - 4 januari 2008 16:18
Hej! Tråkigt att du haft några dödsfall. 180 liter är egentligen för litet för troffar, jag har det själv och har haft troffar i ett 180 liters kar i 1 år nu utan några som helst problem med andra fiskar, så det kan både funka och inte funka om du förstår vad jag menar.

Jag köpte 3 st Morliro Moorii+ 3 st Dubiosi för 1 år sen, 1 hanne och 2 honor utav båda varianterna, och dom har lekt ända sen jag köpte dom nästan.

Så just nu går det ca 30 st Moorii ungar i 3 cm klassen+ 15 st dubiosi ungar i 3 cm klassen, och som sagt det har funkat utmärkt, och dom går tilsammans med andra fiskar.

Men ett nytt kar kommer att införskaffas.

MVH/Freddan
#41 - 4 april 2008 12:49
Yngel till slut!!

Har inte ägnat mina fiskar någon större uppmärksamhet förutom matning och vattenbyten, har sörjt mina hästnosar lite.
Men nu har det hänt grejer. Transcriptusarna har ynglat. 5 yngel som jag kan se och eventuellt har den andra honan också några små.. Och nyss när jag försökte räkna såg jag att de bleka Golden ocellatusarna har ynglat. Kul fast vi får se hur många som klarar sig. Transcriptus hannen är där och bråkar hela tiden, tycker att han kan dela med sig lite. Han har ändå 2/3 av akvariet som revir.

Akvarieinvånare: 180l
6st leptosoma blå neon
1+2 golden ocellatus + yngel
3 transcriptus + yngel
1 duboisi
2 malar ancitrus

Annons