Mitt första 'stora' akvarie (240L)

#1 - 8 januari 2013 19:04
Packar precis upp mitt nya Juwel Rio 240 liters akvarie...o herre gud va stort... [:-13]

Tänkte att jag startar en egen tråd där jag kan ställa mina nojjiga frågor.

Fråga nr 1: Efter att ha läst en hel del innan jag köpte akvariet så har jag fattat det som att köper man ett akvarie med ram (som Juwels akvarier) så ska man inte behöva ha något underlag mellan möbel och akvarie för akvariet har skydd av sin ram.
Killen i affären sa att 'dom' rekomenderar underlag för hamnar det en litet gruskorn mellan så blir det spänningar. Men ska jag behöva det på detta då det har ram? Skapas det spänningar om det hamnar ett gruskorn mellan möbel och ram?

Fråga nr 2: Va fan har jag gett mig in på?! [:o]

Jag är van vid mina 19 liters som jag haft i 10 år, samt mitt 'stora' 63 liters...

Jag har inhandlat liggunderlag som jag ska silikona fast i botten under sanden.
Sanden har jag köpt på Bauhaus (Sandlådesand)
Silikon från Clas Ohlson.

Fiskar jag är ganska säker på att jag vill ha:
Corydoras Panda
Galaxy
Otocinclus (eftersom jag hört att ancistrus stjäl rom?)
Fjärilsciklid

Sen funderar jag på nån mer fisk som tex kakadua ciklid, skulle det funka med blandningen ovan eller är akvariet för litet för ett par fjärilar samt kakaduor?
Och kanske nån stim fisk (räknas galaxyn som stimfisk?)

Växter kommer bli en salig blandning av de jag tycker är snygga. Vill bygga upp bakom så bakgrunden inte syns så mycket. Så en del mossor på vägg/grenar, javaormbunke på rötter och några höga växter som vallisnera och svärdplanta kanske... vill gärna ha vattenspikblad också. Men vill inte att det ska se för rörigt ut med för mycket olika sorter, så får se.
#2 - 8 januari 2013 19:24
Den något panikartade lyckan blev kortlivad, möbeln är skadad, rejält skadad.
Får ringa dom imorgon.
#3 - 8 januari 2013 19:38
Svar 1...
Om du har en ram så kommer den att lyfta glaset från bänken den står på.
Detta gör att gruskornen faen får bygga små pyramider om dom ska kunna ge spänningar i glaset.
Så ett underlag mellan ram och bänk behöver du inte...

Svar 2...
Jag funderar fortfarande över den frågan.
Har idag 21 st kar i storleken 30 liter till 600 liter.
Men roligt är det kan ja lova...

Sanden du köpte skulle jag kollat kornen på då du vill ha Corydoras.
Är det vassa korn så kommer dom få skador på sitt "skägg" när dom bökar omkring.
Ser dock kornen mer runda är vassa ut så är det ingen fara.

Silikonet är gjort för akvarier antar jag (bara extra kollar)
#4 - 8 januari 2013 19:44
Tråkigt att det var skadat, man vill ju gärna börja greja så fort som möjligt.
Har själv precis startat upp mitt andra 180-liters, så nu har jag två. Började med ett 54-liters för bara 5 månader sen, men det är svårt att bli nöjd. :)

En fråga kan jag svara på iaf, och det är galaxyn. Det är en stimfisk. Jag har nio stycken för tillfället, och de är väldigt snygga. En del klagar på att de är skygga, men det gäller inte för mina i alla fall, de är inte ens rädda för katten. :D
#5 - 8 januari 2013 19:56
Ecco: Haha ja några pyramider borde det ju inte bli :)
Tack för svaret, då behöver jag inte inhandla ett underlägg till.
21 kar...där ligger man i lä. Men kul är det verkligen. Kommer dock vara väldigt nojjig ett tag när jag väl fyllt upp karet, om det spricker osv. Kommer ihåg hur jag höll på när jag köpte mitt kar på 63 liter, så fort det plaskade lite på natten så trodde jag att det hade spruckit!
Ja då, silikonet är till för akvarier :)

Angående sanden så tog jag för givet att det var en bra sand till corydoras för den är så fin. Den kändes mjuk och rund, eller hur jag ska förklara, när jag tog i lite som hade runnit ut från en trasig säck i affären. Är det någon som har erfarenhet av den med corydoras?

Maligne: Precis, jag ville ju få ihop möbeln, silikona fast liggunderlaget och börja loda allt så man kuånde fylla på lite vatten när silikonet torkat. Det mesta blir fler/mer av det man gillar, det började med en sheltie i familjen, efter 2 år fanns det 4 =)
Har haft en hel del akvarier också men intresset svalnade ett tag men nu är det på topp igen!

Ja jag gillar galaxyn! har haft den förut och den var extremt skygg så länge den gick ensam, men när jag hade dom tillsammans med andra fiskar så var det inga problem. Tycker dom är riktigt charmiga och fina! Så ett gäng sånna blir det, hoppas kunna få yngel av dom igen också.
#6 - 9 januari 2013 10:22
Ringde butiken och samma kille som hjälpte oss igår svarade som tur vad. Jag förklarade att de två största skivorna nästan är helt knäckta och den måste fått sig en smäll där jag påpekade att det var hål i kartongen när vi hämtade den. Han sa att han skulle ringa leverantören och att jag borde kunna hämta en ny möbel imorrn eller som senast i övermorrn.
Efter 3 min ringde han upp igen och meddelade att leverantören skulle skicka möbeln idag så den bör komma fram imorrn om posten sköter sig. Sen bad han om ursäkt och sa att de hör av sig imorrn igen när den kommer hem.
Kändes skönt att de var trevliga iaf och bra service! :)

Men lite nervös är jag nu att även akvariet ska ha fått sig en smäll, beroende på hur det var packat när de fick leveransen.
Jag ser inget fel på akvariet, det står fortfarande lite halvt i kartongen fortfarande dock. Jag ska packa upp det helt och granska det. Enligt killen från affären trodde han inte det var någon fara så länge det inte syntes något.

Vill sätta dit underlaget i akvariet så hinner det torka tills jag får ihop möbeln, men inte så kul o behöva lämna tillbaks ett akvarie med ett liggunderlag i :)

Så kanske ska sätta ihop möbeln, fylla akvariet successivt och kolla så det är helt samt se så det blir rakt innan jag silikonar fast nåt?
Skulle kunna fylla det med vatten där det står nu med iofs, bara för att kolla så att det är helt.

En annan fråga som dykt upp, denna (bilden) låg med i akvariet och jag undrar om någon vet vad det är? Trots bild så fattar jag inte vad jag ska göra med det, ska den sitta inuti filtret som på bilden...men jag verkar inte komma in i filtret... eller är det en reserv grej?

http://acsos.files.wordpress.com/2013/01/wpid-imag1081.jpg
#7 - 9 januari 2013 10:45
Hmm ser ut som en mini hävert/slamsugare? Har hjälpt till att starta upp några juwel kar men inget av dom hade en sådan med.
Ah, http://www.practicalfishkeeping.co.uk/content.php?sid=4169 där står lite info.
#8 - 9 januari 2013 10:51
Hmm, ja jag misstänkte att den var nån rengörings grej. Men, jag vet inte om det syns på min bild, det ända som följde med var ju ett litet plastmunstycke(?) på 3 cm...var är då rören/slangarna?
Varför får jag bara med ett litet munstycke? Hur hjälper det mig liksom :)
#9 - 9 januari 2013 10:56
En liten teaser så du ska köpa resten? :) Får nog höra med affären och se om du fick den av misstag eller om hela kitet skulle vara med.
#10 - 9 januari 2013 10:58
Sv: Mitt första 'stora' akvarie (240L)

Vinter skrev:
Hmm, ja jag misstänkte att den var nån rengörings grej. Men, jag vet inte om det syns på min bild, det ända som följde med var ju ett litet plastmunstycke(?) på 3 cm...var är då rören/slangarna?

Varför får jag bara med ett litet munstycke? Hur hjälper det mig liksom :)

Slangar får du skaffa i lämplig längd. Detta är ju för att slippa bära hinkar hit och dit. Men hur lång slang man behöver är ju individuellt. :) Schysst att skicka med en pump för detta iaf, kan jag tycka.

- Knax

Skickat från min GT-S5570 via Tapatalk 2
#11 - 9 januari 2013 11:02
Ja jag tänkte fråga dom i affären vad det är för något.

Knax: Men det är ingen pump, det är bara en liten plast grej på 3 cm jag fått med. Då kan jag lika gärna använda den slamhävert jag redan har om jag bara fick ett litet munstycke och sen måste jag köpa till något. Det verkar så konstigt att skicka med denna lilla grej bara :)
#12 - 9 januari 2013 11:28
Verkar som det fattas grejer till filtret också...
I de papper som följer med står det allt som ska följa med om jag har en Vision, trigon, rio, lido eller om jag har ett Rekord. Men ett filtermedia fattas.
Den här bilden visar alla olika filtermattor som ska följa med ett juwel filter system bioflow 3.0, all inclusive
http://www.juwel-aquarium.de/out/juwel/src/images/all/dummy-accessories_tab-product-details3.jpg

Men det tredje nerifrån fattas, den vita behållaren med några vita 'stenar' i.
Jag får höra med dom i affären imorgon om det också.
#13 - 9 januari 2013 11:36

Vinter skrev:
Ja jag tänkte fråga dom i affären vad det är för något.

Knax: Men det är ingen pump, det är bara en liten plast grej på 3 cm jag fått med. Då kan jag lika gärna använda den slamhävert jag redan har om jag bara fick ett litet munstycke och sen måste jag köpa till något. Det verkar så konstigt att skicka med denna lilla grej bara :)

Ahaaa... ja, det verkar ju inte riktigt rätt...

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2
#14 - 9 januari 2013 11:46
Jag köpte ett nytt juwel för en vecka sen också, och där saknades också det som kallades cirax. Lustigt! Jag tog lite extra grov filtermatta istället dock, så jag tror inte att du behöver dem.
Fick förresten också med ett sånt där litet munstycke. Jag lade bara undan det för jag har redan städredskap. :)
#15 - 9 januari 2013 12:09
Ok, vad konstigt! Då kanske de ser ut så numer. Men jag tänker nog ändå fråga för jag är väl lite så att rätt ska vara rätt :)
Munstycket vore kul o veta vad det är för jag har nog inget jätte bra sätt att göra vattenbyten i ett så pass stort kar, så om munstycket och dess tillbehör underlättar det så vore det intressant.

Har du någon bakgrund i ditt Juwel kar? Jag funderade länge och väl på om jag skulle ha något alls. Ena dagen skulle jag ha ett aquael för det var billigt och diskret, nästa dag ville jag har slim line stone och nu är jag inne på inget alls... Jag vill göra en scape som förhoppningsvis kommer dölja det mesta av bakgrunden samt så vill jag prova på att göra en mossvägg. Så jag tror det får bli svart soppsäck på baksidan.
Dock funderar jag på hur jag lättast och snyggast döljer filtret lite. Kanske får bli en mossvägg där, eller om allt skit kommer fastna i den då eftersom den är vid filtret.

EDIT: Kan du inte lägga in lite bilder? Eller har du en egen tråd med bilder? :)
#16 - 9 januari 2013 12:13
Jag köpte en Juwel Rio 180 för en månad sedan och jag fick med alla filter, dvs även lilla boxen med dom små vita stenarna.
Men vad jag hört så är dom inte mycket att ha, för att effekten avtar efter 3 månader om jag inte läste fel. Så ett till filter är nog mer effektivt..

Jag fick också den lilla blåa prylen men antar att det bara var lite "reklam". Min gardenaslang fungerar.
#17 - 9 januari 2013 13:00
Vinter: Jag hörde mig för och enligt många andra skulle det räcka gott och väl att bara ha grov filtermatta och vanligt filtervadd i filtermodulen, så jag kommer att köra med det.

Angående bakgrund och inredning så håller jag jämt på och velar, blir säkert aldrig nöjd :)
I det nya köpte jag BTN slimline röd gnejs, tror jag den heter. Blev rätt snyggt tycker jag, även om jag inte är nån världsmästare på att mäta, såga och silikona. Gömde även framsidan av filtret med den. Satte växter framför resten. I mitt gamla 180 har jag bara en affisch på baksidan. Funkar ju också.

Jag har ingen egen bildtråd, men jag kan nog slänga in ett par bilder om du vill se. Får göra det när jag är hemma ikväll isf dock.

Angående det där munstycket vet jag inte mer än att det verkar som att man får köpa till hela slangsystemet. Lustigt ändå att bara skicka med den. :) Men, kanske som en "teaser" som Rebah skrev.
#18 - 9 januari 2013 13:08
Dopply: Intressant, då kanske jag ska strunta i det då. Men vad är det för effekt som avtar?
Sökte lite på nätet och hittade detta
http://uk.answers.yahoo.com/question/index?qid=20100305062000AAPxWhx

Nu är jag ju ingen expert så jag vet inte om det gör någon skillnad att byta ut cirax filtret mot ett vanligt filter. Står att nyttiga bakterier sätter sig i den vita boxen, det är väl bra. Men det kanske inte är nödvändigt.

Maligne: Ja lägg gärna upp lite bilder :)
Nej jag känner detsamma, att jag aldrig kommer bli nöjd. Men efter att ha lagt så mycket pengar på själva akvariet så kändes det helt ok att inte köpa nån bakgrund :)

Ja det kanske är nån teaser, men vore kul o veta vad det är för tillbehör. Det ser ju ut som att man ska sätta den i filtret på nåt sätt. Kanske för att undvika att fiskar följer med...
#19 - 9 januari 2013 18:22
Här kommer bilder på mina tre kar. Ingen bra fotograf och ingen bra kamera, men man ser ju nästan hur de ser ut iaf. :)

"Gamla" 180-litarn

[ATTACH=CONFIG]59077[/ATTACH]

Precis nystartade 180-litarn. Är inte färdigt alls, ska i med mer inredning/växter.

[ATTACH=CONFIG]59078[/ATTACH]

Mitt 54-liters. Ska avvecklas och invånarna får flytta till det nya.

[ATTACH=CONFIG]59079[/ATTACH]
#20 - 9 januari 2013 20:16
Jätte fina akvarier! Bakgrunden på ditt nya 180 är snyggt! Men jag hoppas jag gjort rätt val att inte köpa nån bakgrund :)

Har fyllt på med 100 liter vatten i akvariet nu så får det stå nåt dygn för o känna på lite :P
Jag börjar bli lite otålig, vill börja köpa fiskar!
#21 - 9 januari 2013 21:22
Tackar! Är inte helt nöjd med det gamla som det ser ut nu, en del växter har blivit lite halvt uppkäkade osv. Men det får duga så länge, nu fokuserar jag på att få ordning i det nya.

Skulle du få ny bänk imorgon?
#22 - 9 januari 2013 21:42
De 'gamla' akvarierna har en tendens att få mindre tid när man köper nytt [:o] Jag har därför nyligen inhandlat en digital timer samt köpt en digital foderautomat via ebay...får se om den är värd pengarna när den kommer fram :)

Ja jag hoppas posten sköter sig så de får in den imorgon. Nu vill jag att det ska hända nåt! :)
#23 - 9 januari 2013 21:55
Jag håller tummarna! Så har du nåt att pyssla med i helgen. :)
#24 - 9 januari 2013 22:21
Precis :) tackar
Det råkade beställas lite flame moss från ebay också...impulsköp, men det kostar ju knappt nåt så kul att prova.
#25 - 10 januari 2013 14:46
Tänkte tvätta botten med aceton nu för att sen silikona fast underlaget, men blir det inte rester kvar av acetonen, är det så hälsosamt för fiskarna sen? Eller dunstar all aceton bort?
#26 - 10 januari 2013 14:58
Acetonet dunstar väldigt fort så det är inget att oroa sig för.
Tänk som vildvittrorna: "Syns inte..Finns inte"
#27 - 10 januari 2013 15:08
Haha ok, tack för snabbt svar :)
#28 - 10 januari 2013 15:33
Hmmm, ser att det står på flaskan (nagellacksbortagningsmedel) att den är fri från aceton... :/

EDIT: Sökte lite på zoopet och hittade info att man inte ska använda sånt medel man tar bort nagellack med utan ren aceton. Jag som trodde jag var påläst.
#29 - 10 januari 2013 15:46
Finns billigt 1/2 liters på Biltema bl a.

Använd inte nagellacksbortagningsmedel. De innehåller en massa lotion och skit så fiskarna kommer inte få grepp i vattnet och bara halka runt :d
#30 - 10 januari 2013 16:17
Haha :D

Tyvärr är Biltema lite för långt bort men ICA ska tex ha Gripen Aceton, får bli en sån flaska ikväll eller imorgon om djuraffären inte ringer o säger att min möbel har kommit idag.
#31 - 10 januari 2013 16:39
Varför limma liggunderlag i botten på akvariet? Ifall tanken är att placera större stenar direkt på bottenglaset är det mer praktiskt att lägga en lös frigolitskiva under varje sten. Ev. aceton på silikonfogar är nog marigt..
#32 - 10 januari 2013 18:49
Jag tänker som så att har jag ett liggunderlag som täcker hela botten behöver jag inte bry mig om om jag någon gång vill flytta på någon sten eller annat. Annars måste jag ju gräva upp frigolit biten och gräva ner den på den nya platsen?

Nu har jag iaf hämtat möbeln, en rot och två växter samt det filtermaterial som fattades och köpt aceton.
#33 - 10 januari 2013 19:09
Kan tänka mig att det kan behövas något skydd ifall man inreder med stora stenar och minimalt med sand/grus. Annars finns det nog ingen större poäng. Stenar som vilar på grus eller sand kommer ju ändå inte i kontakt med frigolit eller liknade. Vid total rengöring (försäljning) av akvariet kan väl ett limmat liggunderlag kännas rätt besvärligt?
#34 - 10 januari 2013 19:27
Nu får du mig att tveka... :)
Jag har inte tänkt ha några större tunga stenar egentligen. Jag tror jag kommer köra på rötter och kolsten, men jag ville köra det säkra före det osäkra och IFALL jag en dag vill ha tunga stenar så vet jag att liggunderlaget är där.

Jag kommer inte ha minimalt med grus utan normalt antar jag.

Jag tänkte lägga rötterna på botten och sen fylla på med sand så att rötterna ligger mot botten och ligger på så sätt lite stadigare.
#35 - 10 januari 2013 19:43
Har aldrig själv haft frigolit eller annat i botten på mina akvarier (under 30år) men både sten och rötter. Aldrig haft problem med detta. Jag tycker bara att det känns lite knepigt att limma något eller använda aceton i ett nytt akvarium med tanke på silikonfogar etc. Kolsten väger väldigt lite dessutom, liksom rötter. Dom kommer ju aldrig att komma i kontakt med bottenglaset ifall du inte lägger dom där innan du lägger i sanden.
#36 - 10 januari 2013 19:49
Rötterna jag köpt väger en del, en väger 1 kg och den andra vet jag inte men den är tyngre än den som väger 1kg.
Vad tror du om att jag sätter i rötterna där jag vill ha dom, häller i sanden och sen lyfter upp rötterna lite så det hamnar lite sand under?

En annan fråga som dyker upp, hur lodar jag allt korrekt?
Jag har provlodat golvet innan och det var helt perfekt, men jag tänkte inte på att loda diagonalt.
När möbeln är ihopsatt tänkte jag ställa dit den och sen så klart loda in det och reglera fötterna så den är bra.
#37 - 10 januari 2013 21:51
Jag lodade in det sista när jag fyllt lite vatten. Blir ett jättestort vattenpass av akvariet.
#38 - 10 januari 2013 22:43
Jag lodade möbeln nu och allt är spikrakt förutom när jag lodar diagonalen, då är den lite lite lite sne.
Bubblan är fortfarande innanför linjerna med en liten marginal, men bubblan är LITE närmare ena linjen än andra. Men det kanske är obetydligt med tanke på hur lite det skiljer? Men som jag förstått det så är det diagonalen som är viktigast. Att karet lutar åt sidan eller framåt lite gör inget men om den är sne på diagonalen blir det spänningar i karet?
#39 - 10 januari 2013 23:44
Nu står akvariet på med lite vatten i så jag ser ca 2cm. Nu ska jag sova och hoppas på att vardagsrummet är torrt imorgon bittit och att jag kan fylla på mer och fortsätta loda. Svårt...man vet inte hur noga man ska vara :confused:
#40 - 11 januari 2013 00:15

Det lär inte läcka när du har så lite vatten i. Fyll det helt. Fast inte innan du ska sova. Fyll det så du kan kolla till det i ett antal timmar.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#41 - 11 januari 2013 00:24

När du lodar sen så är det viktigaste att det inte lutar på diagonalen. Att det lutar lite framåt eller åt sidan är lugnt. Men diagonalen är farligt. Då blir karet liksom vridet o det kan spricka. Jag har haft kar där det varit över en centimeter i skillnad mellan höger sida o vänster sida

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
#42 - 11 januari 2013 06:51
[QUOTE=Vinter;1631313]Rötterna jag köpt väger en del, en väger 1 kg och den andra vet jag inte men den är tyngre än den som väger 1kg.
Vad tror du om att jag sätter i rötterna där jag vill ha dom, häller i sanden och sen lyfter upp rötterna lite så det hamnar lite sand under?

När det gäller rötter behövs inget skydd för bottenglaset, problemet med rötter är snarare att dom flyter. Enda anledningen att skydda bottenglaset som jag se det är alltså ifall man placerar stora stenar direkt på botten innan sanden är i.
#43 - 11 januari 2013 10:23
Ok, jag tror jag hoppar liggunderlaget för denna gång då, det betyder iaf att jag kan sätta igång med allt fortare :)

Hur noga ska det vara när man lodar? Duger det att bubblan håller sig inom linjerna bara? Så klart är det bäst om det är spikrakt men har man några mm att spela på? Och då är jag mest orolig för diagonalen.

Jag tycker det är svårt att loda också för det finns inget bra ställe att sätta vattenpasset nu när akvariet står på. Läste nånstans att man helst inte ska sätta det på karet då det kan vara lite snett i sig. Det man bäst kan gå efter då är vattenytan antar jag och den skiljer kanske 1-2 mm just nu. Bäst att rätta till det medans det bara är 2 cm vatten i antar jag så kanske, om jag har tur, det är löst även när jag fyller ända upp till slut.
#44 - 11 januari 2013 11:50
Har successivt hällt i vatten o sedan mätt några ggr nu och det skiljer max 1-1½ mm när jag mäter på flera ställer runt om hela akvariet.
Då kan det inte vara skevt på diagonalen något nämnvärt eller?
#45 - 11 januari 2013 11:54
Hehe ser nu när jag tog en bild att jag har ju inte fyllt på så mycket vatten, så än kan ju golvet sjunka mer och göra det snett.
Men det är väl bara o fylla på o mäta hela tiden.

http://acsos.files.wordpress.com/2013/01/wpid-imag1085.jpg
#46 - 11 januari 2013 15:14
inte läst hela tråden....men...

bakgrund ?

.
#47 - 11 januari 2013 15:54
Ja bakgrund har jag tänkt mycket på och velat fram och tillbaks i flera dagar.
Men jag bestämde mig för att sätta svart plastsäck eller svart papper på baksidan. Ville egentligen ha antingen Aquaels svarta eller Juwels eller slimline sten bakgrunder, men jag fick inte tag på det inom rimlig tid och pris.
Sen tänker jag som så att jag vill bygga upp akvariet (med tiden) så att bakgrunden inte kommer synas så mycket, så då är en fin påkostad bakgrund som att slänga pengarna i akv...sjön :)

Försökte hitta en bild på ett akvarium som ser ut så som jag vill ha det, men av någon anledning hittade jag ingen bra bild. Men jag vill ha höga rötter och växter längst bak så det döljer bakgrunden i princip. Vill även prova på att göra en mossvägg.
#48 - 13 januari 2013 19:30
Nu har det stått ett par dagar med vatten och medel med bakterier och annat nyttigt, dimman börjar lätta. Så idag åkte två testpiloter ner och den ena firren (en guppy) verkar helt ok men platyn jag också hade ner står mest i ett hörn. Hon har fenorna utspända och simmar omkring ibland men står mest still nånstans.
Ska nästa helg köpa hem vattentester. Kan någon rekommendera märken och tester?

Ska även skaffa mer växter och ha ner de rötter jag köpt. De ligger i badkaret just nu för att sjunka och få bort lite färg. Så fort jag får hem sandsnäckor så åker de också ner.

http://acsos.files.wordpress.com/2013/01/wpid-imag1089.jpg
#49 - 15 januari 2013 17:52
Var i Linköping igår och köpte 2 till platy honor för att ha som inkörnings fiskar samt 4st galaxyrasboror som får gå i annat kar tills de förhoppningsvis blir fler.

Tyvärr råkade påsen med platyna sjunka ner i akvariet så jag hann inte koppa in dom, men de verkar helt ok ändå.
Och idag kom ett gäng malaysiska sandsnäckor och flytväxter på posten. Kom även ett paket med PMDD och en digital foderautomat från ebay, är glatt överraskad av foderautomaten än så länge. Väl värd pengarna iaf!

Får se när man inhandlar fler invånare och inredning, fick samtal idag om att jag är uppsagd från mitt jobb, så humöret är inte på topp. Hade tänkt åka till PWSS på lördag då de har 10% på allt i butiken och inhandla diverse saker, lite foder, vattentester, månljus, yngelkar mm.

Har tänkt försöka få yngel av mina panda pansarmalar samt galaxyrasbororna. Kan någon ge förslag på yngelfoder som är i bra storlek/format till dessa yngel?

EDIT: en annan foder fråga, behöver pandor något vegetabiliskt foder? Matar med nykläckt artemia, flingfoder, tabletter och granulat. Det ska finnas några gröna (vegetabiliska) tabletter som tydligen otocinclusar ska ha, ska även pansarmalar ha det? Jag ska skaffa otocinclusar till det nya karet så jag ska ändå inhandla gröna tabletter.

Annons