Mitt första stora !

#1 - 30 oktober 2008 11:28
Igår var jag och hämtade ett stort akvarium på 600 Liter det var 2 meter långt, 50 cm högt och 60 cm brett. Vi bar akvariumet ner för ett 3-våningshus UTAN hiss. Trodde vi skulle tappa hela akvariumet men det gick bra.

Jag sa till henne jag köpte karet av att jag inte ville ha dem skitpumparna hon hade för jag skulle köpa ett ytterfilter. Jag tror jag kommer köpa ett sådant

http://www.pwss.se/product.php?productid=3335&cat=598&page=1

Är det för litet? Står ju för akvarium upp till 650 liter.

När jag kommer hem efter semestern ska jag köpa kanske 50-75kg blästersand från biltema och blocka stenar. Gå till affären och köpa rötter och växter.

Mitt stora dilemma är vilka fiskar jag ska ha men jag har en huvudrubrik och det är diskus. Jag tänkte ha mellan 4-6 diskusar vet inte vilken sort jag ska ha men får se. Skulle det antalet diskusar fungera bra i mitt akvarium?

Vad kan jag annars ha för fisk i mitt akvarium? Spelar ingen roll vilka bara dem passar med diskus! Jag var inne på att ha ett 30 tal minortetror skulle det fungera eller har ni några andra förslag på någon större tetra som skulle passa?

(BILDER KOMMER SENARE :D)

// Simon ;)
#2 - 30 oktober 2008 12:38
"Jag sa till henne jag köpte karet av att jag inte ville ha dem skitpumparna hon hade för jag skulle köpa ett ytterfilter."

Snällt:p

Köp ehiem lr liknade märke om du inte ska ha "skitpumpar", annars är en lösing att ha filtret bakom en bakgrund, men bakgrund till ett 600liters är rätt dyrt kanske men om du ska ha diskus kanske inte det är ngt problem...

biltemasand blir snyggt och 50-75 kg räcker säkert!

Minortetror är för tuffa för diskusar, neon eller rödmunnar hade jag kört på.
I med lite trevliga L-malar och en liten grupp (6-8) corydoras

ngn apistogramma kanske grupp på 2+6, eller nyckelhålsciklider kanske? 2+2 ?

massa växter! fast blande inte för många olika, snyggare med få arter men många plantor.

Jag hade väntat ngra månader innan jag ploppade i diskusarna, så du vet att du har bra balans i karet
#3 - 30 oktober 2008 17:29
Jaa det blir neontetror eftersom jag idag gick in i en affär och blev erbjuden 100st neontetror för 400kr SJUKT BILLIGT :D SÅ blir kanske 140 neontetror och diskus och kanske några apistogramma!

Men pwss hur lång leverans brukar dem ha? // SImon
#4 - 30 oktober 2008 18:27
Simon--B skrev:
Jaa det blir neontetror eftersom jag idag gick in i en affär och blev erbjuden 100st neontetror för 400kr SJUKT BILLIGT :D SÅ blir kanske 140 neontetror och diskus och kanske några apistogramma!

beror helt på om de har den i lager, om de har det så går det väl på ngra dagar..

140st neontetror är väl lite o ta i :P men ett 40-50 tal skulle nog vara snyggt, jag menar de skall väll inte fylla hela karet, utan flytta sig som ett litet moln.

Varningens finger bara! Ta Gooooood tid på dig när du startar upp! mkt viktigt! Börja men växter den fösta veckan och fyll på sakta med fisk, Tror det är det du skall tänka på allra mest även om det är tradigt;)
#5 - 31 oktober 2008 14:33
beror helt på om de har den i lager, om de har det så går det väl på ngra dagar..

140st neontetror är väl lite o ta i :P men ett 40-50 tal skulle nog vara snyggt, jag menar de skall väll inte fylla hela karet, utan flytta sig som ett litet moln.

d tid på dig när du startar upp! mkt viktigt! Börja men växter den fösta ve

Varningens finger bara! Ta Goooooockan och fyll på sakta med fisk, Tror det är det du skall tänka på allra mest även om det är tradigt;)

Vaddå fungerar det inte att ha ett stort stimm med neoner?
Skulle vilja ha 140 st ! :D Jag ska fråga hos djuraffären vad dem tar för en pump som kan dra ett 600 liters akvarium!

Kan man ha ( När akvariet är igångkört)

4-6 Diskus ( okänd sort)
2 ansistrus
2 Siamesiska algätare
ca 140 neontetror
8-10 Panda pansarmalar
4 Kakaduaciklider

Fungerar det eller är det förmycket fisk?

Mvh SImon
#6 - 31 oktober 2008 15:22
Simesisk algätare går inte ihop med diskus
#7 - 31 oktober 2008 15:49
Simon--B skrev:

Beställde ett AM-TOP 3338 i fredags förra veckan med filtermaterial,slimline och lite andra prylar,fick grejerna idag...:D
#8 - 31 oktober 2008 16:46
Simesisk algätare går inte ihop med diskus

Okej varöfr gör dem inte det? Biter siameseran på diskusen elr? :(
#9 - 31 oktober 2008 16:47
Beställde ett AM-TOP 3338 i fredags förra veckan med filtermaterial,slimline och lite andra prylar,fick grejerna idag...:D

Okej en vecka då !:D Ska kolla på djuraffären vad dem tar där men annars beställer jag en sådan!
#10 - 31 oktober 2008 16:49
Synd att sabba det med att stoppa i siameser i ett SA-Kar.
#11 - 31 oktober 2008 16:51
Synd att sabba det med att stoppa i siameser i ett SA-Kar.

Ja jag tänkte också på det men dem äter ju Tofsalger och jag brukar få det på växterna. Hur ska jag annars göra för att få bort tofsalgerna? // Simon :D
#12 - 31 oktober 2008 16:56
Simon--B skrev:
Okej en vecka då !:D Ska kolla på djuraffären vad dem tar där men annars beställer jag en sådan!

Ta ett filter med större filtervolym.. förövrigt som nån tidigare nämnde ifall du vill slippa "sån skit" välj eheim.

och antalet discus beror lite på deras storlek, men 6st är inget problem oavsett storlek på dem.

Välj lite större discus för att slippa en massa onödiga problem med sjukdomar/död etc.
#13 - 31 oktober 2008 17:04
Grahn skrev:
Ta ett filter med större filtervolym.. förövrigt som nån tidigare nämnde ifall du vill slippa "sån skit" välj eheim.

och antalet discus beror lite på deras storlek, men 6st är inget problem oavsett storlek på dem.

Välj lite större discus för att slippa en massa onödiga problem med sjukdomar/död etc.

Okej Ja jag funderar på att ha 2 st Fluval 4+ Skulle det bli bra? Eller blir det för lite drag? Blir ju 2200 L/h

( Mamma gillar inte ytterfilter då hon tror dem går sönder och pumpar ut alt vatten på golvet haha )

Ja jag ska ialla fall försöka på tag på diskus som är 7-8 cm är det förlitet?

TAck för all hjälp alla // SImon
#14 - 31 oktober 2008 17:28
"( Mamma gillar inte ytterfilter då hon tror dem går sönder och pumpar ut alt vatten på golvet haha )"
Jag var åxå nojig i början med ytterfilter men jag har inte fått en droppe vatten på golvet. Av egen erfarenhet håller inte Fluval vaddom lovar då det gäller hur mycket dom pumpar men det gör däremot Eheim. Ok, dom kostar mer men det tycker jag det är värt:)
#15 - 31 oktober 2008 17:31
Grahn skrev:

Sån skit,har du provat AM-TOP,s ytterfilter ?själv har jag 2st nu,ett i drift i ett 540 liters pippikar och ett som skall köras mot ett 530 liters kar.
Är helnöjd med AM-TOP filtren förutom att dom inte är sovrumstysta men jag har inte karen i sovrummet.
Verkligen bra filtreringskapacitet för det priset,men smaken är som baken "delad".
#16 - 31 oktober 2008 18:02
"( Mamma gillar inte ytterfilter då hon tror dem går sönder och pumpar ut alt vatten på golvet haha )"

Jag var åxå nojig i början med ytterfilter men jag har inte fått en droppe vatten på golvet. Av egen erfarenhet håller inte Fluval vaddom lovar då det gäller hur mycket dom pumpar men det gör däremot Eheim. Ok, dom kostar mer men det tycker jag det är värt:)

Okej men om man har 2 st borde det väl inte vara några problem! Jag gillar faktist Fluval av egen erfarenhet :P HAha
#17 - 31 oktober 2008 18:12
Simon--B skrev:
Okej men om man har 2 st borde det väl inte vara några problem! Jag gillar faktist Fluval av egen erfarenhet :P HAha

Som alla andra skriver här: smaken är som baken:)
Till den fisk du tänker ha så bör det bli bra med 2 såna filter och då springer det inte iväg i pengar så mycket heller;)
#18 - 31 oktober 2008 18:15
Simon--B skrev:
Vaddå fungerar det inte att ha ett stort stimm med neoner?

Skulle vilja ha 140 st ! :D Jag ska fråga hos djuraffären vad dem tar för en pump som kan dra ett 600 liters akvarium!

Kan man ha ( När akvariet är igångkört)

4-6 Diskus ( okänd sort)

2 ansistrus

2 Siamesiska algätare

ca 140 neontetror

8-10 Panda pansarmalar

4 Kakaduaciklider

Fungerar det eller är det förmycket fisk?

Mvh SImon

5-6 diskus
4-5 ansistrus
5-6 siamesiska algätare (trivs bäst i smågrupper)
40-60 neontetror (140 blir för mastigt)

4-5 kakaduor (HÖGST 2 hanar)
#19 - 31 oktober 2008 18:16
Som alla andra skriver här: smaken är som baken:)

Till den fisk du tänker ha så bör det bli bra med 2 såna filter och då springer det inte iväg i pengar så mycket heller;)

Japp :) Men Vad tror ni om Fiskvalet om man skippar Siamesiska algätare!

Vad ska man göra för att så bort Tofsalger om man skipas algärtarna? // SIMON :D
#20 - 31 oktober 2008 18:17
Sån skit,har du provat AM-TOP,s ytterfilter ?själv har jag 2st nu,ett i drift i ett 540 liters pippikar och ett som skall köras mot ett 530 liters kar.

Är helnöjd med AM-TOP filtren förutom att dom inte är sovrumstysta men jag har inte karen i sovrummet.

Verkligen bra filtreringskapacitet för det priset,men smaken är som baken "delad".

Förlåt, jag har faktiskt inte testat AM-top. Men Ehiem är ju alltid ett säkert kort:P Själv kör jag Fluval 405 i mitt 240L
#21 - 31 oktober 2008 18:46

bry dig inte, ingenting var personligt på något sätt.jag citerade trådskaparen mer eller mindre, då han klargjorde att det tidigare ägaren hade "skitpumpar" så slå då på stort var min tanke.

Tillbaka till tråden,

"Okej Ja jag funderar på att ha 2 st Fluval 4+ Skulle det bli bra? Eller blir det för lite drag? Blir ju 2200 L/h"

Det viktiga är inte liter per timme. utan hur många liter filtermedia det rymms, där är ett ytterfilter oslagbart, men även där finns det stora skillnader så läs runt lite och kolla övriga personers erfarenheter.

kör själv filter från eheim,rena och fluval för stunden, och är nöjd med alla!
#22 - 31 oktober 2008 18:52
Okej :) Men Doppvärmare vad ska man ha för någon? Hur många watt behöver det vara till ett 600 Liters akvarium? // SImon
#23 - 31 oktober 2008 18:55
Simon--B skrev:
Okej :) Men Doppvärmare vad ska man ha för någon? Hur många watt behöver det vara till ett 600 Liters akvarium? // SImon

tror det beror lite på tillverkare, samma där kolla runt lite. skulle tro nånstans runt 300w som riktlinje
#24 - 31 oktober 2008 19:36
Grahn skrev:
tror det beror lite på tillverkare, samma där kolla runt lite. skulle tro nånstans runt 300w som riktlinje

Okej :) Jag ska kolla lite på www.pwss.se :D Men jag ska ju köpa blästersand imorrgon, vilken stolek på sanden ska man ha? Finns 2 olika storlekar på sanden vilken storlek rekomenderar ni? // Simon ;)
#25 - 31 oktober 2008 19:43
Simon--B skrev:
Okej :) Jag ska kolla lite på www.pwss.se :D Men jag ska ju köpa blästersand imorrgon, vilken stolek på sanden ska man ha? Finns 2 olika storlekar på sanden vilken storlek rekomenderar ni? // Simon ;)

Den grövsta helt klart!
#26 - 31 oktober 2008 19:47
Den grövsta helt klart!

Okej :D Jag kom inte ihåg vad jag hade i mitt kar innan :P HAha Men köper väl der som du tycke då Albin :D ( Vågar inget annat HAHA Skojjar bara )
#27 - 31 oktober 2008 19:52
Simon--B skrev:
Okej :D Jag kom inte ihåg vad jag hade i mitt kar innan :P HAha Men köper väl der som du tycke då Albin :D ( Vågar inget annat HAHA Skojjar bara )

Haha!,
Nä men om du köper den som är finare i storlek så blir det nog svårt att ha växter i, och jag ser ingen fördel att ha den finare..

köp INTE den med Aluminiumsilikat, men det tror jag du fattar själv :p
#28 - 31 oktober 2008 19:56
Haha!,

Nä men om du köper den som är finare i storlek så blir det nog svårt att ha växter i, och jag ser ingen fördel att ha den finare..

köp INTE den med Aluminiumsilikat, men det tror jag du fattar själv :p

Haha! Jo så långt fattar jag :P HAHA
#29 - 2 november 2008 15:19
http://zoopet.bilddagboken.se/p/main.html

Här kommer bilder bara att trycka på 2 november. Ingen inredning ännu eftersom det inte står på den platsen där det ska stå. Där står just nu ett annat akvarium som ska bort på onnsdag :) :D ÄNTLIGEN ETT STORT AKVARIUM :D xD
#30 - 2 november 2008 15:27
Simon--B skrev:
Japp :) Men Vad tror ni om Fiskvalet om man skippar Siamesiska algätare!

Vad ska man göra för att så bort Tofsalger om man skipas algärtarna? // SIMON :D

Siameserna blir ganskla bortskämda, tillslut äter dom inga alger. Var så hos mig iaf.
Vad får dig att tro att du kommer få toffsalger?
#31 - 2 november 2008 15:30
Tenkare skrev:
Siameserna blir ganskla bortskämda, tillslut äter dom inga alger. Var så hos mig iaf.

Vad får dig att tro att du kommer få toffsalger?

Jag hade det i mitt gamla akvarium :P Haha :P Men jag tror jag skiter i dem sålänge eftersom dem inte passar in i det andra fiskvalet. :)
#32 - 2 november 2008 20:05
Nu har jag ställt akvariumet på rätt plats och helt i 45 kg sand i det. Vatten har jag också fyllt på (allt utom 100 Liter som jag tar från det gamla innan köparen hämtar det) Bilder kommer imon och då vill jag höra om ni tycker att mer sand ska i.

// SImon :)
#33 - 2 november 2008 20:14
Den grövsta helt klart!

Undrar vad pandorna säger om det...;)
#34 - 2 november 2008 20:20
NIC skrev:

Jag tog det fina då det grövre var slut haha :P Så nu blir dem nog glada :)

// Simon
#35 - 2 november 2008 20:34
NIC skrev:

ingenting eftersom pandor inte kan tala;)

Ärligt, biltemas "grövsta" blästersand är inte SÅ grov:p
#36 - 3 november 2008 15:23

Nej men jag köpte min på Jula och där var den fina lagom. Biltemas blästersand är ju alltid slut :( Men gjorde inte så mycket för det var billigare på Jula :) fast bara 5 kr :p

:D // SImon
#37 - 3 november 2008 19:32
Här kommer lite suddiga bilder http://zoopet.bilddagboken.se/p/main.html ( tryck på 4 november) har inte inrett akvariumet. men ska det vara mer sand eller är det lagom?

// SImon :):D
#38 - 3 november 2008 20:29
Ser bra ut, du kanske har funderat på att ha någon större rot i karet? jag tycker det är snyggt när man har flera stora rötter i bakkant av akvariet, så det ser ut som ett rotsystem från ett stort träd, så att diskusarna kan glida undan om de känner sig stressade Typ :P
#39 - 3 november 2008 20:33
Ser bra ut, du kanske har funderat på att ha någon större rot i karet? jag tycker det är snyggt när man har flera stora rötter i bakkant av akvariet, så det ser ut som ett rotsystem från ett stort träd, så att diskusarna kan glida undan om de känner sig stressade Typ :P

Ja det är skitfint med rötter och jag ska ha rötter i akvariumet när jag ska börja inreda det. Jag ska även ha stenar i form av lite grottor och mer växter. Bör man ha någor mer för att få diskusar att trivas?

Förslag på växter man kan ha i en värme rung 28-30 grader?

tack för all hjälp alla :) // Simon
#40 - 5 november 2008 08:48
Simon--B skrev:
Här kommer lite suddiga bilder http://zoopet.bilddagboken.se/p/main.html ( tryck på 4 november) har inte inrett akvariumet. men ska det vara mer sand eller är det lagom?

// SImon :):D

Ser bra ut!
Hur många pandor har du tänkt dig? Så många som möjligt är det bästa alternativet enligt mig, skitfint när de glider fram i ett stim på 15-20 st.
I ditt fall kan du lugnt ha 30-40 stycken.
#41 - 5 november 2008 08:49

De-dum-tsch! ;)
#42 - 5 november 2008 15:39
NIC skrev:
Ser bra ut!

Hur många pandor har du tänkt dig? Så många som möjligt är det bästa alternativet enligt mig, skitfint när de glider fram i ett stim på 15-20 st.

I ditt fall kan du lugnt ha 30-40 stycken.

Jag ska börja med 10 st från en början men sen ska jag byggapå sitimmet till runt 20. :) Dem är faktist skit fina. :D

// Simon
#43 - 5 november 2008 15:52
Jag hade frågan uppe här om man kunde ha minortetror med diskus och då fick jag svaret " Nej för dem kan vara aggresiva" Men om man försöker att ha dem och om man ser att dem är på diskusen så kan man väl ge dem till djuraffären direkt elr?

// Simon
#44 - 5 november 2008 16:20
Jag tycker det är onödigt eftersom de bara kommer att stressa diskusen.

så jag lovar att jag kommer säga " vad var det jag sa" när du ser att minorerna är taskiga:D

men visst ingenting är omöjligt..
#45 - 5 november 2008 17:00
Jag tycker det är onödigt eftersom de bara kommer att stressa diskusen.

så jag lovar att jag kommer säga " vad var det jag sa" när du ser att minorerna är taskiga:D

men visst ingenting är omöjligt..

Haha nej :P Men dem görde inte en ända fena på skalarerna :P. Men varför skulle dem stressa skalarerna?

// Simon
#46 - 5 november 2008 18:44
Simon--B skrev:
Haha nej :P Men dem görde inte en ända fena på skalarerna :P. Men varför skulle dem stressa skalarerna?

// Simon

Skalare eller diskus?

hur stora är dina skalare? för yngre skalare har en tendens att vara nosigare än fullvuxna, och en kaxig liten skalare kan nog vara tsms med ett stimm minorer, men inte som fullvuxen.
#47 - 5 november 2008 19:13
Skalare eller diskus?

hur stora är dina skalare? för yngre skalare har en tendens att vara nosigare än fullvuxna, och en kaxig liten skalare kan nog vara tsms med ett stimm minorer, men inte som fullvuxen.

Mina skalarer är ca 9 cm vet inte om man räknar det som fullvuxen. :p

Men får se hur jag gör för jag tycker nog inte att dem passar in i akvariumet men får se hur jag gör :) Men här kommer lite bilder på akvariumet. Vad tycker ni jag ska göra för att få det snyggare?

Tryck på 6 november för att se akvariumet och om ni vill se min kakaduaciklids hane tryck på 7 november här kommer länken.
http://zoopet.bilddagboken.se/p/main.html

Vad tycks?

// Simon
#48 - 6 november 2008 13:54
Vad tycker ni hade varit roligt med lite komentarer! // Simon :)
#49 - 6 november 2008 14:00
Tycker det ser fint ut.
Kan ge några förslag över hur jag hade gjort.
1. Valt en helt svart bakgrund.
2. Försökt hitta ett par större mangroove -liknande rötter, bundit mossa och anubis på dessa och ställt dem ena hörnan så det ser ut som de växer ner från ett träd.
3. Kanske nån redmoore som jag skulle fästa i mittstaget eller liknande som nästan hänger ner i vattnet.
4. Försökt få lite mer sluttning i sanden, dvs högre bak och på sidorna och lägre i framkant. Kanske gjort nån terass i sanden mha. sten/root.

Detta är endast förslag, ser bra ut redan nu :)
#50 - 6 november 2008 16:51
Okej tack ja jag ska köpa mer rötter. Redmoore är skit fin men tyvärr syns det också på priset en sådan rot som väger ca 1kg kostar runt 300kr. Men ska nog köpa en efter jul och göra pricis som du sa. Tack för alla tipsen :D // Simon
#51 - 10 november 2008 10:42
Ett tips bara, flytta upp pumparna strax under ytan så du får ytcirkulation och sätt doppvärmaren i bakkanten där den inte syns.
Sen när det växt till sig lite så kommer det se bra ut!
#52 - 10 november 2008 10:57
Simon--B skrev:
Mmm.. snygg doppvärmare men de trivs bättre i stimm och sen är väl termometern som uppehåller sig i centrum av karet parbildande och man har en grupp och låter dem para ut sig själva;) Annars fint men tycker det blir snyggare om man inte sprider ut inredning och växter för mycket, ser lite uppradat ut!
#53 - 10 november 2008 11:00
åheim skrev:
Mmm.. snygg doppvärmare men de trivs bättre i stimm och sen är väl termometern som uppehåller sig i centrum av karet parbildande och parar ut sig själva;)

:D:p
Just det, termometern missade jag, lätt att de förökar sig så pass att man knappt blir av med de.. ;)
#54 - 11 november 2008 19:00
NIC skrev:
:D:p

Just det, termometern missade jag, lätt att de förökar sig så pass att man knappt blir av med de.. ;)

:P Jag har ingen doppvärmare där nu, den andra som satt där var en tillfällig från ett annat akvarium men har nu köpt en bättre.
#55 - 12 december 2008 18:47
Nu har akvariumet blivit riktigt fint jag ska bara köpa lite mer växter. Jag är glad för att jag köpte innefilter eftersom jag är van vid det men det hade varit roligt att prova ytterfilter :) Jag har 2 stycken "fluval 4 plus" och det fungerar utmärkt :) Nu har alla 100 neontetrorna kommit i och även 11 stycken fläckliga pansarmalar som är skitfina :)

Jag har även mina gamla malar " Tora och Sven" som även fått yngel 1 gång och 8 st lever fortfarande och är kanske 4-5 cm långa. Därimot har min hona tappat lite Fjäll eller vad man kallar det hon har fläckar som ser ut som köttsår. Kan det vara så att hennes hane " Sven" är elak mot henne eller är hon sjuk kanske? Lite orolig för henne!

// Simon
#56 - 13 december 2008 10:03
Är det svårt att göra en bedömning av detta utan bilder? Om jag fångar henne på kort kan jag lägga in det. :) // Simon
#57 - 14 december 2008 12:45
När jag var i djuraffären igår hade hon fått hem lite olika diskus som var mellan 7-8 cm stora och var väldigt fina färgmässigt. Dem storter hon hade var:

Symphysodon sp. "red turquoise"
Red Turquoise och kostade 425 kr/st

Symphysodon aequifasciatus aequifasciatus (green)
Grön diskus och kostade 425 kr/st

Symphysodon sp. "red"
Marlboro red och kostade 395 kr/st

Dem var mycket fina men tycker det är dyrt för en fisk men vill man ha diskus får man räkna med det. Men såg en annons på blocket http://www.blocket.se/vi/18454991.htm?ca=21_s

vad tycker ni om dem? Har ni någon erfarenhet om just denna sortens diskus? Dem vill ha 175 Kr/st och det är ganska mycket billigare än att köpa på vår djuraffär här när man ska köpa 6 st :)

Hoppas ni kan tycka till om hur jag ska göra! eller ge mig förslag på djuraffären i närheten av Älmhult/Växjö med affären med bra och billiga diskus.

Mvh Simon
#58 - 14 december 2008 14:00
Du skall inte titta efter billiga diskus för då är risken stor att det blir en kortvarig glädje.
Försök istället köpa från någon som odlat fram diskus här i Sverige. Enligt min erfarenhet en enorm skillnad och mycket större chans att få glädje av fisken i framtiden.
Innan du över huvud taget köper diskus så skall du läsa in dej på den arten.
#59 - 14 december 2008 14:07
Du skall inte titta efter billiga diskus för då är risken stor att det blir en kortvarig glädje.

Försök istället köpa från någon som odlat fram diskus här i Sverige. Enligt min erfarenhet en enorm skillnad och mycket större chans att få glädje av fisken i framtiden.

Innan du över huvud taget köper diskus så skall du läsa in dej på den arten.

Okej tack för länken du meljade :) Klart jag ska läsa på och jag läser lite varje dag om dem fiskarna men man kanske är lite för på eftersom man så gärna vill ha fisken nuuuuu :D Om man ska köpa dyrare diskus finns det försäkring man kan täckna då? Känns lite snopet om en fisk för 500 kr bara dör :(

Men vad tror du om dem fisken på bilden? Ser den bra ut?

Mvh Simon
#60 - 14 december 2008 17:28
Nu har jag beställt 4st super red diskus i storlek 7-8 cm :):D Ska troligtvis få dem imorgon eftermiddag :D Sen efter ett tag kommer det nog komma i 2 st till diskus i akvariumet :)

har ni några tips hur jag ska göra när jag koppar i mina diskus imorgon? Vill ju inte att det blir fel. :) Behöver alla tips :D

Bilder kommer imon på diskusen med :)

Mvh Simon
#61 - 14 december 2008 19:16
Lycka till,

vågat av dig att köpa diskus såhär tidigt!
#62 - 14 december 2008 19:27
Snyggt kar!
Betydligt snyggare än min skit hög till 375:a....
#63 - 14 december 2008 21:32
Lycka till,

vågat av dig att köpa diskus såhär tidigt!

Tack :):D Tidigt?
#64 - 14 december 2008 21:33
MK57 skrev:
Snyggt kar!

Betydligt snyggare än min skit hög till 375:a....

Haha tack :)...
#65 - 15 december 2008 15:08
Nu blev det ändrade planer eftersom det bara fanns 3 diskus kvar! Dem var också mindre än dem sa! 5 cm :( Så dem kommer gå i 120 luters akvarium nu så jag kan byta vatten varje dag och även mata 7 gånger om dagen. Förlåt om det blev lite rörigt men skit stressad

// Simon
#66 - 16 december 2008 11:06
Så nu har dem små söta liven hämtat sig och även ätit upp all mat jag gav dem i morse dvs oxhjärta :D Dem är lite smårädda fortfarande när det händer något nytt men det går nog över. Första veckan ska jag bara mata som vanligt dvs 2 gånger om dagen. Roligt roligt att vara diskusägare! :D:D Men när det kommer till vattenbyterna ska jag byta 50% varje dag nu med första veckan när jag matar som vanligt elr räcker det varannan dag?

Bilder kommer troligtis ikväll :)

Mvh Simon
#67 - 16 december 2008 18:17
Här kommer länken med bilder http://zoopet.bilddagboken.se/p/main.html? tyck på den 16 december för att se bilderna. Kolla gärna på den andra gadarma med för där är det alvariumet dem kommer bo i så småningom. Dessvärre blev det inte så många eftersom dem är rädda och vill inte stressa dem nu när dem är nya heller. Dem är mellan 5-6 cm och har därför inte fått någon färg ännu. Dem kommer bli jätte röda så småningom.

Beskrivning finns under bilderna

Mvh Simon

Annons