Mitt första riktiga akvarium

#1 - 20 oktober 2021 23:13
Hej!

Efter att min tjej skaffade ett, två, tre... ja ni vet, så blev jag inspirerad och köpte mig ett begagnat Nano akvarium som jag har ett gäng räkor, guppy yngel och en kampfisk i. Men nu har jag bestämt mig för att skaffa ett större kar och gjorde slag i saken och köpte ett begagnat 540L med lite blandade tillbehör utan någon direkt plan.
Attachment

Första frågan jag ställde mig va vad för typ av filter ska jag ha? När jag mätt, funderat oc sökt inspiration och information på nätet så har jag kommit fram till att jag också ska bygga en sump. Hittade ett begagnat 105L som ska vara basen till sumpen. Karet har två borrade hål i botten för genomföringar men dom är igen limmade med en glasskiva och silicon. Det ingick även de gamla genomföringarna och rören som är på limmade och pekar rakt upp ur hålen och tar väldigt mycket plats visuellt.

Så nu ska jag starta igång projektet och se vad det blir av det till slut.

Steg ett är att få bort glaset som täcker över hålen och se om de gamla genomföringarna går att få loss och återanvända.

Steg två blir att tänka till och börja med sumpen.

Planen är att dokumentera processen och följa upp det här inlägget efter hand projektet går framåt. Jag ser fram emot att både ta emot förslag på lösningar och gälla hurra rop under tidens gång.

Edit: Lagt till bild.

#2 - 21 oktober 2021 06:34
Vad jag har hört så kan man lite få isär limmade rör och genomföringar utan man måste köpa nya. Glasskivan över hålen tror jag blir svåra att få bort tror man måste borra nya hål... vill inte låta negativ men tror du realistiskt sett får lite mer jobb än du kanske tror:mad::)
#3 - 21 oktober 2021 13:11
[QUOTE=åheim;n2432516]Vad jag har hört så kan man lite få isär limmade rör och genomföringar utan man måste köpa nya.[/QUOTE]

Sågade av rören en bit ovanför där kopplingen va och satte dom i svarven. Än så länge ser det bra ut och ska börja prov montera delarna i helgen.

Attachment

Attachment
Attachment

Edit: Lagt till bilder
#4 - 21 oktober 2021 13:45
Här kommer lite bilder som va tänkta att vara i första och andra inlägget.
[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"https:\/\/www.zoopet.com\/forum\/core\/image\/gif;base64,R0lGODlhAQABAPABAP\/\/\/wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw=="}[/IMG2]

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"https:\/\/www.zoopet.com\/forum\/core\/image\/gif;base64,R0lGODlhAQABAPABAP\/\/\/wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw=="}[/IMG2]​ ​​​​​​
#5 - 21 oktober 2021 15:24
[QUOTE=Braxfan;n2432520]Här kommer lite bilder som va tänkta att vara i första och andra inlägget.
[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"https:\/\/www.zoopet.com\/forum\/core\/image\/gif;base64,R0lGODlhAQABAPABAP\/\/\/wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw=="}[/IMG2]

[IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"https:\/\/www.zoopet.com\/forum\/core\/image\/gif;base64,R0lGODlhAQABAPABAP\/\/\/wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw=="}[/IMG2]​ ​​​​​​
​[/QUOTE]

Du kan bara posta bilder som guldmedlem.
#6 - 22 oktober 2021 09:04
Kul, kommer följa projektet.
#7 - 22 oktober 2021 09:26
Uppdaterat tidigare inlägg med bilder.
#8 - 22 oktober 2021 13:07
Vad roligt med ett nytt projekt här på forumet! Jag följer!
#9 - 23 oktober 2021 14:03
Nu har jag lyckats få bort glasbitarna som täckte över hålen. Det dog ca en timme och det gick åt fyra blad till brytbladskniven men nu kan jag äntligen börja med att testa rör installationen.

Attachment

För att kunna återanvända genomföringarna så krävdes del lite med tid vid svarven men när det va klart så provmonterade jag alla rör utom överrinningen och utloppet.

Attachment

Attachment
Attachment
Attachment

Innan allt limmas ska jag provköra systemet tillsammans med sumpen.
#10 - 28 oktober 2021 01:48
Känns som du har koll på läget [:-106]
#11 - 15 november 2021 00:37
Nu är alla rören klara och testade. Lät akvariet stå fullt en vecka med sumpen igång fem av dagarna och av två utan läckage.

Har även byggt klart sumpen och kört den i tjejens 250L en vecka för att få en bra start.

Tyvärr blev det inga bilder den här gången men det kommer så småningom.

Nästa på att göra listan är att göra en mock-up på hardscapen och fundera på inredningen på lite mer detalj nivå.
#12 - 10 december 2021 19:58
Uppdateringsbump, hur går det med byggena?
#13 - 10 december 2021 20:18
Det har tyvärr gått väldigt långsamt senaste tiden på livet.

Sumpen är klar och har stått och gått sen senaste uppdateringen har matat den med växtdelar och annat från dom andra karen.

Rören till, från och i akvariet är klart. Möbeln har jag börjat fixa lite så det matchar med kontakter och kopplingar. Jag har även börjat samla på mig rötter och annat till inredningen.

Här är några bilder på sumpen där den står och gottar sig just nu.
Attachment Attachment
Attachment
#14 - 27 december 2021 16:20
Äntligen kan jag komma med en uppdatering!

Karen har kommit på plats i lägenheten. Har kopplat in sumpen och låtit det så och snurra i ett dygn och all är tätt.

Attachment
Nu börjar det roliga.
#15 - 5 januari 2022 13:02
Nu börjar det hända grejer. Substratet är på plats och jag har börjat plantera på botten. Tänkte låta det rota sig innan jag fortsätter med inredningen. Första fiskarna har flyttat in från karantänkaret. Ett gäng trilineatus och en gul ancistrus. Attachment Attachment Attachment
#16 - 5 januari 2022 17:40
Vad är det för lampor du använder?
#17 - 5 januari 2022 18:56
[QUOTE=Orpheon;n2434119]Vad är det för lampor du använder?[/QUOTE]

Dom jag fick med när jag köpte karet. Minns inte va dom hette men det är en ramp med massor av ledar. Ser ganska annorlunda ut i verkligheten. Tror min kamera är kass.
#18 - 9 januari 2022 12:33
Nu är majoriteten av karet klart. Det ska in lite mer rötter i högra hörnet och det ska planteras i mitten och till höger. Det har även flyttat in ett 25 st citrontetror och 12 rosentetror.
Attachment
Attachment

#19 - 9 januari 2022 14:58
Ser coolt ut, tror det kommer bli riktigt bra om växterna på rötterna växer in ordentligt.
#20 - 9 januari 2022 17:50
[QUOTE=Munin;n2434232]Ser coolt ut, tror det kommer bli riktigt bra om växterna på rötterna växer in ordentligt.[/QUOTE]

Det är målet. Så det blir två "våningar" med lite olika miljöer. Sand, sten och låga växter på botten och lite mer som ett växtbälte vid rötterna.
#21 - 11 januari 2022 06:20
Jo tror jag förstår visionen hyffsat! Antar att du även tänkt flytta lite anubias till höger på sikt? :) Har du planerat något angående fisk än?
#22 - 12 januari 2022 00:20
[QUOTE=Munin;n2434282]Jo tror jag förstår visionen hyffsat! Antar att du även tänkt flytta lite anubias till höger på sikt? :) Har du planerat något angående fisk än?[/QUOTE]

Det är inga anubias där i än. :) Men ja, det ska planteras tätt längst hela "övervåningen". Roten till höger ska byggas ut lite mer innan den blir klar för plantering.

Så här ser mitten roten ut upptill så det finns bra yta att plantera på.Attachment

Har även flyttat runt flytväxterna lite så dom in skuggar de växter som behöver mer ljus. Håller dom på plats mer en bit 10x2 slang som passar perfekt på dom här sugpropparna jag har så är det bara sätta dom på glaset så växterna inte flyter iväg.
Attachment
Attachment

Angående fiskar så har jag 25 Hyphessobrycon pulchripinnis, 12 Hyphessobrycon jackrobertsi, 11 Corydoras trilineatus och en L144 just nu. Planen är att ha 40-50 Hyphessobrycon amandae och två sorter pansarmalar till. Funderar på Corydoras Venezuelan Black eller orange och någon till. Funderar på att ha t.ex .Andinoacara pulcher, electric blue eller någon annan mindre men revir hävdande fisk som kan hålla koll på tetrorna så dom stimmar ordentligt.

#23 - 12 januari 2022 14:30
Tyckte allt det såg ut som anubias minima men är väl någon typ av ormbunke? :) Låter som en fin fiskbladning(har själv citrontetror och corydoras och båda hör till favoriterna).
#24 - 13 januari 2022 22:04
Har snickrat klart rötterna till höger.

Attachment
Attachment
Attachment
Attachment

Nu är det bara vänta på att plantorna tar sig så jag kan ta sticklingar.

Eller så tröttnar jag på att vänta och åker och köper fler plantor. :)
#25 - 17 januari 2022 10:23
Det blev lite mer planterat i helgen. Nu får det stå och växa till sig ett tag. Nästa steg är att bygga en ram till armaturen och måla den. Funderar även på att byta ut själva ljuskällan.
Attachment
​​​
#26 - 17 januari 2022 11:14
Supersnyggt och häftigt gjort med dem här "flytande" öarna! Verkligen spännande akvarium men lite surrealistisk belysning kanske:) Ett coolt belysningstrick är att se till att bakrunden är skuggad så att man inte riktigt kan avgöra var det slutar;)
#27 - 17 januari 2022 11:21
[QUOTE=åheim;n2434495]Supersnyggt och häftigt gjort med dem här "flytande" öarna! Verkligen spännande akvarium men lite surrealistisk belysning kanske:) Ett coolt belysningstrick är att se till att bakrunden är skuggad så att man inte riktigt kan avgöra var det slutar;)[/QUOTE]

Jag är inte nöjd med ljuset. Som jag nämnt i ett tidigare inlägg så följde belysningen med när jag köpte karet. Funderar på att byta ut själva ljuskällan när jag ändå är igång och bygger ramen till armaturen.

Bortsett från ljuset är jag mycket nöjd med hur det blev.
#28 - 24 januari 2022 18:18
Nu är karet i stort sett klart. Det som återstår är att bygga klart ramen för armaturen.

Så här ser det ut nu.
" target="_blank">

#29 - 24 januari 2022 20:39
Roligt med video och riktigt fina acaror! :) Tror det kan bli väldigt häftigt på sikt som du lagt upp det hela, belysningen har ju redan avhandlats men har du funderat något mera på ny? Tror det kanske skulle vara pricken över i så att säga!
#30 - 24 januari 2022 22:27
[QUOTE=Munin;n2434664]Roligt med video och riktigt fina acaror! :) Tror det kan bli väldigt häftigt på sikt som du lagt upp det hela, belysningen har ju redan avhandlats men har du funderat något mera på ny? Tror det kanske skulle vara pricken över i så att säga![/QUOTE]

Jo, jag har funderat på det men inte riktigt klok på hur jag ska tänka angående belysning gällande lumen, kelvin mm. Så antingen får jag läsa mera eller frågan nån smart jävel. :)
#31 - 24 januari 2022 23:02
Det glittrar ju fint iallafall och så blir det inte med ramper utan man måste ha nån form av spot-belysning... Jag kör fluvals ledbelysning pga att man styr den med en app i telefon så man slipper kräla runt akvariet och trycka på nån dosa med knappar som man måste ta fram bruksanvisningen varje gång för att förstå nåt! Jag älskar soluppgång och nedgång och det gör fisken med för det blir en lugn start och avslut på dagen för fisken. Tänk själv att ligga och sova och varje morgon kommer nån jävel och tänder taklampan[:-48] Kan aldrig tänka mig en belysning igen som inte har dessa funktioner!
#32 - 24 januari 2022 23:41
[QUOTE=åheim;n2434666]Tänk själv att ligga och sova och varje morgon kommer nån jävel och tänder taklampan[:-48] [/QUOTE]

Du menar som jag har i mitt sovrum där jag har två 54L som kickar igång kl 10.00. :)

#33 - 25 januari 2022 09:12
Hehe det är mer som "wake up light" sena helgmornar:p
#34 - 3 februari 2022 20:16
Flyttade in lite fler fiskar för några dagar sen. Det blev 10 st Brochis splendens och 25 Hyphessobrycon eques.

Ramen till armaturen är påbörjad och fixat lite med sumpen för att få bättre cirkulation.

admin
Christian Alfredsson
#35 - 4 februari 2022 06:16
Sätt in en CO2 anläggning också. Du har ju en sump och då blir det helt dolt. Det får igång växterna tillsammans med gödning och bra belysning

Man kan börja med ett litet kit: Komplett CO2 system för sodastream - PerfectAqua - Allt för aquascaping

Clas Olson har en lite större Sodastreamflaska som är lätt att byta.
#36 - 4 februari 2022 09:21
[QUOTE=admin;n2434950]Sätt in en CO2 anläggning också. Du har ju en sump och då blir det helt dolt. Det får igång växterna tillsammans med gödning och bra belysning

Man kan börja med ett litet kit: Komplett CO2 system för sodastream - PerfectAqua - Allt för aquascaping

Clas Olson har en lite större Sodastreamflaska som är lätt att byta.[/QUOTE]

Har funderat på CO2 men ska få klart armaturen och ramen först.
#37 - 8 februari 2022 14:11
I en vecka har jag hittat växter flytande vid avrinningen och försökt planta tillbaka dom. Idag stod en av acarorna och bökade på brottsplatsen. [:D]
Hon hann dra innan kameran kom fram dock.
Attachment
#38 - 15 mars 2022 15:35
Tja!

Nu va det längesen jag kom med en uppdatering så här kommer lite bilder.

Så här ser det ut nu. Växterna har tagit sig ordentligt och det har flyttat in fler invånare. Bland annat ett gäng C. Duplicareus och en handfull snäckor.
Nu när jag laddade upp bilderna så ser jag att glaset va rätt skitigt.
Attachment Attachment Attachment Attachment Attachment Attachment
#39 - 15 mars 2022 19:41
ser inga bilder.........
#40 - 15 mars 2022 19:48
[QUOTE=åheim;n2435521]ser inga bilder.........[/QUOTE]

Skumt. Jag ser dom i forumet nu. Ska testa ladda upp dom igen.
#41 - 15 mars 2022 20:13
Nu är bilderna uppladdade igen.
#42 - 19 mars 2022 22:53
[QUOTE=åheim;n2435521]ser inga bilder.........[/QUOTE]

Nu då?

Annons