Mitt första projekt: 375l insjö

#1 - 29 juli 2008 15:45
Jahapp tänkte dra igång en liten projekttråd. Gått och vart sugen nu i sommar på ett akvarium med svensk fisk.

Så jag köpte ett akvarium på 375 liter igår med måtten 150*50*50 cm

[FONT=Arial][COLOR=#990000][COLOR=#22229c]http://www.geting.se/viewimage.php?image=115636-DSC00608.JPG#[/COLOR][/COLOR][/FONT]

[FONT=Arial][COLOR=black]Inredning funderar jag lite på om man skulle köra med vanlig sand då dy känns lite si och så att stoppa i akvariet. Känns som det kan bli ganska grumligt där i. Tror ni nån liten näckros klarar sig inne i ett akvarium ? Vad mer kan man ha för växter ?[/COLOR][/FONT]

[FONT=Arial][COLOR=black]Jag håller på och funderar lite på vad jag ska köra för filter mm i det. Men det lutar åt något externt filter varjefall.[/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial]Fiskar som jag tänkte använda mig mig av är små abborre, sarv och mört. Skulle även vilja ha tag på nån liten sutare och dammruda men vet inte vart jag ska lyckas fiska upp någon.[/FONT]

[FONT=Arial]Tänkte fixa en mörtstuga och ställa ut vid sjön där tjejen har stuga så kanske man kan få sutare i den eller vad tror ni ? Det känns som man inte vågar fånga dom med nät pga skaderisken på dom. [/FONT]

[FONT=Arial]Kom gjärna med tips och ideér angående detta projekt.[/FONT]
#2 - 30 juli 2008 10:22
Är det ingen som har nåt alls att säga :confused: :(
#3 - 30 juli 2008 11:00
Ska bli spännande att följa. :) Vill själv ha min 300 liter balja som abborre kar senare i framtiden när jag köpt ett större för att ha "vanliga" akvarie fiskar i. :)
Bilagor:
#4 - 3 augusti 2008 15:49
Äntligen har jag fått hem akvariet och vägit in det och vattenfyllt :D

[FONT=Arial][COLOR=#0000ff]http://www.geting.se/viewimage.php?image=116448-akvariet[/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=#0000ff]http://www.geting.se/viewimage.php?image=116449-akvariet2[/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=#0000ff][/COLOR][/FONT]
Ska flytta om 3 mådare så jag vet inte är det värt att starta akvariet med fisk innan det ? Kanske är värt att vänta eller vad säger ni ? Men ville varjefall vattenfylla det och börja rengöra det.
Känns skönt att haft det med vatten i ett tag så man ser att det är helt tätt.

Ska väl börja samla på mig lite inredning tänkte jag med. Någon som har nåt förslag på fräck bakgrund till svensk insjö biotop ?

Mvh Simon
#5 - 3 augusti 2008 17:26
du kanske kan ha nån enstaka fisk så som en mal corydoras kanse kanske nån liten grotta så trivs den
#6 - 3 augusti 2008 17:34
mirrefirre skrev:
du kanske kan ha nån enstaka fisk så som en mal corydoras kanse kanske nån liten grotta så trivs den

det e inte va ja kallar en svensk fisksort..

tycker du skall efterlikna botten på en svensk hederlig insjö med finkornig sand, mörka döda grenar och kvistar.. kanske vass?
hade själv näkros i mitt kar, vet inte va det va för sort utan togs från vattendraget vid kungälv/bohuso de klarade sig mkt bra.. detta va innan ja visste att de är fridlysta växter..!!

va sägs om blodiglar ;) hehe
#7 - 3 augusti 2008 17:52
mirrefirre skrev:

Dom finns väl inte i dom svenska vattnen ? :D
#8 - 3 augusti 2008 19:46
Men ni visste väl att corydoras är senaste svenska malen? Skämt åsido. xD

Detta kommer nog bli jätte fräckt. En gädda också och det är fullbordat ;)
#9 - 3 augusti 2008 20:06
Kommer du åt är det bara att plocka rötter som ligger i vattnet. Borsta av löst bös med oanvänd diskborste. Kanske hittar någon stump av en stock med lite tur. Bambupinnar kan använda. Plastväxter om dom slaktar riktiga. Är det hönsnät i stugan finns risken att dom får skrapskador så man får hålla koll efter svamp. Tycker det låter klokt att vänta till efter flytten som du säger. Gäddan är bättre utan för den växer så fort och börjar planera vem av kompisarna i burken den ska äta först. Abborrar kan bli griniga men det märks ju då. Du skulle ju kunna ha ett par små mörtar tex om du vill ha något iaf. Då har du något att starta upp akvariet med sen som redan är invand på akvarieliv.
Eheim 2217 skulle jag kört med men finns olika åsikter såklart
#10 - 3 augusti 2008 20:40
Tackar för lite inspiration. Får ut och leta lite rötter eller gamla träd.
Jag köpte en cirkulationspump idag på ebay som pumpar 2 kubik i timmen för 160 kr så vi får se när den dyker upp.

Kan tänka mig att det börjar lukta mumma annars med vatten helt stillastående. Vad tror ni ska man köra med den pumpen sen till fiskarna med eller ?

Eller vill dom ha det stilla tror ni ?
#11 - 3 augusti 2008 22:59
Kan ju sätta på ett sånt där strilrör och borra lite extra hål kanske? Med riktning upp mot ytan så det blir rörelse på den. Sen finns ju såna filtermattor att använda till pumpen kanske som filter
#12 - 4 augusti 2008 00:21
Hur då menar du ? Jag köpte en sån här http://global.ebay.com/gbh/viItem?ItemId=380051956161
#13 - 10 augusti 2008 21:32
Här är sanden som jag kommer använda mig utav i akvariet. Har väl ca 70 kg det borde räcka till mitt akvarium.
[COLOR=blue]http://www.geting.se/ viewimage.php?image=118052-Sand2[/COLOR]
[COLOR=blue]http://www.geting.se/ viewimage.php?image=118053-sandnara[/COLOR]

Ursäkta kvalitén det är taget med mobilen.

Jag började med att skölja vatten ganska länge i sanden och rörde om då och då så att allt som inte ska vara där flöt upp. Därefter torka/koka jag sanden i ugnen några timmar på 200 grader så nu borde det inte finnas något farligt i sanden som fiskarna kan ta skada utav.
#14 - 11 augusti 2008 12:38
Kanske inte någon jätteuppdatering men min powerhead pumpkom hem idag

[FONT=Arial][COLOR=#0000ff]http://www.geting.se/viewimage.php?image=118110-Pumpen[/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=#0000ff][/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][COLOR=#0000ff][COLOR=black]Verkar funka aldeles utmärkt. Är en pump från ebay för endast 160 kr med frakt hem.[/COLOR][/COLOR][/FONT]
[FONT=Arial][/FONT]
#15 - 18 augusti 2008 12:33
jag skulle nog satsa på att meta upp sutaren de kan var svåra o fånga i mört stugor abbore löija och mört är inga bekymmer bara stugan inte ligger i för länge med fisk de har en tendens att stressa fisken. ha r hat stugor i bland till för at fånga betes fisk o de ggr jag inte tömt morgon och kväll har överlevnade försämrats på fiskarna iaf mört och löija har haft kortare livstid i karet jag haft dom (rymer nästan 1000l).
#16 - 18 augusti 2008 13:32
Jag har idag köp en mjärde som skall mäskas majs och läggas i en göl som kryllar utav rudor. Fick bilder från en kille som vart där med mjärde och fick uppåt 50st små dammrudor på 1 natt. Sen finns en lika gjöl aldeles i närheten med bara sutare.
Det finns ingen annan fisk i gölarna så det måste vara inplanterat för länge sedan eller vad tror ni ?
Ska testa lägga i mjärde och mörtstuga där med så får vi se om man får något annars får man väl testmeta då.

Behöver bara ett filter nu. Så kan jag ta hem fisk. Vad tror ni om att använda biltemas grövsta blästersand istället för min havssand ? Det är så jobbigt att göra rent sanden haha :D
#17 - 18 augusti 2008 18:38
Simonols skrev:
Jag har idag köp en mjärde som skall mäskas majs och läggas i en göl som kryllar utav rudor. Fick bilder från en kille som vart där med mjärde och fick uppåt 50st små dammrudor på 1 natt. Sen finns en lika gjöl aldeles i närheten med bara sutare.

Det finns ingen annan fisk i gölarna så det måste vara inplanterat för länge sedan eller vad tror ni ?

Ska testa lägga i mjärde och mörtstuga där med så får vi se om man får något annars får man väl testmeta då.

Behöver bara ett filter nu. Så kan jag ta hem fisk. Vad tror ni om att använda biltemas grövsta blästersand istället för min havssand ? Det är så jobbigt att göra rent sanden haha :D

Jag hade alla ggr metat sutaren för det är en riktig faijter ,men glöm ett metspö av vide med stor krok och rödvitt flöte köpt på ICA :D. Rudor lär inte orsaka några problem att fånga i mjärden och sutre går det med. Prova och blanda vetemjöl med sirap, vatten och skorpmjöl till en hård deg som du stoppar in i mjärden brukar var susen till ruda och sedan samma deg med majs till sutaren.
Blev nyfiken på var dessa dammar /jölar finns då jag är en inbiten sportfiskare på jakt efter nya vatten och blöta kroken i :confused:.
Men kolla upp med markägaren att det är OK att du mjärdar fisk ur pölarna annars kan du få problem. :p
#18 - 18 augusti 2008 19:38
Mick13 skrev:
Jag hade alla ggr metat sutaren för det är en riktig faijter ,men glöm ett metspö av vide med stor krok och rödvitt flöte köpt på ICA :D. Rudor lär inte orsaka några problem att fånga i mjärden och sutre går det med. Prova och blanda vetemjöl med sirap, vatten och skorpmjöl till en hård deg som du stoppar in i mjärden brukar var susen till ruda och sedan samma deg med majs till sutaren.

Blev nyfiken på var dessa dammar /jölar finns då jag är en inbiten sportfiskare på jakt efter nya vatten och blöta kroken i :confused:.

Men kolla upp med markägaren att det är OK att du mjärdar fisk ur pölarna annars kan du få problem. :p

Hehe det är markägarens sons nära vän som ska hjälpa mig så det är lugnt. Vet inte om jag vågar säga vart dom ligger. Den ena med ruda går typ inte fiska i för det är så mycket näckrosblad =(
Btw Tack för tipset med degen !
#19 - 8 november 2008 01:14
Hur går det? blir det nåt eller? :D

Annons