Mitt första projekt

#1 - 15 juni 2020 09:05
Har ett Juwel Rio 450 på ingående och hittade en, enligt mig, väldigt vacker rot hos mina svärföräldrar.
De tog upp den ifrån en fjällälv och den har sedan legat ute i deras trädgård 12-15 år.
Träslaget är okänt, men med tanke på hur fin jag tycker den är så kommer jag börja med att testa att ha den för att se om det funkar.

Har tänkt ha en del växter , flytväxter och främst små stimfiskar ifrån SA eventuellt kombinerat med någon/några större fisk/ar.

Funderar också på att försöka skapa en egen 3D-bakgrund av frigolit.

Tänker inte ha någon stress utan det får ta den tid det tar.

Kommer uppdatera här när något av intresse händer.

Här kommer en bild på roten. Den är dryga 60 cm hög så beroende på lutning kan den behöva toppas lite. Attachment

#2 - 17 juni 2020 21:04
Har börjat ge mig på att göra bakgrunden.
Det estetiska har aldrig varit min starka sida så är helt på det klara med att detta kan sluta med svordomar och en beställning av BTN, men skam den som inte provar :)
Attachment
Roten har tagit badkaret i besittning för ett långbad, men det kommer nog dröja länge innan den sjunker - funderar på att limma fast någon/några stenar på/i den.
Attachment
#3 - 20 juni 2020 08:12
Husfix på och har också kladdat på lite med vattenfärg. Detta är nog det bästa jag gjort inom området konst och skapande, så blir nog att jag testar att använda den trots allt. Ska försöka göra lite mjukare övergångar mellan ljust och mörkt.

Attachment
#4 - 20 juni 2020 16:44
Vad fint det blev!
#5 - 20 juni 2020 18:19
[QUOTE=Nando;n2418737]Vad fint det blev! [/QUOTE]

Tack!

Nu är den redo för lackning - med mina, nästan icke existerande konstnärliga talanger, blir det inte bättre än såhär.

Attachment

Känns ändå kul att ha gjort den själv.
Kommer ha mycket växter osv. så bakgrunden kommer inte vara dominerande.
#6 - 20 juni 2020 20:19
Ja det är ju kul att tillverka saker själv, har själv gort en hel del egna filter. Det var ju inte nån vidare 3-D effekt direkt va?:d Ett tips är att inte limma den så mycket så det blir lätt om du vill ta bort den en dag!
#7 - 20 juni 2020 20:31
[QUOTE=åheim;n2418741]Ja det är ju kul att tillverka saker själv, har själv gort en hel del egna filter. Det var ju inte nån vidare 3-D effekt direkt va?:d Ett tips är att inte limma den så mycket så det blir lätt om du vill ta bort den en dag![/QUOTE]

Nej, inte alls mycket 3D. Körde bara med 3cm för att inte bli av med så mycket volym, men känns roligare än en poster eller att se tapeten bakom :)

Ska försöka punktsilikona fast den så det går hyfsat lätt att byta vid behov.
#8 - 21 juni 2020 11:19
Nu med ett nypålagt lager lack.
Attachment
#9 - 22 juni 2020 09:24
Nära nu.
Attachment
#10 - 22 juni 2020 09:26
Oh, vad spännande! Är det måhända ett nytt kar?
#11 - 22 juni 2020 13:21
[QUOTE=Nando;n2418780]Oh, vad spännande! Är det måhända ett nytt kar?[/QUOTE]

Helt rätt.
Nu har det kommit hyfsat på plats i matsalen.
Attachment
Bör jag lägga frigolit i botten innan jag kör på med sanden?
#12 - 22 juni 2020 13:41
Snyggt! Jag har aldrig kört frigolit i botten så jag kan inte råda där tyvärr.
#13 - 22 juni 2020 13:47
Tack - kör nog på frigolit med några små klickar silikon under, har en del 30mm hemma. Kanske blir lite stabilare och något kilo mindre sand.
#14 - 22 juni 2020 14:04
Tänker att rötterna från växterna tar sig ner i frigoliten vilket kan ställa till det ifall man behöver flytta eller ta bort någon planta i framtiden. Det fyller heller ingen funktion mer än att ta plats. Själv har jag lagt i plexi-skivor pga. att jag har sten som vilar direkt på bottenglaset samtidigt som det går att förankra rötter i plexi'n som hindrar dom från att flyta upp.
#15 - 22 juni 2020 16:31
Tack för svar.

Skönt att det var en sval dag idag, var svettigt ändå.

Nu kommer inget hända på några veckor tills jag kommit hem ifrån semesterresan.

Träbitarna ska få bada under tiden. Sjunker de inte trots det får jag hitta på någon lösning.

Attachment
#16 - 23 juni 2020 13:56
Åh, det blev ju skitbra! DIY kan bli hur fint som helst :)

Vad målade/lackade du med? Jag har rotat efter mina gamla färger i gömmorna men hittar dem inte och har inga andra som är definitivt ogiftiga.
Troligen ger jag mig inte på någon bakgrund öht till karet jag vill ha igång, det är redan för mycket problem med allt. Men funderade lite nu i morse på att kanske, kanske, kanske rusta upp ett paludarium utifall att jag kanske, kanske, kanske orkar med något roligt i framtiden. Cellplast hade jag ingen kvar men det var mer färgerna och annat material som jag blev lite snopen över att upptäcka var borta. (De hade nog inte varit fräscha oavsett, iofs).
Jag har funderat förut på en viss typ av plastisk lera jag tillverkat nördiga grejer av förr. Måste kolla upp om den är ofarlig i vatten. Dock svindyr men för mindre ytor så...

Roten var grymt snygg i form och yta... Det är så svårt att hitta någon man är riktigt nöjd med.
Jag hade nog inte vågat tvinga ner den med sten om den absolut inte vill sjunka - kanske om det är ytterst lite den svävar, men inte om det är kraftigt. Det är läskigt om det skulle lossna och den flyger upp som en champagnekork :S Men den är så snygg att det i så fall är värt att sätta den någonstans i långbad, ersätta med annat så länge, och hoppas på det bästa. Jag har dåligt tålamod med det om det tar riktigt, abnormt lång tid. Funderar på att borra en massa hål i min egen flytare och se om det hjälper. Annars får den bli terrariegren.

Jag är så otroligt trött på alla karproblem just nu att jag är helt uppgiven, men det var lite inspirerande och uppmuntrande att se någon lyckas med vad de vill åstadkomma :D
#17 - 23 juni 2020 19:11
Tack Bambi.

Jag har målat med vattenfärger ifrån Biltema. Använde grå, svart, vit och brun. Såg rätt trist ut tills lacken började läggas på, då blandades de olika färgerna och smetades ut vilket gjorde det bra mycket bättre än innan.

Jag använde Biltemas båtlack, so far, so good, men har inte blötlagt den än. Lättjobbad.

Har lekt lite med de stenar och rötter jag har hemma. Barnen tycker det ser ut som om att vi ska ha en orm, men färgskalan blir annorlunda med vatten som gör trä och stenar mörkare samt växterna som ger lite olika gröna (förhoppningsvis) nyanser.

Attachment
#18 - 24 juni 2020 18:11
Aha, du körde båtlack. Jag har inte vågat testa det eftersom det varit så blandade bud om saken. Jag funderade på det en gång men blev uppskrämd av folk. Jag funderade på det nu igen igår men kom aldrig så långt som att försöka googla mig fram till vad som lät tryggast. Då skulle jag ha det till pilgiftsgrodor och vissa menade på att det kan läcka gifter pga värmen i akvariet - men även för att invånarna var känsliga. Men jag har verkligen ingen aning om vem som har rätt - de som säger att det är ofarligt, eller de som menar på att det är skadligt... Det borde finnas folk här som har koll.
(Eftersom jag nojade körde jag på ett speciallack jag beställde från en reptilsida - jag har faktiskt ingen aning om vad det var i det eller något sådant, jag bara valde det för att det var specifikt för just terrarier/paludarier/akvarier och därmed var "garanterat" tryggt. Pilgiftsgrodor kostar en slant vilket också var en anledning till att jag var extra nervös. Självklart ville jag inte att djuren skulle fara illa heller, men ekonomin i det hela var en relevant aspekt också...)

Men till torra terrarier har jag faktiskt använt båtlack på målad grund av cement/papier mache, eftersom det kändes tryggare i en torr miljö och ormarna i fråga inte klättrade runt på bakgrunden som grodor och geckos gör. Jag hade iallafall inga problem där - iaf inga jag märkte av. Vi använde båtlack till terrarier och annat på tropikhuset där jag jobbade, också.
Och till växter har jag lackat krukor och grejer med det i alla år och har iallafall inte haft växter som dött av det. :P

Jag tycker att du fick till det riktigt snyggt :)
("Gubb-roten" är dock vansinnigt creepy, om än unik :D haha... jag hade hoppat en meter varje gång jag hade gått förbi akvariet mörklagt...)
#19 - 29 juni 2020 15:21
Nyfyllt och lite grumligt.

Attachment
#20 - 11 juli 2020 20:03
Fyllt på med lite fisk.
Växterna har börjat komma igång och har blivit en hel del större.

Attachment
#21 - 11 juli 2020 21:23
Oj! Det går verkligen fort! Knappt två veckor alltså.
När man själv går och stirrar sig blind på det märker man knappt att de växer, men när man jämför bilder ser man hur enormt snabb processen faktiskt är.

Det blir nog bra det där :) När växterna tagit över mer, lär det se riktigt, riktigt nice ut - så det kan du vara nöjd med :) Vad är det för fisk? Kan inte alls urskilja vad de gulorange små sakerna är för något :)

(Jag tycker fortfarande att din gubbrot är sjukt läskig :D )
#22 - 11 juli 2020 21:26
Så fint det ser ut redan!
#23 - 12 juli 2020 06:29
Tack för kommentarerna.

De gula/orangea fiskarna är koppartetror.
Attachment
Har elva st just nu och beställt 30st till.
Sen finns 5 x scalar och 5 x otocinclus vittatus.
Ska köpa minst 5 otocinclus till.
admin
Christian Alfredsson
#24 - 12 juli 2020 08:55
Supersnyggt! Vill du sammanfatta hur du gjort så tar jag gärna med det som en artikel till Ciklidbladet. Ciklidbladet är en tidning som föreningen Nordiska ciklidsällskapet ger ut.
#25 - 12 juli 2020 09:28
Aha :) Väldigt trevlig färg, jag älskar gul/orange fiskar, de ser så fina ut mot grönt. De koppartetror jag sett har aldrig haft så bra färg som dina ser ut att ha.

Köp på dig så många otocinclus du kan :) De trivs bäst i riktigt stora grupper--det låter som att du har koll på det, tyvärr är det inte så många som vet det och köper en eller ett par stycken bara för att hålla efter alger... :( Det är så synd för de är riktigt kul små fiskar :)
#26 - 12 juli 2020 09:33
Måste bara visa - jag såg den här videon nyligen...
" target="_blank">

Kolla vid ca 1:00 och sen närbild vid ca 1:30... :D
DÄR ser vi ungefär hur de trivs i det vilda :D
#27 - 12 juli 2020 16:07
[QUOTE=admin;n2419705]Supersnyggt! Vill du sammanfatta hur du gjort så tar jag gärna med det som en artikel till Ciklidbladet. Ciklidbladet är en tidning som föreningen Nordiska ciklidsällskapet ger ut.[/QUOTE]

Tack - kan absolut skriva en sammanfattning om detta.
#28 - 12 juli 2020 16:08
[QUOTE=Bambikill;n2419706]Aha :) Väldigt trevlig färg, jag älskar gul/orange fiskar, de ser så fina ut mot grönt. De koppartetror jag sett har aldrig haft så bra färg som dina ser ut att ha.

Köp på dig så många otocinclus du kan :) De trivs bäst i riktigt stora grupper--det låter som att du har koll på det, tyvärr är det inte så många som vet det och köper en eller ett par stycken bara för att hålla efter alger... :( Det är så synd för de är riktigt kul små fiskar :)[/QUOTE]

Tack!
Idag har ytterligare fem st otocinclus flyttat in samt fyra kakaduaciklider, en hane och tre honor.
#29 - 12 juli 2020 16:33
[QUOTE=Selafiel;n2419733]

Tack!
Idag har ytterligare fem st otocinclus flyttat in samt fyra kakaduaciklider, en hane och tre honor.[/QUOTE]

Nice :) Det blir ett färggrannt kar och balansen i vattenskikten blir ju jättebra. Någon skrev i någon tråd om sina kakaduor och de tycks ju röra sig mycket på botten också, så då blir det lite liv och rörelse i de nedre skikten också. (Och ottisar är ju överallt :D )
De är så underskattade som fisk även om alla gillar dem som städare... Antagligen för att de ser så anonyma ut i färgerna. Det är faktiskt en av de Sydamerikanska arter jag saknar mest, de är så vansinnigt söta små saker. Och de ÄR ju faktiskt väldigt effektiva på att hålla rent. Finns inget som håller växterna så rena från krafs, som just oto.
#30 - 12 juli 2020 17:18
[QUOTE=Bambikill;n2419734]

Nice :) Det blir ett färggrannt kar och balansen i vattenskikten blir ju jättebra. Någon skrev i någon tråd om sina kakaduor och de tycks ju röra sig mycket på botten också, så då blir det lite liv och rörelse i de nedre skikten också. (Och ottisar är ju överallt :D )
De är så underskattade som fisk även om alla gillar dem som städare... Antagligen för att de ser så anonyma ut i färgerna. Det är faktiskt en av de Sydamerikanska arter jag saknar mest, de är så vansinnigt söta små saker. Och de ÄR ju faktiskt väldigt effektiva på att hålla rent. Finns inget som håller växterna så rena från krafs, som just oto.[/QUOTE]

Håller med dig om otocinclus - väldigt fina och roliga att titta på och som bonus väldigt effektiva och sitter och äter på allt ifrån rötter, stenar, växter och glaset.
#31 - 12 juli 2020 19:19
Lite bilder på invånarna
AttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachment
#32 - 12 juli 2020 19:28
[QUOTE=Selafiel;n2419735]

Håller med dig om otocinclus - väldigt fina och roliga att titta på och som bonus väldigt effektiva och sitter och äter på allt ifrån rötter, stenar, växter och glaset.[/QUOTE]

Jo, de är guld för att de är så små och lätta - så de är bra till växter också eftersom de inte kvaddar dem när de mumsar skräp från dem. Andra putsare tenderar att mosa växter om de försöker äta från dem :S (Min ancistrus är skyldig till ett antal knäckta växter...)
Zebra oto är ju grymt fina (och med en saftig prislapp) men jag har bara haft de "vanliga".

Tillägg; Haha, din oto-bild var underbar :D

Jag älskar de vita tipparna på tetrornas fenor. Kontrasten är cool.
#33 - 12 juli 2020 19:39
Jättefina bilder!
#34 - 14 juli 2020 15:06
Fyllt på med 20 koppartetror. Stundvis stimmar de riktigt fint (31 st totalt)
Har också satt dit en Philips Hue LED-list på fem meter för att kunna få lite dovt, relaxat ljus på morgon/kväll.
#35 - 14 juli 2020 18:32
Vad roligt!
#36 - 15 juli 2020 14:33
[QUOTE=Selafiel;n2419796]Fyllt på med 20 koppartetror. Stundvis stimmar de riktigt fint (31 st totalt)
Har också satt dit en Philips Hue LED-list på fem meter för att kunna få lite dovt, relaxat ljus på morgon/kväll.[/QUOTE]

Nice :) Alla fiskar borde få ordentliga stim, de trivs så mycket bättre då. Fyll på oto senare också. Du kan nog lätt ha en 20-30 st eller fler. (Dina är nog dock redan toklyckliga i jämförelse med de ensamma eller två-tre man generellt ser...) Jag blev rätt rejält förtjust i dina koppartetror. Ska definitivt komma ihåg dem för eventuellt framtida sydamerikanskt kar. (Och då kan jag ju ha mina älskade oto igen...) Jag är riktigt svag för orange, det är min favoritfärg. Och jag älskar vita tecken på djur - oavsett om det är white-tiphajar eller katter :D

Ta en bild på karet i kvällsljus, vetja :) Jag sitter och lurar så smått på framtida belysning till mitt och allt är kul att se vad gäller hur andra gjort för att få till vad de är ute efter :)
#37 - 15 juli 2020 20:59
[QUOTE=Bambikill;n2419841]

Nice :) Alla fiskar borde få ordentliga stim, de trivs så mycket bättre då. Fyll på oto senare också. Du kan nog lätt ha en 20-30 st eller fler. (Dina är nog dock redan toklyckliga i jämförelse med de ensamma eller två-tre man generellt ser...) Jag blev rätt rejält förtjust i dina koppartetror. Ska definitivt komma ihåg dem för eventuellt framtida sydamerikanskt kar. (Och då kan jag ju ha mina älskade oto igen...) Jag är riktigt svag för orange, det är min favoritfärg. Och jag älskar vita tecken på djur - oavsett om det är white-tiphajar eller katter :D

Ta en bild på karet i kvällsljus, vetja :) Jag sitter och lurar så smått på framtida belysning till mitt och allt är kul att se vad gäller hur andra gjort för att få till vad de är ute efter :)[/QUOTE]

Här kommer lite snabbt tagna bilder. Har inte lagt någon vidare tid på att bestämma vilket ljust jag vill ha på morgon/kväll/natt ännu.

AttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachmentAttachment
#38 - 16 juli 2020 11:35
Men shit vad coolt? Hur kan man få så många olika ljus? Är det LED-slingan som ger den möjligheten? Den första verkar ju såklart vara standardbelysning men resten... Jag hade ingen aning om att det finns grejer man kan reglera så mycket.

Jag gillar personligen allihop, utom den riktigt röda. Den är obehaglig för ögonen. Men om man själv gillar det, sure :) Alla övriga har ju sin unika feel. Den lila känns lite "fel" för ett akvarium av typen du har. Det känns mer som en saltvattenbelysning. Allra finast är den gulorange men jag är såklart svag för svartvattenfeel :D Den passar ditt kar allra bäst av allihop, IMO. Men du ska ju självklart köra på det som du gillar bäst. :) Nattbelysningen är lite "spännande" även om den också känns ganska "saltvatten".

Kan man på något sätt ställa in att den byter själv? T.ex. normalbelysning för dag, gulorange för kvällning och nattljus för sen kväll?

Jag har noll koll, men kanske någon annan vet - om det på något sätt att skadligt att byta ljussättning konstant? Jag menar då - är det typ något som skulle störa balansen så att växter kan hämmas på något sätt i tillväxt och t.ex. alger få en fördel? Jag är intresserad av att veta men har verkligen ingen aning. Sen undrar jag lite över om nattljus "räknas" som belysning? Alltså - ingår de i de totala ljustimmarna eller kan man ha nattljus på ännu längre utan att förse karet med för mycket ljus? (Sorry om jag kapar din tråd med det men jag tänker att det handlar om ämnet, oavsett. Du kanske vet, för den delen?)

Jag tycker att karet är väldigt fint och att du ska vara grymt nöjd med ditt DIY-projekt :) Men om jag skulle ge ett tips, är det att försöka dölja filtret på något sätt, för det stör lite grann att det blir så tydlig övergång. Om du kunde tillverka en bit till av din tjusiga bakgrund att maskera det lite grann med, vore det ju guld.
Jag har en bit Back-to-nature som jag själv tänkt använda det till det syftet med ett tidigare kar jag hade, men det blev aldrig av. Jag har noll användning för det men det är synd att kasta den. Du bor nog inte nära mig, du kunde fått den annars för att testa om det hade funkat, jag tror att den hade matchat din.
(För övrigt - bara som anekdot - fick jag den för typ några tior av någon vänlig själ på någon FB grupp som till och med skickade den till mig innan jag ens hunnit betala honom. Man önskar att fler akvarister var så hjälpsamma... :)

Om du inte kan sätta i en bit till av något - sätt lite epifyter på rötterna där, så räcker det säkerligen också :) T.ex. hade nog någon storbladigare crypt sett nice ut där. Om du inte är anti färgen på usteriana, hade du nog kunnat sätta en riktigt smidigt där mellan rötterna, så att den får växa upp mellan "benen" och därmed täcka det mesta av filtret. Crypter behöver ju inte mycket ljus heller så de växer tacksamt även i mörka hörn och hade ramat in rötterna bra och klarat sig även i skarvarna. Den blir ju dessutom inte så enormt buskig utan hade bara täckt vad den skulle.
Men växter behöver ju inte täcka varenda centimeter, men det hade gjort intrycket lite mer harmoniskt eftersom det blir så tydlig skarv där bakgrunden blir "avchoppad".
Dock finns det ju färdiga cases för Juwels inbyggda filter men de kostar säkert en slant.
#39 - 16 juli 2020 11:58
[QUOTE=Bambikill;n2419881]Men shit vad coolt? Hur kan man få så många olika ljus? Är det LED-slingan som ger den möjligheten? Den första verkar ju såklart vara standardbelysning men resten... Jag hade ingen aning om att det finns grejer man kan reglera så mycket.

Jag gillar personligen allihop, utom den riktigt röda. Den är obehaglig för ögonen. Men om man själv gillar det, sure :) Alla övriga har ju sin unika feel. Den lila känns lite "fel" för ett akvarium av typen du har. Det känns mer som en saltvattenbelysning. Allra finast är den gulorange men jag är såklart svag för svartvattenfeel :D Den passar ditt kar allra bäst av allihop, IMO. Men du ska ju självklart köra på det som du gillar bäst. :) Nattbelysningen är lite "spännande" även om den också känns ganska "saltvatten".

Kan man på något sätt ställa in att den byter själv? T.ex. normalbelysning för dag, gulorange för kvällning och nattljus för sen kväll?

Jag har noll koll, men kanske någon annan vet - om det på något sätt att skadligt att byta ljussättning konstant? Jag menar då - är det typ något som skulle störa balansen så att växter kan hämmas på något sätt i tillväxt och t.ex. alger få en fördel? Jag är intresserad av att veta men har verkligen ingen aning. Sen undrar jag lite över om nattljus "räknas" som belysning? Alltså - ingår de i de totala ljustimmarna eller kan man ha nattljus på ännu längre utan att förse karet med för mycket ljus? (Sorry om jag kapar din tråd med det men jag tänker att det handlar om ämnet, oavsett. Du kanske vet, för den delen?)

Jag tycker att karet är väldigt fint och att du ska vara grymt nöjd med ditt DIY-projekt :) Men om jag skulle ge ett tips, är det att försöka dölja filtret på något sätt, för det stör lite grann att det blir så tydlig övergång. Om du kunde tillverka en bit till av din tjusiga bakgrund att maskera det lite grann med, vore det ju guld.
Jag har en bit Back-to-nature som jag själv tänkt använda det till det syftet med ett tidigare kar jag hade, men det blev aldrig av. Jag har noll användning för det men det är synd att kasta den. Du bor nog inte nära mig, du kunde fått den annars för att testa om det hade funkat, jag tror att den hade matchat din.
(För övrigt - bara som anekdot - fick jag den för typ några tior av någon vänlig själ på någon FB grupp som till och med skickade den till mig innan jag ens hunnit betala honom. Man önskar att fler akvarister var så hjälpsamma... :)

Om du inte kan sätta i en bit till av något - sätt lite epifyter på rötterna där, så räcker det säkerligen också :) T.ex. hade nog någon storbladigare crypt sett nice ut där. Om du inte är anti färgen på usteriana, hade du nog kunnat sätta en riktigt smidigt där mellan rötterna, så att den får växa upp mellan "benen" och därmed täcka det mesta av filtret. Crypter behöver ju inte mycket ljus heller så de växer tacksamt även i mörka hörn och hade ramat in rötterna bra och klarat sig även i skarvarna. Den blir ju dessutom inte så enormt buskig utan hade bara täckt vad den skulle.
Men växter behöver ju inte täcka varenda centimeter, men det hade gjort intrycket lite mer harmoniskt eftersom det blir så tydlig skarv där bakgrunden blir "avchoppad".
Dock finns det ju färdiga cases för Juwels inbyggda filter men de kostar säkert en slant.[/QUOTE]

Tack för feedback.

Japp, ska göra något åt filtret, men har inte bestämt mig för vad än - göra en ny bit bakgrund eller låta växter täcka för.
Frågan är ju hur jag ska få dit nya bakgrunder på ett bra sätt utan att tömma karet.

Angående belysningen så ska den på pappret ha 16 miljoner färger så det går ställa in det mesta.
https://www.netonnet.se/art/smarta-h...1007992.14004/
Ljusstyrkan varierar lite beroende av vilken färg som visas, som bäst får den ur sig 1810 Lumen tror jag.

Det går att programmera den lite hur du vill - tex få akvariet att lysa i en färg om det regnar eller i en annan om telefonen ringer, dörrklockan ringer.
Jag kommer låta gulorange dimmas upp på morgonen under 30 min eller så innan jag slår på den "vanliga" belysningen.
Motsvarande på kväll att jag slår av belysningen och dimmar ut gulorange och kanske övergår till mer blått den sista stunden.
Går att dimmra ner rejält, ffa på blått så går att ha ett ytterst svagt sken under natten.

Är dock ingen expert på om det är bra eller dåligt, men i naturen borde ljuset ändras en hel del under en dag med moln, månljus osv.

Förutom LED-listen behövs också en Hue bridge (vet inte om det funkar med en IKEA Trådfri).
#40 - 16 juli 2020 12:58
[QUOTE=Selafiel;n2419887]

...Frågan är ju hur jag ska få dit nya bakgrunder på ett bra sätt utan att tömma karet...

Angående belysningen så ska den på pappret ha 16 miljoner färger så det går ställa in det mesta.
https://www.netonnet.se/art/smarta-h...1007992.14004/
Ljusstyrkan varierar lite beroende av vilken färg som visas, som bäst får den ur sig 1810 Lumen tror jag.

Det går att programmera den lite hur du vill - tex få akvariet att lysa i en färg om det regnar eller i en annan om telefonen ringer, dörrklockan ringer.
Jag kommer låta gulorange dimmas upp på morgonen under 30 min eller så innan jag slår på den "vanliga" belysningen.
Motsvarande på kväll att jag slår av belysningen och dimmar ut gulorange och kanske övergår till mer blått den sista stunden.
Går att dimmra ner rejält, ffa på blått så går att ha ett ytterst svagt sken under natten.

Är dock ingen expert på om det är bra eller dåligt, men i naturen borde ljuset ändras en hel del under en dag med moln, månljus osv.

Förutom LED-listen behövs också en Hue bridge (vet inte om det funkar med en IKEA Trådfri).
[/QUOTE]

Beroende på vad bakgrunden består av - måste man kanske inte tömma det. Det beror nog på hur tungt det är. Om du skulle köra på en tillhörande Juwel casing, betvivlar jag att den ens fästs på något annat sätt än rent mekaniskt. Jag vet inte säkert, men det känns som det logiska utifall att man behöver greja mer med filtret.
Är det något som håller sig nere utan större problem och inte har någon vidare flytkraft, kanske det räcker att klämma fast det med rötterna eller silikona med en liten kladd längst upp någonstans (och bara ta ut så mycket vatten som behövs för att sänka nivån under tiden det torkar. Ångorna bör inte ställa till med något problem kunde man tycka - med toppen av och ingenting i närheten av vattenytan?)
Men finns inget sätt att göra det utan att tömma karet, hade jag inte heller gjort det, det känns bara dumt. I så fall hade jag iallafall testat med växter först och sett hur det ser ut och såg det verkligen inte okej ut, kan man ju i så fall fundera vidare över vad man vill göra senare. :)

Ljusslingan var grymt cool. Ingenting jag lär behöva till mitt svartvatten men däremot har jag dock ändå funderat på att det vore coolt om man kunde ha en svag kvällsbelysning i karet för att kunna ha det tänt längre utan att riskera inbalanser. Dessutom ska jag mixtra med ljussättningen och dämpa sidornas belysning på något sätt - så att tillföra mer ljus blir ju inte direkt optimalt :P Men många LED-slingor går väl att klippa och dona med. Och syftet i mitt fall är ju inte att tillföra ljus öht utan bara att ge en effekt. Det får jag fundera på senare :) Matnyttigt att veta vad som finns därute!

Ljusstyrkan var ju väldigt låg (men det beror såklart på hur mycket av det som reflekteras ned i vattnet och LED når ned mycket bättre också och jag är lååååångt ifrån kunnig, jag utgår bara från tumregeln om antal lumen per liter) så som enda belysningen hade den kanske varit klen. Men med den vanliga belysningen som bas och LED-ljuset som effekt, skulle det väl rimligen inte kunna bli för mycket iallafall - med fler ljustimmar menar jag. För den kan ju inte avge särskilt mycket i de svaga lägena.
#41 - 16 juli 2020 16:53
Suttit halva dagen och kollat på akvariet.
så sjukt fint när tetrorna stimmar med sin koppar/silver täckning.

Hur gör man för att inte vilja starta en oerhörd mängd akvarium?
#42 - 16 juli 2020 17:22
...Lägger alla pengarna på ett, så att man inte har råd med fler...? [:-92]

Jag är inte bra på att hålla mig själv tyglad, tur att jag inte har råd att flippa igen. (Det har tenderat att gå överstyr ibland genom åren. Varför ha EN orm när man kan ha 10+? Varför bara ha häst, hundar (man kan ju lika gärna ha två om man ska ha en), katter (varför inte föda upp dem också istället för att bara ha två), ödlor och ormar (plus foderdjur) om man kan trycka in grodor också? Varför bara ha axolotl, man kan ju ha fisk också. Då kan man lika gärna ha två, tre akvarier istället för ett. Fast då kan man ju lika gärna ha sju-åtta? För de där fiskarna är ju kul. Och de där snäckorna är ju häftiga. Och den malen måste jag bara ha. Och räkor! Och...
Som värst - många år sedan - hade jag häst, två stora hundar, kattuppfödning med i genomsnitt fem, sex vuxna katter + sporadiska kullar, ett otal terrarier + paludarium i storlekar från typ 100 l till 1500 liter i volym + foderdjursuppfödning. Det var för mycket :S

Jag har lärt mig min läxa iallafall någorlunda, när djuren började kosta tre ggr mer än mitt eget uppehälle - och daglig skötsel började ta fyra, fem timmar. (Minimum. Med hästen snarare åtta timmar... jag gjorde fan inget annat än att sova och sköta djur...) i anspråk.
Speciellt när man förr kom hem från en hel dags arbete med... djur. Det blev inte lika kul hemma då.

Näe, men skämt åsido... det är lätt att bli för sugen för man vill ju ha och testa på allting när man väl ska ha akvarier. Jag har satt min gräns vid två kar numera. Ett större och förhoppningsvis ett nano igen, så småningom. Sen får jag se om jag orkar med fler än så, eftersom jag har både hund och katter också. Och ska man ha fler - att öka antalet väldigt långsamt och försiktigt, så att man inte passerar gränsen för när det inte är lika roligt längre :) Jag avvecklade min samling långsamt eftersom jag insåg att det blev för mycket. Behöll bara amfibier och ett fiskkar till slut - och sen dog den sista axolotln och bara några fiskar blev kvar. Men nu blev jag så sugen på att uppgradera i storlek så rent tekniskt har jag ju inte skaffat fler. Bara större.

Kan du absolut inte motstå ett till - fundera länge först på vad du vill ha allra mest :P Det kan ju förebygga risken att det blir ÄNNU fler... haha

Det var någon i någon tråd, jag undrar om det var Tyko, som hade haft helt sinnessjuka mängder akvarier hemma på en gång. Jag har för mig att han sade runt 200 kar :O
(Det är möjligt att jag yrar men jag är nästan hundra på att det var den siffran. Minns inte vilken tråd det var...)
Jag hade dött av den arbetsbördan men det vore ju himmelriket att gå och titta på :D

Men jag vet vad du menar - jag kan sitta i timtal och bara titta på akvarier och deras invånare :) Just nu står mitt kar helt idiotiskt och jag kommer inte att kunna sitta nära det öht så jag tror att det är dags nu att investera i den där gigantiska läsfåtöljen jag tänkt införskaffa i åratal - och ställa framför bokhyllorna vid karet :D
#43 - 16 juli 2020 20:07
Var har du köpt ottosarna?
Akvarieaffären här i Västerås säger att det kommer ta månader innan han får in några pga Corona
#44 - 16 juli 2020 21:06
[QUOTE=237;n2419918]Var har du köpt ottosarna?
Akvarieaffären här i Västerås säger att det kommer ta månader innan han får in några pga Corona [/QUOTE]

Har köpt på fyra tassar i Linköping.
#45 - 17 juli 2020 13:16
Har fyllt på med tio till av otocinclus, så nu är de 20st.

Inte tänkt ha så många fler fiskar nu, isf 10 tetror till.

Just nu i karet:
5 x Skalar, små
4 x kakaduaciklid, 1 hane, 3 honor
31 x koppartetra
20 x otocinclus vittatus
#46 - 17 juli 2020 13:24
[QUOTE=Bambikill;n2419904]...Lägger alla pengarna på ett, så att man inte har råd med fler...? [:-92]

Jag är inte bra på att hålla mig själv tyglad, tur att jag inte har råd att flippa igen. (Det har tenderat att gå överstyr ibland genom åren. Varför ha EN orm när man kan ha 10+? Varför bara ha häst, hundar (man kan ju lika gärna ha två om man ska ha en), katter (varför inte föda upp dem också istället för att bara ha två), ödlor och ormar (plus foderdjur) om man kan trycka in grodor också? Varför bara ha axolotl, man kan ju ha fisk också. Då kan man lika gärna ha två, tre akvarier istället för ett. Fast då kan man ju lika gärna ha sju-åtta? För de där fiskarna är ju kul. Och de där snäckorna är ju häftiga. Och den malen måste jag bara ha. Och räkor! Och...
Som värst - många år sedan - hade jag häst, två stora hundar, kattuppfödning med i genomsnitt fem, sex vuxna katter + sporadiska kullar, ett otal terrarier + paludarium i storlekar från typ 100 l till 1500 liter i volym + foderdjursuppfödning. Det var för mycket :S

Jag har lärt mig min läxa iallafall någorlunda, när djuren började kosta tre ggr mer än mitt eget uppehälle - och daglig skötsel började ta fyra, fem timmar. (Minimum. Med hästen snarare åtta timmar... jag gjorde fan inget annat än att sova och sköta djur...) i anspråk.
Speciellt när man förr kom hem från en hel dags arbete med... djur. Det blev inte lika kul hemma då.

Näe, men skämt åsido... det är lätt att bli för sugen för man vill ju ha och testa på allting när man väl ska ha akvarier. Jag har satt min gräns vid två kar numera. Ett större och förhoppningsvis ett nano igen, så småningom. Sen får jag se om jag orkar med fler än så, eftersom jag har både hund och katter också. Och ska man ha fler - att öka antalet väldigt långsamt och försiktigt, så att man inte passerar gränsen för när det inte är lika roligt längre :) Jag avvecklade min samling långsamt eftersom jag insåg att det blev för mycket. Behöll bara amfibier och ett fiskkar till slut - och sen dog den sista axolotln och bara några fiskar blev kvar. Men nu blev jag så sugen på att uppgradera i storlek så rent tekniskt har jag ju inte skaffat fler. Bara större.

Kan du absolut inte motstå ett till - fundera länge först på vad du vill ha allra mest :P Det kan ju förebygga risken att det blir ÄNNU fler... haha

Det var någon i någon tråd, jag undrar om det var Tyko, som hade haft helt sinnessjuka mängder akvarier hemma på en gång. Jag har för mig att han sade runt 200 kar :O
(Det är möjligt att jag yrar men jag är nästan hundra på att det var den siffran. Minns inte vilken tråd det var...)
Jag hade dött av den arbetsbördan men det vore ju himmelriket att gå och titta på :D

Men jag vet vad du menar - jag kan sitta i timtal och bara titta på akvarier och deras invånare :) Just nu står mitt kar helt idiotiskt och jag kommer inte att kunna sitta nära det öht så jag tror att det är dags nu att investera i den där gigantiska läsfåtöljen jag tänkt införskaffa i åratal - och ställa framför bokhyllorna vid karet :D[/QUOTE]

Har ett litet kar på 54 liter. Det var tänkt till barnen, och var en snabb inkörsport till något större.

Där i finns 6 guppys, 14 neontetror och 2 zebrasnäckor.
#47 - 17 juli 2020 13:29
Adderade några växter till idag.
Attachment
#48 - 17 juli 2020 15:31
Nice! Det börjar se riktigt mysigt ut och växterna växer ganska fort :) Jag gillar verkligen ljuset sådär. Öht har hela rasket inklusive karet en väldigt balanserad och trevlig ton som helhet. Jag gillar själv inte ljusare trä fast med din inredning såg det jättesnyggt ut så jag får nog konstatera att allt beror på sammanhang :D

Jag är inte öht säker på vad växterna runt "gubbroten" är för något men gissningsvis en Alternanthera till vänster och möjligen någon Hygrophila till höger? (Ser inte riktigt lika ut men jag kanske får inse med fasa att jag börjar få ännu sämre syn... lol...) Men hur som helst ser det trevligt ut när de liksom slingrar sig fram runt roten.

Nu tycker jag nog att du har en bra och solid grupp fisk, som du sade. De växer ju också så du lär ju se med tiden hur allt blir. Otogruppen är kanon - du har redan tio gånger fler än de flesta och det gör mig personligen glad när folk har dem i större grupp. Det blir de mycket lyckligare av :)

Not om zebrasnäckor bara, om du inte haft dem förut - Neritina är jäkligt fina att titta på och hejare på att hålla rent från vissa alger, men var förberedd på att deras ägg är en mardröm att få loss. De sitter verkligen som berget men hamnar som tur är mest bara på rötter. Men det blir fult i längden. (De förökar sig inte i sötvatten men lägger ägg oavsett). Från rötter kan man dock tälja loss dem försiktigt när de börjar bli för många, men då kan man passa på att skrubba/borsta bort lite där man skurit så att det inte smular och skräpar onödigt mycket från snittytan - och gärna laka ur den något dygn i akvarievatten, för att undvika plötsliga pH-dippar i ett så litet kar. Men det brukar sällan ens behövas när det är en rot som legat ett tag. Mer bara om det verkar orsaka lossning av material eller mer läckta tanniner.
Fast har man inga rötter så blir det inga problem heller :D Vete tusan vad de skulle lägga äggen på i så fall... jag har i stort sett bara haft på just rötter när jag hade Neritina. Några enstaka på något malrör.
#49 - 17 juli 2020 15:49
[QUOTE=Bambikill;n2419993]Nice! Det börjar se riktigt mysigt ut och växterna växer ganska fort :) Jag gillar verkligen ljuset sådär. Öht har hela rasket inklusive karet en väldigt balanserad och trevlig ton som helhet. Jag gillar själv inte ljusare trä fast med din inredning såg det jättesnyggt ut så jag får nog konstatera att allt beror på sammanhang :D

Jag är inte öht säker på vad växterna runt "gubbroten" är för något men gissningsvis en Alternanthera till vänster och möjligen någon Hygrophila till höger? (Ser inte riktigt lika ut men jag kanske får inse med fasa att jag börjar få ännu sämre syn... lol...) Men hur som helst ser det trevligt ut när de liksom slingrar sig fram runt roten.

Nu tycker jag nog att du har en bra och solid grupp fisk, som du sade. De växer ju också så du lär ju se med tiden hur allt blir. Otogruppen är kanon - du har redan tio gånger fler än de flesta och det gör mig personligen glad när folk har dem i större grupp. Det blir de mycket lyckligare av :)

Not om zebrasnäckor bara, om du inte haft dem förut - Neritina är jäkligt fina att titta på och hejare på att hålla rent från vissa alger, men var förberedd på att deras ägg är en mardröm att få loss. De sitter verkligen som berget men hamnar som tur är mest bara på rötter. Men det blir fult i längden. (De förökar sig inte i sötvatten men lägger ägg oavsett). Från rötter kan man dock tälja loss dem försiktigt när de börjar bli för många, men då kan man passa på att skrubba/borsta bort lite där man skurit så att det inte smular och skräpar onödigt mycket från snittytan - och gärna laka ur den något dygn i akvarievatten, för att undvika plötsliga pH-dippar i ett så litet kar. Men det brukar sällan ens behövas när det är en rot som legat ett tag. Mer bara om det verkar orsaka lossning av material eller mer läckta tanniner.
Fast har man inga rötter så blir det inga problem heller :D Vete tusan vad de skulle lägga äggen på i så fall... jag har i stort sett bara haft på just rötter när jag hade Neritina. Några enstaka på något malrör.[/QUOTE]

Tack!

Det är Hygrophila polysperma på båda sidor. Till vänster är nyköpta och de var lite halvrisiga.
Inte särskilt mycket SA, men de växer på bra och är fina.

Är själv rätt nöjd med hur det ser ut. Färgglatt, men med rätt dova, varma färger som inte spretar åt för många håll. Sen fin grönska som kommer växa till sig mer.

Ska bli kul att se hur det ser ut om någon månad, om man ändå kunde snabbspola ibland :)
#50 - 17 juli 2020 16:54
[QUOTE=Selafiel;n2419994]

Tack!

Det är Hygrophila polysperma på båda sidor. Till vänster är nyköpta och de var lite halvrisiga.
Inte särskilt mycket SA, men de växer på bra och är fina.

Är själv rätt nöjd med hur det ser ut. Färgglatt, men med rätt dova, varma färger som inte spretar åt för många håll. Sen fin grönska som kommer växa till sig mer.

Ska bli kul att se hur det ser ut om någon månad, om man ändå kunde snabbspola ibland :)[/QUOTE]

Jaså - vad tätt med blad den hade? Därför jag gissade på Alternanthera, jag tycker inte att H. polysperma brukar få så tätt med blad... rader... eller vad man ska kalla det. Till höger om roten såg det däremot ut som just den. Då drar vi slutsatsen att jag börjar bli blind... [:-92]

De är hur som helst guld värda i nya kar. De växer så fort och villigt. Jag är inte överdrivet förtjust i växten men har ett gäng stänglar i mitt kar just nu som nitratkäkare. Rosanervig. Och jag tycker nog faktiskt att de rosa bladnerverna är rätt fina på den varianten :) Fast de åker nog ut när jag får hem övrigt jag vill ha. Får skänka bort allt jag inte behöver för det känns otroligt synd att bara kasta dem... Bl.a. även en del sydamerikanskt som jag ju verkligen har noll nytta av. (Efter sanering, för annars hade nog ingen vågat ta dem... lol... Har haft en ytterst liten förekomst av alger på en av de arterna - plus ohyra - i nya karet, så de ska saneras i klorin/väteperoxid/alun innan de skänks bort...)
Om du skulle vilja ha dem sen, säg till :) (Ett gäng medelstora Alternanthera cardinalis med hyfsad utveckling av röd färg på G, en butiksstor Echinodorus bleheri (inte varit i det karet öht) + ett gäng mindre H. polysperma rosanervig. Har haft näringsbrist så äldre blad är inte vackra men allt nyare är hur bra som helst. Ska kasta ut en rätt stor mängd Sagittaria också, från fiskarnas tempkar).

Fick liksom ta till nödlösningar vad gäller arter, tills jag fått ordning på all skit. Och mina asiatiska är för små fortfarande - utom några enstaka. Själv har jag försökt välja växter som tål sämre ljus förutom några enstaka som ska stå i starkt upplyst område. Men har framför allt försökt hålla mig till bruna, rosa och mörkare gröna växter för att de ser bättre ut i färgat vatten. Men några är ljusgröna dock. Men de ska stå i ljuset oavsett och där ser de fina ut :) (Jag gillar inte ljusgrönt i brunt vatten med svag belysning, de ser sjukligt gula ut då...)

Ta foton med jämna mellanrum från exakt samma vinkel, det ser helkul ut sen när man kör dem i bildspel :)
#51 - 24 juli 2020 19:49
[QUOTE=Selafiel;n2419981]Adderade några växter till idag.
Attachment[/QUOTE]

En vecka senare
Attachment
#52 - 24 juli 2020 20:24
Fint! Det har redan vuxit en hel del :)
#53 - 25 juli 2020 12:25
[QUOTE=Nando;n2420608]Fint! Det har redan vuxit en hel del :)[/QUOTE]

Tack!

Ja - Det växer rätt så bra.
Särskilt musselblommorna, vet inte hur många jag rensat bort redan, men närmar mig nog 75.
#54 - 25 juli 2020 14:33
Tittade in i lilla karet och ser minst tolv st guppyyngel. De är inte särskilt försiktiga men har inte sett några tendenser än att neontetrorna vill käka upp dom. Vore kul om en eller två växer till sig.
#55 - 27 juli 2020 13:11
Av de 20 otocinclus jag köpt är det ytterst sällan jag lyckas se fem eller sex stycken samtidigt. Har inte sett några döda fiskar. Brukar de hålla sig undan?
#56 - 27 juli 2020 14:08
Ja dem är ganska skygga och kan hålla sig osynliga, jag brukar ha störst chans att se dem mot kvällningen.
#57 - 28 juli 2020 09:16
Tack, då är det nog så att de håller sig undan. Lyckades se nio st igår.
#58 - 3 augusti 2020 21:28
Är nöjd med hur det snurrar på. Växterna verkar trivas bra och börjar fylla ut mer och mer.

Alltid kul att leta otocinclus bland alla bladen på polysperman.
Attachment
#59 - 4 augusti 2020 10:58
Det ser jätte fint ut! Kul med växterna som verkar frodas. Vad använder du för näring?
#60 - 4 augusti 2020 11:07
[QUOTE=Superpescado;n2420942]Det ser jätte fint ut! Kul med växterna som verkar frodas. Vad använder du för näring?[/QUOTE]

Tack!

Jag använder EASY-LIFE easycarbo, profito samt root sticks vid svärdsplantorna.
#61 - 9 augusti 2020 19:53
Lite kvällsbelysning.

Attachment
#62 - 17 augusti 2020 16:06
Kunde inte låta bli.
Attachment
Attachment
#63 - 17 augusti 2020 17:04
Vilka fina discusar!! Dom färgar ut riktigt fint. Hoppas dom inte äter upp dina koppartetror :p
#64 - 17 augusti 2020 17:07
[QUOTE=Superpescado;n2421244]Vilka fina discusar!! Dom färgar ut riktigt fint. Hoppas dom inte äter upp dina koppartetror :p[/QUOTE]

Tack!
De har hittills inte brytt sig så mycket om de andra fiskarna, men har iofs inte ens gått en vecka. Tetrorna är hyfsat stora nu också.

Köpte fem diskus, men en dog redan efter första natten. De andra verkar pigga och är inte alls så skygga längre.
#65 - 17 augusti 2020 19:34
[QUOTE=Selafiel;n2421245]

Tack!
De har hittills inte brytt sig så mycket om de andra fiskarna, men har iofs inte ens gått en vecka. Tetrorna är hyfsat stora nu också.

Köpte fem diskus, men en dog redan efter första natten. De andra verkar pigga och är inte alls så skygga längre.[/QUOTE]

Tråkigt med den som doh. Vd är det för kön på de du har?
#66 - 17 augusti 2020 20:15
[QUOTE=Superpescado;n2421251]

Tråkigt med den som doh. Vd är det för kön på de du har?[/QUOTE]

Ja, det var tråkigt. Ingen aning vilka kön det är. Ska visst vara väldigt svårt att se dessutom.

Framtiden får utvisa om det händer något eller ej.
#67 - 17 augusti 2020 20:37
[QUOTE=Selafiel;n2421262]

Ja, det var tråkigt. Ingen aning vilka kön det är. Ska visst vara väldigt svårt att se dessutom.

Framtiden får utvisa om det händer något eller ej.[/QUOTE]

Spännande! Jag håller tummarna för mycket lek :)
#68 - 3 september 2020 21:09
Hur går det med dina fina discusar?
#69 - 4 september 2020 06:31
[QUOTE=Nando;n2421622]Hur går det med dina fina discusar?[/QUOTE]

Jodå, de mår bra, är inte alls särskilt skygga längre utan är framme mer eller mindre hela tiden.

AttachmentAttachment
#70 - 4 september 2020 06:57
Så fint!
#71 - 4 september 2020 09:51
Har det bildats par ännu? Eller hänger de alla tillsammans?
#72 - 5 september 2020 12:28
Åh vad kul att det kommer fler diskuskar till forumet. Jag följer ju alla projekt trådar men ännu i det tysta, då jag tagit lite paus från akvarier under sommarn, ja så mycket paus man nu kan ta med akvarier . Men på forumet har jag mest läst och inte varit mer aktiv. Men långsamt vaknar även jag till liv igen.
Det är ju som du säger väldigt svårt att se kön på diskus, kan säga att även de uttalade ”experterna” ibland tar fel. Men trivs de brukar de rätt snart para ut. Det är iallafall min erfarenhet. Min önskan har ju hela tiden varit att ha en grupp diskusar som inte parar ut och skapar revir , men det verkar vara svårt. Tycker alltid man sitter där med fullt med lek par och och karet indelat i olika små bitar. Men som sagt, jättefint kar och kul med någon som kör diskus igen. Lycka till.
#73 - 5 september 2020 17:41
Hade inte tänkt ha diskus, men ju mer jag tittade på dom desto mer kände jag habegäret växa.

Känns som om det kan finnas tendenser till ett parbildande. Två av diskusarna hänger ihop större delen av tiden och jagar iväg de andra. Men å andra sidan så hänger alla ihop också regelbundet. Det är väl den minsta diskusen som blir jagad mest, men är klok nog att gömma sig lite och hämta andan. Ser också till att mata den lilla för hand för att vara säker på att han får mat. Skalarerna är på och busar lite med diskusarna. De stora diskusarna är inte så snabba på att vända sig, men den lilla är riktigt bra på att hävda sig mot skalarerna.
#74 - 8 september 2020 19:11
Blev en liten ommöblering idag.
Attachment
#75 - 12 september 2020 08:04
Det ser fint ut!
#76 - 12 september 2020 08:26
Klar förbättring [:-106]
#77 - 18 september 2020 20:07
Tack.
Är rätt nöjd med hur det är nu, gjort lite småjusteringar
Kompletterat med två fullvuxna Ancistrus som är väldigt kul att titta på. Hanen har börjat gräva ur roten som egentligen var menad för kakaduorna. De får väl ta terrakottaröret då istället.

Attachment
#78 - 18 september 2020 22:58
Blev verkligen jätte bra! Ta jätte gärna lite fler närbilder också
#79 - 19 september 2020 06:20
Tack!
Har tänkt ta fram systemkameran och fota någon kväll, men det har inte blivit av än.
Lägger upp lite fler bilder tagna med mobilkameran så länge.

Attachment

Attachment
Attachment
Attachment
Attachment
#80 - 19 september 2020 06:51
Det är jättefint! Vad mycket växterna har vuxit/spridit sig också. Kul att se :)
#81 - 19 september 2020 09:33
Wow! Super snyggt. Ser verkligen harmoniskt ut och som en fin stämning i karet.
#82 - 2 oktober 2020 22:11
En "månskensbild"
Attachment
#83 - 2 oktober 2020 23:42
Fint med månsken, är det din ledlist du använder?
#84 - 3 oktober 2020 06:45
[QUOTE=Superpescado;n2422583]Fint med månsken, är det din ledlist du använder?[/QUOTE]

Japp, det är ledlisten jag använder för detta.
#85 - 4 oktober 2020 17:09
Blev lite nya växter idag.
Attachment
#86 - 4 oktober 2020 18:15
Jätte snyggt! Ser ut att frodas hos dig. Vilka är alla dina invånare nu?
#87 - 5 oktober 2020 07:38
[QUOTE=Superpescado;n2422668]Jätte snyggt! Ser ut att frodas hos dig. Vilka är alla dina invånare nu?[/QUOTE]

Just nu finns följande i karet:
[LIST]
[*]Fyra discusar
[*]Fem skalarer
[*]~ 50 koppartetror
[*]Två kakaduaciklider, en hane, en hona
[*]Två fullvuxna Ancistrus, en hane, en hona
[*]Otocinclus, oklart antal. Köpte 25, men vid senaste större vattenbyten då de brukar komma fram såg jag endast tio.
[/LIST]
#88 - 6 oktober 2020 21:18
[QUOTE=Selafiel;n2422691]

Just nu finns följande i karet:
[LIST]
[*]Fyra discusar
[*]Fem skalarer
[*]~ 50 koppartetror
[*]Två kakaduaciklider, en hane, en hona
[*]Två fullvuxna Ancistrus, en hane, en hona
[*]Otocinclus, oklart antal. Köpte 25, men vid senaste större vattenbyten då de brukar komma fram såg jag endast tio.
[/LIST][/QUOTE]

Vilken besättning:) är du nöjd där eller har du planer på att fylla på?
hur går det mwd diskusarna? Någon partbildning?
#89 - 7 oktober 2020 11:01
[QUOTE=Superpescado;n2422733]

Vilken besättning:) är du nöjd där eller har du planer på att fylla på?
hur går det mwd diskusarna? Någon partbildning?[/QUOTE]

Just nu har jag inga tankar på att fylla på, är rätt nöjd med hur det är
Ingen tydlig parbildning bland discusarna, men ett par av Skalarerna hänger ihop och jagar bort det mesta.

Beroende på hur det går kanske det behöver flyttas lite fisk i framtiden.
#90 - 8 oktober 2020 19:16
Ja, om/när scalarerna drar igång med att leka brukar karet snabbt bli för litet.
#91 - 13 oktober 2020 10:34
Inte undra på att ett par av Skalarerna varit lite mer aggressiva än vanligt.

Attachment
#92 - 13 oktober 2020 11:22
[QUOTE=Selafiel;n2422888]Inte undra på att ett par av Skalarerna varit lite mer aggressiva än vanligt.

Attachment[/QUOTE]

Va roligt! Grattis. Hoppas att dom är duktiga föräldrar nu :)
#93 - 13 oktober 2020 17:30
Är imponerad av hur noga de vaktar, de tvekar inte ens att gå på de mycket större diskusarna.

Intressant att se hur de beter sig.
#94 - 14 oktober 2020 17:19
Kul med rom! Hur går det med resten av invånarna nu när Scalarerna vaktar?
#95 - 14 oktober 2020 19:27
Är romen kvar?
#96 - 15 oktober 2020 06:03
[QUOTE=Nando;n2422918]Kul med rom! Hur går det med resten av invånarna nu när Scalarerna vaktar? [/QUOTE]

Det går ändå rätt så bra. Skalarerna håller till mot ena kortsida, så de andra fiskarna kan röra sig hyfsat fritt i resten av karet. De är mest aggressiva mot de andra skalarerna så de håller sig mest i motsatt sida.
#97 - 15 oktober 2020 06:04
[QUOTE=Superpescado;n2422939]Är romen kvar?[/QUOTE]

Ja, det finns rom kvar. Några är helvita och sen tar sig skalarerna ett smakprov ibland, men finns säkert runt 100 genomskinliga kvar. Hyser inget större hopp om att det kommer bli något då detta är första gången de leker.
#98 - 1 november 2020 07:01
Blev det några frisimmande yngel tillslut?
#99 - 1 november 2020 20:13
Nej, det blev inga yngel. De började själva äta upp äggen efter cirka två dygn. Men de håller fortfarande ihop så blir nog fler chanser framöver.
#100 - 4 november 2020 20:52
Det blir säkert fler chanser. När de väl börjat leka brukar det rulla på.
#101 - 29 november 2020 16:11
Fick syn på en tetra jag inte sett förut som var riktigt fin. Köpte alla de hade, 22 st. De gör sig riktigt bra i karet.Attachment
#102 - 29 november 2020 18:31
Vet du vad den heter?
#103 - 29 november 2020 18:35
[QUOTE=Superpescado;n2424399]Vet du vad den heter?[/QUOTE]

Ja, det är Hyphessobrycon Jackrobertsi, kallar den för Jack Daniels, lättare att komma ihåg :)
#104 - 29 november 2020 19:07
Skalarerna har full upp nu och har koll på nästan halva akvariet. Det har börjat röra på sig bland äggen.

AttachmentAttachment
#105 - 29 november 2020 20:50
Hoppas hoppas det blir små yngel nu!
va fint dit akvarium vuxit till sig nu!
#106 - 20 december 2020 19:56
Hur går det för dig och dina fiskar nu? Blev det några yngel denna gång?
#107 - 21 december 2020 18:30
[QUOTE=Nando;n2424945]Hur går det för dig och dina fiskar nu? Blev det några yngel denna gång?[/QUOTE]

Nej, det blev inget. En mal fick för sig att det var dags att städa bort äggen så de försvann.

I övrigt går det bra. Fick två lekpar av Skalarerna så hade två par + en ensam. Har nu gjort mig av med alla förutom ett par så nu är det lugnare i karet.

Har satt in två hantelciklider istället.
#108 - 23 december 2020 14:58
Då var det dags igen.Attachment
#109 - 23 december 2020 16:59
Vad fin den är, färgar verkligen ut :) hoppas det blir småttingar denna gång
#110 - 23 december 2020 20:59
Är så nöjd med mina senaste tetror, färgerna blir magiska till och från.

Attachment
#111 - 23 december 2020 21:18
Den är jättefin!
#112 - 24 december 2020 13:29
Hej,
Mina skalarer lägger också rom på innerfiltret. Om man vill ta hand om romen/ynglen i ett separat akvarie. När passar det bäst att göra detta.
#113 - 26 december 2020 17:48
[QUOTE=Göran 46;n2425028]Hej,
Mina skalarer lägger också rom på innerfiltret. Om man vill ta hand om romen/ynglen i ett separat akvarie. När passar det bäst att göra detta.[/QUOTE]

Jag vet faktiskt inte. Har inga direkta ambitioner på att göra upp yngel, utan tänker mer låta det hela ha sin gång Är dessutom bortrest nu en dryg vecka, så blir spännande att kolla hur det blev när jag kommer hem.

#114 - 10 januari 2021 16:30
Närmar sig frisimmande yngel.

Attachment
Attachment
#115 - 10 januari 2021 17:54
Vilka fina bilder. Höftigt vilken storleksskillnad det är. Har du orkat räkna?
#116 - 12 januari 2021 22:50
Nej, har inte räknat. De är frisimmande nu, och har minskat lite i antal. Misstänker att de blivit mat åt andra.

Tyvärr så hittade jag precis honan död med vad som såg ut att vara en stor skada på ena sidan av huvudet.

Vet inte riktigt vad som hänt. Hanen har stundvis gått hårt åt henna och tryckt ner henne i ett hörn, men oftast har de vaktat ihop.

Båda har verkligen vaktat stenhårt så antar att det tagit på krafterna för båda.

Intressant att se om några yngel finns kvar i morgon.
#117 - 14 januari 2021 08:30
Åh spännande med yngel! Fina bilder med!
#118 - 14 januari 2021 12:19
Va tråkigt med honan! Hur klarar hanen av ynglena nu?
#119 - 7 mars 2021 16:22
Hannen gav upp och tetrorna och alla andra fick fri mat.

#120 - 27 mars 2021 06:22
Har det hänt något nytt i karet sedan sist?

Annons