Mitt första ciklidakvarium

#1 - 28 september 2007 18:18
Ingen diskussion kanske, men vill gärna uppmärksamma er på mitt Malawi som jag nu äntligen kört igång. Tar gärna emot synpunkter och tips av alla de slag! :)
http://www.zoopet.com/akvarium/akvarium.php?NR=303
#2 - 28 september 2007 18:19
Ska lägga in lite fler foton alldeles strax
#3 - 28 september 2007 18:43
Din pump till vänster, sätt gärna dina växter framför så slipper man se den.
Om det går, rikta pumputblåset uppåt också.
Annars ser det riktigt bra ut!
#4 - 28 september 2007 20:21
Håller med vic om att du skulle sätta växter framför pumpen och iövrigt ser det snyggt ut. En liten grej också är att enligt min mening är de snyggare om man har stenar med ungefär samma färgton. Mendet är ju jag ;)
#5 - 28 september 2007 20:43
Lite fler stenar hade varit fint också, och fiskarna hade säkert uppskattat det. Man kan aldrig få för mycket sten i ett malawi-kar!
#6 - 28 september 2007 21:26
Ang. detta med sten..
Malawi, gräver dom? har för mig det.. Isf kan du silikona ihop stenarna så att dom inte välter. Håller med om att det är snyggare med samma färgton på stenarna, det ser så plottrigt och overkligt ut annars.
#7 - 28 september 2007 21:44
De gräver som bara den, så har man tyngre stenar gäller det att se till att man inte staplar för högt och att det är stabilt. Själv har jag bara kolsten, så om de rasar går det rätt långsamt. Har för säkerhets skull liggunderlag i botten under gruset ändå, ifall de skulle gräva hela vägen ner. Dessutom är liggunderlaget samma färg som gruset, så det syns inte om de gräver ner till botten, en annan fördel.
#8 - 29 september 2007 18:06
Jag har frigolit i botten och alla stora stenar har jag lagt först på frigoliten och sen byggt på dem just med tanke på att det inte ska rasa.
Jag skulle gärna ha fler stenar, men jag känner mig lite osäker hur mycket akvariet tål? Det måste väl finnas en gräns på hur mycket sten man kan vräka på? Nu har jag ju iof två stycken moduler på stor yta som är ganska lätta men ändå. Tycker ni att det ser ut som att jag har lite sten?
#9 - 29 september 2007 23:04
Jag tror det hade varit fint med lite större stenar också, bygga på höjden liksom. Och jag tror inte det är någon större fara för karet, så länge de inte rasar. men det kan vara vettigt att hålla koll så att det inte är risk att någon rasar mot sidorutan om olyckan skulle vara framme.
#10 - 30 september 2007 11:51
Håller med om att lite mera sten och grottor skulle funka fint. Plus kanske lite Vallisneria, kanske? Jag gillar att ha lite grönt även i ett malawi, se. Men det är en smaksak :)

Annons